ikke schreef:Nou, hoe werkt het dan wel???
Jij laat elke dag alle boeren afrijden met een tankwagen? Dat is de suggestie die je nu wekt.
Maar maak je geen zorgen. Mijn gewaardeerde collega's in jouw omgeving zijn stand-by dus de kans dat je bedrijf maandagochtend zonder spanning zit, is niet zo groot; tenzij je aan je eigen kant de boel niet voor elkaar hebt.....
My god...
Ik werk voor Friesland Campina, ik ben logistics planner op een van de grotere fabrieken in het noorden, waar wij ongeveer 2 miljoen liter melk per dag verwerken tot kaas.
Ik roep inderdaad de melk (en retentaat) af, plan de lijnen met de verschillende soorten kaas binnen onze restricties en zorg ook voor de afvoer van voerwei, reguliere wei en room. Hiervoor moet ik vrij precies weten hoe onze tank- en thermiseercapaciteit is. Welke overigens beperkt is.
Zoals je natuurlijk wel weet heeft FC 40 fabrieken die ze moeten voorzien van melk, dus het transport wordt centraal geregeld en van daaruit weet men ook precies welke fabrieken reguliere melk, weidemelk, planetproof of welke soort dan ook moeten hebben en welke ze beslist niet mogen hebben. Daarnaast hebben we ongeveer 11.500 leden-melkveehouders. En nee, een boer krijgt niet elke dag een RMO op de stoep op om de tank te legen. Maar wij vereisen wel een hele specifieke aanvoer (net als elke fabriek overigens).
Uiteraard ben je ook bekend met de microbiologische restricties in de voedingsmiddelenindustrie en weet je dat er een standtijd op rauwe melk zit, daarnaast hebben fabrieken een beperkte tankcapaciteit en kunnen ze niet vooruit gaan bufferen. Bufferen van melk zorgt voor een slechtere melkkwaliteit en zoals je weet is de controle hierop enorm streng.
De zuivelindustrie is enorm cradle-to-cradle, dit betekent dat onze wei ook weer wordt verwerkt op andere fabrieken in het land.
Naast dat dit cradle-to-cradle is, is het ook binnen fabrieken goed cradle-to-cradle geregeld en wordt bij diverse fabrieken het vocht dat bij het indikken van wei vrij komt hergebruikt voor reiniging.
Het is om diverse redenen van belang dat er een continue aanvoer van melk is op alle fabrieken. Dit komt bij onze 11.500 leden melkveehouders vandaan die hier heel hard voor werken. Wij werken er heel hard voor om hun geld om te kunnen zetten, want helaas wil de consument er verdomd weinig voor betalen.
Als wij (alle 40 FC fabrieken) melk zouden moeten bufferen omwille van het weer, heeft dit consequenties op microbiologisch niveau. Daarnaast gaat het ten koste van de kwaliteit van het product.
Tevens is dit transporttechnisch niet te regelen met de rijtijdenwet, zeker niet in combinatie met het statuut van de boer ten opzichte van de fabriek. Niet elke boer mag melk leveren aan elke fabriek.
Dan speelt het cradle-to-cradle aspect nog mee. Geen melk is geen productie en kan er toe leiden dat een fabriek stil komt te staan. Een stilstaande fabriek kan je niet à la minute weer opstarten. Wanneer de melk over standtijd gaat komt hier heel erg veel bij kijken, áls de melk niet moet worden afgevoerd! Tevens moet een lijn gereinigd worden voor opstart en als er geen water beschikbaar is duurt het erg lang voor dat mogelijk is. Aan onze kant is het geen probleem om water binnen te krijgen, het waterschap kan dat echter niet aanleveren. Daarnaast moet er in ons geval voldoende pekelniveau zijn. Als er onvoldoende kaas in pekel gaat, terwijl er wel uitgepekeld wordt (je wilt immers je kaas niet te zout hebben) gaat het niveau omlaag. Want zoals je weet laat kaas vocht los als het in de pekel zit. Je kan niet zomaar pekelwater van een andere fabriek krijgen en water in het bad gooien betekent kaas weggooien omdat het de specs niet haalt.
Oh, en wat hagelslag ook al aanhaalde, voerwei gaat naar dieren. Dat gaat ook gewoon door.
Dus ja, ik roep melk af en ik coördineer de productie van melk tot kaas en ik weet met zekerheid te zeggen, zeker na het contact dat ik vrijdag met centraal had, dat er geen aanpassingen worden gedaan in het transport omwille van het weer. Want de kosten wegen niet op tegen de baten.
Wat die laatste zin in je bericht doet, lijkt me in het geheel niet relevant en een onnodige aanval.
Ik denk dat je nu een beetje meer weet van de levensmiddelenindustrie. Kunnen we nu weer terug naar de sneeuw