Christendom topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 07:33

Cer schreef:
.."een groot geheim..."
Ik ben benieuwd :j Ik lees nog even mee :)

Er zijn altijd al religieuze stromingen geweest en zo ook in de tijd van Christus en de tijd erna die geprobeerd hebben te bewaren wat daar gebeurt is tijdens het leven van Christus. De gnosis is zo'n stroming en andere. Door daar veel van te lezen heb ik een iets ander beeld gekregen .

Cer

Re: Christendom topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 07:50

Ah oke, ja ik ben heel benieuwd :j

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 09:34

Picopico schreef:
anjali schreef:
In Amerika hebben ze ook veel paarden. Het schijnt dat ze in Nederland Friese paarden kopen.

Dat laatste heb ik nooit van gehoord. Doopsgezinden/ Mennonieten in Nederland hebben niet vaker een Fries of überhaupt een paard dan andere Nederlanders. Er zullen er vast zijn met een Fries paard, maar dat is dan een persoonlijke voorkeur, niks vanuit de kerk in elk geval.

Dat Mennonieten in Amerika veel paarden zouden hebben verbaast me dan weer niet. Velen daar leven bijna zoals de Amish, dus zonder auto enzo. In Nederland is dit echter totaal niet het geval.

Ik heb een Doopsgezinde (Nederlandse) vriendin en die vertelde dat. Ze vroeg zich wel af hoe die Amish-mensen dat dan deden want ze mogen geen moderne vervoersmiddelen gebruiken en komen toch in Nederland Friese paarden uitzoeken.Menno Simons kwam ook uit Friesland als ik me niet vergis.De vader van mijn vriendin had ook een Fries paard.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 10:10

Ik vind de Amish erg vreemd, niet zozeer vanwege hun religieuze overtuigen (daar zijn nog véél vreemdere van in omloop).
Nee, wat ik bijzonder vind is het totaal willekeurige stadium van technologische ontwikkeling dat ze besloten te bevriezen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 10:19

anjali schreef:
Ze vroeg zich wel af hoe die Amish-mensen dat dan deden want ze mogen geen moderne vervoersmiddelen gebruiken en komen toch in Nederland Friese paarden uitzoeken.Menno Simons kwam ook uit Friesland als ik me niet vergis.De vader van mijn vriendin had ook een Fries paard.

Even een correctie (en geheel off topic)

De Amish kopen geen Friese paarden maar tuigers, van alle tuigpaarden die naar de VS geëxporteerd worden gaan de meeste naar de Amish toe.
Ondanks dat ze erg sober leven zijn ze gek op de show en spektakel van de tuigpaarden, ze gaan ook naar keuringen en shows met ze en op maandag staan de paarden weer voor de wagen om de boodschappen te doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 10:49

ingvdh schreef:
anjali schreef:
Ze vroeg zich wel af hoe die Amish-mensen dat dan deden want ze mogen geen moderne vervoersmiddelen gebruiken en komen toch in Nederland Friese paarden uitzoeken.Menno Simons kwam ook uit Friesland als ik me niet vergis.De vader van mijn vriendin had ook een Fries paard.

Even een correctie (en geheel off topic)

De Amish kopen geen Friese paarden maar tuigers, van alle tuigpaarden die naar de VS geëxporteerd worden gaan de meeste naar de Amish toe.
Ondanks dat ze erg sober leven zijn ze gek op de show en spektakel van de tuigpaarden, ze gaan ook naar keuringen en shows met ze en op maandag staan de paarden weer voor de wagen om de boodschappen te doen.

Oorspronkelijk waren Friezen toch ook paarden om aangespannen te gebruiken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 10:57

Bijzondere zijweg dit weer :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 10:58

anjali schreef:
Ik heb een Doopsgezinde (Nederlandse) vriendin en die vertelde dat. Ze vroeg zich wel af hoe die Amish-mensen dat dan deden want ze mogen geen moderne vervoersmiddelen gebruiken en komen toch in Nederland Friese paarden uitzoeken.Menno Simons kwam ook uit Friesland als ik me niet vergis.De vader van mijn vriendin had ook een Fries paard.

