Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 20:24

Ik denk dat jij ergens woont waar ze wat minder ruimdenkend zijn dan waar ik woon. Waarschuwen voor praatjes of problemen opzoeken is hier godzijdank niet aan de hand.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 20:29

Een dochtertje van collega was ooit super trots op haar spiderman pak, daar is ze echt overal mee naartoe geweest.

Over je praten doen mensen toch wel, dan kun je ze beter ook gewoon wat te praten geven, dan hoeven ze tenminste niets te verzinnen.

Hoe dan ook zijn alle uithoeken van de maatschappij hier niet aan de orde. Het gaat enkel om (het ontbreken van) een jurkje, niet om een kinki tanga met veren bikini.

Mijn moeder stak me op de basisschool altijd in jurkjes, daar ben ik ook echt zat mee gepest trouwens. Leuk je rok omhoog trekken op het schoolplein en zo :roll:

Hoe dan ook, TS, ik vind het goed dat je voor jezelf opgekomen bent en hoop dat je toch nog een midden weet te vinden met je moeder. Misschien heeft het nog wat tijd nodig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 20:47

MB: Dat klopt vast wel van dat verschil in regio :j

Maar ik vind het ook gewoon niet nodig om mijn kind neer te zetten als iets dat hij niet is joh.
Krijg je dat gezever later van oh dat jongetje dat in een jurk rondliep....met de wildste gedachtes erbij :=

Ik heb liever (voor hemzelf) dat er niet op die manier een stempel op komt die hem dan helemaal niet past maar die er wel aan blijft kleven tegen zijn zin. Daar hou ik niet zo van. Dat mensen altijd wel iets te kletsen hebben dat is natuurlijk zo en dat boeit me weinig. Ik zit zelf al 11 jaar in een verbouwing en loop er vaker wel dan niet slonzig bij :')

Maar ik vind het wel ontzettend vervelend als dat kletsen dan gaat over iets dat helemaal niet waar is. Als je dat op zo'n ontzettend eenvoudige manier kunt voorkomen voor je kind, totdat het zo'n keuze van het uitdragen van een bepaald beeld zelf bewust kan maken, dan vind ik het toch wel een beetje je verantwoordelijkheid als ouder om dat te doen, eigenlijk :)

Nu is het voor ons geen issue hoor, hij vertrouwd dat jurkje....eh lange shirt voor geen meter, haha. Die wil echt niet in een jurk gezien worden want "dat is voor meisjes". Dat hij gek is op regenbogen en hartjes en met van die lieve blonde krulletjes rondloopt en gilt als een grietje daar hebben we het dan verder niet over :=

En het zal natuurlijk inderdaad wel heel anders zijn in regio's waar het eerder hip lijkt om er niet regulier bij te lopen zeg maar.... maar hier ga je wel opvallen als jongen in een jurkje. Niet erg - als je graag bekend wilt staan als dat ene jongetje met die jurk.... maar als het alleen maar een vlaagje was dan lijkt het me niet zo heel tof als je als tiener nog door mensen aan dat stomme rotjurkje gekoppeld wordt terwijl je net zo lief in iets anders had rondgelopen destijds.....

Maargoed het gaat wel een beetje off-topic zo.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 21:22

Denk je werkelijk dat mensen na 10 jaar nog hebben onthouden dat je zoontje weleens een jurkje aan had?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 21:25

Het is hier maar een klein dorp en kleine school hoor, en als je uit gaat van meer dan een keertje, dan gaat het toch wel opvallen en is dat wel iets dat blijft hangen ja :j

Nogmaals: niet erg als je dat uit wilt dragen. Maar ik kan me wel voorstellen dat zo'n kind als het groter wordt het je toch niet helemaal in dank afneemt dat je het in het openbaar in een jurkje gehesen hebt terwijl het net zo lief in "gewone" kleren had gelopen.

Bij een meisje in een broek of "jongenskleren" is dat toch weer heel wat anders.... er zijn zat broeken en shirtjes die best een beetje tot heel erg meisjesachtig zijn waardoor je een meid in broek helemaal niet per-sé als een jongen rond laat lopen, zoals de oma in het verhaal van TS zegt :)

Het blijft dus wel een behoorlijk andere situatie.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 21:42

Ik woon(de) ook in een klein dorp met een kleine school, dus ik weet hoe het gaat. Geloof mij, na 10 jaar zijn ze dat allang weer vergeten maar goed.

