Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 12:47

Ayasha schreef:
Evamarie schreef:
Huur vind ik het verkeerde woord. Je betaald mee aan zijn huis en dus aan zijn hypotheek. Dat moet je per datum vanaf dat je dat bent gaan betalen vast leggen bij de Notaris. Dat kan met terugwerkende kracht. Gaan jullie uit elkaar dan krijg jij jouw deel van de opgebouwde hypotheek. De Notariskosten delen jullie en jij krijgt je geinvesteerde geld van de CV ketel terug. Vanuit daar kun je gelijkwaardig verder mocht je dat nog willen.

Indien je slechts een deel betaald én ook nog eens bij op de hypotheek staat krijg je niks terug. Hoe kom je daar bij?

Sterker nog, als TS bij op de hypotheek komt en hij gooit haar buiten of zij vertrekt. Dan moet ze haar deel blijven door betalen tot ze bij een bank/notaris geweest zijn. Dus bevraag je goed alvorens je zulke dingen vast legt TS.

Dat laatste is inderdaad een puntje van aandacht. Als zij zou tekenen om aan de hypotheek mee te betalen dan moet ze inderdaad doorbetalen als de relatie zou uitgaan en zij daar niet eens meer zou wonen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 12:48

Maar even; dit topic loopt nu 5 maanden en er is nog steeds niks geregeld.
Je woont 2 jaar samen zonder daarvoor iets te regelen.

Hoe lang ga je dit nog laten lopen?

Zonder iets aan je af te willen doen TS, kom je niet over als iemand die alles goed overziet en verstandige keuzes kan maken. Heb je hier hulp bij van ouders of iemand anders? Dit lijkt me wel raadzaam, anders wordt je genaaid waar je bij staat en niet alleen door deze man.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:05

Ayasha schreef:
Sterker nog, als TS bij op de hypotheek komt en hij gooit haar buiten of zij vertrekt. Dan moet ze haar deel blijven door betalen tot ze bij een bank/notaris geweest zijn. Dus bevraag je goed alvorens je zulke dingen vast legt TS.

Daarnaast is het dan nog maar de vraag of een bank daaraan mee wil werken. Als die dwars gaan liggen (ze hebben toch liever twee mensen op wie ze kunnen verhalen dan één) kan het zomaar zijn dat TS niet eens van de hypotheek 'af' kan.

Maar goed, dit speelt uberhaupt niet, want TS haar vriend wil haar niet op de hypotheek erbij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:23

mylittlejoy schreef:
Ayasha schreef:

Daarnaast is het dan nog maar de vraag of een bank daaraan mee wil werken. Als die dwars gaan liggen (ze hebben toch liever twee mensen op wie ze kunnen verhalen dan één) kan het zomaar zijn dat TS niet eens van de hypotheek 'af' kan.

Maar goed, dit speelt uberhaupt niet, want TS haar vriend wil haar niet op de hypotheek erbij.

Een bank heeft weinig te willen als je je adres verplaatst. Iig in België. Als de man het jaren alleen betaald heeft moeten ze haar er gewoon af halen máár dat doen ze niet gratis natuurlijk.

Ik maak deze situatie momenteel van dichtbij mee. Bank moet gewoon mee werken indien ze uit elkaar gaan. Tenzij zij opgegeven is als borg op gegeven is moet de bank haar er af halen.

Mede eigenaar of niet. Als ze er woont zou er ‘verwacht’ worden dat ze mee betaald. Dat kan wel ongedaan gemaakt worden maar NIET met terugwerkende kracht. Pas vanaf het moment dat je officieel je adres verplaatst én ook nog eens bij de bank passeert. Tot die tijd loopt het gewoon door en kan vriendlief het terug vorderen via de rechtbank.

superpony

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:30

Dit gaat niet eens om het bedrag of hoe je alles gaat verdelen, maar om HOE het gaat. Hoe de vriend denkt en communiceert.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:33

Niet in NL. Als degene die overblijft op de hypotheek niet voldoende financiële zekerheid biedt, hoeft de bank er niet aan mee te werken dat de tweede persoon uit de hypotheek geschreven wordt. Sterker nog, wij behandelen met enige regelmaat zaken van stellen die al tijden uit elkaar zijn en er achter komen dat ze nog steeds op de hypotheek staan, doordat de schuldeisers achter hun aan komen.