Ze kwamen voor tuigers, geen Friezen.
Ze mogen met de boot en ze zijn een paar x geweest om paarden te kopen en nu fokken ze de paarden zelf.
Tuiger Vaandrager is naar de Amish gegaan :D
Als werkpaarden (voor de ploeg) gebruiken ze meestal Belgische trekpaarden.
https://www.horses.nl/fokkerij/amish-be ... nederland/

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 10:58

Babootje schreef:
pien_2010 schreef:
Babootje bedankt. Conclusie jij zegt dus dat de mens Jezus, Gods heilige geest ontving. Klopt dat?
Dus de mens Jezus werd als het ware verheven tot goddelijk niveau. Klopt dat?

Jezus is niet gelijk aan God, maar Gods zoon. Het is wel een geestelijk wezen. Met zalving met de heilige geest, liet god zien dat hij bij zijn mens-zijn zijn zoon was. De voorzegde messias, waarvan de Joden door de profetieën wisten dat hij de verlosser zou zijn van de mensheid.
Jezus was de eerstgeborende van de schepping, Het wezen dat God het eerste schiep. Samen met hem heeft hij de rest van de schepping volbracht.
Jezus was de eerste van vele zonen van God. De engelen. Ook de duivel was 1 van hen. maar werd Gods vijand. God schiep eerst de hemel, met de engelen. Daarna de aarde met alles wat daarop is.

Riel schreef:
Met andere woorden... Jezus = Adam? Of zeg ik nu iets geks?

Ik begrijp je verwarring want ook Adam werd Gods zoon genoemd. Wij allen zijn Gods zonen en dochters, ook wel mensenzonen/-dochters en wij noemen God ook onze Vader. De term Zoon van God geeft te kennen dat God de Schepper of bron is van het leven, dus ook van Jezus’ leven en uiteraard, ook dat van Adam.

Jezus wordt Gods zoon genoemd (net als alle andere engelen, waaronder ook de duivel, zonen van God waren Job 1:6), dat wil zeggen niet gelijk aan God.

Jezus werd wel als mens geboren uit Maria x Gods heilige geest/werkzame kracht (de onbevlekte ontvangenis) Maar daarvoor - voordat Jezus op aarde kwam - was hij een engel in de hemel.
Jezus zei zelf: ‘Ik ben uit de hemel neergedaald’ Joh 6:38 en 8:23 waarbij Jezus duidelijk maakte dat hij niet van "deze" wereld was maar van de wereld "daarboven".
God maakte Jezus voordat hij alle andere dingen maakte. De Bijbel zegt over Jezus:
‘Hij is (...) de eerstgeborene van de hele schepping’ (Kolossenzen 1:15).
'Hij is ‘het begin van de schepping door God’ (Openbaring 3:14).

Jezus had - voordat hij naar de aarde kwam - een verheven positie naast God in de hemel. Jezus refereerde aan die positie toen hij bad: ‘Vader, verheerlijk mij (...) met de eer die ik naast u had voordat de wereld er was’ (Johannes 17:5). Hij hielp zijn Vader om alle andere dingen te maken. Jezus werkte met God samen ‘als een meesterwerker’ (Spreuken 8:30). De Bijbel zegt over Jezus: ‘Via hem zijn alle andere dingen in de hemel en op aarde geschapen’ (Kolossenzen 1:16).

Jezus werd als volmaakt mens geboren op aarde. Via Maria x Gods heilige geest/werkzame kracht (onbevlekte ontvangenis) Hij zou zijn volmaakte leven geven voor het volmaakte leven dat door Adam en Eva werd verloren. Adam en Eva waren volmaakt, niet onderhevig aan ziekte of dood. Zij waren onsterfelijk. Door het offer van Jezus te aanvaarden kunnen wij datzelfde volmaakte leven weer terugkrijgen.
Na zijn dood werd Jezus door God opgewekt en keerde terug naar zijn voormenselijk bestaan in zijn plaats naast God.

