Ruzie tussen vriend en mijn familie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:05

Avalanche schreef:
Wauw meis....... denk dat je het prima hebt aangepakt zo, en heel goed dat je voor jezelf besloten hebt er niet tussen te willen zitten.

Helemaal mee eens!

Echt ontzettend naar dat je vriend zo tegenwerkt. Ook dat hij zegt dat hij niks om andere mensen geeft, bah.

Heel veel sterkte en ik hoop dat je vriend toch bij gaat draaien.

Goof

Re: Ruzie tussen vriend en mijn familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:07

Niets om een ander geven heet niet 'introvert zijn', maar gewoon 'een sukkel' zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:10

Jeetje wat een rare reacties van je vriend zeg. Echt heel vreemd. Goed van je dat je het zo aangegeven hebt.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:11

Avalanche schreef:
Wauw meis....... denk dat je het prima hebt aangepakt zo, en heel goed dat je voor jezelf besloten hebt er niet tussen te willen zitten.

Eens, goed dat je bij jezelf blijft.

Je vriend lijkt wel erg overtuigd van zijn eigen ideeën zonder een beetje empathie voor de rest over te hebben. Hij gaat gelijk in de aanval, geen fijne manier van communicatie. Pauze op je werk is ook wel een erg slechte vergelijking met een intiemere setting met familie.
Introvert zijn heeft trouwens helemaal niets te maken met niet om mensen geven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:11

DuoPenotti schreef:
Ja echt hè
En dan niet snappen dat er iemand een keer voor uit de slof schiet

TS, ik neem aan dat hij dat op verjaardagen of zo ook doet?
Dat daar de irritatie al begonnen is?

Dit vroeg ik in het begin van het topic al.
Dus zoals ik nu lees doet hij dat dus erg vaak in bijzijn van je familie.

Dan is het een wat informelere bijeenkomt dus slikt iedereen de ergernis dus weg.
En nu barste de bom.
En vriend ziet nog steeds zijn probleem niet. Zijn aandeel niet.
Game verslaafd is overigens een erg ondergesneeuwde verslaving.
En daar klopt zijn abnormale houding van verdediging prima bij.

Jij hebt het nu prima gedaan.
Al vraag ik mij wel sf hoe je niet kunt merken dat hij dus bijna altijd aan dat ding gelijmd zit.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:15

Ik ben ook introvert, en dat betekent in mijn geval vooral dat ik niet naar plekken ga waar veel mensen zijn, en feestjes af en toe wel leuk vind, maar niet te veel en te vaak. En niet dol ben op clubs en verenigingen en zulke dingen. En niet wil opvallen :o

Maar ik ben dol op mensen. Ik wil ook graag dat mensen gelukkig zijn, en ik vind mensenrechten heel belangrijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:19

Introvert en daarom niets om mensen geven? Bullshit, hij dekt zich gewoon in. Ts, hij is 42 hé . Hoeveel jaar moet het nog duren voordat hij doorheeft dat hij gewoon zeer asociaal gedrag laat zien.
Je geeft aan dat hij thuis gewoon een leuke kerel is, daar heeft hij dus de aandacht wel voor jou? ipv de games?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:22

Wat ik me nu af vraag, los van hoe "het gesprek" gegaan is want als mijn man mij hier 's avonds zou zeggen dat we morgen om x uur "verwacht" worden kreeg ie een middelvinger. := Tenzij er iemand dood gegaan is wil ik dingen op voorhand weten. :+ Maar hoeveel bijeenkomsten hebben jullie zo gemiddeld TS?
En moet vriend altijd mee?

Want het klinkt alsof het in het algemeen gewoon niet klikt tussen jouw vriend en je familie. Dat hij excuses van je broertje verwacht had hij anders kunnen brengen, sowieso heeft hij dat gesprek lomp aan gepakt. Maar ik snap het ergens wel dat hij van broertje excuses verwacht.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:24

Lastig TS, hij heeft echt hele andere normen en waarden.

Het staat buiten kijf dat op een telefoon zitten in gezelschap not done is. Dat mensen dat vaak doen, doet daar niets aan af. Goed dat je op je strepen bent blijven staan. Hopelijk ziet jouw vriend zijn eigen aandeel hier nog in.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:28

Ayasha schreef:
Wat ik me nu af vraag, los van hoe "het gesprek" gegaan is want als mijn man mij hier 's avonds zou zeggen dat we morgen om x uur "verwacht" worden kreeg ie een middelvinger. := Tenzij er iemand dood gegaan is wil ik dingen op voorhand weten. :+ Maar hoeveel bijeenkomsten hebben jullie zo gemiddeld TS?

