Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 12:30

In die zin ontopic dat veel kerkelijke gemeenschappen of sektes zoals JG een extreme sociale controle toepassen. Waarin voor jou beslist wordt wat je wel/niet mag op straffe van uitsluiting waarna je je vrienden en familie niet meer mag zien als zij wel in de sekte blijven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:01

Mars schreef:
In die zin ontopic dat veel kerkelijke gemeenschappen of sektes zoals JG een extreme sociale controle toepassen. Waarin voor jou beslist wordt wat je wel/niet mag op straffe van uitsluiting waarna je je vrienden en familie niet meer mag zien als zij wel in de sekte blijven.

Ik hoop niet dat iemand zich beledigd voelt als ik mijn mening hierover geef (op een paardenforum begrijpt men hopenlijk dat ik het helemaal niet negatief bedoel en ook niet negatief hoeft te zijn maar bepaalde voordelen kan hebben) maar ik zie sommige geloofsgemeenschappen en\of religies als een "gesloten stamboek".Soms in spirituele zin, soms ook in maatschappelijke zin.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:25

On topic is vooral de vraag van TS: wie is er nog meer christelijk
(Janneke steekt vinger op)
en hoe is dat zo gekomen
(soort van aangeboren).

Vervolgens heb ik iets over mijn beleving geschreven - ik vind de teksten van (de liederen van) Huub Oosterhuis prachtig.

De argumenten om de roomse kerk de rug toe te keren herken ik (ik kan me vreselijk ergeren aan die 'club')(oecumenisch ingestelde calviniste) maar is zogezegd wel 'een stap opzij'.

superpony

Re: Wie is hier christelijk en wat is de de reden dat je gelooft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:33

Aan de hand van de reacties. Mijn vader is al in 1996 overleden, dus kan het niet vragen. Maar hij was misdinaar? En had de kerk de rug toegekeerd en had zelfs behoorlijk wat haat naar de kerk.

Mijn vraag; hoe reageert de kerk daarop? Wat vinden ze van de mensen die de kerk de rug toekeren? En wat doen ze eraan?

Kijken ze naar hun boodschap en beleid of hoe je het wil noemen? Proberen ze mensen weer naar zich toe te trekken of wordt je echt afgedankt en ga je 1 rechte weg naar de hel ( in hun beleving )

Het kan toch niet zo zijn anno 2023 dat de kerken niet ontwikkelen? Ze willen toch nog steeds dat ze bezocht worden en het geloof wordt doorgegeven?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:42

‘De kerk’ bestaat niet.

Het zijn de christenen die de gemeente van Jezus Christus vormen en die is nogal pluriform :)

Over het algemeen ga ik ervanuit dat christenen zoals Jezus willen zijn en zijn voorbeeld volgen.
Jezus was een uitzonderlijk compassievol mens en deelde liefde uit zonder oordeel.
Dat lukt mij en vele andere christenen niet altijd, maar ik probeer het wel :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:47

Schapenwol schreef:
anjali schreef:
Hier maak je een fout, want de Christenen komen er niet vele eeuwen later achteraanhobbelen, maar bestaan sinds Jezus Christus en dat is dus ongeveer vanaf het begin van onze jaartelling, terwijl de Islam eeuwen later ontstaat nl. in het begin van de 7de eeuw NA Christus.

Ach ja, en het boeddhisme is weer 500 jaar vóór Christus ontstaan. Heeft het boeddhisme dan 'gelijk'?

Over je vraag wat gelukkig maakt wil ik je de volgende vraag stellen: wordt een mens gelukkig van denken in termen van goed en fout? Zonder nuance?

Ben je gelukkig als je geen compassie kan hebben voor iemand die abortus overweegt of gaat scheiden? Ben je gelukkig als je zwart wit denkt en niet nadenkt over de persoonlijke omstandigheden, gevoelens en verantwoordelijkheden vanuit waar iemand dat soort beslissingen moet nemen?

Ik denk dat het inderdaad best gelukkig maakt als je je niet teveel verdiept in andere mensen, zelf geen keuzes hoeft te maken maar je veilig verschuilt achter regels. Lijkt me heel overzichtelijk. Maar dat is niet de echte wereld.

Het topic is gekaapt van de jonge TS en dat komt hier ook niet meer goed. Dat is de reden dat ik besloten heb om nu wel een keer te reageren. Deze post vind ik namelijk heel erg waar.

Het oude testament spreekt van een straffende strenge GOD. Even heel erg kort door de bocht. Toen kwam Christus die juist de liefde predikte en genoeg voorbeelden had waarin hij een lans brak dat mensen juist tolerant, vergevingsgezind en niet oordelend vermogen zich aan gingen leren. Denk aan uitspraken als: gij die zonder zonde zijt werpt de eerste steen. Denk ook aan zijn niet oordelen over "zondige" mensen etc. Lees zondig als dat het mensen betrof die andere keuzes maken als de heersende norm→ dus vond Christus die mensen eigenlijk wel zo zondig :)* .