Toen Jezus op aarde was bewees hij met zijn leven dat hij de voorzegde messias/verlosser/redder van de wereld was. Veel profetieen over de messias werden tijdens zijn leven vervuld. En ook na zijn dood bleef Jezus messiaanse profetieen vervullen.

Een overzicht voor de liefhebber
Voorspelling/profetie/vervulling
Nakomeling van Abraham / Genesis 22:17, 18 / Mattheüs 1:1
Afstammeling van Abrahams zoon Isaäk /Genesis 17:19 / Mattheüs 1:2
Geboren in de Israëlitische stam Juda / Genesis 49:10/ Mattheüs 1:1, 3
Uit de koninklijke lijn van David /Jesaja 9:7 / Mattheüs 1:1
Zijn moeder was bij zijn geboorte maagd / Jesaja 7:14 / Mattheüs 1:18, 22, 23
Geboren in Bethlehem /Micha 5:2 / Mattheüs 2:1, 5, 6
Naam Immanuël gegeven / Jesaja 7:14 / Mattheüs 1:21-23
Nederig begin / Jesaja 53:2 / Lukas 2:7
Kleine kinderen omgebracht na zijn geboorte / Jeremia 31:15 / Mattheüs 2:16-18
Uit Egypte geroepen / Hosea 11:1 / Mattheüs 2:13-15
Een Nazarener genoemd / Jesaja 11:1 / Mattheüs 2:23
Voorgegaan door een boodschapper / Maleachi 3:1 / Mattheüs 11:7-10
Gezalfd als Messias in het jaar 29 GT / Daniël 9:25 /Mattheüs 3:13-17
Door God erkend als zijn Zoon / Psalm 2:7 / Handelingen 13:33, 34
IJver voor Gods huis / Psalm 69:9 /Johannes 2:13-17
Maakte goed nieuws bekend / Jesaja 61:1 / Lukas 4:16-21
Openbare bediening in Galilea een groot licht / Jesaja 9:1, 2 / Mattheüs 4:13-16
Deed net als Mozes wonderen / Deuteronomium 18:15 / Handelingen 2:22
Bracht net als Mozes Gods gedachten over / Deuteronomium 18:18, 19 / Johannes 12:49
Genas veel zieken / Jesaja 53:4 / Mattheüs 8:16, 17
Richtte niet de aandacht op zichzelf / Jesaja 42:2 / Mattheüs 12:17, 19
Had medelijden met mensen die het moeilijk hadden / Jesaja 42:3 / Mattheüs 12:9-20; Markus 6:34
Liet zien wat Gods gerechtigheid inhield / Jesaja 42:1, 4 / Mattheüs 12:17-20
Een wijze raadgever / Jesaja 9:6, 7 / Johannes 6:68
Maakte Gods naam bekend (JHWH, Jaweh, Jehovah) Psalm 22:22 / Johannes 17:6
Onderwees met illustraties / Psalm 78:2 / Mattheüs 13:34, 35
Een leider / Daniël 9:25 / Mattheüs 23:10
Velen geloofden niet in hem / Jesaja 53:1 / Johannes 12:37, 38
Steen waarover men struikelt / Jesaja 8:14, 15 / Mattheüs 21:42-44
Door mensen verworpen / Psalm 118:22, 23 / Handelingen 4:10, 11
Zonder reden gehaat / Psalm 69:4 / Johannes 15:24, 25
Reed op een ezel Jeruzalem binnen / Zacharia 9:9 / Mattheüs 21:4-9
Geëerd door kinderen / Psalm 8:2 / Mattheüs 21:15, 16
Kwam in Gods naam (JHWH, Jaweh, Jehovah) / Psalm 118:26 / Johannes 12:12, 13
Verraden door iemand die hij vertrouwde / Psalm 41:9 / Johannes 13:18
Verraden voor 30 zilverstukken / Zacharia 11:12, 13 / Mattheüs 26:14-16; 27:3-10
Door vrienden in de steek gelaten / Zacharia 13:7 / Mattheüs 26:31, 56
Er werden valse getuigenissen over hem afgelegd / Psalm 35:11 / Mattheüs 26:59-61
Zweeg toen hij werd beschuldigd / Jesaja 53:7 / Mattheüs 27:12-14
Bespuugd / Jesaja 50:6 / Mattheüs 26:67; 27:27, 30
Op zijn hoofd geslagen / Micha 5:1 / Markus 15:19
Gegeseld / Jesaja 50:6 / Johannes 19:1
Verzette zich niet tegen degenen die hem sloegen / Jesaja 50:6 / Johannes 18:22, 23
Regeerders spanden samen tegen hem / Psalm 2:2 / Lukas 23:10-12
Met handen en voeten aan een paal genageld / Psalm 22:16 / Mattheüs 27:35; Johannes 20:25
Zijn kleding verloot / Psalm 22:18 / Johannes 19:23, 24
Tot de zondaars gerekend / Jesaja 53:12 / Mattheüs 27:38
Bespot, belachelijk gemaakt / Psalm 22:7, 8 / Mattheüs 27:39-43
Onderging lijden voor zondaars / Jesaja 53:5, 6 / 1 Petrus 2:23-25
Leek door God verlaten. / Psalm 22:1 / Markus 15:34
Kreeg azijn en gal te drinken / Psalm 69:21 / Mattheüs 27:34
Had dorst vlak voordat hij stierf / Psalm 22:15 / Johannes 19:28, 29
Vertrouwde zijn geest aan God toe / Psalm 31:5 / Lukas 23:46
Gaf zijn leven / Jesaja 53:12 / Markus 15:37
Voorzag in de losprijs om een eind te maken aan zonde / Jesaja 53:12 / Mattheüs 20:28
Zijn botten niet gebroken / Psalm 34:20 / Johannes 19:31-33, 36
Doorstoken / Zacharia 12:10 / Johannes 19:33-35, 37
Begraven bij de rijken / Jesaja 53:9 / Mattheüs 27:57-60
Uit de dood opgewekt / Psalm 16:10 / Handelingen 2:29-31
Verrader vervangen / Psalm 109:8 / Handelingen 1:15-20
Aan Gods rechterhand / Psalm 110:1 / Handelingen 2:34-36