Het komt er eigenlijk op neer dat de overblijvende persoon een nieuwe offerte moet aanvragen om de gehele hypotheek op zijn/haar naam te krijgen. Als geen bank die nieuwe hypotheek wil verstrekken, dan kan de oude hypotheek niet doorgehaald worden. Maar goed, dit speelt niet voor TS.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:17

mylittlejoy schreef:
Ayasha schreef:

Maar dus wel een aandachtspunt voor TS, als zij op de hypotheek komt te staan, dan ook op de eigendomsakte. Dus naast de lasten ook de lusten en het een niet zonder het ander.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:31

Ts, kijk uit voordat je officiele documenten ondertekent.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:52

mylittlejoy schreef:
Niet in NL. Als degene die overblijft op de hypotheek niet voldoende financiële zekerheid biedt, hoeft de bank er niet aan mee te werken dat de tweede persoon uit de hypotheek geschreven wordt. Sterker nog, wij behandelen met enige regelmaat zaken van stellen die al tijden uit elkaar zijn en er achter komen dat ze nog steeds op de hypotheek staan, doordat de schuldeisers achter hun aan komen.

Het komt er eigenlijk op neer dat de overblijvende persoon een nieuwe offerte moet aanvragen om de gehele hypotheek op zijn/haar naam te krijgen. Als geen bank die nieuwe hypotheek wil verstrekken, dan kan de oude hypotheek niet doorgehaald worden. Maar goed, dit speelt niet voor TS.

Idd, ik ben ruim een jaar bezig geweest om mijn ex van de hypotheek af te krijgen terwijl het huis niet eens op zijn naam stond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:42

Je kunt bij de Notaris laten bevestigen dat de hypotheek op zijn naam blijft staan. En rest: zie mijn vorige berichtjes.

Volgens mij heb je nu voldoende tips ermee aan de slag te gaan. Laat je weten hoe het gegaan is?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 12:19

Sizzle schreef:
En totdat hij ineens in zijn hoofd krijgt dat TS wel thuis kan blijven voor de kinderen en daardoor haar kans op sparen volledig weg valt. Ergens zou het me dan niets verbazen dat zijn logica dan wordt dat als jij perse daarnaast wilt werken, jij dan ook de kinderopvang moet betalen want hij biedt immers al een dak boven jullie hoofd.

Heeft hij al antwoord gegeven op de vraag wie de hypotheek mag betalen als hij zelf arbeidsongeschikt wordt? Of telt voor hem enkel in voorspoed en voor jou in tegenspoed?

Dat laatste hebben we nog niet overna gedacht. Ik ga geen hypotheek betalen als het niet op mijn naam staat.

Mede-eigenaar ga ik nooit worden. Hij zegt dat hij tot zijn 28ste 12 uur per dag gewerkt heeft, en daarom dit huis aan niemand weg wil geven. Woonde bij zijn ouders dus hij heeft goed kunnen sparen.
Dat er maar 1 op straat komt te staan als we uit elkaar zouden gaan. Ik zei dat ik 10 jaar op kamers gewoond heb, eindelijk mijn huur appartement kreeg (9jaar op de wachtlijst). Dus best veel opgeofferd heb om met hem samen te gaan wonen. Daar krijg ik gewoon geen reactie op, alleen hoe moeilijk hij het had.

