Schoonmoeder in huis...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siesjuh
Berichten: 1685
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:10

Wat ik vooral raar vind, is dat het door veel mensen als raar en ongezond wordt bestempeld om bij je ouder te gaan wonen of een ouder in huis te nemen, danwel niet na het overlijden van de andere ouder. Daar is namelijk helemaal niets raars of ongezonds aan. Zolang iedereen zich kan vinden in de situatie.
Ook is een rouwproces van een half jaar of langer niet raar of vreemd. Iedereen doet het op zijn eigen manier en iedereen moet er op zijn eigen manier mee om leren gaan. De een heeft hier langer voor nodig, de ander heeft hier andere mensen voor nodig, maar dat wil niet zeggen dat het niet normaal is.
Ik vind het altijd zo jammer dat mensen die het anders doen dan het 'normaal' vaak in de vreemde, rare hoek gedrukt worden...

Dan over de situatie van ts. Wanneer er meerdere mensen betrokken zijn, zal er ook geluisterd moeten worden naar alle partijen. Ook de minder/niet rouwende partij. En daar gaat het hier mis. Ts moet zich schikken en heeft geen inbreng, terwijl ze die wel nodig heeft, want ze voelt zich niet fijn in de situatie. Als je al een aantal keer iets hebt proberen aan te kaarten en je wordt niet gehoord, dan houdt het ergens een keer op. Wat ik opmaak uit het verhaal van ts is het probleem niet perse dat ze bij haar schoonmoeder zitten, maar wel hoe het er daar aan toe gaat. En heel eerlijk, als mijn partner mij zou verbieden naar mijn eigen huis te gaan, dan zou het voor mij snel klaar zijn.

Ik denk dat ts een juiste beslissing heeft gemaakt om het patroon te doorbreken en ook een beetje voor zichzelf te kiezen. Dat ze weer thuis gaat slapen, betekent niet dat ze er niet meer is voor vriend en schoonmoeder, maar wel dat ze meer controle heeft over haar eigen grenzen. En ik hoop dat haar vriend dat ook in gaat zien.

Ibbel

Berichten: 49324
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:19

Ik denk dat het 'ongezonde' is deze situatie is, dat het erop lijkt dat de weg naar leren omgaan met het verlies/alleen verder gaan geblokkeerd lijkt te worden. Doordat zoonlief de rol en plaats van vader heeft ingenomen kunnen noch hij noch zijn moeder een leven zonder de vader gaan opbouwen. En dát is niet gezond.
De rol van de zoon zou moeten zijn dat hij z'n moeder stimuleert om naar voren, naar de toekomst, te kijken, met kleine stapjes vooruit, zonder de rouwverwerking uit het oog te verliezen maar wel vooruit. En dat proces dat gewoon noodzakelijk is en ook een onderdeel ván het rouwproces lijkt niet te gebeuren en juist geblokkeerd te worden.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:45

Appel valt misschien niet ver van de boom?

En kan zijn broer dat wel maar hij en moeder niet?
Het is zeker geen gezonde situatie, maar een verlies doet soms rare dingen met mensen.
Psychologische hulp lijkt me er zeker op de plaats.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 10:55

Siesjuh schreef:
Wat ik vooral raar vind, is dat het door veel mensen als raar en ongezond wordt bestempeld om bij je ouder te gaan wonen of een ouder in huis te nemen, danwel niet na het overlijden van de andere ouder. Daar is namelijk helemaal niets raars of ongezonds aan. Zolang iedereen zich kan vinden in de situatie.


Dat wordt toch niet gezegd? Er wordt gezegd dat het ongezond is dat TS op haar tenen moet lopen als ze wakker wordt om naar haar werk te gaan en dat ze ergens woont waar ze zich niet prettig vindt, terwijl ze 5 deuren verderop een huis heeft.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 11:03

Twist1991 schreef:
Ik weet niet wat ik zou doen in jouw situatie. Of ik het echt 'dapper' of 'stoer' vind dat je je eigen plan trekt ben ik niet zo zeker over. Er zijn nog andere dingen die ik eerst had gedaan voordat ik had gezegd, dikke doei, ik ben weg! En dat iedereen in dit topic zoveel medelijden heeft met TS en niet met de man die zijn vader is verloren en de vrouw die haar levenspartner kwijt is vind ik ook een beetje bijzonder. Als ik bij mijn moeder was gaan wonen om voor haar te zorgen aangezien ik dat mijn pas overleden vader had beloofd kan ik me heel goed voorstellen dat ik op dat moment even niet handig reageren omdat ik overloop van verdriet en waarschijnlijk doodop zou zijn. En als mijn partner dan zou zeggen dat hij het niet aankan en boos/gekwetst zou zijn daar niet begrip voor heb en weg zou gaan zou ik daar heel veel pijn van hebben. Er is een grijs gebied tussen voor jezelf opkomen en voor je partner zorgen wanneer die dat nodig heeft. Een relatie is toch niet alleen maar altijd rozengeur en maneschijn. Hoe hier door bokkers wordt gereageerd alsof TS half mishandeld wordt thuis en dat het zo sterk en knap van haar is dat ze zichzelf hieruit heeft onttrokken.. ik heb eerder medelijden met de man die nu zijn partner kwijt is en alle zorg voor zijn rouwende moeder op zijn schouders heeft, inclusief zijn eigen verdriet. Maar goed, dit is kennelijk een extreem controversiele mening!

