je geloof meegeven aan je kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 12:52

Zou jij als ouder dat nu in de huidige tijd afkeuren of zie je daar juist iets positiefs in, in die groepsvorming/verzuiling?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:14

Nikass schreef:
Wat mij opvalt is dat veel gelovigen de bijbel vaak als een soort waarheidsboek zien en zelf niet doorhebben dat het maar net is hoe je m interpreteert. Oftewel: er is geen enkele geschreven regel of wet (...)
Geloof is best interessant, maar het is geen waarheid en niet gebaseerd op feiten. Het is een levenshouding en die kun je vormen zoals je zelf wilt.
Ik zou willen dat gelovigen hun vaak zwaarmoedige rigide achtergrond zouden leren loslaten (geloof toch niet in erfzonde! Welke idioot heeft dat toch bedacht...!)
Als geloof jou en je omgeving een gevoel van vrijheid geeft dan zou het een meerwaarde kunnen hebben, maar helaas houden gelovigen zich meestal bezig met het inperken van vrijheden.

Ik ben het roerend met je eens mbt interpretatie.
En Genesis 19 (Sodom en Gomorra) gaat in mijn ogen over verkrachting, niet over ho-sex. Nogal een verschil.

Dat zwaarmoedige, dat is idd wel jammer. Wat dat betreft mag ik graag buurten bij de roomse blijheid...
En op het roomse erf geloven ze dan weer in erfzonde.
Maar...
Ten eerste staat het niet in de bijbel. Wat wel in de bijbel staat 'dat de Eeuwige liefde duizend generaties bewaart, en de zonde twee of drie generaties'.
Voor mij ligt de nadruk op het verschil : dat liefde veel sterker is dan ellende.
Belangrijk punt: 'twee of drie generaties : 'dat is iedereen die nu leeft'. - En dat we als mensen nu te maken hebben met ellende van een, twee, drie generaties geleden : hmmm, dat klopt wel.
Zij het, dat ik niet vind 'dat dat een smet is die van mijn blazoen af moet' (op rituele wijze dmv de doop) - meer als ellende die moet worden aangepakt en opgelost.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:54

Nikass schreef:
Wat mij opvalt is dat veel gelovigen de bijbel vaak als een soort waarheidsboek zien en zelf niet doorhebben dat het maar net is hoe je m interpreteert. Oftewel: er is geen enkele geschreven regel of wet, alles is interpretatie.
Dat maakte mijn opvoeding tolerant, want mijn moeder legde uit dat nergens in de bijbel homoseksualiteit verboden of veroordeeld wordt.
Toen ik op kamers woonde kwamen de Jehova's aan de deur om me te vertellen dat dat wèl zo was. Ik vroeg ze of ze op Genesis 19 duidden. Ze waren een beetje van hun apropos dat ik direct kon aangeven over welke tekst ze het hadden en waarom ze die imo verkeerd interpreteerden. Ze wilden me nog overtuigen van hun eigen mening maar daar had ik geen behoefte aan.
Geloof is best interessant, maar het is geen waarheid en niet gebaseerd op feiten. Het is een levenshouding en die kun je vormen zoals je zelf wilt.
Ik zou willen dat gelovigen hun vaak zwaarmoedige rigide achtergrond zouden leren loslaten (geloof toch niet in erfzonde! Welke idioot heeft dat toch bedacht...!)
Als geloof jou en je omgeving een gevoel van vrijheid geeft dan zou het een meerwaarde kunnen hebben, maar helaas houden gelovigen zich meestal bezig met het inperken van vrijheden.

anjali schreef:
Er is toch een Bijbelverhaal over Sodom en Gomorrah.Die kwamen slecht weg wegens hun gedrag.

In Genesis 19 staat het verhaal van Sodom en Gomorra. Het is niet een tekst maar een heel hoofdstuk.
Sodom (en Gomorra) kwamen bekend te staan wegens immorele praktijken als homoseksualiteit. (Daar komt het woord Sodomie ook vandaan) „Het klaaggeschrei over Sodom en Gomorra,” zo zei Jehovah, „ja, het is luid, en hun zonde, ja, ze is zeer zwaar.” God zond daarom zijn engelen om Sodom te vernietigen, waarbij hij Abraham (de broer van Lot) de verzekering gaf dat hij de hele stad zou sparen indien er tien rechtvaardigen in gevonden zouden worden. — Ge 18:16, 20-33.
Op de avond dat de engelen in Lots huis waren om hem te waarschuwen voor de ophanden zijnde vernietiging omsingelde een verdorven gepeupel van inwoners van Sodom, onder wie knapen en grijsaards,Lots huis met het doel de engelen die bij hem te gast waren, te verkrachten. De volgende dag, nadat Lot, zijn vrouw, zijn twee dochters (zijn vrouw keek om en veranderde in een zoutpilaar) de stad hadden verlaten, werden Sodom en Gomorra door zwavel en vuur vernietigd (Ge 19:1-29; Lu 17:28, 29). Daarna werden Sodom en Gomorra spreekwoordelijk voor volkomen vernietiging door de hand van God de Almachtige (De 29:23; Jes 1:9; 13:19; Jer 49:18; 50:40; Klg 4:6; Am 4:11; Ze 2:9; Ro 9:29) en voor buitengewone verdorvenheid. — De 32:32; Jes 1:10; 3:9; Jer 23:14

