Klimaatstress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 20:57

In feite komt de beschuldiging er op neer dat ze een ongezonde dikke vinger in de pap hebben om te zorgen dat doelen zo worden gesteld dat de Westerse landen gewoon door kunnen vervuilen ten koste van Afrika en zonder naar de locale belangen te kijken.

Over het algemeen geldt trouwens dat Sustainability programma‘s voor een heel groot deel niet veel meer zijn dan green-washing praktijken waar mensen op slinkse manier rijk van worden.

Eelmo

Re: Klimaatstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:00

Oh hoe tof zou het zijn als we dit topic kunnen vullen met (onderzoeken/onderzoekers naar) oplossingen! Klein sprankje hoop :) Dus ja, vertel alles over jullie onderzoeken!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 02:06

Eelmo schreef:
Klein sprankje hoop

hier wat perspectief om de klimaatstress tegen te gaan:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_extinction_events

ja, in het engels maar ook dan helder imo.

Klimaatverandering is een zekerheid. De natuur past zich wel aan.
Wat er nu aan de hand is, is het opkloppen en allerlei maatregelen nemen welke de burger op extra kosten jaagt tja en het geld stroomt naar de 1% welke we daarmee betalen meer te vervuilen. Dat is wat het is en in NL heeft net de meerderheid daar vóór gestemd.
Doe wat je kan om jezelf in de spiegel aan te kunnen kijken en laat het verder LOS. Helemaal als je kinderen hebt.
Nogmaals; klimaatverandering is een zekerheid, normaal, vet over tijd eigenlijk en de natuur past zich wel aan.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 07:46

Nogmaals; klimaatverandering is een zekerheid maar niet op dit tempo en de natuur past zich wel aan. Ja, maar wij ons niet aan die natuur.

Extinction events zijn leuk, maar ik wilde er persoonlijk niet aan deelnemen :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:04

De natuur past zich inderdaad aan. Maar wij zijn niet gewend aan dat natuur geweld en het gaat te snel. Dus eens met Eelmo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:21

Dus is het dan eigenlijk niet perse zorgen om de aarde of het klimaat, maar om jezelf (onszelf)? Dat het 'we moeten de aarde redden' meer een 'we moeten de mensen, die de aarde naar de getver helpen, redden?'. Of is dat een te kort door de bocht statement?

ik denk dat er veel dingen buiten je persoonlijke bereik liggen en dat je niet anders kan dan het loslaten, en binnen je eigen circle of influence doet wat je kan en daarnaast heel erg moet genieten in de korte periode dat je op de aarde bent. Als je teveel tijd kwijt bent met zorgen / stressen doet dat misschien teveel af aan de tijd dat je bent.. maar goed, dat is erg filosofisch gedacht misschien..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 08:52

Voor mij voelt dat wat kort voor de bocht :)

Uiteindelijk gaat de aarde zich idd heus wel redden zonder ons. (Als het zover zou komen dat de mensen uitsterven, dat betwijfel ik)
Maar tot die tijd gaat het gepaard met veel leed. We hebben een prachtige aarde, met allemaal prachtige dieren, planten, natuurkringlopen erop. Ik vind dat we dat moeten koesteren en er goed voor moeten zorgen. Nu wordt er zoveel kapot gemaakt, er wordt mensen leed aan gedaan, er wordt dieren leed aan gedaan, dat vind ik niet ok.

Stress is ook niet altijd slecht. Stress is heel gezond en brengt je in beweging. Als je daardoor uit balans gaat, teveel stress dus, is het ongezond en maakt het je ziek. In mijn geval is het nog in balans, het brengt me in beweging om wat te doen; goed voor de aarde zorgen, me bewust zijn van dingen, andere mensen vertellen hierover, lid zijn van de milieudefensie etc.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:56

Dat is waar, op dit moment zijn er prachtige dingen, maar wie weet wat er erna weer ontstaat..
behalve dan haaien, krokodillen en kakkerlakken, want die overleven alles :) :+

Ik weet niet wat de definitie van stress is.. maar ik doelde uiteraard op de schadelijke vorm, piekeren, zorgen, niet kunnen ontspannen.. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:23

Cer schreef:
Dus is het dan eigenlijk niet perse zorgen om de aarde of het klimaat, maar om jezelf (onszelf)? Dat het 'we moeten de aarde redden' meer een 'we moeten de mensen, die de aarde naar de getver helpen, redden?'.