Want het klinkt alsof het in het algemeen gewoon niet klikt tussen jouw vriend en je familie. Dat hij excuses van je broertje verwacht had hij anders kunnen brengen, sowieso heeft hij dat gesprek lomp aan gepakt. Maar ik snap het ergens wel dat hij van broertje excuses verwacht.

Is dat eerste zo raar dan? Ik zeg zo vaak dat we ‘morgen’ bij X moeten gaan eten en mijn vriend doet dat ook. Als er activiteiten gepland waren wordt dat op voorhand gezegd, dus nooit problemen in gezien om maaltijden thuis of even langsgaan thuis dagenlang op voorhand te moeten plannen.

Niet klikken kan… klikt bij mij ook niet echt met de schoonouders. Je hoeft geen beste vrienden te zijn. Maar dan kan je je op je 42ste nog gewoon beleefd gedragen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:30

Pas de avond van te voren zeggen dat er een gesprek met familie is en je moreel juist gedrag verwacht is misschien niet zo handig. Daar had ik even over heen gelezen. :')

Maar Poekkie, zou je dat ook doen als het om een beladen onderwerp gaat? Eerlijk, als mijn vriend me mee wilt naar een gezellig familie uitje hoor ik dat ook graag een aantal dagen van te voren. Met familie zijn kost gewoon energie, meer dan even bij vrienden gaan eten (wat ook al energie kan kosten voor sommige mensen), daar wil ik me wel mentaal op kunnen voorbereiden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:41

Ts, denk je dat het gesprek beter was verlopen als hij zich er meer op voor kon bereiden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:46

Poekkie schreef:
Ayasha schreef:

Is dat eerste zo raar dan? Ik zeg zo vaak dat we ‘morgen’ bij X moeten gaan eten en mijn vriend doet dat ook. Als er activiteiten gepland waren wordt dat op voorhand gezegd, dus nooit problemen in gezien om maaltijden thuis of even langsgaan thuis dagenlang op voorhand te moeten plannen.

Niet klikken kan… klikt bij mij ook niet echt met de schoonouders. Je hoeft geen beste vrienden te zijn. Maar dan kan je je op je 42ste nog gewoon beleefd gedragen.

Voor een introvert, en buiten dat het een oliebol excuus is voor idioot gedrag ga ik er even van uit dat de vriend van TS óók introvert is, kan dat een probleem zijn ja. Ik moet me mentaal kunnen voorbereiden op dergelijke "uitjes". Ik word er bijzonder chagrijnig van wanneer men de avond er voor ineens zegt "ohja we moeten om X uur daar zijn".
Ik heb een planning in mijn hoofd die gebaseerd is op de hoeveelheid energie die ik heb om met mensen om te gaan. Als iemand die planning om gooit gaat dat nooit goed. :+ Als ik dan nog zou weten/er achter zou komen dat mijn partner al X dagen/weken wist dat dat gesprek gepland stond zou er echt wel stront aan de knikker zijn. Maar zelfs als ik dat niet wist zou ik al met een andere instelling (geërgerd) mee gaan.

Zeker wanneer het dan om iets beladen als dit gaat is dat echt niet handig. Ik zelf kan dan beleefd zijn (áls ik mee ga) maar daar stopt het ook. :o

Mijn man en ik klikken allebei niet met een deel van zijn familie. ( :+ ) als er dan iets is waar hij gevoelsmatig niet onder uit komt, dan zegt hij bij voorbaat al dat dat voor mij niet gaat. (Dat is meestal trouwens ook zo, die kant van de familie doet vaak dingen in grote feestzalen met veel flikkerende lichtjes en met foto sensitieve epilepsie gaat dat niet lang goed. :+). Andersom als ik weet dat er iets gaat gebeuren waar mijn man geen interesse in heeft zeg ik ook gewoon bij voorbaat al dat hij andere plannen heeft.
Je hoeft niet an elkaar gelijmd te zitten..
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-11-22 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:47