Riel schreef:
Tot welke kerk behoor jij? Sommige zeggen dat Jezus God is. Andere zeggen dat hij de zoon van God is. Ik kan niet goed meer volgen... Naar mijn gevoel is hij geen God maar is hij de zoon van God en kan je via Jezus de weg naar God leren kennen...

Ik ben Jehovah's Getuige. En ik geloof ook dat Jezus Gods zoon is. Maar hij heeft wel een andere plaats dan de andere geestelijke zonen van God. God heeft Jezus boven alle anderen verheven, hem aan zijn rechterhand geplaatst in de hemel en hem tot koning van zijn koninkrijk aangesteld. (Lukas 1: 32,33)

Jouw gevoel heeft ook een bijbelse basis. Als wij tot god bidden doen we dat door middel van Jezus, omdat dat de enige manier is die God heeft goedgekeurd. Jezus zei: „Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van mij” (Johannes 14:6). Hij zei ook tegen zijn trouwe apostelen: „Ik zeg u: Indien gij de Vader om iets vraagt, zal hij het u in mijn naam geven” (Johannes 16:23).
Dus Jezus heeft een grote rol in onze verhouding tot God.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 11:11

Babootje schreef:
[
Ik ben Jehovah's Getuige.

Ah, dat verklaart je wat ongewone theologische overtuigingen.
Ongewoon tav die van meer "mainstream" christelijke stromingen.
Het zijn wel interessante ideeën die de JG hebben, vooral wat betreft de voorspellingen over wederopstanding van dat deel van de mensheid.
Als ik het goed heb begrepen uitsluitend Jehova's getuigen toch?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 12:14

Kuggur schreef:
Babootje schreef:
[

Het zijn wel interessante ideeën die de JG hebben, vooral wat betreft de voorspellingen over wederopstanding van dat deel van de mensheid.