God had al eerder een dergelijk oordeel geveld over de aarde. Dat was in Noachs tijd.
In Genesis 6:5, 11, 12 waarin Noachs tijd wordt omschreven staat: „Jehovah [zag] dat de slechtheid van de mens overvloedig was op de aarde en dat elke neiging van de gedachten van zijn hart te allen tijde alleen maar slecht was. . . . De aarde werd met geweldpleging vervuld. . . . Alle vlees had zijn weg op de aarde verdorven.”.

In 2 Petrus 2:5-10: Ook heeft hij in de oudheid de wereld niet gespaard,*+ maar hij heeft Noach, een prediker van rechtvaardigheid,+ samen met zeven anderen+ gered toen hij een vloed over een wereld van goddeloze mensen liet komen.+ 6 En door de steden Sodom en Gomorra in de as te leggen heeft hij ze veroordeeld,+ waarmee hij voor goddelozen een voorbeeld heeft gesteld van wat er komen gaat. Ook heeft hij in de oudheid de wereld niet gespaard,*+ maar hij heeft Noach, een prediker van rechtvaardigheid,+ samen met zeven anderen+ gered toen hij een vloed over een wereld van goddeloze mensen liet komen.+ 6 En door de steden Sodom en Gomorra in de as te leggen heeft hij ze veroordeeld,+ waarmee hij voor goddelozen een voorbeeld heeft gesteld van wat er komen gaat.+ 7 Maar hij heeft de rechtvaardige Lot gered,+ die zwaar leed onder het schaamteloze gedrag* van de wetteloze mensen. 8 Want toen die rechtvaardige man in hun midden woonde, werd zijn rechtvaardige ziel* dag in dag uit gekweld door de wetteloze daden die hij zag en hoorde. 9 Jehovah* weet dus mensen die hem toegewijd zijn te redden uit beproevingen.+ Maar hij bewaart onrechtvaardige mensen voor de vernietiging* op de dag van het oordeel,+ 10 vooral degenen die het vlees van anderen willen verontreinigen+ en die een afkeer hebben van gezag.*+

Jehovah’s Getuigen geloven dat als je je aan de Bijbelse normen en waarden houdt, je de beste manier van leven hebt, dus houden we ons daar graag aan (Jesaja 48:17). Dit betekent dat Jehovah’s Getuigen elke vorm van ongepast seksueel gedrag verwerpen, waaronder homoseks (1 Korinthiërs 6:18). God heeft het huwelijk ingesteld tussen man en vrouw. En de raad gegeven om seksualiteit alleen binnen het huwelijk te houden. Spreuken 5:15-21. Alle seksuele handelingen daarbuiten worden door de Bijbel ongeoorloofd genoemd.
In het geval dat je nog denkt dat nergens in de bijbel homoseksuele handelingen veroordeeld worden:
1 Kor 6:9-11: Of weten jullie niet dat onrechtvaardige mensen Gods Koninkrijk niet zullen erven?+ Maak jezelf niets wijs.* Seksueel immorele* mensen,+ afgodenaanbidders,+ overspelers,+ mannen die zich lenen voor homoseksuele handelingen,+ mannen die homoseksualiteit bedrijven,*+ 10 dieven, hebzuchtige mensen,+ dronkaards,+ mensen die anderen uitschelden* en afpersers — zij zullen Gods Koninkrijk niet erven.+ 11 Toch zijn sommigen van jullie dat geweest. Maar jullie zijn rein gewassen,+ jullie zijn geheiligd,+ jullie zijn rechtvaardig verklaard+ in de naam van de Heer Jezus Christus en met de geest van onze God.
Leviticus 18:22-23 Je mag niet bij een man liggen op dezelfde manier als je bij een vrouw ligt.+ Het is een walgelijke daad. 23 Een man mag geen gemeenschap met een dier hebben en zo onrein worden, en een vrouw mag zich niet aan een dier aanbieden om er gemeenschap mee te hebben.+ Het is iets tegennatuurlijks.
Rom 1:24-32: Omdat ze de verlangens van hun hart wilden volgen, heeft God ze aan onreinheid overgegeven, waardoor ze hun lichaam onteren. 25 Ze hebben de waarheid van God vervangen door de leugen en hebben de schepping vereerd* en gediend* in plaats van de Schepper, die voor eeuwig moet worden geprezen. Amen. 26 Daarom heeft God ze overgegeven aan onterende hartstocht.+ Zo hebben de vrouwen de natuurlijke seksuele omgang veranderd in een tegennatuurlijke.+ 27 Ook de mannen hebben geen natuurlijke omgang meer met de vrouw en zijn ontbrand in hun lust voor elkaar, mannen die ontucht plegen met mannen+ en in zichzelf de volledige straf* krijgen die ze voor hun overtreding verdienen.+
28 Omdat ze het niet nodig vonden God te erkennen,* heeft God hen aan een verwerpelijke mentaliteit overgegeven om de dingen te doen die niet gepast zijn.+ 29 Ze zijn vol onrechtvaardigheid,+ boosaardigheid, hebzucht+ en slechtheid, vol jaloezie,*+ moord,+ ruzie, bedrog+ en kwaadaardigheid.+ Het zijn roddelaars,* 30 kwaadsprekers,+ haters van God. Ze zijn onbeschaamd, trots en verwaand. Ze bedenken slechte dingen* en ze zijn ongehoorzaam aan ouders,+ 31 zonder begrip,+ onbetrouwbaar, zonder natuurlijke genegenheid en meedogenloos.* 32 Hoewel ze het rechtvaardige oordeel van God heel goed kennen — dat zij die zulke dingen doen, de dood verdienen+ — blijven ze dat alles niet alleen doen, maar juichen ze het ook toe dat anderen het doen.

