Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:45

Popstra schreef:
Beschikking over eigen lijf en leden in de zin van wat dan??
Waar zijn jullie nou eigenlijk bang voor?

Misschien moet je eens minder na denken. Zou je goed doen beetje nuchter te blijven.

Apart dat jij weet wat mij goed doet. Ik moet niet minder nadenken, zou niet weten van wie. Misschien van jou? En dan zijn we terug bij waar het begon, het recht om zelf te mogen beslissen. Of het nu over nadenken gaat, vaccinatie of nadenken over de vaccinatie. Zonder opgelegde druk, zonder verplichting.

Moeilijk hè? Een ander zijn / haar standpunt kunnen accepteren zonder druk uit te oefenen dat ze het aan te passen aan het jouwe? En juist daarom dienen dat soort vrijheden gewaarborgd te blijven. Zodat de een de ander niet mag, kan enof zal dwingen.... Anders krijgen we alsnog Chinese toestanden.

nynke55

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:47

We draaien in kringetjes rond. Ik hoor steeds over druk, van wie dan? Is dat echt druk of voel je dat zo?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:49

Het lijkt me doodvermoeiend om continu zo wantrouwend te moeten leven. Dan maar wat te 'makkelijk'.

Gelukkig zijn jullie niet uit de tijd dat je van vrijwel iedereen het telefoonnummer en adres heel makkelijk kon opzoeken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:50

nynke55 schreef:
We draaien in kringetjes rond. Ik hoor steeds over druk, van wie dan? Is dat echt druk of voel je dat zo?

Druk ja. Dat wie geen vaccin neemt en paspoort niet met de meute mee mag.
Dat is voor sommige mensen een enorme druk, ja.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:52

Maar dan kun je toch testen, als je met de meute mee wil? Dat word toch ook overal gezegd? En ik weet nog steeds niet van wie die druk komt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:55

nynke55 schreef:
Maar dan kun je toch testen, als je met de meute mee wil? Dat word toch ook overal gezegd? En ik weet nog steeds niet van wie die druk komt.

Excuses: een verplichte test, nooit meer iets spontaan doen, alleen maar omdat je geen troep wil is van de zotte en geeft ook een hele hoop druk.

Ik vind dat dat "gewoon even laten testen" nogal gebagetalisseerd word.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:58

Dat ben ik met Palmera eens! Ik ben één keer getest en vond het echt heel erg naar. Dat heeft bij mij wel een flinke drempel gelegd om me nog eens te laten testen.

Ik vind wel dat ze eens goed moeten gaan kijken naar een iets minder vervelende manier van testen. Gewoon een ondiepe test net als bij kinderen bijv., ook al is die iets minder betrouwbaar. Of laat op zijn minst mensen kiezen tussen een ´normale´ of een ondiepe test. Of nog liever de keuze voor een speekseltest.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 05-05-21 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 17:59

Nooit is wel heel lang, het gaat om de tijd die nodig is om iedereen die het wil te vaccineren, nog een paar maanden dus. En misschien als je naar het buitenland wil.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:01

Vayo schreef:
Dat ben ik met Palmera eens! Ik ben één keer getest en vond het echt heel erg naar. Dat heeft bij mij wel een flinke drempel gelegd om me nog eens te laten testen.

Ik vind wel dat ze eens goed moeten gaan kijken naar een iets minder vervelende manier van testen. Gewoon een ondiepe test net als bij kinderen bijv., ook al is die iets minder betrouwbaar. Of laat op zijn minst mensen kiezen tussen een ´normale´ of een ondiepe test. Of nog liever de keuze voor een speekseltest.

Vayo, ik denk dat dat er ook nog wel gaat komen, al was het alleen al om de kosten die het meebrengt om een pcr test te doen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:33

Ze zijn bijen aan het trainen in Wageningen om Covid te herkennen.

Ik vind het prima om mijn covid prik bij de rest in m'n inentingsboekje te zetten. En als ik dat ergens moet laten zien, naar het buitenland, of groot festival of zo prima.
De test maatschappij vind ik echt helemaal niks.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:37

Volgens mij is er nergens meer een plek waar je volledig mag doen wat je zelf wil.. ? Je houdt je altijd ergens aan, en dan is het maar net wat je voor jezelf t belangrijkst vindt, dus dan zit t soms mee en soms tegen.. :+

Wie zegt dat je “nooit meer” iets spontaan kan doen?