Als ik het goed onthouden heb(Babootje zal dat beter weten) 144000 JG. Dat is toch een enorm verschil in vergelijking met andere christen stromingen. Daar is geen limiet gesteld.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 12:25

Ja die zijn ook van tevoren uitgekozen. Beetje calvinistisch idee wel eigenlijk. De rest blijft op aarde wonen en de 144.000 gaan naar de hemel, zo ik het begrepen heb.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 12:41

Kuggur schreef:
Babootje schreef:
[

Nee dat heb je niet goed begrepen. Zo staat dat niet in de bijbel. De groep van 144.000 die de bijbel identificeert als een kleine kudde is een groep van door God gezalfde mensen die met Jezus deel uitmaken van zijn hemelse regering. Dit zijn de enige mensen die na hun dood een hemelse toekomst krijgen.
Openbaring 7:4 En ik hoorde het aantal van hen die verzegeld werden: 144.000, verzegeld uit elke stam van de zonen van Israël. Openbaring.
In dit visioen dat in Openbaring 14:1-3 staat, zag de apostel Johannes ‘het Lam op de berg Sion staan, en met hem honderd vierenveertig duizend’. In dit visioen is ‘het Lam’ een afbeelding van Jezus, nadat hij een opstanding heeft gekregen (Johannes 1:29; 1 Petrus 1:19). De ‘berg Sion’ is een afbeelding van de hoge positie die Jezus en de 144.000 personen in de hemel hebben gekregen (Psalm 2:6; Hebreeën 12:22).
‘De geroepenen en uitverkorenen’ die met Jezus in de hemel gaan regeren, worden een ‘kleine kudde’ genoemd (Openbaring 17:14; Lukas 12:32). Dat laat zien dat het om een relatief kleine groep gaat in vergelijking met het totale aantal ‘schapen’ van Jezus (Johannes 10:16): En ik heb nog andere schapen, die niet van deze kooi zijn.a Ook die moet ik bij elkaar brengen. Ze zullen naar mijn stem luisteren, en ze zullen één kudde onder één herder worden.
Het verzamelen van deze kleine kudde startte bij de uitstorting van de heilige geest in 33 GT toen 120 discipelen in een bovenkamer verzameld waren. Dit waren de eersten van de 144.000.

De meeste goede mensen gaan niet naar de hemel. God belooft hun eeuwig leven op aarde (Psalm 37:11, 29, 34). Jezus zei: ‘Geen mens is tot in de hemel opgestegen’ (Johannes 3:13). Hij gaf dus aan dat goede mensen die vóór hem hadden geleefd, zoals Abraham, Mozes, Job en David, niet naar de hemel gingen (Handelingen 2:29, 34). In plaats daarvan hadden ze de hoop om een opstanding uit de dood te krijgen op aarde (Job 14:13-15).
De opstanding tot leven in de hemel wordt ‘de eerste opstanding’ genoemd (Openbaring 20:6). Dat laat zien dat er ook een ander soort opstanding is. Dat is de opstanding tot leven op aarde.
De Bijbel leert dat onder de regering van Gods Koninkrijk ‘de dood niet meer zal zijn’ (Openbaring 21:3, 4).
Die belofte moet wel voor de aarde gelden, want in de hemel is er nooit dood geweest.

De meeste andere christelijke stromingen kennen geen opstanding op de aarde.
Maar het is ook logisch. Adam en Eva waren geschapen om eeuwig op aarde te wonen Ze verloren hun leven en het loon op hun zonde was onvolmaaktheid en uiteindelijk de dood. Door het offer van Jezus worden de mensen van die zonde losgekocht. En krijgen zij het leven terug, wat ooit Gods bedoeling was.

Het zijn dus niet "uitsluitend Jehovah's getuigen"

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:06

... ik zal eerlijk bekennen dat ik altijd een beetje duizelig word van dit soort theologie.