[3] Jehovahs Getuigen kiezen ervoor volgens die normen te leven en hebben daar ook het recht toe.
Echter, bestaat er wel een verschil tussen het verwerpen van homoseksuele daden en het verwerpen van homoseksuele mensen. Volgens de Bijbel moet een christen respect hebben voor alle soorten mensen (1 Petrus 2:17). De bijbel erkent dat de neiging tot homoseksualiteit zeer sterk kan zijn net als de neiging tot woede die ook in aanleg aanwezig kan zijn. Dit heeft ermee te maken dat wij allemaal door de van Adam en Eva overgeërfde zonde tot zonde geneigd zijn. Toch geeft de bijbel ons de raad om onszelf te beheersen.
Ervan uitgaande dat onze schepper weet wat het beste voor ons is.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:08

Babootje, teveel tekst om door te spitten, maar het lijkt erop dat JG niets op hebben met homo's.
Heb het persoonlijk aan mijn voordeur meegemaakt. Een Jg echtpaar(jonge mensen) wist me met droge ogen te vertellen dat homo zijn geen enkel punt is, maar ............. niet praktizeren. Da's toch bijzonder, je mag het zijn maar je mag niet ten volle je leven leiden zoals je geschapen bent door God.
Waarom heeft die almachtige volmaakte God dan uberhaupt ons geschapen met een ''defect''? Blijkbaar toch niet zo volmaakt die God.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:21

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat gelovige mensen dan vinden van de mensen die leefden voor het christelijke geloof werd uitgevonden/verspreid/bekend gemaakt? Dus iedereen voor de christelijke jaartelling (kwam het christendom niet pas op rond 200 na christus ofzo?) en iedereen die toen en nog meerdere eeuwen later op andere continenten woonden?

Leefden zij dan ook een slecht leven/in zonde, ook al konden ze niet anders omdat ze het christendom niet kenden/konden kennen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:26

Ik heb altijd het „smoesje“ gehoord dat het niet kennen van God/Jezus niet erg is, maar niet erkennen een vreselijk ding is.
Dus zodra de opdringerige bekeerders een indiaas dorpje binnengemissied zijn en ze ook na de missie niets met Jezus te maken willen hebben dan is het ineens een probleem want dan kom je niet meer in de hemel. Daarvoor konden ze er niets aan doen.
Ik laat maar even in het midden wat ik daar van vind....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:27

Babootje, om te beginnen was Lot niet de broer van Abram maar zijn neef (de zoon van zijn broer). Zelf ook niet een heel lekker mannetje, mag van zijn oude oom kiezen welk stuk land hij pakt en denkt alleen aan zichzelf en wat voor hem gunstig is, bijvoorbeeld. Maar goed.
Daarnaast gaat het hier wel degelijk om verkrachting en machtsmisbruik. De mannen van Sodom willen die engelen hebben om ze te misbruiken, niet omdat het mannen zijn maar omdat ze daar niet 'horen'. In het hele stuk kan ik niet één argument vinden tegen homoseksualiteit, wel tegen wetteloosheid. Dat is toch nét wat anders. Overigens geldt hetzelfde voor het stuk uit 2 Petrus dat je (dubbel) aanhaalt.