Ik hoop maar dat geen van jullie ooit in een soortgelijke situatie terecht komen. En als dat wel zo is hoop ik dat jullie partners hebben die sterk genoeg zijn om voor je te zorgen en niet weg te gaan zodra het 'too much' wordt. Nee TS hoeft niet alles te slikken, absoluut niet. Maar ze had ook het gesprek aan kunnen gaan met haar vriend om te kijken hoe ze hier samen uit kunnen komen, hoe ze samen een plan kunnen maken en een oplossing te vinden. Ze zegt letterlijk in haar post dat het nu 'hun probleem' is, en dat komt heel asociaal over op mij.

Waarom kan TS haar partner niet steunen terwijl ze óók zichzelf enige ruimte geeft om er niet onder door te gaan?
Ze dumpt hem niet, ze zegt nergens dat ze hem niet meer gaat steunen. Ze neemt enige ruimte voor zichzelf zodat ook zij overeind kan blijven. Wie wint er bij als TS er onder door gaat door deze situatie?
Ja. IK vind het knap dat ze deze verstandige stap genomen heeft. Want als ze dat niet gedaan had dan kon je er gif op in nemen dat de relatie stuk zou gaan. Wat ze nu gedaan heeft is gezorgd dat de relatie een kans op overleven heeft.

Ik vind het apart dat hier mensen zijn die onder het mom van "je partner steunen" maar willen goed l*llen dat TS als huisslaaf in gezet wordt die vooral haar mond moet houden en alles maar moet slikken. Dat is niet "je partner steunen". Nee relaties zijn niet altijd roze geur en maneschijn. Maar zulke periodes kom je samen door. Met de nadruk op SAMEN. TS en vriend zijn niks SAMEN aan het doen. Vriend negeert nl TS haar noden en emoties compleet en geeft haar geen enkele kans om zich op te laden. Dat is niet samen ergens door komen, dat is iemand net zo miserabel laten voelen als jij jezelf voelt. Dat is niet wat partners "horen te doen."
In dingen samen doen en er voor elkaar zijn hebben beide partners een "plicht". Niet maar eentje. En wat jij hier zegt is alle verantwoordelijkheid bij één partner leggen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:28

Siesjuh
Het bij in trekken en in huis wonen word niet als raar bestempeld

Maar het feit dat ts op haar tenen moet lopen en zij qua emoties en persoon niet gehoord of gezien word

Als je (tijdelijk) bij iemand gaat wonen na iets als een verlies is dat hartstikke prima
Zeker als dat gewoon kan en je er met zijn allen goed in overeenkomt qua doen en laten
Fantastisch toch? Als je er op die manier voor iemand kunt zijn

Maar als dan blijkt dat het voor 1 van de betrokkenen niet werkt en de verhoudingen scheef gaan en die ene persoon waarvoor de verhoudingen niet meer werken dan terzijde word geschoven en daarin helemaal niet meer gehoord word
Dan gaat er toch iets flink mis

Mloes

Berichten: 5178
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:31

Shae schreef:
Siesjuh schreef:
Wat ik vooral raar vind, is dat het door veel mensen als raar en ongezond wordt bestempeld om bij je ouder te gaan wonen of een ouder in huis te nemen, danwel niet na het overlijden van de andere ouder. Daar is namelijk helemaal niets raars of ongezonds aan. Zolang iedereen zich kan vinden in de situatie.


Dat wordt toch niet gezegd? Er wordt gezegd dat het ongezond is dat TS op haar tenen moet lopen als ze wakker wordt om naar haar werk te gaan en dat ze ergens woont waar ze zich niet prettig vindt, terwijl ze 5 deuren verderop een huis heeft.


Ja. Er is inderdaad niets raars aan zolang iedereen zich kan vinden in de situatie. Dat is hier klaarblijkelijk niet echt het geval (understatement). Dus: verandering nodig!