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:40

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:41

Vayo schreef:

De schreeuwcabine zou een mooie optie zijn. Ook kan een aantal honden al corona opsporen.

Zou dat dan wel een optie zijn voor de mensen die vaccineren en testen via neus/keel weigeren?

En dat paspoort kan ook op de manier waarop nu de coronamelder werkt, die is ook anoniem en niet te traceren. Daar zitten best wat mogelijkheden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:44

Sakura789 schreef:
Vayo schreef:

De schreeuwcabine zou een mooie optie zijn. Ook kan een aantal honden al corona opsporen.

Zou dat dan wel een optie zijn voor de mensen die vaccineren en testen via neus/keel weigeren?

En dat paspoort kan ook op de manier waarop nu de coronamelder werkt, die is ook anoniem en niet te traceren. Daar zitten best wat mogelijkheden.

Ik ben al volledig gevaccineerd, maar met een schreeuwcabine, blaastest, speurhonden, speekseltest, hele ondiepe neustest + wangslijm en dat soort testen zou ik geen bezwaar hebben om alsnog te laten testen.
Ook voor kinderen zou dat een uitkomst kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:45

Palmera schreef:
nynke55 schreef:

Excuses: een verplichte test, nooit meer iets spontaan doen, alleen maar omdat je geen troep wil is van de zotte en geeft ook een hele hoop druk.

Ik vind dat dat "gewoon even laten testen" nogal gebagetalisseerd word.

Nooit? Overdrijf je niet een beetje?

Ik denk dat dit zo gaat totdat de vaccinatiegraad hoog genoeg is. Momenteel is die te laag en is er te veel risico.

De mensen die niet willen vaccineren of testen of moeilijk doen om tijdelijk aan te geven of je een risico bent of niet, gewoon lekker thuis blijven dan.
Ik word zo moe van mensen die maar lopen te klagen en klagen ,maar geen ruk willen doen om de boel weer op de rit te krijgen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:48

Echt he? "ik wil niks en ik mag niks". Ik ben zooooo zielig....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 18:53

Nou ja er zijn mensen echt wel pittig geraakt hoor, laten we dat ook niet bagataliseren...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 19:01

Cer schreef:
Nou ja er zijn mensen echt wel pittig geraakt hoor, laten we dat ook niet bagataliseren...?

Doe ik ook niet. Maar we willen allemaal toch weer naar het oude normaal. Nu, dat gaat niet in een keer gebeuren, dat gaat stap voor stap. En tot die tijd moet je je even aanpassen. Ik geloof totaal niet dat we tot het einde der tijden een vaccinatieboekje moeten laten zien. Maar zolang er meer niet gevaccineerden rondlopen dan wel gevaccineerden, sta je gewoon meer onder controle. Als die rollen omdraaien, zul je zien dat er amper nog naar gevraagd gaat worden en het niet meer verplicht is, maar tot dan ...

Maar joh, als je de risico op besmetting verkleind, totdat de vaccinatiegraad hoog genoeg is, dan wat is dan het punt?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 19:13

Cer schreef:

Klopt, ik ook. Ben ook een boel kwijtgeraakt. Niet zoveel als sommige anderen, maar voor mij wel een flinke impact. Maar denken in problemen ipv oplossingen brengt je helemaal niks, integendeel, je word er alleen maar slechter van.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 19:15

Tiggs schreef:
Het lijkt me doodvermoeiend om continu zo wantrouwend te moeten leven. Dan maar wat te 'makkelijk'.

Gelukkig zijn jullie niet uit de tijd dat je van vrijwel iedereen het telefoonnummer en adres heel makkelijk kon opzoeken.
nou precies dit! Men word steeds meer wantrouwig. Lang leve de social media waar ze elkaar allemaal gek maken! 8)7

Ik kom uit de jaren 70 en werden toen allen zonder piepen gevaccineerd. Loop nog steeds rond op deze aardkloot. Free as a bird! :')

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 19:20

Tiggs schreef:

Tussen kritisch en wantrouwend zit nog een hele wereld.