Verder zit ik even ergens waar ik geen tijd heb om er verder op in te gaan, maar de tekst uit Leviticus gaat hoe dan ook over tempelprostitutie en niet over homoseksualiteit.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:31

Nu maak ik me toch ook de bedenking dat de Romeinen toch ook niet zo gretig het christendom zouden hebben binnengehaald als dat homoseksualiteit had verboden? Want zeker de latere romeinen waren toch redelijk bekend om hun orgieën en maakten toch niet echt een onderscheid tussen vrouwen/mannen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:15

Blue_Eyes schreef:
Babootje, om te beginnen was Lot niet de broer van Abram maar zijn neef (de zoon van zijn broer). Zelf ook niet een heel lekker mannetje, mag van zijn oude oom kiezen welk stuk land hij pakt en denkt alleen aan zichzelf en wat voor hem gunstig is, bijvoorbeeld. Maar goed.
Daarnaast gaat het hier wel degelijk om verkrachting en machtsmisbruik. De mannen van Sodom willen die engelen hebben om ze te misbruiken, niet omdat het mannen zijn maar omdat ze daar niet 'horen'. In het hele stuk kan ik niet één argument vinden tegen homoseksualiteit, wel tegen wetteloosheid. Dat is toch nét wat anders. Overigens geldt hetzelfde voor het stuk uit 2 Petrus dat je (dubbel) aanhaalt.

Verder zit ik even ergens waar ik geen tijd heb om er verder op in te gaan, maar de tekst uit Leviticus gaat hoe dan ook over tempelprostitutie en niet over homoseksualiteit.

Excuus, neef inderdaad, Lot was de zoon van zijn broer.
Voor wat betreft Sodom en Gomorra. De mannen omsingelden Lots huis inderdaad met de bedoeling om de engelen te verkrachten. Maar het was niet alleen die gebeurtenis natuurlijk waarom God Sodom vernietigde. God had al besloten om Sodom en Gomorra te vernietigen voordat hij zijn engelen met die boodschap naar Lot stuurde. Wegens de verdorvenheid van die stad, waar dit een uiting van was.

Leviticus gaat niet over tempelprostitutie maar over de wet die God door middel van Mozes aan alle Israelieten gaf.
Leviticus 18 begint aldus:
Vervolgens zei Jehovah tegen Mozes: 2 ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Ik ben Jehovah, jullie God.+ 3 Jullie mogen je niet gedragen zoals ze in Egypte doen, waar jullie gewoond hebben. Jullie mogen ook niet doen wat ze in het land Kanaän doen, waar ik jullie naartoe breng.+ Jullie mogen hun gebruiken niet volgen.* 4 Houd je aan mijn rechterlijke beslissingen en mijn voorschriften en leef ernaar.*+ Ik ben Jehovah, jullie God. 5 Jullie moeten je aan mijn voorschriften en rechterlijke beslissingen houden. Wie dat doet, zal daardoor leven.+ Ik ben Jehovah.
Vers 6 vervolgt met de wetten t.a.v. seksuele gemeenschap binnen familieleden.
Niemand van jullie mag seksuele gemeenschap hebben met* iemand die nauw aan hem verwant is.+ Ik ben Jehovah. 7 Je mag geen gemeenschap hebben met je vader, en je mag geen gemeenschap hebben met je moeder. Ze is je moeder, en je mag geen gemeenschap met haar hebben.
8 Je mag geen gemeenschap hebben met de vrouw van je vader.+ Daarmee maak je je vader te schande.*
9 Je mag geen gemeenschap hebben met je zus — de dochter van je vader of de dochter van je moeder — of ze nu in hetzelfde gezin geboren is of daarbuiten.+
10 Je mag geen gemeenschap hebben met de dochter van je zoon of de dochter van je dochter, want daarmee maak je jezelf te schande.*
11 Je mag geen gemeenschap hebben met de dochter van de vrouw van je vader, het nageslacht van je vader, want ze is je zus.
12 Je mag geen gemeenschap hebben met de zus van je vader. Ze is een bloedverwant van je vader.
+
Etcetera.
21 Je mag niet toelaten dat een van je nakomelingen aan Mo̱lech wordt geofferd.*+ Je mag de naam van je God niet op die manier ontheiligen.+ Ik ben Jehovah.
22 Je mag niet bij een man liggen op dezelfde manier als je bij een vrouw ligt.+ Het is een walgelijke daad.
23 Een man mag geen gemeenschap met een dier hebben en zo onrein worden, en een vrouw mag zich niet aan een dier aanbieden om er gemeenschap mee te hebben.+ Het is iets tegennatuurlijks.
In leviticus 20 wordt leviticus 18 nog een keer herhaald.

