Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:49

Mensen die structureel te laat komen, nee daar heb ik niets mee.

Naast mijn werk doe ik ook een studie.
Toen er echt nog onderwijs was op locatie, waren bepaalde studenten altijd te laat in de les.
Ik vond het toen al bijzonder dat ze ook steeds binnen gelaten werden, want in principe is het storend voor de rest en is de regel dat je dan pas een volgend blok naar binnen kan.
Nu hebben we les op teams, en zelfs dan komen die mensen nog te laat de les in.

Vind dat meer mentaliteit hoor, maar goed, mijn mening.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:20

Vraag me wel eens af of notoire telaatkomers dit ook doen bij ziekenhuizen, tandarts, huisarts...

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:25

Muze schreef:
Vraag me wel eens af of notoire telaatkomers dit ook doen bij ziekenhuizen, tandarts, huisarts...

5 minuutjes te laat daar zijn is meestal niet zo erg want 9 van de 10 keer moet je toch wachten :P .
Maar meestal lukt het bij dergelijke afspraken beter om op tijd te komen is mijn persoonlijke ervaring.

MarlindeRooz

Re: Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:26

Geloof dat naast een slecht handschrift, dat altijd te laat komen een van de vereisten is om arts te worden. Altijd te laat haha.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:26

Maar als het daar wel lukt, is het dan ook niet enigzins een kwestie van prioriteiten stellen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:30

Muze schreef:
Maar als het daar wel lukt, is het dan ook niet enigzins een kwestie van prioriteiten stellen?

Dit is toch al 10x beantwoord in dit topic? Even teruglezen moet lukken.

Wat er al gezegd is samengevat:
- Zijn dan veel en veel te vroeg met stress
- Zijn dan de hele dag bezig met op tijd moeten komen is heel stressvol
- Komen alsnog te laat bij dit soort afspraken
- Bij sociale / niet verplichte afspraken is het niet fijn om die "stress" te hebben om per se op tijd te moeten komen die je hele dag(deel) kan beheersen. Daarvoor zijn vriendschappen niet bedoeld toch, om stress te geven? Daarom laat men het in dat soort situaties wat meer los.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 12:51

Ik ben verbaasd over hoe makkelijk er wordt gedacht over te laat komen. Alsof het heel normaal is en dat mensen die te vroeg of op tijd zijn eigenlijk nog irritanter gevonden worden...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:00

Muze schreef:

Doen we niet aan. We gaan allemaal heel langzaam dood aan onze kwalen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:20

MarlindeRooz schreef:
Muze schreef:

Dit is toch al 10x beantwoord in dit topic? Even teruglezen moet lukken.

Wat er al gezegd is samengevat:
- Zijn dan veel en veel te vroeg met stress
- Zijn dan de hele dag bezig met op tijd moeten komen is heel stressvol
- Komen alsnog te laat bij dit soort afspraken
- Bij sociale / niet verplichte afspraken is het niet fijn om die "stress" te hebben om per se op tijd te moeten komen die je hele dag(deel) kan beheersen. Daarvoor zijn vriendschappen niet bedoeld toch, om stress te geven? Daarom laat men het in dat soort situaties wat meer los.

Maar dan krijgt degene die zit te wachten stress.En je weet dan toch ook niet hoe lang dat wachten nog gaat duren.Misschien heel even,maar ook mogelijk heel lang of je afspraak komt zelfs helemaal niet. Moet je maar afwachten!Als iemand consequent zo slordig met afspraken omgaat dan spreek ik er liever niets meer mee af.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:27

Prima toch? Ik heb meer dan genoeg vrienden. :+
Ik ben dus nooit meer dan 5-10 minuten te laat. Vind je dat niet oké? Dan probeer ik daar rekening mee te houden maar dat lukt niet altijd. Kan je daar niet mee leven? Dan niet. :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:29

judithM schreef:
Ik ben verbaasd over hoe makkelijk er wordt gedacht over te laat komen. Alsof het heel normaal is en dat mensen die te vroeg of op tijd zijn eigenlijk nog irritanter gevonden worden...