Hij wil dat ik een bijdrage ga doen. Ik wil dat dit dan precies de helft is van alle woonkosten. Auto betaal ik, hij de benzine als hij naar zijn ouders gaat. Gezamelijke rekening voor boodschappen, en etentjes. Hij zegt als ik ga investeren in het huis dit op papier komt, en ik maar een deel er van terug krijg als we uit elkaar zouden gaan. Dat laatste ben ik nog niet over uit of dat eerlijk is. Een badkamer is snel niks meer waard als je de dagwaarde neemt, en daar de helft van.

Het huis laat hij mij wel na mocht er wat gebeuren. Ben ingeschreven bij de woningstichting een paar maanden geleden, en leg geld apart voor het geval dat..

We gaan voor een samenlevingscontract + testament. Eerst nog een kostenloos gesprek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 12:24

Hij hoeft het toch ook niet weg te geven? Maar jou niks laten opbouwen is wel compleet het andere uiterste van weggeven.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 12:29

Sizzle schreef:
Mij ontgaat voornamelijk de reden waarom je partner perse wil verhinderen dat je SAMEN iets opbouwd voor de toekomst en TS als absoluut toppunt ook nog wil onterven.

Hij kan bij een notaris toch gewoon zijn huidige vermogen uitsluiten?
Dan bouw je gewoon vanaf nu samen wat op en blijft alles van voor die tijd van hem.

De reden is dat hij zijn huis niet wil verkopen stel dat we uit elkaar gaan. Mij uit kopen zou hem niet lukken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 12:34

Hoe voel je je hierbij? Is dit voor jou een oplossing?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 12:36

Liefde is ook samen delen.
Betaalt hij jou dan ook voor jouw werk/geld wat je inbrengt in jullie relatie? Wat mist hij wanneer je zou vertrekken?
Ik snap dat iemand niet alles wil delen, maar dit is mijns inzien wel extreem.
Weet je ook de achtergrond van zijn opvattingen?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 12:41

Ik snap hem echt 100% dat hij dat huis niet wil delen. Echt helemaal gelijk, zou ik ook doen.
Maar wees dan ook een vent en ga dan niet je handje ophouden. Dit klopt van geen kant. L.ul

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 12:42

Ik snap dat sentiment wel van hem.

Maar hij mag ook wel een beetje meer aan jou denken :(:)
Op het moment dat jij bvb. 10.000 euro in zijn huis stopt, is dat 10.000 euro die je zelf niet kan investeren om iets voor jezelf op te bouwen. Maar zijn huis wordt er wel beter van....

Als je gewoon de bedragen op papier zou zetten die jij in zijn huis hebt geïnvesteerd, dan zou het fair zijn als je dat bedrag terugkrijgt als jij uit het huis zou vertrekken. Geld wordt ook minder waard. Op dit moment koop je waarschijnlijk meer voor 10.000 euro dan over X jaar.

Zijn huis wordt er ook meer door waard als je investeert in duurzame oplossingen die tientallen jaren mee gaan. Het kan best zijn dat je door het investeren van 10.000 euro, de situatie krijgt dat zijn huis bij verkoop door die investering een hogere meerprijs oplevert dan de investering die jij gedaan hebt...

Maargoed hij wil het huis niet verkopen natuurlijk dus dat is dan meer theorie dan praktijk.
Als je investeert in iets als zonnepanelen, isolatie of andere afwerking van de woning die jarenlang mee gaat dan wordt dat geld niet minder waard.

Stop je het in een badkamer of keuken ofzo dan heb je wel meer met afschrijving te maken ja.
En je profiteert er natuurlijk zelf ook van zo lang je er woont :)

Al met al zou ik gevoelsmatig zeggen dat het geld dat jij er in stopt, gewoon weer terug naar jou moet als je vertrekt. Dat jij er geen rente over hebt kunnen trekken in de vorm van een investering in dat huis, daarmee lever je al genoeg in toch...? Dan mag je toch minstens dat originele bedrag terugkrijgen....