Dit waren gebruiken die in de van Israel omringende natien ( in Egypte, Kanaan, Moab) heel normaal waren. Zie Moloch, een godheid aan wie kinderen werden geofferd was een Kaanitische god.
Niettemin lieten de volken die rondom de natie Israël woonden, zich in de eeuwen die volgden zo diepgaand in met homoseksuele praktijken, dat ook de Israëlieten zelf telkens opnieuw betrokken raakten bij homoseksualiteit (1 Kon. 14:24; 15:12; 22:46). Waar je leest dat deze praktijken zelfs tot in de tempel door tempelprostituees werden beoefend. (1 Kon 14:24) Dit hield ook verband met de offers die aan afgoden werden gebracht.

Toen een leviet bij een zekere gelegenheid in een huis in de Benjaminitische stad Gibea te gast was, omsingelden de mannen van de stad het huis en schreeuwden: „Breng de man die in uw huis is gekomen, naar buiten, opdat wij gemeenschap met hem hebben” (Recht. 19:22). Vrijwel de hele stam Benjamin werd naar aanleiding van deze kwestie op last van God uitgeroeid.

Dus de bijbel maakt heel duidelijk hoe God denkt over homoseksuele praktijken, maar ook hoe hij denkt over andere ongeoorloofde seksuele praktijken en afgoderij. Daarin is ook onder het nieuwe verbond niets veranderd, blijkens de teksten in Romeinen, Korinthiers en Petrus.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:39

Mag ik daaruit opmaken dat het dus als wenselijk geziennwordt om aan kinderen mee te geven dat gemeenschap tussen m/m of v/v per definitie walchelijk is? Ook als ze in een lange relatie of zelfs huwelijk verbonden zijn?
Wat heeft dit voor mogenlijk effect op homosexuele kinderen? Die weten dus dondersgoed dat hun ouders het idee dat ze het bed delen walchelijk vinden.
Ik vind dat best heftig.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:45

Zou het ook zo kunnen zijn dat er in de loop der eeuwen wat dingen in de boeken (lees: bijbel(s)) weggelaten zijn of juist aangevuld zijn door iemand die dacht ze op die manier een eigen draai eraan konden geven? Doet me denken aan Witch hunters bible, welke ook door iemand bedacht is en mensen echt helemaal kon beïnvloeden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:46

Nee, Babootje.
Zie deze quote van een predikant die an sich niet vóór homoseksualiteit is, zelfs die zegt het volgende:
Philip Nunn schreef:
‘De homoseksuele handelingen die voorkwamen in Egypte en Kanaän waren het verkrachten van onderworpen vijanden en vruchtbaarheidsriten in afgodentempels. Gelijkwaardige homoseksuele relaties kwamen niet voor in Egypte en Kanaän, het ligt dus zeker niet voor de hand om dit verbod op homoseksuele handelingen zonder goede redenen algemeen te verklaren. Toch wordt dit geregeld wel geprobeerd, dan wordt het verbod volledig uit de culturele en de Bijbelse context gehaald en ook van toepassing verklaard op gelijkwaardige homoseksuele relaties in onze tijd.’

Het verhaal van Gibea is feitelijk hezelfde verhaal als dat van Lot in Sodom en Gomorra: het gaat over verkrachting en het schenden van het gastrecht (en ook dat laatste was in die tijd een doodzonde).

Uit deze teksten kún je gewoon niet halen dat God tegen homoseksualiteit is. Echt niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:47

CharleyT schreef:
Babootje, teveel tekst om door te spitten, maar het lijkt erop dat JG niets op hebben met homo's.
Heb het persoonlijk aan mijn voordeur meegemaakt. Een Jg echtpaar(jonge mensen) wist me met droge ogen te vertellen dat homo zijn geen enkel punt is, maar ............. niet praktizeren. Da's toch bijzonder, je mag het zijn maar je mag niet ten volle je leven leiden zoals je geschapen bent door God.
Waarom heeft die almachtige volmaakte God dan uberhaupt ons geschapen met een ''defect''? Blijkbaar toch niet zo volmaakt die God.