Ja telefoonr en adres. Dat was dan ook. Geen medische gegevens, nergens zwervende paspoort en ID copien. Nergens wat je aankopen waren, waar en hoeveel, welke sportscholen je bezoekt, wie je facebook vrienden zijn etc..etc..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 19:22

Pareltjes schreef:
Ik vind dat het niemand wat aangaat of ik wel of niet geënt ben. Zo goed als het niemand wat aangaat wat ik wel of niet onder de leden heb óf kan hebben. Met Covid wijst iedereen ineens met het vingertje. Maar weet jij welke besmettelijke ziekten degene naast je in de tram heeft? Of die one-night-stand? Of die andere 49.999 op dat festival?

We kunnen van alles oplopen zodra we de deur uit gaan. De vraag is willen we steeds met een paspoort staan wuiven? En wat doet dat met degene die niet geënt kunnen/ mogen worden? En mag iemand jou verplichten iets in je lijf te laten spuiten? Mag iemand dat ook nog eens registreren? Wat zijn de sancties bij niet naleven? Word je dan thuis opgesloten? Mag je geen boodschappen meer doen? Word je op straat nagewezen? Kijk die is niet geènt...

De discussie is niet simpel. Simpele oplossingen zijn er niet, althans niet in een democratie. Die discussie overstijgt inmiddels het virus. Alle korte bocht oplossingen hebben een keerzijde. En welke wil je wel en welke wil je niet accepteren?

Daar ligt het knelpunt, de acceptatie van wat wel en wat niet is voor iedereen anders. En zal in de tijd ook nog eens drastisch kunnen veranderen
Dus heeft niemand de exacte wijsheid in pacht. Hoe hard iemand ook schreeuwt dat wel te hebben. Hoeveel druk er ook wordt uitgeoefend...

Voor mij geen paspoort wel vrijwillig én anoniem vaccineren!
En jullie?

Ik heb echt heel slecht nieuws voor je, anoniem vaccineren gaat niet echt werken. Al was het alleen maar omdat je bij de meeste vaccins je een tweede vaccinatie moet krijgen en er dus geadministreerd moet worden wanneer jij voor je tweede vaccinatie moet komen. Maar los daarvan is er van jou gewoon een medisch dossier en in dat dossier staan jouw vaccinaties vermeld en deze vaccinatie komt daar ook gewoon bij te staan. In Nederland word je gehele medische geschiedenis gewoon bijgehouden en ik zou daar maar blij mee zijn dat die geregistreerd wordt, anders zou je zomaar een voor jou ongeschikte behandeling kunnen krijgen, die wellicht zelfs dodelijk zou kunnen zijn. Wat gewoon voorkomen had kunnen worden als ze dat in jouw dossier hadden kunnen checken.

Een paspoort heeft dus ook niks met registratie te maken. Een paspoort is niks anders dan dat die registratie aan jou de patiënt wordt gegeven, zodat jij er wat mee kan doen. Op dit moment zijn er restricties om de verspreiding van het virus te voorkomen. Heb jij zo'n paspoort, door vaccinatie, een test of omdat je ziekte net hebt doorgemaakt, dan worden die restricties, voor een deel, opgeheven. Je krijgt dus geen privileges, juist het omgekeerde, je hebt wat minder restricties. Vandaar dat jouw vraag, hoe ver ze misschien wel niet zullen gaan en dat je straks niet meer de straat op of niet meer naar de winkel mag, nogal onzinnig is. Dan hou je gewoon de bestaande restricties, die er nu ook al zijn en die langzaam losgelaten worden. En dat loslaten is gebaseerd op de besmettingsgraad en als die voldoende gedaald is, dan zijn er dus ook geen restricties meer. En guess what, als er geen restricties meer zijn, dan is er dus ook geen verschil meer tussen mensen met of zonder paspoort. Dus dat hele idee, dat je dan opeens een tweederangs burger bent is volledig overdreven.