Maar op die manier houd je dat beeld dus wel in stand.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 21:46

Nou dan doe jij het lekker anders toch? Voor die kleine en mij is dit de keuze waar we ons het prettigste en meest vrij bij voelen :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 21:48

pmarena schreef:
Nogmaals: niet erg als je dat uit wilt dragen. Maar ik kan me wel voorstellen dat zo'n kind als het groter wordt het je toch niet helemaal in dank afneemt dat je het in het openbaar in een jurkje gehesen hebt terwijl het net zo lief in "gewone" kleren had gelopen.

Maar in het geval van TS gaat het om een meisje dat níet net zo lief in een jurkje wil lopen, dus om het hypothetische geval van een jongetje in een jurkje door te trekken moet het jongetje dus ook níet in die broek willen lopen, maar alleen maar in een jurk.

Dan hou je het zuiver, dan draai je het volledig om. Dan is het opeens geen meisje in een broek dat geen jurk aan WIL maar een jongen in een jurk die geen broek aan wil.
En wat zegt bokt dan? Heeft oma dan gelijk en moet moeder zoonlief tegen heug en meug met veel gejank in een broek hijsen, omdat de conventies dat nu eenmaal eisen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 21:57

Gedoetjes gedoetjes. Ontopic maar weer inderdaad.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 22:01

Ben het wel met Ibbel eens. Veel van de meningen hier zijn dat het kind beslist. Dan geldt dat ook voor het jongetje dat een jurk aan wil.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 22:03

Ibbel schreef:
pmarena schreef:

Maar in het geval van TS gaat het om een meisje dat níet net zo lief in een jurkje wil lopen, dus om het hypothetische geval van een jongetje in een jurkje door te trekken moet het jongetje dus ook níet in die broek willen lopen, maar alleen maar in een jurk.

Dan hou je het zuiver, dan draai je het volledig om. Dan is het opeens geen meisje in een broek dat geen jurk aan WIL maar een jongen in een jurk die geen broek aan wil.
En wat zegt bokt dan? Heeft oma dan gelijk en moet moeder zoonlief tegen heug en meug met veel gejank in een broek hijsen, omdat de conventies dat nu eenmaal eisen?

Natuurlijk niet :n

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 22:09

Als ouder heb je (de gevoelens van) je kind te beschermen. Een kind moet welliswaar leren dat er zaken zijn als maatschappelijke verwachting en gepast gedrag MAAR dat betekent niet dat je kind tot instrument moet verworden voor volwassenen die zelf nog niet over hun kindheidstrauma‘s gekomen zijn.

Als een volwassene een kind kleineert met zaken waar het kind het emotioneel moeilijk mee heeft dan kom je toch op voor het kind, niet voor de volwassene?

Of het dan gaat om kleding, of om verplichte kusjes, of om opzitten en pootje geven, of of of, gewoon niet relevant.

Ik hoor het mijn oma nog zeggen (over mijn broertje): „toch jammer he dat je kind niet normaal is“.
Ik ben bozer op mijn moeder dat ze die dag mijn oma niet gewoon pontifikaal de voordeur uitgeschoven heeft dan op mijn oma die gewoon een zak was.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 08:22

Nou hier in het dorp is er dus een jongetje wat wel voor rokken kiest, en ja daar word op gepest en toch vind hij zijn schotse kilt belangrijk zo belangrijk dat hij wel 7 verschillende heeft.( en ja zijn mama maakt ze zelf voor hem en ik vind dat een hele stoere keuze!). Het gaat er ook om wat je als mede ouders uitdraagt! Zelf heb ik mijn kinderen ingeprent jij draagt een bril en hij een rok. Het jongetje draagt ook serieus wel leuke kleding combinaties. Het is een andere kledingstijl maar ik vind daar niets mis mee!. Maar tja in zeeland waar het best conservatief is in sommige dorpen is dat gewaagd!. Zelf heb ik een jongensmeisje dat was ik vroeger ook en zij vind stoere kleding ook belangrijk dus ja waarom ook niet.....
Als Ts haar kindje dat niet aan wilt moet oma eens bij zichzelf afvragen of ze goed bezig is?.Ik snap TS haar dilemma maar kies voor je kind het is 2021 en niet meer de jaren 50 van de vorige eeuw!.
En het stoere van mijn jongensmeisje ze wilde een kilt om haar vriendje te steunen, dus ja zij had in haar vorige maat ook zo een stoere rok ......en ik ben zo trots op haar! ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 08:56

Hier was het andersom. Mijn dochter wilde geen broeken aan. Hysterisch werd ze als ik het verkeerde uitkoos.

