Wat is het eng stil buiten door de avondklok

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Wat is het eng stil buiten door de avondklok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:02

Nu het zoveel stiller is kwa geluid op de meeste plekken ben ik benieuwd als het nachtlawaai weer op gang komt hoeveel mensen daar last van gaan krijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:56

Loretta schreef:
Vooropgesteld snap ik de noodzaak van de avondklok vanwege het coronavirus. Maar als ik lees hoe er gehandhaafd wordt dan denk ik wat heeft dit nog met het virus te maken.

Jongen heeft alleen maar een verklaring van zijn werkgever op zak. Niet voldoende 95 euro boete
https://www.lc.nl/friesland/achtkarspel ... 31835.html

1 minuut te laat en 680 meter voor zijn huis 95 euro
https://www.gelderlander.nl/cuijk/de-av ... ~ab0f0081/

Vertraging met de trein kost treinreiziger 95 euro
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1030 ... -avondklok

Als deze mevrouw nu een hond had gehad mocht ze wel bij haar uitgebrande auto kijken
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... er-politie

De avondklok lijkt een doel op zich geworden. Je zou bijna vergeten dat er ook nog een virus rond gaat waar we voorzichtig mee moeten zijn. Van inteligente lockdown naar een ware heksenjacht.

Regels zijn regels. 21.00 is 21.00.

Net als dat op school een 5,4 onvoldoende is en 5,5 voldoende.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:58

Electra63 schreef:
Het doel is handhaven.
Wie niet luistert, krijgt een boete.

Maar Loretta, het valt op, dat je overal commentaar en kritiek op hebt.
Het lijkt erop, dat de overheid het sowieso niet goed kan doen bij jou.

Ik ben het wel met haar eens. Er zijn echt regels en wijzen van ermee omgaan waarbij helemaal niet wordt nagedacht. Voor mij is het belangrijkste het voorkomen dat het virus zich niet verspreid, niet om spastisch aan debiele regels vast te houden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:01

Mindim schreef:
Die man van de trein heeft het ook niet op safe gespeeld. Van Maastricht naar Leeuwarden, met een aankomst van 20.45 is het ook op het randje spelen. Vooral omdat de NS vaak vertraging heeft, had de beste man dat gewoon mee moeten nemen in zijn vertrektijd.

En RIVM waarschuwt al dat er geen rekening gehouden wordt met vertragingen en files. Dus iets meer marge is niet heel dom nee. Of de boete accepteren.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:04

Nou, dan hoop ik dat er de komende tijd nog eens een flinke sneeuwbui komt, waarmee de NS meteen zes uur vertraging heeft. Benieuwd hoe ze daar dan mee omgaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:11

Van inteligente lockdown naar regels zijn regels. We zijn binnen 1 jaar tijd behoorlijk afgegleden van een volwassen samenleving naar een kleuterklas.

Voordat alle nuance weer uit deze post wordt gehaald. Ja, ik ben het er mee eens dat er teveel mensen zijn die steeds de randjes op zoeken.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:14

Dat is een mooie vergelijking ja, daar begint het steeds meer op te lijken. Ook mensen die zich als kleuter gedragen. Ja maar die deed dat, de buurman zet de kliko om 22.00 uur buiten 8)7, etc.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:18

Voor een intelligente lockdown is er een bepaalde mate van intelligentie nodig. Schijnbaar is dat er niet genoeg in Nederland waardoor er nu 'kleuterklas-regels' nodig zijn om uit de corona crisis te komen. De mensen die het meeste tegen deze regels zijn, zorgen er wrsl. ook voor dat ze nodig zijn... (dit is algemeen bedoeld).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:23

Vaak vindt men de politie hier te slap.
Nederlanders zoeken continu de grenzen op.
Op naleven van de avondklok zou streng gehandhaafd worden.
Als de politie over iedere overtreding in overleg moet gaan en coulant moet zijn, dan is dat toch niet werkbaar? Waar is de grens? 21.05 of 21.15? Slecht weer? Vertraging door OV of NS? Autopech?