En verder is dat hele verhaal dat "ze" onze vrijheden afpakken en dat we maar naar China moeten kijken wat dat kan betekenen volslagen onzin. Onzin die gebaseerd is op het feit dat je niet weet wat vrijheid inhoudt. Absolute vrijheid bestaat niet. De vrijheid van de ene persoon is vaak de onvrijheid van een ander. Wat dan ook elke samenleving doet, zelfs de meest open en vrije samenleving, is die vrijheden reguleren. De overheid beperkt de vrijheden van individuen en groepen, om de vrijheden van al die verschillende groepen en individuen in een samenleving met elkaar in balans te houden. En zolang jij het verschil niet ziet tussen jouw recht op totale individuele vrijheid en de balans in vrijheid tussen verschillende groepen en individuen, dan snap je niet wat vrijheid werkelijk inhoudt. Vandaag is het vijf mei en vandaag herdenken we onze vrijheid. Maar we herdenken niet dat we de vrijheid hebben om ongevaccineerd onze goddelijke gang te gaan, daar heeft vijf mei niks mee te maken. Wat we herdenken is dat alle burgers, alle groepen binnen de samenleving dezelfde rechten hebben en dat de daarbij behorende vrijheden eerlijk verdeeld zijn. En dat is iets totaal anders dan het egoïstische "ik mag toch lekker zelf wel weten wat ik doe?"

Daarom heeft een paspoort ook niks met vrijheid te maken. Een paspoort is niks anders dan een hulpmiddel om weer sneller terug naar normaal te kunnen gaan. Wil je dat niet doen via een vaccinatie en heb je de ziekte niet doorlopen, dan kan je dat ook via een test doen. Wil je dat ook niet, dan zit je nog even wat langer vast aan de restricties die er zijn om het virus te bestrijden.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 19:31

Karl66 schreef:
Pareltjes schreef:
Ik vind dat het niemand wat aangaat of ik wel of niet geënt ben. Zo goed als het niemand wat aangaat wat ik wel of niet onder de leden heb óf kan hebben. Met Covid wijst iedereen ineens met het vingertje. Maar weet jij welke besmettelijke ziekten degene naast je in de tram heeft? Of die one-night-stand? Of die andere 49.999 op dat festival?

We kunnen van alles oplopen zodra we de deur uit gaan. De vraag is willen we steeds met een paspoort staan wuiven? En wat doet dat met degene die niet geënt kunnen/ mogen worden? En mag iemand jou verplichten iets in je lijf te laten spuiten? Mag iemand dat ook nog eens registreren? Wat zijn de sancties bij niet naleven? Word je dan thuis opgesloten? Mag je geen boodschappen meer doen? Word je op straat nagewezen? Kijk die is niet geènt...

De discussie is niet simpel. Simpele oplossingen zijn er niet, althans niet in een democratie. Die discussie overstijgt inmiddels het virus. Alle korte bocht oplossingen hebben een keerzijde. En welke wil je wel en welke wil je niet accepteren?

Daar ligt het knelpunt, de acceptatie van wat wel en wat niet is voor iedereen anders. En zal in de tijd ook nog eens drastisch kunnen veranderen
Dus heeft niemand de exacte wijsheid in pacht. Hoe hard iemand ook schreeuwt dat wel te hebben. Hoeveel druk er ook wordt uitgeoefend...

Voor mij geen paspoort wel vrijwillig én anoniem vaccineren!
En jullie?

Ik heb echt heel slecht nieuws voor je, anoniem vaccineren gaat niet echt werken. Al was het alleen maar omdat je bij de meeste vaccins je een tweede vaccinatie moet krijgen en er dus geadministreerd moet worden wanneer jij voor je tweede vaccinatie moet komen. Maar los daarvan is er van jou gewoon een medisch dossier en in dat dossier staan jouw vaccinaties vermeld en deze vaccinatie komt daar ook gewoon bij te staan. In Nederland word je gehele medische geschiedenis gewoon bijgehouden en ik zou daar maar blij mee zijn dat die geregistreerd wordt, anders zou je zomaar een voor jou ongeschikte behandeling kunnen krijgen, die wellicht zelfs dodelijk zou kunnen zijn. Wat gewoon voorkomen had kunnen worden als ze dat in jouw dossier hadden kunnen checken.