90% wat ik lees is dat mensen het enorm poedersuiker vinden dat ze chronisch iets te laat zijn

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:36

Ik vroeg me ook al af of ik hetzelfde topic als judithM aan het lezen was. :D Ik zie echt letterlijk niemand zeggen of zelfs nog maar impliceren dat mensen die op tijd komen irritanter zijn dan mensen die te laat komen.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:27

Muze schreef:

Nou precies, of als ze een 'cruciaal' beroep hebben

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 14:51

MarlindeRooz schreef:
Prima toch? Ik heb meer dan genoeg vrienden. :+
Ik ben dus nooit meer dan 5-10 minuten te laat. Vind je dat niet oké? Dan probeer ik daar rekening mee te houden maar dat lukt niet altijd. Kan je daar niet mee leven? Dan niet. :)

Tja dat is dan een mentaliteitsverschil.En inderdaad zijn er meer dan genoeg mensen op deze planeet dus voor het uitkiezen van vrienden is er keuze genoeg.Er moet een klik zijn en verschillend denken over dit probleem is een duidelijk voorbeeld van geen klik hebben.Overigens gaat het mij niet over enkele minuten te laat zijn,maar over echt altijd helemaal niet proberen zich aan de afgesproken tijd te houden en dat ook helemaal niet belangrijk vinden.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:13

Nou ik wel, want ik lees mensen die zeggen, ik vind het irritant want dan ben ik nog niet klaar, ben nog aan het stofzuigen, is mijn huis nog een zooi en komt het bezoek al. Lees maar eens terug. Ook: nou dokters zijn ook altijd te laat dus die 5 minuten maakt niet zoveel uit. Maar goed....

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:16

Als je altijd aan de late kant bent, dan is het wel irritant als iemand te vroeg is ja. Want dan ben je er nog niet klaar voor. Dat is hetzelfde dat als je altijd ruim op tijd bent, het irritant is dat mensen te laat zijn.
Het een is niet erger dan het andere, het is maar net hoe je er naar kijkt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 15:36

Ik vind 5 of 10 min te laat niet zo erg, maar meer dan dat wel..zeker als het herhaaldelijk gebeurd. (mijn vriend is ook zo'n notoire telaat komer, schijt irritant)

Ik ben zelf dan eerder te vroeg, maar ook niet meer dan 5 a 10 minuutjes en het ligt aan de soort afspraak. Ben gewoon altijd sneller klaar dan ik denk. ;-)

LIJM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 04:36

VogeltjeM schreef:
Mensen die zich ergeren aan vroegkomers: hebben jullie dat ook bij goede vrienden etc? Mij maakt het over het algemeen weinig uit als ze mijn huis rommelig zien, ze kennen me toch en weten dat het de ene keer netjes is en er de andere keer een bom is ontploft. En als ze te vroeg zijn dan pakken ze gewoon alvast wat te drinken en/of spelen met de kleine als ik nog moet aankleden.

Ik vind het wel prettig om een richtlijn te hebben, zodat ik bij wijze van spreken niet in m'n blote kont sta :+ maar verder...

Ja. Ik moet mij echt mentaal voorbereiden op sociale gelegenheden omdat deze veel energie kosten en ik kan er dan heel slecht tegen als mensen (veel) te vroeg komen.
5 minuten te vroeg kan nog wel als ik goed geslapen heb, maar van vroeger dan dat krijg ik kortsluiting in mijn hoofd.

Ibbel schreef:
Ik zet zelden wekkers. Ik heb een soort ingebouwde klok.
Als ik eten kook en een timer heb ingesteld, dan ben ik 9 van de 10 keer 30 seconden voor de timer afgaat in de keuken. En dan maakt het niet uit of ik 8 minuten of 15 minuten of 25 minuten heb ingesteld, ergens gaat er min of meer op de juiste tijd een intern belletje af voordat het echte belletje afgaat.
Ik kook niet zonder timer, just in case, maar het overkomt me echt zelden dat die timer volledig onverwacht af gaat.
Maar ik begrijp ook wel dat niet iedereen zo in elkaar zit. Alleen, dan is het dus wel handig wél een externe timer te hebben. Anders is je eten óf niet gaar, óf geblakerd :+

Het rare is dat ik dit ook heb, terwijl ik wel een telaatkomer ben. Ik snap mijzelf soms echt niet. _O-

Muze schreef:

In mijn ervaring is het dan minder. Iemand anders benoemde al dat het bij haar veel energie/stress kost om op tijd te komen, omdat dat zo enorm moeilijk is en dat ze daarom die energie spaart voor belangrijke afspraken. Dit heb/probeer ik ook, met "niet belangrijke" afspraken probeer ik iets minder te haasten en de stress los te laten zodat ik mijzelf minder gek maak.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 08:53

Josien_ schreef:
Als je altijd aan de late kant bent, dan is het wel irritant als iemand te vroeg is ja. Want dan ben je er nog niet klaar voor. Dat is hetzelfde dat als je altijd ruim op tijd bent, het irritant is dat mensen te laat zijn.
Het een is niet erger dan het andere, het is maar net hoe je er naar kijkt.

