Pareltjes schreef:Ik vind dat het niemand wat aangaat of ik wel of niet geënt ben. Zo goed als het niemand wat aangaat wat ik wel of niet onder de leden heb óf kan hebben. Met Covid wijst iedereen ineens met het vingertje. Maar weet jij welke besmettelijke ziekten degene naast je in de tram heeft? Of die one-night-stand? Of die andere 49.999 op dat festival?
We kunnen van alles oplopen zodra we de deur uit gaan. De vraag is willen we steeds met een paspoort staan wuiven? En wat doet dat met degene die niet geënt kunnen/ mogen worden? En mag iemand jou verplichten iets in je lijf te laten spuiten? Mag iemand dat ook nog eens registreren? Wat zijn de sancties bij niet naleven? Word je dan thuis opgesloten? Mag je geen boodschappen meer doen? Word je op straat nagewezen? Kijk die is niet geènt...
De discussie is niet simpel. Simpele oplossingen zijn er niet, althans niet in een democratie. Die discussie overstijgt inmiddels het virus. Alle korte bocht oplossingen hebben een keerzijde. En welke wil je wel en welke wil je niet accepteren?
Daar ligt het knelpunt, de acceptatie van wat wel en wat niet is voor iedereen anders. En zal in de tijd ook nog eens drastisch kunnen veranderen
Dus heeft niemand de exacte wijsheid in pacht. Hoe hard iemand ook schreeuwt dat wel te hebben. Hoeveel druk er ook wordt uitgeoefend...
Voor mij geen paspoort wel vrijwillig én anoniem vaccineren!
En jullie?
Ik heb echt heel slecht nieuws voor je, anoniem vaccineren gaat niet echt werken. Al was het alleen maar omdat je bij de meeste vaccins je een tweede vaccinatie moet krijgen en er dus geadministreerd moet worden wanneer jij voor je tweede vaccinatie moet komen. Maar los daarvan is er van jou gewoon een medisch dossier en in dat dossier staan jouw vaccinaties vermeld en deze vaccinatie komt daar ook gewoon bij te staan. In Nederland word je gehele medische geschiedenis gewoon bijgehouden en ik zou daar maar blij mee zijn dat die geregistreerd wordt, anders zou je zomaar een voor jou ongeschikte behandeling kunnen krijgen, die wellicht zelfs dodelijk zou kunnen zijn. Wat gewoon voorkomen had kunnen worden als ze dat in jouw dossier hadden kunnen checken.
Een paspoort heeft dus ook niks met registratie te maken. Een paspoort is niks anders dan dat die registratie aan jou de patiënt wordt gegeven, zodat jij er wat mee kan doen. Op dit moment zijn er restricties om de verspreiding van het virus te voorkomen. Heb jij zo'n paspoort, door vaccinatie, een test of omdat je ziekte net hebt doorgemaakt, dan worden die restricties, voor een deel, opgeheven. Je krijgt dus geen privileges, juist het omgekeerde, je hebt wat minder restricties. Vandaar dat jouw vraag, hoe ver ze misschien wel niet zullen gaan en dat je straks niet meer de straat op of niet meer naar de winkel mag, nogal onzinnig is. Dan hou je gewoon de bestaande restricties, die er nu ook al zijn en die langzaam losgelaten worden. En dat loslaten is gebaseerd op de besmettingsgraad en als die voldoende gedaald is, dan zijn er dus ook geen restricties meer. En guess what, als er geen restricties meer zijn, dan is er dus ook geen verschil meer tussen mensen met of zonder paspoort. Dus dat hele idee, dat je dan opeens een tweederangs burger bent is volledig overdreven.
En verder is dat hele verhaal dat "ze" onze vrijheden afpakken en dat we maar naar China moeten kijken wat dat kan betekenen volslagen onzin. Onzin die gebaseerd is op het feit dat je niet weet wat vrijheid inhoudt. Absolute vrijheid bestaat niet. De vrijheid van de ene persoon is vaak de onvrijheid van een ander. Wat dan ook elke samenleving doet, zelfs de meest open en vrije samenleving, is die vrijheden reguleren. De overheid beperkt de vrijheden van individuen en groepen, om de vrijheden van al die verschillende groepen en individuen in een samenleving met elkaar in balans te houden. En zolang jij het verschil niet ziet tussen jouw recht op totale individuele vrijheid en de balans in vrijheid tussen verschillende groepen en individuen, dan snap je niet wat vrijheid werkelijk inhoudt. Vandaag is het vijf mei en vandaag herdenken we onze vrijheid. Maar we herdenken niet dat we de vrijheid hebben om ongevaccineerd onze goddelijke gang te gaan, daar heeft vijf mei niks mee te maken. Wat we herdenken is dat alle burgers, alle groepen binnen de samenleving dezelfde rechten hebben en dat de daarbij behorende vrijheden eerlijk verdeeld zijn. En dat is iets totaal anders dan het egoïstische "ik mag toch lekker zelf wel weten wat ik doe?"
Daarom heeft een paspoort ook niks met vrijheid te maken. Een paspoort is niks anders dan een hulpmiddel om weer sneller terug naar normaal te kunnen gaan. Wil je dat niet doen via een vaccinatie en heb je de ziekte niet doorlopen, dan kan je dat ook via een test doen. Wil je dat ook niet, dan zit je nog even wat langer vast aan de restricties die er zijn om het virus te bestrijden.