Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Poekkie schreef:Janderegelaa, ik heb je getemd.
Je gaat weer de kant op van anderen dom te noemen en persoonlijk aan te vallen, net zoals in het vorige topic dat hierom gesloten is.
Jou kennis is echt niets meer dan de mijne, daar ben ik onderhand wel zeker van. Maar de manier waarop we lezen en selecteren en besluiten is duidelijk anders.
(En ja jou zal met w zijn maar het zal me eveneens worst wezen)
Electra63 schreef:Poekkie schreef:Janderegelaa, ik heb je getemd.
Je gaat weer de kant op van anderen dom te noemen en persoonlijk aan te vallen, net zoals in het vorige topic dat hierom gesloten is.
Jou kennis is echt niets meer dan de mijne, daar ben ik onderhand wel zeker van. Maar de manier waarop we lezen en selecteren en besluiten is duidelijk anders.
(En ja jou zal met w zijn maar het zal me eveneens worst wezen)
Wat kinderachtig dat temmen.
Als je zeker bent van jouw kennis, dan sla je Jan toch met de feiten (onderbouwd) en met jouw kennis om zijn oren?
Ik ben het zelden met Jan eens, maar in zijn berichten over Corona, kan ik me prima vinden.
[***] schreef:Hoe moeilijk is het nou om je neiging om anderen te bekeren over corona en vaccinaties in andere topics te houden![]()
Alsof door dit topic meer of minder mensen zich laten vaccineren
CharleyT schreef:Eigenlijk is dat Temmen sowieso erg kinderlijk gedrag. Je zit gewoon thuis op je pctje reacties te typen, ook lekker anoniem. Wat kan het je schelen als iemand(in jouw ogen) stoute dingen rondbazuint.
Lekker negeren, of een korte reactie en verder met je leven.
Temmen kan ook een vorm van censuur worden,
Doubtless schreef:Mindim schreef:Je kunt ook werkelijk alles op drammen gooien he.
Als iemand lukraak onwaarheden neerpent mag daar toch op gereageerd worden.
En idd het is de toon die de muziek maakt, neem dan zelf ook je eigen raad ter harte, want je bent zelf ook niet de vriendelijkheid zelve immers?
Ik zeg niet dat Janneke aan het drammen is, dat maak jij ervan.
Je mag zeker reageren op onwaarheden, ook daar zeg ik niets van. Het heeft imo alleen zo weinig zin om defensief en met enigszins gestrekt been erin te gaan. Dat zal waarschijnlijk alleen maar weerstand oproepen. Dat is wat ik probeer aan te geven.
Dat jij daar iets heel onvriendelijks in leest laat ik even bij jou liggen. Ik val Janneke niet aan, ik maak het niet persoonlijk, ik plaats geen super gefrustreerde onredelijke reactie... Dus ik denk dat dat een gevalletje misinterpretatie is.
Ayasha schreef:CharleyT schreef:Eigenlijk is dat Temmen sowieso erg kinderlijk gedrag. Je zit gewoon thuis op je pctje reacties te typen, ook lekker anoniem. Wat kan het je schelen als iemand(in jouw ogen) stoute dingen rondbazuint.
Lekker negeren, of een korte reactie en verder met je leven.
Temmen kan ook een vorm van censuur worden,
Geldt dat voor Jan en co dan niet?
Die kunnen ook gewoon weg klikken ipv drammen.
Mindim schreef:Temmen is een beetje een zwaktebod in mijn beleving, dan kan ik ook wel op Agossie temmen met haar 'boos aan boos uit' post. Ik bedoel, dat was ook een niet erg fijne post.
En precies waar ik eerder op doelde, wil je een respectvol gesprek, dan moet dat van twee kanten komen.
Mindim schreef:Temmen is een beetje een zwaktebod in mijn beleving, dan kan ik ook wel op Agossie temmen met haar 'boos aan boos uit' post. Ik bedoel, dat was ook een niet erg fijne post.
En precies waar ik eerder op doelde, wil je een respectvol gesprek, dan moet dat van twee kanten komen.
Mindim schreef:Nou erg vriendelijk zijn je reacties echter niet. Dan heb je het er over dat men er defensief en met een gestrekt been in gaat, maar ik zie hetzelfde in jouw reacties echter. En zo zijn er nog een paar die mensen beschuldigen van drammen en monddood maken en onrespectvol reageren, die zelf totaal maling hebben aan een fijne gesprekstoon.
En de standaardreactie is dat de ander het dan maar mis interpreteert. Zonde!