Ik voed mijn kind graag op met het gevoel dat ze haar eigen mening mag hebben. Als ouder bepaal je al genoeg over eten, bedtijd etc.
Als ze dan liever een broek of jurk dragen, Who cares? Kind blij jij blij toch?
Ja jouw moeder dus! =:)
Wat een lastige situatie zeg!
Ik zou het bijna filmen geloof ik. Ter illustratie.. hoewel het belachelijk is dat jij jezelf moet verdedigen.

Laat je niet aanpraten dat je opvoedkwaliteiten niet goed zijn.. De mensen die dat zeggen hebben geen kinderen of kinderen zonder een mening.. ook prima maar uit ervaring weet ik dat dat niet te vergelijken is.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:01

Ik heb geen kinderen en wil ze ook niet, maar heb toch minder achterlijke ideeën over opvoeden dan oma of menig ander persoon die wel kinderen heeft...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:00

MarcoBorsato schreef:
tweebelgen schreef:
Wij verschillen hier duidelijk van mening. En dat is ons goed recht.
En wie er gelijk heeft, zullen we in het midden laten.
Mama en oma zouden beter beiden een beetje water bij de wijn doen.
Je moet altijd het verhaal van 2 kanten horen.

Oma's moeten niet bemoeien met de opvoeding. Klaar.

Mee eens (ik ben een oma). Wij hebben onze beurt gehad.

En ik vind dat de kinderen (net als de oma's/ opa's) hun uiterste best moeten doen om de band onderling goed te houden, ook al zijn er wrijvingspunten. Ik vind het te verdrietig dat er door meningsverschillen te veel dochters (en af en toe een zoon) breken met een of meerdere ouder waardoor de kinderen hun opa of oma weinig of niet zien. Ik vind dat voor beiden partijen enorm sneu en ik vind dat er met die speciale band wel eens te slordig omgegaan wordt. (ik zeg niet dat jij dat doet hé TS!)
Dus TS ik hoop dat je in gesprek blijft met je moeder. Dat je haar duidelijk maakt dat jouw dochtertje van broeken houdt, ongeacht of ze het nu wel of niet leuk vind en dat je echt van haar vraagt om dit te accepteren van haar kleindochter. Je mag haar er gerust op wijzen dat het de onderlinge band niet ten goede komt door hier zo haar zin in door te voeren.
Kijk oma kan dan zelf ervoor kiezen om iets anders voor haar klein dochter te gaan kopen als kleren, als ze het te ingewikkeld vindt worden of het er niet mee eens is.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 11:24

Als ik een zoon had die rokken zou willen dragen, zou ik daar ook geen moeite mee hebben. Mijn moeder kennende zou ze gelijk Veilig Thuis inschakelen :+

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 11:28

We hebben nog contact met oma @pien, maar we beperken het contact vanaf nu. Na al die jaren haar commentaren te hebben aangehoord, ben ik er nu gewoon helemaal klaar mee. Mijn pas 3-jarige dochter merkte ook al dat het bij oma eigenlijk nooit goed is. Ik merk nu eigenlijk dat ik pas echt kan gaan leven, want ik ga toch nooit voldoen aan mijn moeders maatstaven. Sterker nog, ik wil er niet meer aan voldoen. Ik heb me altijd aangepast aan haar wensen en wat zij wilde, maar andersom geeft zij zich nooit. Ik heb veel water bij de wijn gedaan, maar vanuit haar merk ik geen enkele aanpassing :Y) . Ik vond het altijd makkelijk om te buigen voor de lieve vrede, juist om ruzie te voorkomen, maar nu ik zelf moeder ben wil ik dat niet meer. Wat moet mijn eigen dochter denken van een moeder die oma altijd haar zin geeft?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 11:59

Ik moet zeggen dat hoe streng mijn moeder was voor mij, voor mijn zus wat minder, hoe lief en vrijgevig ze is naar mijn dochters.
Echt een wereld van verschil.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:18

Mazida schreef:
We hebben nog contact met oma @pien, maar we beperken het contact vanaf nu. Na al die jaren haar commentaren te hebben aangehoord, ben ik er nu gewoon helemaal klaar mee. Mijn pas 3-jarige dochter merkte ook al dat het bij oma eigenlijk nooit goed is. Ik merk nu eigenlijk dat ik pas echt kan gaan leven, want ik ga toch nooit voldoen aan mijn moeders maatstaven. Sterker nog, ik wil er niet meer aan voldoen. Ik heb me altijd aangepast aan haar wensen en wat zij wilde, maar andersom geeft zij zich nooit. Ik heb veel water bij de wijn gedaan, maar vanuit haar merk ik geen enkele aanpassing :Y) . Ik vond het altijd makkelijk om te buigen voor de lieve vrede, juist om ruzie te voorkomen, maar nu ik zelf moeder ben wil ik dat niet meer. Wat moet mijn eigen dochter denken van een moeder die oma altijd haar zin geeft?