Een paspoort heeft dus ook niks met registratie te maken. Een paspoort is niks anders dan dat die registratie aan jou de patiënt wordt gegeven, zodat jij er wat mee kan doen. Op dit moment zijn er restricties om de verspreiding van het virus te voorkomen. Heb jij zo'n paspoort, door vaccinatie, een test of omdat je ziekte net hebt doorgemaakt, dan worden die restricties, voor een deel, opgeheven. Je krijgt dus geen privileges, juist het omgekeerde, je hebt wat minder restricties. Vandaar dat jouw vraag, hoe ver ze misschien wel niet zullen gaan en dat je straks niet meer de straat op of niet meer naar de winkel mag, nogal onzinnig is. Dan hou je gewoon de bestaande restricties, die er nu ook al zijn en die langzaam losgelaten worden. En dat loslaten is gebaseerd op de besmettingsgraad en als die voldoende gedaald is, dan zijn er dus ook geen restricties meer. En guess what, als er geen restricties meer zijn, dan is er dus ook geen verschil meer tussen mensen met of zonder paspoort. Dus dat hele idee, dat je dan opeens een tweederangs burger bent is volledig overdreven.

En verder is dat hele verhaal dat "ze" onze vrijheden afpakken en dat we maar naar China moeten kijken wat dat kan betekenen volslagen onzin. Onzin die gebaseerd is op het feit dat je niet weet wat vrijheid inhoudt. Absolute vrijheid bestaat niet. De vrijheid van de ene persoon is vaak de onvrijheid van een ander. Wat dan ook elke samenleving doet, zelfs de meest open en vrije samenleving, is die vrijheden reguleren. De overheid beperkt de vrijheden van individuen en groepen, om de vrijheden van al die verschillende groepen en individuen in een samenleving met elkaar in balans te houden. En zolang jij het verschil niet ziet tussen jouw recht op totale individuele vrijheid en de balans in vrijheid tussen verschillende groepen en individuen, dan snap je niet wat vrijheid werkelijk inhoudt. Vandaag is het vijf mei en vandaag herdenken we onze vrijheid. Maar we herdenken niet dat we de vrijheid hebben om ongevaccineerd onze goddelijke gang te gaan, daar heeft vijf mei niks mee te maken. Wat we herdenken is dat alle burgers, alle groepen binnen de samenleving dezelfde rechten hebben en dat de daarbij behorende vrijheden eerlijk verdeeld zijn. En dat is iets totaal anders dan het egoïstische "ik mag toch lekker zelf wel weten wat ik doe?"

Daarom heeft een paspoort ook niks met vrijheid te maken. Een paspoort is niks anders dan een hulpmiddel om weer sneller terug naar normaal te kunnen gaan. Wil je dat niet doen via een vaccinatie en heb je de ziekte niet doorlopen, dan kan je dat ook via een test doen. Wil je dat ook niet, dan zit je nog even wat langer vast aan de restricties die er zijn om het virus te bestrijden.

Ik denk dat je mijn posts niet goed gelezen hebt en stappen overslaat. Maar dat discussiert natuurlijk makkelijker. Zaken uit de context van de posts halen en er dan een eigen draai aangeven en doen laten lijken of ik de uitspraken zoals door jou hierboven geformuleerd ook door mij zo zijn geformuleerd. Niet dus.

En idd we hebben geen volledige vrijheid, maar de mate waarin we dat laten inperken of willen behouden moeten we met grote voorzichtigheid bewaken. En niet te makkelijk over doen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 19:42

Dan stel ik voor dat je vertelt wat ik volgens jou niet goed gelezen heb en welke stappen ik oversla. Dan krijg je namelijk een discussie en kan je het over de inhoud hebben.
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 05-05-21 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-21 19:50

Popstra schreef:
Tiggs schreef:

nou precies dit! Men word steeds meer wantrouwig. Lang leve de social media waar ze elkaar allemaal gek maken! 8)7

Ik kom uit de jaren 70 en werden toen allen zonder piepen gevaccineerd. Loop nog steeds rond op deze aardkloot. Free as a bird! :')

Ook toen waren die mensen er. Social media heeft het bereik wat vergroot.