Mindim schreef:[
Nou erg vriendelijk zijn je reacties echter niet. Dan heb je het er over dat men er defensief en met een gestrekt been in gaat, maar ik zie hetzelfde in jouw reacties echter. En zo zijn er nog een paar die mensen beschuldigen van drammen en monddood maken en onrespectvol reageren, die zelf totaal maling hebben aan een fijne gesprekstoon.
En de standaardreactie is dat de ander het dan maar mis interpreteert. Zonde!
Doubtless schreef:De eerste vraag is, denk ik, of dit er uberhaupt de plek voor is. Dit is een topic dat letterlijk gaat om mensen die druk ervaren wanneer ze delen dat ze zich niet gaan laten vaccinerenIk denk dat het gesprek aangaan, mensen informeren en iemand van gedachte laten veranderen beter te doen is bij mensen die daar ook open voor staan: Bijvoorbeeld in een discussietopic over wel/niet vaccineren.
Doubtless schreef:Ik denk dat het helpt om mensen zich niet dom te laten voelen en te respecteren dat mensen gevoel en ervaringen in de nabije omgeving mee laten tellen. Ook al is dat rationeel gezien niet de juiste onderbouwing voor de keuze. Uitleggen, informeren, elkaar proberen te begrijpen, ik denk dat dat het meeste is dat je kan doen. En als iemand op basis daarvan zijn keuze niet aanpast, dat dus ook weer respecteren. Ook al ben je het er niet mee eens.
Ayasha schreef:En daar wringt de schoen; Agossie wil geen gesprek over wel of niet vaccineren. Agossie wil een gesprek over de druk die men voelt nadat men beslist heeft om niet te vaccineren.
.
lenaa_tje schreef:Mindim schreef:Temmen is een beetje een zwaktebod in mijn beleving, dan kan ik ook wel op Agossie temmen met haar 'boos aan boos uit' post. Ik bedoel, dat was ook een niet erg fijne post.
Hoezo? Agossie heeft topic geopend om over vaccinatie druk te praten. Dat is dus juist het onderwerp
Ayasha schreef:Mindim schreef:Temmen is een beetje een zwaktebod in mijn beleving, dan kan ik ook wel op Agossie temmen met haar 'boos aan boos uit' post. Ik bedoel, dat was ook een niet erg fijne post.
En daar wringt de schoen; Agossie wil geen gesprek over wel of niet vaccineren. Agossie wil een gesprek over de druk die men voelt nadat men beslist heeft om niet te vaccineren.
Wat een aantal hier doen is het forum equivalent van de jehova's vroeger die je met enige agressie komen bekeren.
Electra; nog niet. Maar inmiddels zijn er wel al verschillende pagina's verspilt aan "wel of niet vaccineren" doorheen het topic.
Varekaj schreef:Ik denk dat druk in die mate "goed" is als het mensen aanzet om gewoon over de materie na te denken. Wanneer het aanspoort om er toch even bij stil te staan, eventueel verder inlezen, informeren en al bij al een gedegen besluit te maken waarom wel of waarom net niet. Zolang het maar tot gevolg heeft dat de persoon in kwestie voor zichzelf kan uitmaken dat ze naar hun gevoel de juiste keuze hebben gemaakt.
Echter, wordt die druk dermate opgevoerd dat iemand zich er door benadeeld voelt, aangevallen, afgewezen, dom,... Noem maar op, dan is dat wat mij betreft een brug te ver. Ongeacht welke keuze iemand ook maakt, dat is te respecteren. Idem dito met de redenen waarom. Wat wel begrenst mag worden is de extreme vorm aan beide zijden waarbij de ene de andere bestempeld als oerdom achterlijk naïef schaap en slaaf van de overheid en terugkerend dat die "slaven" de andere haast verwijten van massamoorden omdat zij geen prik willen.
Iedere zijn mening, zijn keuze en zijn eigen argumentatie, maar hou het respectvol.
nps schreef:Maar, als je zo'n topic opent over een onderwerp héél erg leeft onder heel veel mensen, waarover een hoop misinformatie in de rondte gaat, en dat op een openbaar discussieforum... Dan kan je toch verwachten dat ook mensen gaan reageren?
Het neigt er hier een beetje naar dat de discussie maar met één geluid gevoerd mag worden. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
Ik heb echt de ervaring dat mensen zich supersnel aangevallen worden, ook in discussies die echt alleen maar inhoudelijk zijn. Doordoor (merk je nu ook weer) is het lastig de discussie op de inhoud te voeren.
Dat vind ik erg zonde, een goede discussie kan je niet voeren als je het met elkaar eens bent.