Meer dat het fenomeen als zwaard van Damocles boven onze hoofden opgehouden wórdt met als doel de geldstroom van de massa te optimaliseren.
Er zijn voorbeelden te over van dat het allemaal alleen maar om die geldstroom gaat en het klimaat alleen maar een morele, politiek correcte misleiding.
De kleine consument moet van alles, krijgt extra kosten opgelegd, mag daarvoor steeds minder terwijl de grote vervuilers alleen maar méér vrijheid krijgen.

Neem de raket van Branson. Dat was absurde vervuiling en de stukken misten door puur toeval zowel Madeira als de Kanarische Eilanden. Wíj echter moeten minder en schoner leven.

Hier in Málaga is de binnenstad binnenkort NoGo voor ICE doch in het hart!! van die binnenstad ligt de haven en daar mogen de mega-cruise schepen uiteraard wel blijven aanleggen.

En fracking gaat ook gewoon door. Grondwater vervuild? Kopen wij maar flessenwater.

Etcetera.

Klimaatsverandering is ´alleen maar´ een probleem voor de massa. Núl voor degenen aan de top van de pyramide. Dat is al zo sinds de mensheid is gaan landbouwen.
Maak je er dus niet druk over. Je kan er NIETS aan doen en ´de aarde´ reorganiseert de natuur echt wel. Leef zélf zoals jij dat ethisch verantwoord vindt en geniet daarvan.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 12:06

Eelmo schreef:
OleJon schreef:
Ik doe niks, want ik geloof er niet in

Oprechte vraag, again: wat heb je er op tegen om met fatsoen met onze leefomgeving om te gaan? Even los van of klimaatverandering bestaat ja of nee. Waarom ben je zo fel tegen het idee van een natuurinclusieve samenleving waarin we ons best doen om het milieu niet te vervuilen? Je eigen huis houd je toch ook netjes? Waarom zou dat stoppen na je voordeur?

Huertecilla schreef:
Ik voel me heel goed bij zélf geen milieuprobleem te zijn. De rest ligt buiten mijn invloedssfeer.

En als we allemaal zo zouden denken zou de wereld een stukje groener en minder warm zijn/worden ;) Ik zie echt helemaal niets mis met deze redenatie. Probleem is dat mensen hem vaak omdraaien: het gros ligt buiten mijn invloedsfeer, dus mag ik zelf ook een milieuprobleem zijn.

Germie, 'leven en laten leven': geldt dat ook voor alle insecten? Geldt dat ook voor alle bijzondere planten in het Amazone woud? Of de bijzondere soorten in onze Natura2000 gebieden? Geldt dat ook voor de wolf? Geldt dat ook voor IETS anders dan de mens? Want dat is ook waar het hier om gaat he. Als we allemaal iets minder egoïstisch met 'leven' om zouden gaan zouden die klimaatactivisten niet zo hard brullen. Ik wens je veel duikplezier als de oceanen dusdanig verzuren en opwarmen dat er straks geen enkel stukje koraal of kleurrijk visje meer te zien is. Als onze rivieren en zeeën straks leeggevist zijn en je meer plastic en afval tegenkomt dan leven. Dáár gaat het om. Dáár maken wij ons zorgen om.