Van mij mag er gehandhaafd worden.
Iedereen die moet werken heeft 2 verklaringen en verder zou iedereen thuis moeten zijn, of de hond uitlaten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:27

Eerst vonden mensen dat de politie te weinig beboet en nu doen ze het een keer, is het weer niet goed.

Wat dat betreft kunnen Nederlanders ook echt wel zeuren hoor

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:34

Jester_ schreef:
Maar sommige bekeuringen zijn idd gewoon kinderachtig zoals die met alleen werkgeversverklaring. Dan denk ik dat is gewoon flauw. Geef een waarschuwing en zo iemand weet het voortaan. Hij is erg niet illegaal

Ik kan me wel voorstellen dat je van zoiets baalt, maar het beleid is nu heel duidelijk en ik denk dat dat een goede zaak is. Er is vorig jaar tot in de rechtszaal aan toe veel discussie geweest omdat de handhaving van de coronamaatregelen veel te grillig verliep.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:38

Ik vind het vooral heel eng dat de samenleving zo veranderd is in het afgelopen jaar dat er geen waarde meer wordt gehecht aan vrijheden. Maar dat iedereen ineens mondkapjes en avondklokken als een heilige graal ziet. En alles maar klakkeloos aanneemt en voorstaat zonder te bedenken, wat doet dit nu werkelijk voor de bestrijding van het virus? Dat je als je om 22.00 uur je kliko buiten zet zonder mondkapje op bijna als crimineel wordt weg gezet (sterk overdreven hoor, ik weet het).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:41

Bloodymary schreef:
Dat is een mooie vergelijking ja, daar begint het steeds meer op te lijken. Ook mensen die zich als kleuter gedragen. Ja maar die deed dat, de buurman zet de kliko om 22.00 uur buiten 8)7, etc.

Als die buurman dan zijn hond ook maar bij zich heeft. Anders is het volgens sommigen een gevaar voor de volksgezondheid.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:42

Bloodymary schreef:
Ik vind het vooral heel eng dat de samenleving zo veranderd is in het afgelopen jaar dat er geen waarde meer wordt gehecht aan vrijheden. Maar dat iedereen ineens mondkapjes en avondklokken als een heilige graal ziet. En alles maar klakkeloos aanneemt en voorstaat zonder te bedenken, wat doet dit nu werkelijk voor de bestrijding van het virus? Dat je als je om 22.00 uur je kliko buiten zet zonder mondkapje op bijna als crimineel wordt weg gezet (sterk overdreven hoor, ik weet het).

Volgens mij heeft het gros van de mensen die klagen over vrijheden zich nog nooit verdiept in het woord vrijheid.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:42

1 of 2 personen die op dat tijdstip hun kliko bij de weg zetten, zullen inderdaad niets uitmaken qua besmettingsgevaar. Maar het gaat toch om het grote geheel? Waarom de een wel zulke 'privileges' geven en een ander niet? Er kan beter 1 lijn worden getrokken en dat is wat er nu gebeurt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:48

Bloodymary schreef:

Persoonlijk ben ik het ook niet met alle maatregelen eens.

Je kan heel stoer roepen dat mensen alles maar slikken of schapen zijn, maat je houdt je aan de wet, anders niet miepen over een bekeuring of hoe oneerlijk het is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:49

Bloodymary schreef:

Precies dat ja. En ik maak me vooral heel veel zorgen over wat er hier van blijft hangen. Ik ben al vanaf het begin bezig om drukte te mijden. Niet onnodig gebouwen binnen te gaan. Nergens op visite te gaan. Er komt hier niemand in huis. (Ook niet 1 persoon per dag) En toen de verwarmingsmonteur kwam heb ik van te voren de ramen open gezet. Al behoor ik zelf totaal niet tot de risicogroep ik heb niet de illusie onverwoestbaar voor het virus te zijn. Maar om dan die buurman die om 22:00 zijn container buiten zet zonder hond als het probleem te gaan zien dat gaat er bij mij niet helemaal in.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:52