Ik zie Openbaringen/ apokalips als symbooltaal.
'Twaalf maal twaalf maal duizend' - wat mij betreft eerder 'een menigte die niemand tellen kan' dan het brave rekensommetje.
Ik 'hoor' twaalf als het getal van 'volheid', alle twaalf stammen, of twaalf maanden ( = het hele jaar).
Het klinkt als een soort alles maal iedereen maal duizend...

En hoe het precies gaat, na de dood, aan het einde der tijden etc - ik laat het voor wat het is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 13:13

Babootje schreef:
Maar het is ook logisch. Adam en Eva waren geschapen om eeuwig op aarde te wonen Ze verloren hun leven en het loon op hun zonde was onvolmaaktheid en uiteindelijk de dood. Door het offer van Jezus worden de mensen van die zonde losgekocht. En krijgen zij het leven terug, wat ooit Gods bedoeling was.

En over hoeveel miljard eeuwig levende mensen op aarde hebben we het dan? Stuk of 50 miljard? Minimaal lijkt me :D Dat wordt dringen, en alleen maar kunnen staan vermoed ik.

John O'Mill had het al eens anders geformuleerd, en dat ging alleen nog maar over de huidige sterfelijke populatie:

Als alles wat er paarde
Ook baarde
op aarde
Dan bleef er voor ons nageslacht
Slechts staanplaats in de huwelijksnacht

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 14:46

Mijn verhaal heb ik weggehaald. Ik voel teveel schroom om dit zomaar openbaar te zetten want het gaat om werkelijke geheimen en ik kan op Bokt mijn berichten al na een uur niet meer verwijderen. Jullie mogen het opvragen via pb. Dan stuur ik het jullie toe.
Sorry, dat ik me bedacht heb.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 15:27

Babootje schreef:

Ibbel schreef:
En over hoeveel miljard eeuwig levende mensen op aarde hebben we het dan? Stuk of 50 miljard? Minimaal lijkt me :D Dat wordt dringen, en alleen maar kunnen staan vermoed ik.

Dat schijnt dus echt mee te vallen. Daar is ooit wel eens een berekening van gemaakt, kan ik me herinneren. Eens kijken of ik dat nog kan vinden.

In het begin was natuurlijk nog niet de hele aarde bewoond, maar heeft de mensheid zich langzaam uitgebreid.
Daarbij kregen Adam en Eva de opdracht de hele aarde tot een paradijs te maken. De aarde was daar dus blijkbaar voor geschikt. De directe oorzaak van het idee dat er te weinig ruimte is op aarde als alle doden op aarde worden opgewekt is dat heel veel gebieden op aarde voor de mensen onbewoonbaar zijn, niet in de laatste plaats veroorzaakt door mensen zelf. Voedseltekorten worden ook voornamelijk door mensen veroorzaakt.
Die opstanding van de doden komt pas nadat God zijn oordeel over de mensheid heeft voltrokken. Dus niet iedereen zal overblijven. Ps 1:5 Slechte mensen zullen niet standhouden in het oordeel en zondaars niet in de gemeenschap van de rechtvaardigen.
In psalm 37: 27-29 lezen we: Vermijd het slechte en doe wat goed is,en dan zul je eeuwig op aarde wonen. 28 Want JHWH/Jaweh/Jehovah heeft gerechtigheid lief, hij laat zijn loyalen niet in de steek. Ze zullen altijd beschermd worden, maar de nakomelingen van de slechten worden vernietigd. 29 De rechtvaardigen zullen de aarde bezitten en ze zullen er eeuwig leven.