Ook als je altijd wel op tijd bent kan het irritant zijn als iemand (veel) te vroeg is.

Ik bereken ook van: iemand komt mij om 12 uur ophalen dan zorg ik dat ik om 11.55 klaar ben.
Als iemand er dan om 11.45 is; tja dan ben ik nog niet klaar.
Dan zit ik waarschijnlijk net op de wc om te plassen voordat ik mijn schoenen aan doe en mijn jas pak.
En niets is dan zo irritant om iemand in huis te hebben die je aankijkt alsof het jouw schuld is dat degene moet wachten.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:57

Ik kom al mijn hele leven vaak te laat, en baal daar verschrikkelijk van. Ik heb geen tijdsbesef, en loop vast met planning en organisatie bij simpele dingen zoals je spullen pakken en op tijd de deur uit gaan. Bij mij hangt dat samen met slechtere executieve functies.
Het is wel veel beter geworden gelukkig, ondertussen ben ik meestal wel op tijd en als ik te laat ben dan is het meestal 5 tot 10 minuten. Maar ik ben echt vaak te laat geweest, bij vrienden, op school, op mijn werk, bij doktersafspraken, veel treinen gemist, een keer zelfs een sollicitatiegesprek gemist, en een training die ik moest geven. Echt niet alleen bij sociale afspraken, zoiets werkt in alles door. Ook wel eens meer dan een uur te laat op een eetafspraak, dat was een combinatie van uitlopen op het werk (moest nog iets afmaken en dacht dat het wel kon), compleet in de stress schieten en blokkeren omdat ik laat was, half uur vertraging in het verkeer, en ook nog verkeerd rijden.
Ik heb echt van alles geprobeerd, o.a. tig wekkers zetten, stappenplannen maken met alle tussenstapjes (op de minuut nauwkeurig 7.17 tandenpoetsen 7.21 plassen 7.25 jas aan, etc). Klok een kwartier voor laten lopen. Extra marges inplannen, zoals treinen/bussen eerder nemen en extra overstaptijd rekenen. En toch blijft het nog steeds lastig. Toen ik een eigen bedrijf had plande ik voor 11 uur geen afspraken, ook al zat ik meestal om 9 uur wel op kantoor, zo wist ik tenminste zeker dat ik het altijd kon halen.
Ik vind het daarom heel fijn als ik geen precieze tijd hoef af te spreken, een range werkt echt zo veel makkelijker (tussen half 11 en 11, in plaats van om 10.45). En met sommigen heb ik de afspraak dat ik app zodra ik in de auto stap, dat haalt een hoop stress weg. Als dat niet kan en het moet echt een vast tijdstip zijn, dan lukt dat tegenwoordig meestal ook wel (maar dat is dus wel anders geweest). Ik ben nu ook regelmatig veel te vroeg (geen tijdsbesef werkt 2 kanten op) maar dan ga ik wel een rondje wandelen of even internetten of wat lezen.
Ik ben er echt niet trots op, heb echt vaak mensen laten wachten en snap ook heel goed dat ze daar dan pissig om waren. Ik heb ook wel even getwijfeld of ik dit hier wel neer zou zetten, sommige reacties zijn heel veroordelend en kort door de bocht. Maar ik wilde toch ook even deze kant laten horen, dat het soms écht niet zo makkelijk is als het lijkt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:54

Ik hou er niet van om mensen te laten wachten maar heb helaas genoeg mensen in mijn omgeving die zich daar minder aan stoort. Ik ben soms wel dat ik te laat vertrek maar ik krijg het toch meestal wel voor elkaar dat ik op tijd kom. Mocht ik het vermoeden hebben dat ik het net niet red dan bel ik altijd even. Ik plan dingen soms te krap in waardoor ik ermee in de knoop kom. Maar had vroeger ook een vriendin waarbij je echt er van uit kon gaan dat ze een half uur later zou komen en dat is dan puur doordat ze te lang bezig is met douchen of opmaken ofzo :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:07