God heeft ons niet geschapen met een defect. God heeft 2 volmaakte mensen (Adam en Eva) geschapen die deze volmaaktheid kwijtraakten toen ze zondigden tegen God.
Door deze zonde werden zij onderhevig aan ziekte en dood. Voor de zonde waren zij volmaakt en zouden zij eeuwig in een paradijs op aarde hebben kunnen leven.
Net zoals alle baksels uit een bakvorm met een deuk dezelfde deuk bevatten, hebben wij als nakomelingen van Adam en Eva dat defect geerfd en zijn we aan zonde en dood onderhevig. Iedereen - niet alleen onze homoseksuele medemens - moet daarmee op dit moment dealen. De een met een chronische of ongeneeslijke ziekte, de ander met andere ongeoorloofde seksuele gevoelens of een genetisch aangeboren verslavingsgevoeligheid.
Maar op het moment dat de eerste 2 mensen zondigden zorgde God al voor een uitweg: het offer van Jezus dat ons vrij zal maken van de zonde en dus ook van ziekte en de dood. Dit is bereikbaar voor ALLE mensen.
Daarvoor moeten we wel laten zien dat we ons aan Gods wetten willen houden. Dat lukt nu niet altijd goed, want we zijn onvolmaakt. Maar daarvoor is nu juist dat offer van Jezus. Door zijn offer kunnen we altijd vergeving krijgen als we daarom vragen, maar ook (heel belangrijk) de kracht vragen om niet te zondigen.
Dat hebben we nodig tot dat God zijn oordeel over de mensheid opnieuw zal uitvoeren en het paradijs onder het koninkrijk van Jezus op aarde zal herstellen.

Het boek Genesis alleen al laat zien wat Gods voornemen met de mensen was en is. Het bestrijkt een wijd terrein, want het geeft een beschrijving van het begin en het einde van de rechtvaardige wereld in Eden, de ontwikkeling van de eerste wereld van goddeloze mensen en de ramp waarin ze werd weggespoeld, en de opkomst van de huidige goddeloze wereld. Het geeft het thema aan voor de gehele bijbel namelijk de rechtvaardiging van Gods naam Jehovah door middel van het door het beloofde „zaad” geregeerde koninkrijk. Het toont aan waarom de mens sterft. Vanaf Genesis 3:15 — en in het bijzonder in het verslag van Gods bemoeienissen met Abraham, Isaäk en Jakob — stelt het de hoop voor ogen op leven in de nieuwe wereld onder het koninkrijk van het Zaad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:51

Ik vraag me af hoe ze iets over homo's durven te zeggen en op grote schaal sex met kinderen/jeugd wel normaal vinden. Maar dat wordt altijd in de grote, bekende doofpot gestopt.

Het is allemaal mensen bang maken, want achter gesloten deuren kan je doen wat je wil. Maar mensen laten denken dat iemand over je schouder meekijkt of dat je in een of andere hel terecht komt, is echt bangmakerij.
Alsof je leven geen hel is, als je zo moet leven.......

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 16:57

superpony schreef:
Ik vraag me af hoe ze iets over homo's durven te zeggen en op grote schaal sex met kinderen/jeugd wel normaal vinden. Maar dat wordt altijd in de grote, bekende doofpot gestopt.

Ja maar dat is ook te makkelijk. 'Ze' vinden dat helemaal niet normaal. Het is niet mijn kerk waar dat schandaal in gespeeld heeft, maar ook katholieken vinden dat niet normaal.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:02

Sizzle schreef:
Mag ik daaruit opmaken dat het dus als wenselijk geziennwordt om aan kinderen mee te geven dat gemeenschap tussen m/m of v/v per definitie walchelijk is? Ook als ze in een lange relatie of zelfs huwelijk verbonden zijn?
Wat heeft dit voor mogenlijk effect op homosexuele kinderen? Die weten dus dondersgoed dat hun ouders het idee dat ze het bed delen walchelijk vinden.
Ik vind dat best heftig.

Dat is ook best moeilijk. We kunnen ze het wel uitleggen. Het is niet de mens die we verwerpelijk vinden maar wel de daden. En het heeft ook niets te maken met het respect dat je voor iemand kan hebben die homoseksueel is of homoseksuele gevoelens heeft. Van je kind blijf je natuurlijk net zo veel houden, welke weg ze ook gaan. Het is een overtuiging die ik heb. En het vaste vertrouwen dat de aan de situatie waarin we nu leven een eind zal komen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:38

Ik dacht een topic te lezen over geloof aan je kinderen doorgeven. Echter lees ik nu een hele verhandeling over JG en homoseksualiteit.

Hier overtuigd atheïst. Mijn oudste gaat nu naar een katholieke school en ik vind dat oprecht moeilijk. Echter een goede openbare school was te ver.
Katholiek was dan nog minder problematisch voor mij dan de protestantse school. Daar moeten ze bidden en hier hoeft dat niet.
Deze school is redelijk vrij in de uitvoering van het geloof.