Als kind al had ik als ik in de kerk zat naast het geluksgevoel vaak ook een bevreemdend gevoel juist om het niet tolerante. Een reden dat ik me uitgeschreven heb uit de RK kerk. Teveel regels van welke mensen wel en niet geaccepteerd worden en teveel regels van wat wel en niet zou mogen. Volgens mij sloeg en slaat dat zo de plank mis met de boodschap die Christus kwam brengen.

En dan kom je op het gegeven dat wij mensen er met het geloof van door zijn gegaan en met de bijbel in de hand de meest vreselijke dingen hebben gedaan in de geschiedenis. Zo zonde. (Dat zie je ook bv bij de islam dat dit gebeurt is, want MOhammed was echt wel een zeer fijne wijze profeet! en zo liefdevol).

Terwijl in mijn ogen de boodschap toen in het jaar nul heel simpel was→ kinderen Gods heb elkaar lief en "vermenigvuldig u". Ik denk dat Christus dat laatste niet meer zal zeggen, daar de aarde nu ten onder gaat aan al die mensen. Alleen mensen→ vooral mannen zijn er gewoon vandoor gegaan met dat hele geloof en hebben er een hele nare schaamtevolle vertoning van gemaakt.

Kijk maar naar de legio voorbeelden: kruistochten, vervolging van Catharen, vrouwen/ heksen etc etc al die oorlogen met de bijbel in de hand. En op een lager niveau uitsluiting daar mensen homo zijn of gay of gescheiden of seks hebben voor het huwelijk, of abortus hebben gedaan :list: :list: . In mijn ogen staat dat haaks op de boodschap van Christus en het verbaast me nog te vaak dat dit zo fout is gelopen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:57

Inderdaad wat ik even terug ongeveer ook al aangaf:

Cer schreef:
..maar heeft dat te maken met het geloof an sich, of met hoe het 'gebruikt' wordt voor eigen gewin?

Ik denk dat het geloof is aangegrepen om mensen te onderdrukken (onder andere) maar dat dat niet het uitgangspunt was. Ik denk dat er mooie ideen in gevonden kunnen worden,en ik denk dat de rest erbij gefabriceerd is.
En dat mensen ook de nare kanten ervan aanhangen, dat is omdat dat ze uitkomt en omdat mensen volgen denk ik...

De mensen die dat soort praktijken uitvoeren onder het mom van geloof, gebruiken het als excuus. Kan je dat het geloof kwalijk nemen, of moet je dat díe mensen kwalijk nemen? retorische vraag

dat mensen hun leiders 'geloven' is mens-eigen en wat dat betreft vergelijkbaar met een cult of sekte (of iedereen die blind aanneemt wat iemand anders zegt) En ook het willen behoren bij een groep (daar zijn ook hele studies naar gedaan) en niet buiten die groep durven vallen bijv.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:14

Cer schreef:
Inderdaad wat ik even terug ongeveer ook al aangaf:

Cer schreef:
..maar heeft dat te maken met het geloof an sich, of met hoe het 'gebruikt' wordt voor eigen gewin?

Ik denk dat het geloof is aangegrepen om mensen te onderdrukken (onder andere) maar dat dat niet het uitgangspunt was. Ik denk dat er mooie ideen in gevonden kunnen worden,en ik denk dat de rest erbij gefabriceerd is.
En dat mensen ook de nare kanten ervan aanhangen, dat is omdat dat ze uitkomt en omdat mensen volgen denk ik...

De mensen die dat soort praktijken uitvoeren onder het mom van geloof, gebruiken het als excuus. Kan je dat het geloof kwalijk nemen, of moet je dat díe mensen kwalijk nemen? retorische vraag
Precies @Cer. Mensen willen graag bij een groep horen want het zijn in aanleg groepsdieren. En dan krijg je dus ,wat ik boven zei, zoiets als "stamboeken". En paarden of mensen die niet van jouw stamboek zijn daar heb je niets mee.Sommige stamboeken zijn gesloten ,daar kun je niet bij als je er niet in geboren bent.Andere weer zijn open. Veel Christelijke stromingen horen daarbij.
dat mensen hun leiders 'geloven' is mens-eigen en wat dat betreft vergelijkbaar met een cult of sekte (of iedereen die blind aanneemt wat iemand anders zegt) En ook het willen behoren bij een groep (daar zijn ook hele studies naar gedaan) en niet buiten die groep durven vallen bijv.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:16

@Cer,ik had een lang antwoord geschreven maar het is ergens niet doorgekomen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:24

Mooie post Pien, en ik ben het er van A tot Z mee eens.