Goed dat je voor jezelf hebt gekozen TS, hopelijk vinden jullie elkaar weer terug in deze lastige situatie.

luuntje

Berichten: 14046
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 15:25

Ts ik hoop dat je goed hebt kunnen praten met je vriend.
En dat het rust geeft om in je eigen huis te zitten.

Mijn schoenmoeder was enorm claimerig na het overlijden van haar man.
Natuurlijk hebben wij en haar dochter haar geholpen.
Maar op een gegeven moment werd het teveel.
Lag ik te slapen (ik ben ziek) en stond ze voor de deur of bleef ze bellen.
Contact hebben we afgebouwd naar niet meer dagelijks.
Zij vond haar draai weer en is helemaal gelukkig.

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 18:09

en eigenlijk he... doen we hier met zijn allen precies hetzelfde.. ts heeft aangegeven tig pagina's terug dat ze hoopte dat het topic dood zou bloeden...

en wat doet Bokt? Doorgaan met meningen spuien, adviezen geven (en dan ook nog vaak uitgaand van zelfbedachte aannames.. ts word hier bv zelfs neergezet als "niet rouwende partij"etc...en vooral niet de wens van ts respecteren.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 18:25

IHN schreef:
en eigenlijk he... doen we hier met zijn allen precies hetzelfde.. ts heeft aangegeven tig pagina's terug dat ze hoopte dat het topic dood zou bloeden...

en wat doet Bokt? Doorgaan met meningen spuien, adviezen geven (en dan ook nog vaak uitgaand van zelfbedachte aannames.. ts word hier bv zelfs neergezet als "niet rouwende partij"etc...en vooral niet de wens van ts respecteren.

Ja kijk, dat is nu wel een beetje iets dat je kan verwachten op een forum hè IHN.
TS zit van 2007 op bokt en heeft bijna 8.000 Posts. Ze weet hoe bokt is.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:09

De enige oplossing om een topic te vergeten/dood te laten bloeden
Is op slot te . Gooien
Of ontstippen (kun je dat trouwens als topic starter?)zodat je het niet mee krijgt

BigOne
Berichten: 38690
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:17

Misschien vind Ts het wel fijn om haar frustraties in ieder geval anoniem hier neer te zetten, kon ze het nog ergens kwijt. En dit is een situatie waar iedereen anders mee omgaat , zie haar partner en zijn broer. Hij vind het net zo vervelend en reageer de frustratie op partner af. Getuige zijn opmerking dat zij niet in het andere huis mag wonen omdat hij het ook niet kan. Nu doet Ts dat wel, misschien opent hem dat de ogen en zoekt hij hulp om zichzelf uit die situatie te halen. En dat heeft niets met ouders in de steek laten na overlijden te maken. Juist op deze manier zorgt hij voor een afhankelijke moeder die hem misschien nog wel veel langer gaat claimen ipv haar eigen leven weer op te pakken.

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:04

Nu ja, uiteindelijk zal dit topic ook wel doodbloeden hoor en zal er dus wel aan de wens voldaan worden. Dat zo een topic als dit, dat langer lopend is en ettelijke pagina's telt, niet meteen star dood stilvalt, lijkt me normaal en lijkt me absoluut niet hetzelfde als mening opdringen. Mensen praten nog na totdat iedereen alles wel gezegd heeft en dan zal het topic wegzakken, dat is de natuurlijke gang van zaken op een forum. En misschien voelt TS ergens in de toekomst wel opnieuw behoefte om advies te vragen en dan kan dat ook gewoon.

PoelieWoelie

Berichten: 4717
Geregistreerd: 08-12-04

Re: Schoonmoeder in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:36

Dan zou ik ook niet meer reageren na twee dagen :D

pmarena

Berichten: 48497
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 20:30

Nu we toch aan het reageren zijn, ben ik (eerlijk is eerlijk) toch wel rete-nieuwsgierig hoe dit verhaal verder gaat.

Gaat TS nog wel naar het huis van schoonmoeder nu om een beetje te helpen / samen te eten?
Hoe is de sfeer nu tussen iedereen?
Zijn vriend en schoonmoeder al anders gaan denken?
Heeft vriend al een fijn gesprek gezocht / aangegeven dat TS eigenlijk wel gelijk heeft, en gaat hij ook thuis slapen?
Hoe gaat het verder met de vakantie?

Dat soort dingen. Ik hoop zó dat iedereen weer een beetje zijn eigen plekje vindt en dat TS gewoon fijn verder kan met haar vriend, dat die weer een beetje bij zinnen komt en niet constant zijn moeder op zijn schouders neemt ten koste van al het andere :(:)

Ik hoop dat er nog een keer een fijne update komt, je leeft toch mee, maar zo niet dan is dat TS haar goed recht natuurlijk :)