Dus nee ik geen onze kinderen geen christelijk geloof mee.
Wel geef ik kennis mee over wat het kerstfeest inhoudt, Pasen, wie Jezus (de historische figuur) was, maar dat doe ik met Romeinse en Griekse mythologie.
Ik laat veel kerkelijke kunst zien.
Voor mij is dat een vanzelfsprekend iets gezien kunsthistoricus ben en archeoloog (specialisatie in mediëvistiek en mediterrane en Egyptische archeologie).
Door deze studies geloof ik helemaal niet meer.
De verhalen bijbel zijn veelal vele jaren ouder dan de bijbel en hebben vaak oorsprong uit de gebieden van de Tigris en de Eufraat. Ook engelen, de ark van Noach zijn heel veel terug te voeren op oude volksverhalen en sprookjes.
Dus nee ik zie de bijbel niet als het woord van God maar een verzameling oude volksverhalen.

Daarnaast iets teveel kennis van miljoenen jaren oude dinosaurus botten om te realiseren dat wij mensen maar een fractie van de geschiedenis op aarde zijn. Onze bestaansduur als menselijke soort is nihil qua tijdsduur.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 17:41

superpony schreef:

Ik had al verwacht dat deze vraag een keer zou komen :)
Dat er onder JG ook kindermisbruik plaatsvindt is evident. Het is een wereldwijde plaag waar ook wij niet aan ontkomen. Maar niet op grote schaal en het wordt zeker niet in de doofpot gestopt. Neemt niet weg dat ieder geval van kindermisbruik er 1 teveel is.
Ik ken natuurlijk het onderzoek en de uitkomsten ervan. Ik nodig je uit om het te lezen. Lees dan ook het deskundigenrapport erover.
In reactie op het onderzoek en de uitlatingen hierover van minister Dekker heeft het bestuur van de JG organisatie in Nederland een open brief geschreven gepubliceerd op de achterkant van de Telegraaf.
http://media.rtvnoord.nl/content/pdf/20 ... Jehova.pdf
De voorstelling die Dekker van het onderzoek heeft gegeven en ook de voorstelling die de media ervan geven is onjuist en ongefundeerd. Het onderzoek is te onwetenschappelijk opgezet om de conclusies te trekken zoals hij ze heeft gedaan, waardoor o.a. niet te kwantificeren is hoeveel van de ca 700 meldingen over een periode van 70 jaar uniek zijn. De anonieme vragenlijsten konden ingevuld worden door slachtoffers, familieleden, vrienden of geloofsgenoten die van het misbruik wisten.
Daarvan is geconcludeerd dat 4% van de meldingen betrekking heeft op iemand die een ambt bekleedt in de gemeente, De overige 96% gaan betreffen meldingen die betrekking hebben op JG die op enig moment Jehovah's Getuige waren (familie of vrienden),
De geloofsgemeenschap is zeker niet gesloten, op dit punt al helemaal niet. De aangiftebereidheid in gevallen van kindermisbruik ligt op 30%. Gebruikelijk in de maatschappij is dat 9%.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:23

kwita schreef:
Nou Niklass dat vind ik echt niet, zo jij het beschrijft zo geloof ik totaal niet!

Hoe geloof jij wel? En wat staat je tegen in mijn bericht?

Anjali, zoals ik al schreef heeft mijn moeder bijbelstudies gevolgd (met theologen). Ontucht wordt in de bijbel wel veroordeeld. Maar homoseksuele relaties die gebaseerd zijn op vrijwilligheid en liefde totaal niet.
(Zoals ik al zei is dit dus ook een interpretatie. Er is geen waarheid!)

Janneke, inderdaad, het gaat over verkrachting/ontucht.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:32

superpony schreef:

Het is allemaal mensen bang maken, want achter gesloten deuren kan je doen wat je wil. Maar mensen laten denken dat iemand over je schouder meekijkt of dat je in een of andere hel terecht komt, is echt bangmakerij.
Alsof je leven geen hel is, als je zo moet leven.......

Ik begreep ook dat vroeger veel homo's juist het klooster in gingen omdat ze daar wél aan hun trekken konden komen als monniken onder elkaar, terwijl het in de buitenwereld not done was.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 18:52

Nikass schreef:
Hoe geloof jij wel? En wat staat je tegen in mijn bericht?

Anjali, zoals ik al schreef heeft mijn moeder bijbelstudies gevolgd (met theologen). Ontucht wordt in de bijbel wel veroordeeld. Maar homoseksuele relaties die gebaseerd zijn op vrijwilligheid en liefde totaal niet.
(Zoals ik al zei is dit dus ook een interpretatie. Er is geen waarheid!)

Janneke, inderdaad, het gaat over verkrachting/ontucht.

Er staat in hetzelfde Leviticus dat God verbied dat vaders of moeders seksuele betrekkingen met hun kinderen hebben. Of met dieren. Hoe interpreteer je dat dan?
Er staat in Leviticus niet achter het verbod dat mannen of vrouwen geen seksuele betrekkingen mogen hebben niet (maar als het vrijwillig is en uit liefde mag het wel)? Ik vind alleen teksten in de bijbel waaruit blijkt dat het ongeoorloofd is. Hoe kun je dat anders interpreteren? Waar lees je in de bijbel dan dat het wel geoorloofd is?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:22

Babootje je haalt allerlei teksten aan, voor zover ik kan zien uit de jg vertaling. En dat is al een interpretatie op zich. Eentje waar ik me helemaal niet in kan vinden. De vertaling past de bijbelteksten aan aan de normen en waarden van de jg.