Mjelleke schreef:
Ik kom al mijn hele leven vaak te laat, en baal daar verschrikkelijk van. Ik heb geen tijdsbesef, en loop vast met planning en organisatie bij simpele dingen zoals je spullen pakken en op tijd de deur uit gaan. Bij mij hangt dat samen met slechtere executieve functies.
Het is wel veel beter geworden gelukkig, ondertussen ben ik meestal wel op tijd en als ik te laat ben dan is het meestal 5 tot 10 minuten. Maar ik ben echt vaak te laat geweest, bij vrienden, op school, op mijn werk, bij doktersafspraken, veel treinen gemist, een keer zelfs een sollicitatiegesprek gemist, en een training die ik moest geven. Echt niet alleen bij sociale afspraken, zoiets werkt in alles door. Ook wel eens meer dan een uur te laat op een eetafspraak, dat was een combinatie van uitlopen op het werk (moest nog iets afmaken en dacht dat het wel kon), compleet in de stress schieten en blokkeren omdat ik laat was, half uur vertraging in het verkeer, en ook nog verkeerd rijden.
Ik heb echt van alles geprobeerd, o.a. tig wekkers zetten, stappenplannen maken met alle tussenstapjes (op de minuut nauwkeurig 7.17 tandenpoetsen 7.21 plassen 7.25 jas aan, etc). Klok een kwartier voor laten lopen. Extra marges inplannen, zoals treinen/bussen eerder nemen en extra overstaptijd rekenen. En toch blijft het nog steeds lastig. Toen ik een eigen bedrijf had plande ik voor 11 uur geen afspraken, ook al zat ik meestal om 9 uur wel op kantoor, zo wist ik tenminste zeker dat ik het altijd kon halen.
Ik vind het daarom heel fijn als ik geen precieze tijd hoef af te spreken, een range werkt echt zo veel makkelijker (tussen half 11 en 11, in plaats van om 10.45). En met sommigen heb ik de afspraak dat ik app zodra ik in de auto stap, dat haalt een hoop stress weg. Als dat niet kan en het moet echt een vast tijdstip zijn, dan lukt dat tegenwoordig meestal ook wel (maar dat is dus wel anders geweest). Ik ben nu ook regelmatig veel te vroeg (geen tijdsbesef werkt 2 kanten op) maar dan ga ik wel een rondje wandelen of even internetten of wat lezen.
Ik ben er echt niet trots op, heb echt vaak mensen laten wachten en snap ook heel goed dat ze daar dan pissig om waren. Ik heb ook wel even getwijfeld of ik dit hier wel neer zou zetten, sommige reacties zijn heel veroordelend en kort door de bocht. Maar ik wilde toch ook even deze kant laten horen, dat het soms écht niet zo makkelijk is als het lijkt.

Maar als je er zo mee worstelt, kan je dat uitleggen. En waarschijnlijk doe je dat ook. En mensen met inlevingsvermogen zullen het begrijpen. Ik kan er alleen maar respect voor hebben als ik jouw verhaal lees.

Maar de vriendin van TS komt uren later en zegt doodleuk "ik deed nog even een middagdutje" of "ik moest nog even wat anders doen."

Dat vind ik toch andere koek.

Ik heb een vriendin met hersenschade. Met haar kan je niets afspreken. Haar hoofd is een chaos, vaak weet ze niet eens welke afspraken ze heeft op een dag. Op haar zal ik nooit boos worden als ze me vergeet of later komt. Ik spreek nooit een tijd met haar af, ze komt vaak gewoon aanwaaien.

Maar als een andere vriendin, gewoon met een goed functionerend brein, een baan waarvoor ze ook gewoon op tijd kan komen etc twee uur later op de stoep staat omdat ze nog een middagdutje heeft gedaan...nou, dat doe je 1 of 2 keer en dan kan je wat mij betreft opzouten. Ben gekke henkie niet. :evaw:

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:14

De mensen die steevast te laat ergens komen, hebben die dan wel het besef dat diegene die op jou zit te wachten dan na jullie afspraak óók weer op hún volgende afspraak te laat komt? Dat alles dus opschuift?
Of denken jullie daar dan ook niet over na? Of juist wel en maak je jouw afspraak dan korter om tijd in te halen. Hoe werkt dat ik jullie brein?
Laatst bijgewerkt door cissy op 17-02-21 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:18

cissy schreef:
De mensen die steevast te laat ergens komen, hebben die dan wel het besef dat diegene die op jou zit te wachten dan na jullie afspraak óók weer op hún volgende afspraak te laat komt? Dat alles dus opschuift?
Of denken jullie daar dan ook niet over na? Og juist wel en maak je jouw afspraak dan korter om tijd in te halen. Hoe werkt dat ik jullie brein?

Ik neem aan dat diegene dan gewoon op tijd weg gaat?
Ik ga altijd gewoon op tijd weg, ook als degene die te laat kwam bij mij dan pas 10 min binnen is. Jammer dan, had je maar op tijd moeten komen.
Zeg altijd wel van tevoren tot hoe laat ik kan en of ik erna nog wat anders heb.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:44

Ja zou ik ook doen maar gaat mij er nu om wat de laatkomer daarvan vindt.