Als het om een hele dag weg gaat wil ik dat ook van te voren weten idd. Dan wil ik bvb mijn stalwerk en paarden rijden kunnen plannen.
Maar iets van 1-2 uurtjes weg voor een maaltijd of om even te praten hoeft geen dagen op voorhand. Hoe mentaal beladen kan je ‘zeg sorry en beloof niet meer zoveel op je gsm te zitten’ maken waardoor je meer dan 24u voorbereidingstijd moet hebben?
Zeker omdat TS en vriend hier al gesprekken zat over hadden gehad en de meningen en verwachtingen duidelijk zijn. Wat zou je nog willen doen? Het googlen en een literair naslagwerk van argumenten voor en tegen opstellen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:50

Poekkie schreef:
Als het om een hele dag weg gaat wil ik dat ook van te voren weten idd. Dan wil ik bvb mijn stalwerk en paarden rijden kunnen plannen.
Maar iets van 1-2 uurtjes weg voor een maaltijd of om even te praten hoeft geen dagen op voorhand. Hoe mentaal beladen kan je ‘zeg sorry en beloof niet meer zoveel op je gsm te zitten’ maken waardoor je meer dan 24u voorbereidingstijd moet hebben?
Zeker omdat TS en vriend hier al gesprekken zat over hadden gehad en de meningen en verwachtingen duidelijk zijn. Wat zou je nog willen doen? Het googlen en een literair naslagwerk van argumenten voor en tegen opstellen?

Omdat het gaat over een flinke ruzie waarbij uit die gesprekken gebleken is dat daar best wat emoties en frustratie aan vast hing van vriend uit.

JIJ vindt het niet beladen maar jij kan niet bepalen hoe vriend dat ervaart.

Komt nog bij dat ik zo iets ook op voorhand wil weten. Om andere redenen weliswaar maar je kan er simpelweg niet van uit gaan dat het voor iedereen even eenvoudig is.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:53

Als ik kijk naar mijn eigen sociale batterij, snap ik zeker wel dat 'morgen zijn we dan en dan bij mijn familie' verkeerd kan vallen. Mijn kerel hoeft dat in elk geval bij mij niet te proberen. Vragen staat vrij, maar als het een mededeling is dan mag hij zelf gaan tenzij er echt iets aan de hand is (ziekte ofzo). Iedereen is anders en niet iedereen heeft evenveel reserves om de volgende dag leuk en gezellig te doen met mensen die ze niet heel goed liggen (dat is een aanname in dit geval), of in dit geval om iets uit te praten.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:54

Nou prima… en dan moet ik dat als excuus zien voor die vriend om daar nog maar wat ruzie mee te maken?

Soms is het leven wat sociaal onhandig en heb je je daar ook naar te schikken, 24u-notie of niet. Dan ben je maar beleefd en probeer je er het beste van te maken. Ik heb van TS nergens gehoord dat vriend zulke sociale beperkingen zou hebben dat zoiets niet kan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 14:57

[***] schreef:
Als ik kijk naar mijn eigen sociale batterij, snap ik zeker wel dat 'morgen zijn we dan en dan bij mijn familie' verkeerd kan vallen. Mijn kerel hoeft dat in elk geval bij mij niet te proberen. Vragen staat vrij, maar als het een mededeling is dan mag hij zelf gaan tenzij er echt iets aan de hand is (ziekte ofzo). Iedereen is anders en niet iedereen heeft evenveel reserves om de volgende dag leuk en gezellig te doen met mensen die ze niet heel goed liggen (dat is een aanname in dit geval), of in dit geval om iets uit te praten.

En zeker in deze situatie als het dan duidelijk geen "gezellig samen zijn" gaat worden... Dan snap ik érgens stiekem wel dat vriend in het gesprek gegaan is a la "als ik dan hier moet zijn dan moet het maar vooruit gaan ook." :o :o Al had hij dat dan weer ook op een andere manier vooruit kunnen laten gaan dan wat hij nu gedaan heeft maar goed. Dat hij sociaal niet echt handig is, is duidelijk.