Dus niet iedereen wordt gespaard in dat oordeel, maar het is een oordeel ter wille van de mensen die goed willen (in hun hart). Wordt wel eens vergeleken met een huis dat je verhuurt en jouw huurders maken er een zootje van en zijn de hele buurt tot last. Ze ruineren de hele boel. Dan wil je ze er ook uit kunnen zetten.
Zo moet je dat oordeel van God ook zien. In openbaring 11:18 staat o.a. dat God degenen zal verderven die de aarde verderven. Gelukkig is het God die dat oordeel velt; het is niet aan ons of welk etiketje we dan ook maar op hebben. God kan in de harten van mensen kijken, houdt er rekening mee dat we onvolmaakt zijn en is rechtvaardig. Het is voor ons wel belangrijk om god te leren kennen. Wat Jezus daarover zei lezen we in Joh 17:3 Nadat Jezus die dingen had gezegd, sloeg hij zijn ogen op naar de hemel en zei: ‘Vader, de tijd is gekomen. Verheerlijk uw zoon zodat uw zoon u verheerlijkt.a 2 U hebt hem autoriteit gegeven over alle mensen,b zodat hij eeuwig leven kan geven aan iedereen die u hem hebt gegeven. 3 Dit betekent eeuwig leven, dat ze u leren kennen, de enige ware God, en ook degene die u hebt gestuurd, Jezus Christus.

Uiteindelijk zal de aarde wel helemaal gevuld zijn met mensen die niet meer zullen sterven. Wat er dan gebeurt geeft de bijbel geen informatie over.

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 15:46

Nou, ik kijk er al naar uit. Lijkt me fantastisch, een aarde die nog meer overbevolkt is dan nu.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 15:53

Galaika schreef:
Nou, ik kijk er al naar uit. Lijkt me fantastisch, een aarde die nog meer overbevolkt is dan nu.

Nu is de aarde ook niet overbevolkt. De ruimte is verkeerd verdeeld. En er zijn onherbergzame stukken op aarde waar nu niet te leven valt, bv woestijnen. Maar dat was nooit de bedoeling van God met de aarde. De hele aarde zou een paradijs worden dus op de hele aarde zou men moeten kunnen wonen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 15:56

Wat mij persoonlijk wel echt heeft getroffen is, hoe veerkrachtig de natuur is en hoe groot de herstelkracht van de natuur is. Uit alle kieren en gaten zag je in de coronapandemie natuur ontspruiten en dieren die je normaal niet zag (bv in de stad). De lucht was ultra schoon. Zo bijzonder om te zien, en hoe we dan vervolgens weer teruggaan naar het "oude"...., terwijl we het bewijs voor ons neus hadden hoe het ook kan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 17:04

Als er alle grond bewoonbaar zou zijn, kunnen we nog even vooruit, heb ik net even uit zitten zoeken. Er zijn tot nu toe ruim 100 miljard mensen geweest (vanaf 50.000 v Chr, toen hadden we een min of meer moderne mens) en we hebben ruim 500 vierkante kilometer landmassa. Dus dan hebben we gelukkig toch nog 5 vierkante kilometer voor onszelf en een beetje privacy.

De vraag blijft natuurlijk wel met hoeveel dieren je die 5 vierkante kilometer moet delen :D

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 17:37

Babootje schreef:
Wat mij persoonlijk wel echt heeft getroffen is, hoe veerkrachtig de natuur is en hoe groot de herstelkracht van de natuur is. Uit alle kieren en gaten zag je in de coronapandemie natuur ontspruiten en dieren die je normaal niet zag (bv in de stad). De lucht was ultra schoon. Zo bijzonder om te zien, en hoe we dan vervolgens weer teruggaan naar het "oude"...., terwijl we het bewijs voor ons neus hadden hoe het ook kan.

Wat mij verbaasde is dat de JG stroming helemaal niet zo oud is:Aan het einde van de negentiende eeuw kwam een groepje mensen samen die zich de 'Ernstige Bijbelonderzoekers' noemden. Zij woonden in de buurt van Pittsburgh in de Amerikaanse staat Pennsylvania. Tijdens hun samenkomsten analyseerden ze leerstellingen van kerken en vergeleken ze met de Bijbel.