Ik ga graag een beschaafde discussie aan over het klimaat, milieu en biodiversiteitsprobleem. Maar niet als ik (wij) uitgemaakt word voor leugenaar :)

En wie zegt dat ik niet fatsoenlijk met mijn omgeving om ga?
Van mij zul je geen snoeppapier of bananen schil op straat vinden.
Ik heb nog nooit in een vliegtuig gevlogen.
En heb ook geen koters lopen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 12:31

Dat was de vraag niet.
Citaat:
Waarom ben je zo fel tegen het idee van een natuurinclusieve samenleving waarin we ons best doen om het milieu niet te vervuilen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:23

Natuurinclusieve samenleving……mooie term, die hou ik erin :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:26

Cer schreef:
Dus is het dan eigenlijk niet perse zorgen om de aarde of het klimaat, maar om jezelf (onszelf)? Dat het 'we moeten de aarde redden' meer een 'we moeten de mensen, die de aarde naar de getver helpen, redden?'. Of is dat een te kort door de bocht statement?

ik denk dat er veel dingen buiten je persoonlijke bereik liggen en dat je niet anders kan dan het loslaten, en binnen je eigen circle of influence doet wat je kan en daarnaast heel erg moet genieten in de korte periode dat je op de aarde bent. Als je teveel tijd kwijt bent met zorgen / stressen doet dat misschien teveel af aan de tijd dat je bent.. maar goed, dat is erg filosofisch gedacht misschien..

Nee, dat is waar het op neer komt.

Er komt een tijd dat jij betaald gaat worden voor de productie van CO2……

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:27

ikke schreef:
Nee, dat is waar het op neer komt.
Er komt een tijd dat jij betaald gaat worden voor de productie van CO2……

Ik begrijp niet wat je bedoelt :o

Dat ik betaald ga worden?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:34

Citaat:

In plaats van het licht-religieuze woord 'redden' zou ik willen pleiten voor 'bekeren'.
Ook religieus. :j
Citaat:
ik denk dat er veel dingen buiten je persoonlijke bereik liggen en dat je niet anders kan dan het loslaten, en binnen je eigen circle of influence doet wat je kan en daarnaast heel erg moet genieten in de korte periode dat je op de aarde bent. Als je teveel tijd kwijt bent met zorgen / stressen doet dat misschien teveel af aan de tijd dat je bent.. maar goed, dat is erg filosofisch gedacht misschien...

De tweede helft van deze alinea lijkt regelrecht uit Prediker te komen. (Voor wie dat woord niet kent: een nogal apart bijbelboek.)

Tegelijkertijd ben ik calviniste genoeg om te vinden dat je je cirkel van invloed vooral niet te klein moet inschatten.
(Dat is veel meer dan 'niet vliegen, geen kinderen en alle plastic in de vuilnisbak.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:36

Waarin ben je dan calviniste genoeg Janneke? Je gebruikt het vaak, maar het zegt me helemaal niets.
Ik weet dat Calvinisten, Lutheranen, Katholieken Christenen zijn, maar wat je nu iedere keer wil zeggen ontgaat me helemaal, eerlijk gezegd.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:45

Janneke2 schreef:
De tweede helft van deze alinea lijkt regelrecht uit Prediker te komen. (Voor wie dat woord niet kent: een nogal apart bijbelboek.

Ik als gedeeltelijk atheïs heb geen idee wat het boek inhoudt, kan je als kenner een samenvatting geven?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:48

Cer schreef:
Janneke2 schreef:
De tweede helft van deze alinea lijkt regelrecht uit Prediker te komen. (Voor wie dat woord niet kent: een nogal apart bijbelboek.

Ik als gedeeltelijk atheïs heb geen idee wat het boek inhoudt, kan je als kenner een samenvatting geven?

Nee.
Een beetje zoekmachine geeft je zo de tekst, en dan ga je gewoon voor de grap een kwartier lezen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:54

Janneke2 schreef:
Nee.
Een beetje zoekmachine geeft je zo de tekst, en dan ga je gewoon voor de grap een kwartier lezen.