In die zin had het misschien beter geweest om het hem eerder te vertellen. Ik heb het ide dat vriend een beetje moeite heeft met "de kamer te lezen" en hoe hij gesprekken aan gaat/voert. En nu kan iedereen wel weer gaan roepen "hij is 42" maar als niemand hem dat ooit geleerd heeft en hij heeft van nature dat niet "in zich" zitten... Ik heb ook moeite met de sociale normen en kijk deze vooral af van anderen omdat ik ze zelf ook nooit geleerd heb. Ik heb gelukkig lieve mensen rond me die me niet uit lachen of denigrerend reageren wanneer ik hen vraag hoe ik een sociale situatie het best aan pak wanneer ik het niet weet. Wellicht heeft deze man dat ook een beetje nodig?

Op frustratie reageren met meer frustratie is zoals vuur met vuur bestrijden.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:01

TS, was er een reden dat je hem pas de avond van te voren op de hoogte bracht van het gesprek? Aangezien jij zelf al langere tijd op de hoogte was.

Maar los van dat het onhandig is om iemand pas zo laat te informeren over het gesprek, is het alsnog niet nodig om je zo te gedragen als volwassen vent (opnieuw).
@Ayasha, dat kan wel zijn, maar dan had TS dat toch al wel door moeten hebben? En moeite hebben met sociale normen en de ruimte lezen is wel wat anders dan helemaal in je eigen gelijk blijven nukken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:08

Suliko schreef:
TS, was er een reden dat je hem pas de avond van te voren op de hoogte bracht van het gesprek? Aangezien jij zelf al langere tijd op de hoogte was.

Maar los van dat het onhandig is om iemand pas zo laat te informeren over het gesprek, is het alsnog niet nodig om je zo te gedragen als volwassen vent (opnieuw).
@Ayasha, dat kan wel zijn, maar dan had TS dat toch al wel door moeten hebben? En moeite hebben met sociale normen en de ruimte lezen is wel wat anders dan helemaal in je eigen gelijk blijven nukken.

Tja, heel eerlijk? Ik heb het ide dat hier sowieso heel veel signalen gemist zijn (hoe anders kan het zo escaleren ineens?) dus het zou me niet helemaal verbazen als TS het niet door heeft óf zelf niet goed weet hoe er mee om te gaan want weten en er mee om kunnen gaan zijn twee verschillende dingen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:12

En zelfs al zou het zo zijn. Heeft deze man ook gewoon een eigen verantwoording. Als dat zo is, moet hij er minstens zelf van op de hoogte zijn want dan kan dit niet het eerst conflict zijn in zijn leven. En een onvermogen hebben in sociaal gedrag en regels, is nog altijd geen excuus. Dan breng je daar je omgeving van op de hoogte, zodat zij het weten en er rekening mee kunnen houden. En ja, ik ben opgegroeid met (vrij zware) autisten die zichzelf ook hebben aangeleerd hoe ze zich wél sociaal gedragen, het kunnen vermijden of kunnen aangeven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:22

Suliko schreef:
En zelfs al zou het zo zijn. Heeft deze man ook gewoon een eigen verantwoording. Als dat zo is, moet hij er minstens zelf van op de hoogte zijn want dan kan dit niet het eerst conflict zijn in zijn leven. En een onvermogen hebben in sociaal gedrag en regels, is nog altijd geen excuus. Dan breng je daar je omgeving van op de hoogte, zodat zij het weten en er rekening mee kunnen houden. En ja, ik ben opgegroeid met (vrij zware) autisten die zichzelf ook hebben aangeleerd hoe ze zich wél sociaal gedragen, het kunnen vermijden of kunnen aangeven.

Je hebt niet kunnen begrijpen en niet willen begrijpen natuurlijk. :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:23

En daarmee impliceer je dat vriend niet wilt begrijpen of niet kan begrijpen?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 15:24

Iedereen doet nu alsof TS het last minute gemeld heeft dit gesprek. Maar dit gesprek was toch al gepland voor deze datum blijkt uit de eerste berichten? Alleen de tijd en locatie werd de avond ervoor pas besloten.

Vind de reacties van vriend verder nog steeds ongepast en erg kinderachtig, snap de familie van ts goed als hij dit dus vaker doet.

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 15:25

Voor iedereen hij weet al 1,5 -2 weken dat we het op 6 november uit gingen praten (zoals in het topic gemeld), dus hij had zich lang genoeg kunnen voorbereiden.

Overigens is hij zelf degene die soms pas last minute verteld dat hij uit eten gaat met collega of een verjaardag hebben van zijn familie zijn kant bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Momo94 op 08-11-22 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt