Welke scheikundige stof is dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 06:38

Mee eens dat dit het topic van het jaar is.
NienkeThella, als jij mijn scheikunde lerares was geweest had ik er waarschijnlijk wel wat van begrepen :Y)

Ik wist niet hoe snel ik het moest laten vallen terwijl ik het nu super interessant vind.

De tattoo is gewoon geslaagd, ook als krab met biertje zijnde :j

Ben heel benieuwd naar de uitslag :')

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 06:54

Er staat nergens hoe oud hij is of niet? Kan het niet zijn PhD of master thesis zijn geweest waar hij aan heeft (mee)geschreven?
Hoe kom je anders toevalligerwijs aan de verkeerde structuurformule voor oxytocine (stel dat dat het idee was). Rare kronkel in een zoekmachine om dan bij die specifieke paper uit te komen.

Edit: of heeft zijn vader of moeder (of ander familielid of vriend) hun levenswerk in dit onderzoek zitten en wil hij hen op die manier eren oid?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 07:10

Ik volg vanaf moment 1 al stil mee, maar had niks nuttigs bij te dragen. Nog steeds niet eigenlijk :+ maar wat super knap dat het mysterie lijkt te zijn opgelost!

Ben gruwelijk benieuwd naar het verhaal erachter en of deze persoon dus daadwerkelijk de tattoo heeft die hij denkt dat hij heeft. Mijn gok is dat iemand uit de familie / een dierbare iets met die onderzoeken te maken had waar hier over gepraat is.
Laatst bijgewerkt door Fortitude op 06-08-21 07:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 07:11

In mijn herinnering was scheikunde op school vooral anorganische chemie, en kwamen dit soort complexe organische moleculen echt niet aan bod. Maar goed, mijn schooltijd ligt ruim 40 jaar achter me, dus dat kan veranderd zijn.
Ik had wel een paar leuke leraren scheikunde (plus 1 slechte die we ook een keer huilend de klas uit hebben gekregen), dat maakte het wel leuk. Ik heb zelfs nog overwogen scheikunde te gaan studeren, was toen veel vraag naar chemici. Klasgenoot die dat wel is gaan doen zit nu héél hoog in de boom bij DSM, die heeft het goed aangepakt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 07:20

Er zijn toch 1000-den voorbeelden van oxytocine tattoos op internet te vinden. Lijkt me dus heel stug als hij een oxy tatoo had gewild, dat veel voor hem zou betekenen, dat hij niet een heel klein beetje google research gedaan had voor het voor eeuwig op zijn enkel te zetten.

Oxytocine tattoo zou een raadsel ook niet waard zijn, die heeft iedereen binnen 5 seconden gevonden.

Ik denk dus dat het wel bewust iets anders is. Ik ben heel erg benieuwd naar het verhaal erachter!

Kaka

Re: Welke scheikundige stof is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:13

Wat een fantastisch topic! Met veel plezier meegelezen :j Ik heb de ballen verstand van chemie (absolute alpha hier), maar ik heb zowaar het gevoel dat ik een soort van begrijp waar het over gaat.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:15

Ik lees ook al mee vanaf het begin :)
Begrijp ik nou goed dat er maar één bron gevonden is met dit plaatje? Een artikel uit 1993.
Kan toch haast niet dat hij dit per ongeluk online is tegengekomen?
Is hij misschien geboren in 1993?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:21

NienkeThella schreef:
gemske schreef:
Als ik dan een vervolgvraag mag stellen: hoe werkt dit praktisch gezien? Dus het knip/plakwerk van de gedeeltes van het molecuul, het aan elkaar knopen etc. Hoe doen ze dat? En is dat van te voren te bedenken hoe je een extra stukje op de juiste plek in kan voegen?

Dat heeft allemaal te maken met de synthese van het molecuul. Als je zo’n molecuul ontworpen hebt, dus je weet wat je eindproduct moet worden, maakt men vaak een retrosynthese, waarbij je als het ware het eindproduct (op papier) analyseert en gaat kijken met welke startmaterialen je het zou kunnen maken. Denkbeeldig knip je het eindproduct in stukjes, steeds kleiner, totdat je bij moleculen aankomt waar je makkelijk aan kan komen. Ofwel door ze te kopen, ofwel ze te maken uit andere stoffen. Dit kun je bijvoorbeeld voorstellen door het eindproduct als puzzel te zien, bestaande uit een aantal puzzelstukjes, waarbij je kijkt hoe veel puzzelstukjes het dan zijn en welke vorm ze dan hebben.
Het “knippen” van zo’n molecuul moet in een bepaalde volgorde gebeuren, omdat meerdere chemische groepen met elkaar kunnen reageren. Denk bijvoorbeeld aan dat twee verschillende puzzelstukjes op dezelfde plek passen.

Op het moment dat je retrosynthese in orde is, kun je vanaf de startmaterialen gaan redeneren richting het eindproduct (de synthese). Hier bedenk je wat voor stoffen je nodig hebt om de verschillende puzzelstukjes als het ware in elkaar te klikken.
Vaak is het wel bekend welke specifieke chemische groepen met elkaar reageren en tot welke resultaten dat leidt (bijvoorbeeld een (carbon)zuur met een amine wordt een amide). Die informatie haal je vaak uit de literatuur of weet je uit ervaring en gebruik je om je synthese te bedenken.

Als je synthese er op papier veelbelovend uitziet kun je in principe beginnen met het daadwerkelijk maken van het molecuul in praktijk! Ook hier kom je toch vaak wat hobbels tegen. Niet elke reactie zal zo goed werken als je misschien had gedacht. Maar soms kunnen reacties je ook positief verrassen.

Op het moment dat je dus inderdaad zo’n molecuul er in wil “plakken”, zul je helaas vaak (en nee, echt niet altijd) je synthese moeten herzien. Soms moet je echt de volgorde van je synthese helemaal moeten veranderen omdat je er een stukje tussen wil hebben. In sommige gevallen moet je een ander startmateriaal gebruiken.

Dit is natuurlijk redelijk “simpel” uitgelegd. In het echt ligt het iets gecompliceerder. Het kan jaren duren om één specifiek molecuul te maken. Het is vaak erg lastig omdat het in de praktijk niet altijd (lees: in mijn ervaring vaak niet) zo goed werkt als op papier.

Ik hoop dat dit je vraag heeft beantwoord :o :D Ik vond het best lastig om niet veel te ingewikkeld uit te leggen.

Dank je, heel duidelijk, en interessant! Het komt aardig in de buurt van de potions-lessen van Harry Potter ;)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:29

gemske schreef:
Het komt aardig in de buurt van de potions-lessen van Harry Potter ;)

:D Mooie vergelijking.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:31

Ben je even een avond met je paard op pad, kletsen jullie er zo 5-6 pagina's bij :oo :') .

Het raadsel en de bron van het molekuul is opgelost lees ik, en NienkeThella geeft op pg. 14 een duidelijke uitleg van de functie ervan. Dank daarvoor +:)+ .

En nu ga ik rustig achterover leunen tot de TS haar prijs in ontvangst mag nemen omdat ze het geraden heeft. En of er nog een verklaring komt waarom hij nou precies deze obscure verbinding heeft uitgekozen.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:39

Je hebt soms van die topics dat iedereen in spanning is en er dan niet meer wordt gereageerd. Ik hoop zo dat dit er niet 1 van is :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:48

Tanya schreef:
Je hebt soms van die topics dat iedereen in spanning is en er dan niet meer wordt gereageerd. Ik hoop zo dat dit er niet 1 van is :')
TS heeft gisteravond laat nog gepost in het topic, dus ik denk dat we wel op een verlossend antwoord kunnen rekenen! :D

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:59

gerlindie schreef:
Mijn scheikundeleraar docent ging met pensioen na onze klas, maar deed altijd proeven met "tegenwoordig mag je dit eigenlijk niet meer doen van de veiligheidsdiensten, maar ik heb het al dertig jaar gedaan, dus voor deze keer kan het wel" :')

Gouden man was dat

Ik gok dat jij dezelfde als mij had :+ Overigens ging er bij onze scheikunde lessen aardig wat fout. Soms ontplofte er iets wat niet helemaal de bedoeling was :')

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:34

ClauH schreef:
Mee eens dat dit het topic van het jaar is.
NienkeThella, als jij mijn scheikunde lerares was geweest had ik er waarschijnlijk wel wat van begrepen :Y)

Ik wist niet hoe snel ik het moest laten vallen terwijl ik het nu super interessant vind.