Vind dat er ook een groot verschil zit tussen iemand die 5 minuten later binnen is omdat de trein vertraging heeft en iemand die om 11 uur ladderzat op de fiets zit. Die eerste doet zijn best, de tweede is gewoon bij vrienden geweest wat niet de bedoeling is.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 15:52

Ann schreef:
Voor een intelligente lockdown is er een bepaalde mate van intelligentie nodig. Schijnbaar is dat er niet genoeg in Nederland waardoor er nu 'kleuterklas-regels' nodig zijn om uit de corona crisis te komen. De mensen die het meeste tegen deze regels zijn, zorgen er wrsl. ook voor dat ze nodig zijn... (dit is algemeen bedoeld).

Dit. Als we inderdaad intelligent met de lockdown waren omgegaan, was dit allemaal niet nodig. Maar blijkbaar kunnen we dat niet. Dus dan maar zo.
Het is ook nooit goed. De politie moet harder aanpakken <-> de politie pakt te hard aan. We willen duidelijkheid, niets steeds weer andere regels <-> we willen niet zulke strakke regels.
Mijn conclusie voorlopig is dat we met z'n allen in dit land veel te verwend zijn, en nu daar aan getornd wordt weet men niet meer zich te gedragen. Blijf het bijzonder vinden.
(let op: ik zeg 'we'. En natuurlijk zijn er nuances aan te brengen en ik begrijp dat sommige mensen het een stuk lastiger hebben dan ik!).

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:04

Ik wil na werk op de terugweg een pakketje ophalen, heb werkgeversverklaring en ga niet ergens naar binnen, moet er Max 10 min voor omrijden. Daar zouden ze ook niet moeilijk over doen lijkt mij?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:49

Als ze je aanhouden en je zegt dat je een pakketje haalt dan heb je denk ik toch een boete te pakken hoor. Valt immers niet onder iets noodzakelijks na 21:00uur.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:53

Rennie89 schreef:
Ik wil na werk op de terugweg een pakketje ophalen, heb werkgeversverklaring en ga niet ergens naar binnen, moet er Max 10 min voor omrijden. Daar zouden ze ook niet moeilijk over doen lijkt mij?

Lijkt mij wel. Daar is je werkgeversverklaring niet voor. Je mag met je werkgeversverklaring tijdens de avondklok puur werk gerelateerd op de weg zitten. Of je zit op de weg voor je werk, of je gaat naar je werk of je gaat van je werk naar huis.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:05

Rennie89 schreef:

In de huidige sfeer krijg je heel zeker een boete. Las net dat ze er al 11500 hebben uitgeschreven. Ze zijn echt heel fanatiek.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:49

sureido schreef:
Vind dat er ook een groot verschil zit tussen iemand die 5 minuten later binnen is omdat de trein vertraging heeft en iemand die om 11 uur ladderzat op de fiets zit. Die eerste doet zijn best, de tweede is gewoon bij vrienden geweest wat niet de bedoeling is.

Ja het ene is zwart en het andere is wit. Maar 95% is grijs en de politie zelf laten inschatten gaat gezeik opleveren.
Want wat als je die kliko om 21.15 buiten zet en nog een half uur met de buurman ouwenelis. 5 minuten te laat is geen probleem, maar een uur te laat door vertraging dan? En als ik in de file stond, wat ik niet kan aantonen, mag dat dan weer niet?
Dat is net als met te hard rijden. Tuurlijk gaat het niet om die mensen die per ongeluk 2km te hard rijden net langs de flitser.. Maar die krijgen wel ook gewoon een boete. 120km/h is geen boete. 121 wel (ja oke, correctie, blabla). En dan laten we het niet aan het toeval over. Je trekt gewoon een lijn, 21.00. En dus niet 21.01 of 21.05. Gewoon, duidelijkheid.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:52

Als je kan aantonen dat je in die trein zat en je bent daardoor later thuis dan kan je dat best aanvechten vind ik.
Het is niet jouw probleem terwijl je op tijd bent vertrokken dat je daardoor een boete krijgt.

Dus daar kun je best wel onderscheid in maken