Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Eelmo schreef:Klein sprankje hoop
Cer schreef:Dus is het dan eigenlijk niet perse zorgen om de aarde of het klimaat, maar om jezelf (onszelf)? Dat het 'we moeten de aarde redden' meer een 'we moeten de mensen, die de aarde naar de getver helpen, redden?'.
Eelmo schreef:OleJon schreef:Ik doe niks, want ik geloof er niet in
Oprechte vraag, again: wat heb je er op tegen om met fatsoen met onze leefomgeving om te gaan? Even los van of klimaatverandering bestaat ja of nee. Waarom ben je zo fel tegen het idee van een natuurinclusieve samenleving waarin we ons best doen om het milieu niet te vervuilen? Je eigen huis houd je toch ook netjes? Waarom zou dat stoppen na je voordeur?Huertecilla schreef:Ik voel me heel goed bij zélf geen milieuprobleem te zijn. De rest ligt buiten mijn invloedssfeer.
En als we allemaal zo zouden denken zou de wereld een stukje groener en minder warm zijn/wordenIk zie echt helemaal niets mis met deze redenatie. Probleem is dat mensen hem vaak omdraaien: het gros ligt buiten mijn invloedsfeer, dus mag ik zelf ook een milieuprobleem zijn.
Germie, 'leven en laten leven': geldt dat ook voor alle insecten? Geldt dat ook voor alle bijzondere planten in het Amazone woud? Of de bijzondere soorten in onze Natura2000 gebieden? Geldt dat ook voor de wolf? Geldt dat ook voor IETS anders dan de mens? Want dat is ook waar het hier om gaat he. Als we allemaal iets minder egoïstisch met 'leven' om zouden gaan zouden die klimaatactivisten niet zo hard brullen. Ik wens je veel duikplezier als de oceanen dusdanig verzuren en opwarmen dat er straks geen enkel stukje koraal of kleurrijk visje meer te zien is. Als onze rivieren en zeeën straks leeggevist zijn en je meer plastic en afval tegenkomt dan leven. Dáár gaat het om. Dáár maken wij ons zorgen om.
Ik ga graag een beschaafde discussie aan over het klimaat, milieu en biodiversiteitsprobleem. Maar niet als ik (wij) uitgemaakt word voor leugenaar
Citaat:Waarom ben je zo fel tegen het idee van een natuurinclusieve samenleving waarin we ons best doen om het milieu niet te vervuilen?
Cer schreef:Dus is het dan eigenlijk niet perse zorgen om de aarde of het klimaat, maar om jezelf (onszelf)? Dat het 'we moeten de aarde redden' meer een 'we moeten de mensen, die de aarde naar de getver helpen, redden?'. Of is dat een te kort door de bocht statement?
ik denk dat er veel dingen buiten je persoonlijke bereik liggen en dat je niet anders kan dan het loslaten, en binnen je eigen circle of influence doet wat je kan en daarnaast heel erg moet genieten in de korte periode dat je op de aarde bent. Als je teveel tijd kwijt bent met zorgen / stressen doet dat misschien teveel af aan de tijd dat je bent.. maar goed, dat is erg filosofisch gedacht misschien..
Citaat:Dus is het dan eigenlijk niet perse zorgen om de aarde of het klimaat, maar om jezelf (onszelf)? Dat het 'we moeten de aarde redden' meer een 'we moeten de mensen, die de aarde naar de getver helpen, redden?'. Of is dat een te kort door de bocht statement?
Citaat:ik denk dat er veel dingen buiten je persoonlijke bereik liggen en dat je niet anders kan dan het loslaten, en binnen je eigen circle of influence doet wat je kan en daarnaast heel erg moet genieten in de korte periode dat je op de aarde bent. Als je teveel tijd kwijt bent met zorgen / stressen doet dat misschien teveel af aan de tijd dat je bent.. maar goed, dat is erg filosofisch gedacht misschien...
Cer schreef:Janneke2 schreef:De tweede helft van deze alinea lijkt regelrecht uit Prediker te komen. (Voor wie dat woord niet kent: een nogal apart bijbelboek.
Ik als gedeeltelijk atheïs heb geen idee wat het boek inhoudt, kan je als kenner een samenvatting geven?
Janneke2 schreef:Nee.
Een beetje zoekmachine geeft je zo de tekst, en dan ga je gewoon voor de grap een kwartier lezen.
pien_2010 schreef:Waarin ben je dan calviniste genoeg Janneke? Je gebruikt het vaak, maar het zegt me helemaal niets.
Ik weet dat Calvinisten, Lutheranen, Katholieken Christenen zijn, maar wat je nu iedere keer wil zeggen ontgaat me helemaal, eerlijk gezegd.