De tattoo is gewoon geslaagd, ook als krab met biertje zijnde :j

Ben heel benieuwd naar de uitslag :')

Wat een mooi compliment, dank je! <3

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:40

Onze scheikundedocent was ook grappig, maakte een grote berg schuim met water/zeep/een gas, weet niet welk soort. En dan mocht je een mega bol schuim in je handen pakken en hield hij er een aansteker onder -> vuurbal tegen het plafond :=
Later kreeg hij op zn donder en mocht hij dat niet meer doen want het plafond raakte nogal zwart geblakerd:P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:44

Wij hadden een scheikunde leraar die heel warrig was. Als je een 5,4 stond en je gaf hem een Mars dan wilde hij er wel een 5,5 van maken. De assistent heette Antoon en die was heel grappig. We mochten met salpeterzuur aan de slag en dan aansteken. Waren leuke proefjes. Een jongen uit de klas besloot een keer waterstofperoxide zo in zijn haar te doen. Die liep dus nog heel lang voor schut. Het proefje met een bankbiljet ‘in de fik steken’ was ook een bekende.
Ik had verder weinig met scheikunde en snapte er niet veel van. Ik had Nienke ook wel als juf gewild.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:54

En de hele zesde klas alleen maar titreren tot op de halve druppel nauwkeurig :')

Hartstikke leuk als het van kleur veranderende, maar als het ook maar íets te ver doorschoot, mocht je weer van voor af aan beginnen...
En dan nog de verslagen erbij maken, waarbij ik eigenlijk geen idee had wat ik nou aan het doen wat :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:55

Mars schreef:
Onze scheikundedocent was ook grappig, maakte een grote berg schuim met water/zeep/een gas, weet niet welk soort. En dan mocht je een mega bol schuim in je handen pakken en hield hij er een aansteker onder -> vuurbal tegen het plafond :=
Later kreeg hij op zn donder en mocht hij dat niet meer doen want het plafond raakte nogal zwart geblakerd:P

Mijn andere gekke docent deed dit ook. Alleen had ze een bel aan haar hoofd vast zitten. Ze wilde die aansteken en ik gaf toen een brul. Werd ze boos op mij dat ik schreeuwde “want straks gebeuren er ongelukken”. :roll:

De hele klas zat zo :oo

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 10:58

Mijn scheikundedocent had een agressieprobleem. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:16

gerlindie schreef:
En de hele zesde klas alleen maar titreren tot op de halve druppel nauwkeurig :')

Hartstikke leuk als het van kleur veranderende, maar als het ook maar íets te ver doorschoot, mocht je weer van voor af aan beginnen...
En dan nog de verslagen erbij maken, waarbij ik eigenlijk geen idee had wat ik nou aan het doen wat :+
Mijn profielwerkstuk had nogal wat titreerproeven, dus ik was echt een pro in titreren aan het einde van de zesde. _O-

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:34

Ik lees vanaf begin mee maar ik snap er echt helemaal niets van.
Kan iemand uitleggen wat uiteindelijk de uitkomst is? -> een samenvatting van een samenvatting van een samenvatting zo ongeveer?

Is de tattoo nu wel of niet correct volgens de chemisten van Bokt?
:o

Alvast heel hartelijk bedankt van een blondje :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:35

Dat weten we denk ik pas als we weten wat de eigenaar denkt wat er staat

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:44

yvje86 schreef:
Ik lees vanaf begin mee maar ik snap er echt helemaal niets van.
Kan iemand uitleggen wat uiteindelijk de uitkomst is? -> een samenvatting van een samenvatting van een samenvatting zo ongeveer?

Is de tattoo nu wel of niet correct volgens de chemisten van Bokt?
:o

Alvast heel hartelijk bedankt van een blondje :+

De tattoo is chemisch correct. Dat wil zeggen dat het is gevonden in een wetenschappelijk artikel uit 1993 en het een gesynthetiseerde en bestaande verbinding is.

Het is een experimenteel molekuul wat een gemodificeerd deel van een (humaan) antilichaam is, en wat onderzocht is in het kader van het opwekken of onderdrukken van de immuunrespons van het lichaam op een infectie. (Als ik de uitleg van NienkeThella correct samenvat.)

Vriend van TS claimt dat het een hormoon is. Het vermoeden bestaat dat vriend van TS denkt dat hij het liefdeshormoon oxytocine heeft laten tatoëren. Maar dat is dus niet correct. Het is NIET oxytocine.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:49

Dat is inderdaad een goede samenvatting :j

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 11:58

Oh held!! Dankjewel!! Ik vat 'm.