Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:Wat mij opvalt is dat veel gelovigen de bijbel vaak als een soort waarheidsboek zien en zelf niet doorhebben dat het maar net is hoe je m interpreteert. Oftewel: er is geen enkele geschreven regel of wet (...)
Geloof is best interessant, maar het is geen waarheid en niet gebaseerd op feiten. Het is een levenshouding en die kun je vormen zoals je zelf wilt.
Ik zou willen dat gelovigen hun vaak zwaarmoedige rigide achtergrond zouden leren loslaten (geloof toch niet in erfzonde! Welke idioot heeft dat toch bedacht...!)
Als geloof jou en je omgeving een gevoel van vrijheid geeft dan zou het een meerwaarde kunnen hebben, maar helaas houden gelovigen zich meestal bezig met het inperken van vrijheden.
Nikass schreef:Wat mij opvalt is dat veel gelovigen de bijbel vaak als een soort waarheidsboek zien en zelf niet doorhebben dat het maar net is hoe je m interpreteert. Oftewel: er is geen enkele geschreven regel of wet, alles is interpretatie.
Dat maakte mijn opvoeding tolerant, want mijn moeder legde uit dat nergens in de bijbel homoseksualiteit verboden of veroordeeld wordt.
Toen ik op kamers woonde kwamen de Jehova's aan de deur om me te vertellen dat dat wèl zo was. Ik vroeg ze of ze op Genesis 19 duidden. Ze waren een beetje van hun apropos dat ik direct kon aangeven over welke tekst ze het hadden en waarom ze die imo verkeerd interpreteerden. Ze wilden me nog overtuigen van hun eigen mening maar daar had ik geen behoefte aan.
Geloof is best interessant, maar het is geen waarheid en niet gebaseerd op feiten. Het is een levenshouding en die kun je vormen zoals je zelf wilt.
Ik zou willen dat gelovigen hun vaak zwaarmoedige rigide achtergrond zouden leren loslaten (geloof toch niet in erfzonde! Welke idioot heeft dat toch bedacht...!)
Als geloof jou en je omgeving een gevoel van vrijheid geeft dan zou het een meerwaarde kunnen hebben, maar helaas houden gelovigen zich meestal bezig met het inperken van vrijheden.
anjali schreef:Er is toch een Bijbelverhaal over Sodom en Gomorrah.Die kwamen slecht weg wegens hun gedrag.
Blue_Eyes schreef:Babootje, om te beginnen was Lot niet de broer van Abram maar zijn neef (de zoon van zijn broer). Zelf ook niet een heel lekker mannetje, mag van zijn oude oom kiezen welk stuk land hij pakt en denkt alleen aan zichzelf en wat voor hem gunstig is, bijvoorbeeld. Maar goed.
Daarnaast gaat het hier wel degelijk om verkrachting en machtsmisbruik. De mannen van Sodom willen die engelen hebben om ze te misbruiken, niet omdat het mannen zijn maar omdat ze daar niet 'horen'. In het hele stuk kan ik niet één argument vinden tegen homoseksualiteit, wel tegen wetteloosheid. Dat is toch nét wat anders. Overigens geldt hetzelfde voor het stuk uit 2 Petrus dat je (dubbel) aanhaalt.
Verder zit ik even ergens waar ik geen tijd heb om er verder op in te gaan, maar de tekst uit Leviticus gaat hoe dan ook over tempelprostitutie en niet over homoseksualiteit.
Philip Nunn schreef:‘De homoseksuele handelingen die voorkwamen in Egypte en Kanaän waren het verkrachten van onderworpen vijanden en vruchtbaarheidsriten in afgodentempels. Gelijkwaardige homoseksuele relaties kwamen niet voor in Egypte en Kanaän, het ligt dus zeker niet voor de hand om dit verbod op homoseksuele handelingen zonder goede redenen algemeen te verklaren. Toch wordt dit geregeld wel geprobeerd, dan wordt het verbod volledig uit de culturele en de Bijbelse context gehaald en ook van toepassing verklaard op gelijkwaardige homoseksuele relaties in onze tijd.’
CharleyT schreef:Babootje, teveel tekst om door te spitten, maar het lijkt erop dat JG niets op hebben met homo's.
Heb het persoonlijk aan mijn voordeur meegemaakt. Een Jg echtpaar(jonge mensen) wist me met droge ogen te vertellen dat homo zijn geen enkel punt is, maar ............. niet praktizeren. Da's toch bijzonder, je mag het zijn maar je mag niet ten volle je leven leiden zoals je geschapen bent door God.
Waarom heeft die almachtige volmaakte God dan uberhaupt ons geschapen met een ''defect''? Blijkbaar toch niet zo volmaakt die God.
superpony schreef:Ik vraag me af hoe ze iets over homo's durven te zeggen en op grote schaal sex met kinderen/jeugd wel normaal vinden. Maar dat wordt altijd in de grote, bekende doofpot gestopt.
Sizzle schreef:Mag ik daaruit opmaken dat het dus als wenselijk geziennwordt om aan kinderen mee te geven dat gemeenschap tussen m/m of v/v per definitie walchelijk is? Ook als ze in een lange relatie of zelfs huwelijk verbonden zijn?
Wat heeft dit voor mogenlijk effect op homosexuele kinderen? Die weten dus dondersgoed dat hun ouders het idee dat ze het bed delen walchelijk vinden.
Ik vind dat best heftig.
superpony schreef:Ik vraag me af hoe ze iets over homo's durven te zeggen en op grote schaal sex met kinderen/jeugd wel normaal vinden. Maar dat wordt altijd in de grote, bekende doofpot gestopt.
kwita schreef:Nou Niklass dat vind ik echt niet, zo jij het beschrijft zo geloof ik totaal niet!
Het is allemaal mensen bang maken, want achter gesloten deuren kan je doen wat je wil. Maar mensen laten denken dat iemand over je schouder meekijkt of dat je in een of andere hel terecht komt, is echt bangmakerij.
Alsof je leven geen hel is, als je zo moet leven.......
Nikass schreef:Hoe geloof jij wel? En wat staat je tegen in mijn bericht?
Anjali, zoals ik al schreef heeft mijn moeder bijbelstudies gevolgd (met theologen). Ontucht wordt in de bijbel wel veroordeeld. Maar homoseksuele relaties die gebaseerd zijn op vrijwilligheid en liefde totaal niet.
(Zoals ik al zei is dit dus ook een interpretatie. Er is geen waarheid!)
Janneke, inderdaad, het gaat over verkrachting/ontucht.
Schemerdier schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat gelovige mensen dan vinden van de mensen die leefden voor het christelijke geloof werd uitgevonden/verspreid/bekend gemaakt? Dus iedereen voor de christelijke jaartelling (kwam het christendom niet pas op rond 200 na christus ofzo?) en iedereen die toen en nog meerdere eeuwen later op andere continenten woonden?
Leefden zij dan ook een slecht leven/in zonde, ook al konden ze niet anders omdat ze het christendom niet kenden/konden kennen?
Babootje schreef:Er staat in Leviticus niet achter het verbod dat mannen of vrouwen geen seksuele betrekkingen mogen hebben niet (maar als het vrijwillig is en uit liefde mag het wel)? Ik vind alleen teksten in de bijbel waaruit blijkt dat het ongeoorloofd is. Hoe kun je dat anders interpreteren? Waar lees je in de bijbel dan dat het wel geoorloofd is?
Nikass schreef:Babootje je haalt allerlei teksten aan, voor zover ik kan zien uit de jg vertaling. En dat is al een interpretatie op zich. Eentje waar ik me helemaal niet in kan vindenl.