Door al jou lange bijdrages in dit topic nieuwsgierig geworden toch eens gaan inlezen, moet zeggen het is interessante materie. Niet onaardig bedoeld, maar krijg er wel een 'is dit een sekte' gevoel bij.
Weet niet zo goed hoe ik er over denk op dit moment.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 17:54

Dat mag je zeggen hoor. Het is wel wat anders dan het mainstream christendom, dat klopt.

JG is begonnen zoals elke andere stroming in het christendom (en overigens niet alleen in het christendom) is begonnen, omdat men zich niet helemaal kon vinden in het op dat moment heersende gedachtengoed. Het is een religie volledig gebaseerd op de bijbel.
Iets anders dan een sekte, waarbij de volgers vooral een charismatisch leider volgen met gedachtengoed dat helemaal geen relatie met de bijbel hoeft te hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 18:16

Als je het interessant vindt om meer te weten te komen hoe religie is ontstaan en alle grote religieuze stromingen (daarnaast zijn er nog talloze stromingen in diverse stammen) kan ik je de uitgave van het boekje "De mens op zoek naar God" zeker aanbevelen (uitgegeven door Jehovah's Getuigen). Daarin komt aan bod: Waarom geïnteresseerd zijn in andere religies (er zijn er veel en waarom geloven mensen wat ze geloven?). Hoe is religie begonnen? Gemeenschappelijke elementen in de mythologie, op zoek naar het onbekende door magie en spiritisme, Hindoeisme (op zoek naar bevrijding, Boeddhisme (op zoek naar verlichting zonder God), Tauisme en confucianisme (Op zoek naar de weg des hemels), Sjinto (Japan zoekt naar God), Judaisme (een zoeken naar God via de schrift en de overlevering), Christendom (Was Jezus de weg tot God?) De afval (de weg tot God geblokkeerd) de Islam (de weg tot God door onderwerping), De reformatie (Een wending in de speurtocht), hedendaags ongeloof (Moet de speurtocht worden voortgezet), Een terugkeer tot de ware God, De waren God en uw toekomst.

Het boekje heeft mij wel in staat gesteld om met mensen van andere geloofsovertuigingen in gesprek te komen; er zijn meer overeenkomsten dan je zult denken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 18:22

CharleyT schreef:
Babootje schreef:

Wat mij verbaasde is dat de JG stroming helemaal niet zo oud is:Aan het einde van de negentiende eeuw kwam een groepje mensen samen die zich de 'Ernstige Bijbelonderzoekers' noemden. Zij woonden in de buurt van Pittsburgh in de Amerikaanse staat Pennsylvania. Tijdens hun samenkomsten analyseerden ze leerstellingen van kerken en vergeleken ze met de Bijbel.

Door al jou lange bijdrages in dit topic nieuwsgierig geworden toch eens gaan inlezen, moet zeggen het is interessante materie. Niet onaardig bedoeld, maar krijg er wel een 'is dit een sekte' gevoel bij.
Weet niet zo goed hoe ik er over denk op dit moment.

Er zijn wel meer stromingen minder oud. Het gebeurt nog steeds regelmatig dat er een clubje uit een bepaalde kerk vertrekt omdat ze het niet eens zijn met een bepaalde uitleg van de Bijbel, en dan scheurt er dus een stukje af en wordt er een eigen stroming gestart.

Daarom heb je niet alleen meer katholiek of protestant maar binnen de protestanten ook nog hervormd, hersteld hervormd, gereformeerde kerk, gereformeerde gemeente, gereformeerde gemeente in Nederland, christelijk gereformeerd, vrij evangelisch, vol evangelisch, baptisten… en waarschijnlijk vergeet ik er nog heel erg veel.

Denk dat JG ook ooit zo zijn begonnen, maar dat is wel een heel losstaande afsplitsing geworden.

Qua sekte; JG voldoet niet aan de definitie van sekte. Maar ik heb er wel eens bij gezeten en kreeg ook geen fijn gevoel. Maar dit heb ik ook wel eens bij een evangelische kerk gehad, dat vond ik ook net een sekte.
Het is ook maar net per kerk verschillend en ook maar net welke personen je spreekt vind ik.