Dus jij dropt een term op mijn quote, die ik niet ken, en dan moet IK het op gaan zoeken... :D
oh werkt het zo tegenwoordig.. Ik meen toch gelezen te hebben dat dat niet helemaal de bedoeling was, maar blijkbaar is dat ook facultatief..

https://bijbel.eo.nl/inleiding-bijbelbo ... p-prediker

Het hoort bij de wijsheidsliteratuur
de schrijfer durft allerlei lastige vragen aan de orde te stellen
hij probeert alles wat hij ziet / meemaakt te begrijpen
je leest er aansporingen tot goed gedrag..

Nou, het zal..

Cirle of influence is uit een boek en het wordt vaak door HR mensen gebruikt, staat vaak ook op een maandagochtendspreukjestegeltje.. maar maak er vooral van wat jij wil.. :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:58

pien_2010 schreef:
Waarin ben je dan calviniste genoeg Janneke? Je gebruikt het vaak, maar het zegt me helemaal niets.
Ik weet dat Calvinisten, Lutheranen, Katholieken Christenen zijn, maar wat je nu iedere keer wil zeggen ontgaat me helemaal, eerlijk gezegd.

... in dit verband: calvinisten zijn doorgaans harde en consequente werkers.

Prediker kan van tijd tot tijd stellen
'dat er een tijd is voor alle dingen'.
(Een tijd voor oorlog, een tijd voor vrede.
Een tijd om te zaaien, een tijd om te oogsten,
een tijd om te scheppen een tijd om te vernietigen. Hoofdstuk drie.)

En Prediker zegt op gegeven moment
'doe wat je hand vindt om te doen, en geniet van elke dag dat je mag leven'.
Je kunt stommere dingen zeggen.
... maar het nijgt ernaar om je cirkel van invloed klein te zien / klein te maken.

'Doe wat je hand vindt...' klinkt mij behoorlijk passief in de oren.
Terwijl je als Nederlandse per definitie flink wat gewicht in de schaal legt.
Bijvoorbeeld iedereen die een pensioen heeft bij ABP: dat was één van de eerste fondsen die om zowel principiële als praktische redenen stopte met beleggen in fossiele bedrijven.
(Shell rekende zich acht jaar geleden nog rijk 'dat ze concessies hadden om op - tig plekken olie op te pompen'. Nou, dat kan maar beter in de grond blijven - dus waren die consessies in geld uitgedrukt misschien wel iets waard, maar OF het verzilverd kon worden was onduidelijk en claims ivm milieuschade hangen het bedrijf óók al boven het hoofd...)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:00

@Cer:
jij vroeg om een samenvatting.
Nou, juist bij dat bijbelboek is dat hartstikke lastig.

De sfeer was al aan de orde geweest (ik schreef 'dat dit stukje regelrecht uit Prediker lijkt te komen').

Wil je het boek lezen: het staat in vele vertalingen on line.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:08

Prima, ik heb het net gegoogled, zoals je kunt lezen :j
En meer doe ik er niet mee
Ik vind het alleen wel zo beleefd dat als je een statement maakt bij een quote dat je dat dan toelicht, of in ieder geval aangeeft waar het boek, in dit geval over gaat.

Nu zeg je simpelweg "apart bijbelboek" en eigenlijk zegt dat dus precies niks. Maar helemaal goed hoor :)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:40

Oh Prediker, ik ben - als atheïst - gek op zijn uitspraken, vooral "dat alles is ijdelheid, en najagen der wind" :j :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:52

prompter schreef:
Oh Prediker, ik ben - als atheïst - gek op zijn uitspraken, vooral "dat alles is ijdelheid, en najagen der wind" :j :D
_O-
_O-

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:28

Ik heb veel betreffende stukken doorgelezen... wat mij opviel is "Dit aloude gezegde tekent nog steeds de meest gangbare betekenis van ijdelheid: een hoge dunk hebben van zichzelf, met zichzelf ingenomen zijn (ijdeltuit). Deze ijdelheid gaat vaak samen met een hunkering naar bewondering. "
als je daarnaast de need for self confirmation (vrij vertaald) legt en hoe dat werkt, vond ik het inderdaad ook erg grappig :D