Of dat je jouw investeringen aftrekt van je maandelijkse "bijdrage" in de huishoudpot zeg maar?
Of gewoon dat jij investeert in de dingen die je mee kan nemen als het uit gaat.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 14:04

Als hij jou absoluut financieel niet in het huis wil hebben moet hij jou ook niet vragen er in te investeren, die kosten zijn dan ook voor hem. Tenzij hij jou die kosten allemaal, zonder afschrijving, terugbetaald. Je zou dat kunnen zien als renteloze lening.

Ga niet akkoord met afschrijving over aantal jaren. De bank zou daar ook niet akkoord mee gaan en in feite ben jij nu de bank waar hij heel goedkoop kan lenen.

Wel zou het reeel zijn als je een stukje rentekosten betaald als huur, of jullie verrekenen die met de kosten die jij aan de investeringen in het huis hebt gedaan.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 14:14

Eventjes afgaand op het eerste bericht nog.

Zoals ik het lees wil hij dat de woning van hem blijft inclussief alles wat erin staat. Maar ts heeft er bloed zweet en tranen inzitten.

Je kunt er nu voor kiezen om e.a vast te laten leggen. Maar een andere weg is om je spaargeld voor jezelf opzij te zetten. En dus niks investeren in zijn huis.

Je zou eerst een goed gesprek aan kunnen gaan en daarbij bespreken dat het niet een heel eerlijke situatie is. En dat het goed is dat hij zijn zaken goed geregeld heeft voor zichzelf maar jou daarin vergeet en dat je dat vanaf nu dan weer zelf gaat doen.

Op het moment als jullie trouwen dan komt er sowieso e.a op papier en wordt je ook erfgenaam. Tenzij hij dat ook niet wil. In dat geval zou ik als het om mezelf zou gaan eens nadenken. Want jou toekomst kan ervanaf hangen als er wat gebeurd. Maar als je op die manier trouwd dan zou ik zorgen dat alles wat je kan sparen in een pot komt voor later voor jezelf ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 15:05

Nou, het is wel een harde.

Op deze manier kan het, maar dan moet je er gewoon niet in investeren. Kennelijk werkt ‘ie zo hard en heeft hij altijd alles zelf bij elkaar kunnen sparen, kan die ook wel zijn eigen nieuwe badkamer bij elkaar sparen.

Vertelde de situatie aan mijn vriend. Daar kwamen stoomwolkjes uit, omdat die je vriend zachtsgezegd niet zo sympathiek vindt := .

Investeer dat geld alsjeblieft in iets dat wel rendeert en niet in je vriends huis.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 15:09

Poeh... Eerst dus jarenlang op zijn ouders profiteren en nu zijn handje bij jou ophouden, zonder dat jij daar iets voor terugkrijgt. Leuk type hoor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 15:11

Menino schreef:
Nou, het is wel een harde.

Op deze manier kan het, maar dan moet je er gewoon niet in investeren. Kennelijk werkt ‘ie zo hard en heeft hij altijd alles zelf bij elkaar kunnen sparen, kan die ook wel zijn eigen nieuwe badkamer bij elkaar sparen.

Vertelde de situatie aan mijn vriend. Daar kwamen stoomwolkjes uit, omdat die je vriend zachtsgezegd niet zo sympathiek vindt := .

Investeer dat geld alsjeblieft in iets dat wel rendeert en niet in je vriends huis.

Eens. Geen geld meer instoppen. Je kan er vanuit gaan dat je je geld kwijt bent wat je er tot nu toe in hebt gestopt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 15:57

Hebben jullie eigenlijk nog wel een relatie? Hoe ziet jij jullie relatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 17:09

Mocht jullie/ZIJN plan niet lekker uitpakken voor je heb je in ieder geval genoeg tips gehad hier: "hoe je dit had kunnen voorkomen."

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 17:22

Maak eens een afspraak bij de bank voor advies over goede investeringsprojekten voor jezelf.
Dan je daar gewoon maandelijks in inbetalen en dan kom je ook niet in de verleiding om toch wat groots in het huis te doen. Spaargeld heb je op lange termijn niets aan.