Fijn dat je je zo voelt, dat je merkt dat het anders kan zonder dat je er een bezwarend gevoel bij hebt. Volg je hoofd en hart in deze, je hebt gelijk hoor, in een gelijkwaardige relatie is het van beide kanten geven en nemen en niet eenrichtingsverkeer!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:20

Je klinkt als een verstandig mens! Daar mag je moeder best trots op zijn in plaats van altijd commentaar te hebben. Ik hoop dat ze haar houding aanpast en zo niet: dan hebben jullie met jouw nieuw houding tenminste rust :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 12:34

Mazida schreef:

Dat begrijp ik, en het is fijn dat je gelukkig bent en contact wel houdt.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:07

pien_2010 schreef:
En ik vind dat de kinderen (net als de oma's/ opa's) hun uiterste best moeten doen om de band onderling goed te houden, ook al zijn er wrijvingspunten. Ik vind het te verdrietig dat er door meningsverschillen te veel dochters (en af en toe een zoon) breken met een of meerdere ouder waardoor de kinderen hun opa of oma weinig of niet zien. Ik vind dat voor beiden partijen enorm sneu en ik vind dat er met die speciale band wel eens te slordig omgegaan wordt. (ik zeg niet dat jij dat doet hé TS!)

Auw, hier wil ik toch even op reageren. Hopelijk zonder het topic te kapen. ;)

Ik ken niemand die zomaar met één of meerdere ouders breekt. Er kan meer spelen dan je weet. Ik heb zelf met mijn ouders gebroken met name vanwege mijn moeder. Zij heeft mij heel veel pijn gedaan en ik volg daar nog steeds therapie voor, iets wat zij eigenlijk ook eens zou moeten doen. Ik weet ook dat zij bij anderen zielig doet en zegt dat ze niet snapt waarom er geen contact meer is met haar kinderen. Een dierbare vriend van me is momenteel aan het breken met zijn moeder, omdat het gewoon echt niet gaat. Zij veroorzaakt zoveel verdriet en stress en ziet zelf niet dat ze hulp nodig heeft.

Achter zulke verhalen zitten vaak decennia lang verdriet, mensen die psychische hulp nodig hebben en mensen die heel veel geheim houden voor de omgeving. Mensen zeggen zelden tot nooit tegen anderen 'ik gedraag me al 15 jaar als een narcist en daarom mag ik mijn kleinkinderen niet zien'. Als je dan eindelijk als kind voor jezelf (en je eigen kinderen) durft te kiezen dan is het niet tof dat buitenstaanders daar hun mening over komen spuwen.

Denk er alsjeblieft niet te makkelijk over. Er is heel veel verborgen leed. Kinderen breken niet voor de leuk met hun ouders, of omdat het makkelijk is. In mijn geval lijkt het voor buitenstaanders slechts om 'een paar meningsverschillen' te gaan, omdat ik weiger de vuile was buiten te hangen.

Sorry voor het lange verhaal. :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:16

pien_2010 schreef:
Mee eens (ik ben een oma). Wij hebben onze beurt gehad.

Dus TS ik hoop dat je in gesprek blijft met je moeder. Dat je haar duidelijk maakt dat jouw dochtertje van broeken houdt, ongeacht of ze het nu wel of niet leuk vind en dat je echt van haar vraagt om dit te accepteren van haar kleindochter. Je mag haar er gerust op wijzen dat het de onderlinge band niet ten goede komt door hier zo haar zin in door te voeren.
Kijk oma kan dan zelf ervoor kiezen om iets anders voor haar klein dochter te gaan kopen als kleren, als ze het te ingewikkeld vindt worden of het er niet mee eens is.

Ik denk dat jij geen ide hebt wat het is voor een kind om met een ouder te breken... Een ouder heeft daar veelal minder last van dan het kind. En steiger zoveel je wil. De liefde van ouders naar kinderen is lang niet altijd onvoorwaardelijk. Soms zelfs niet eens heel diep. Het kind heeft een onvoorwaardelijke band met de ouder. Het bestaan van het kind is dankzij de ouder. Andersom is die ‘schuld’ er niet. En die ‘schuld’ maakt het verschil.
Waar een ouder een kind kan opvoeden waar het niet van houdt. Kan een kind niet anders dan houden van diens ouders.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-05-21 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 16:18

Kunnen we gewoon ontopic en er eventueel een pb uit sturen als je de lucht wilt klaren?