Belangrijkste dat ik als kind geleerd heb (vind ik) is dat God liefde is. En dat liefde betekent dat hij niet zijn eigen zoon een verschrikkelijke dood laat sterven, ook niet als "offer".
Ik heb dus geleerd dat Jezus niet gestorven is voor onze zonden. In die tijd vonden er veel kruisingen plaats, dus dat hij gekruisigd is kan best waar zijn. Maar dit was niet Gods wil.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:38

Schemerdier schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat gelovige mensen dan vinden van de mensen die leefden voor het christelijke geloof werd uitgevonden/verspreid/bekend gemaakt? Dus iedereen voor de christelijke jaartelling (kwam het christendom niet pas op rond 200 na christus ofzo?) en iedereen die toen en nog meerdere eeuwen later op andere continenten woonden?

Leefden zij dan ook een slecht leven/in zonde, ook al konden ze niet anders omdat ze het christendom niet kenden/konden kennen?

Tja, het christendom dat in 351 staatsgodsdienst wordt, is in mijn ogen al behoorlijk verminkt.

Een van de theologische constructies die hiervoor verzonnen is, is dat Jezus na zijn kruisdood afgedaald is ter helle en daar iedereen 'die wel gewild had' heeft weggehaald.
(Je kunt stommere dingen verzinnen, krijgen ze toch nog iets zal ik maar zeggen...)

Het idee dat iemand slecht leeft 'omdat hij of zij Jezus niet kent' komt mij maar vreemd voor.
Ik wijt het aan een (beruchte) vertaalfout.
In termen van de eerste psalm:
"De Eeuwige is vertrouwd met de wegen van de rechtvaardige mens, maar het pad van de schoft (meaning ellendeling) breekt af."
(Vaak is hier van gemaakt dat je als mens rechtvaardig bent omdat je God kent - en wie daar niet aan doet, diens pad breekt af.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 21:44

Babootje schreef:
Er staat in Leviticus niet achter het verbod dat mannen of vrouwen geen seksuele betrekkingen mogen hebben niet (maar als het vrijwillig is en uit liefde mag het wel)? Ik vind alleen teksten in de bijbel waaruit blijkt dat het ongeoorloofd is. Hoe kun je dat anders interpreteren? Waar lees je in de bijbel dan dat het wel geoorloofd is?

Babootje: dit is misschien een deel van het antwoord. https://www.patheos.com/blogs/slacktivi ... minations/

Dat beschrijft twee dingen. Ten eerste dat veel (zo niet vrijwel alle) mensen die de Bijbel als belangrijke bron voor hun morele regels nemen toch heel veel dingen uit Leviticus niet overnemen, met goede redenen.

En ten tweede een visioen uit Handelingen ( https://www.bible.com/nl/bible/75/ACT.10.HTB ) waarin God expliciet tegen Petrus zegt om de regels niet als allesbepalend te nemen. ("Petrus zei: ‘Het is mij nu pas echt duidelijk dat God geen onderscheid maakt tussen mensen. 35Hij aanvaardt ieder die ontzag voor Hem heeft en die doet wat Hij wil, ongeacht tot welk volk die persoon behoort. ")

Daar staat niet letterlijk de homo-acceptatie in (want het gaat om volk en niet om geaardheid of seksuele relaties), maar wel de acceptatie van mensen als mens, ook als er ergens in de gedetailleerde regels staat dat er redenen zijn om die mensen niet te accepteren/ontmoeten.

En dan is het denk ik wel belangrijk dat een homoseksuele relatie op geen enkele manier iets af doet aan de dingen die Jezus zelf belangrijk noemt: het geven om medemensen.
(Dat is anders bij bijvoorbeeld seksuele handelingen met kinderen, want die zijn schadelijk voor de kinderen en dat weten we.)

Nou ben ik dus niet zo heel erg thuis in bijbellezingen, ik ga hier vooral af op wat de schrijver aangeeft. Maar ik vind het wel een plausibele verklaring. Er zijn heel veel parabels die handelen over dat soort situaties, waarin benadrukt dat het goede dat iemand doet voor medemensen belangrijker is dan hoe precies de regels om de regels worden gevolgd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 22:08

Nikass schreef:
Babootje je haalt allerlei teksten aan, voor zover ik kan zien uit de jg vertaling. En dat is al een interpretatie op zich. Eentje waar ik me helemaal niet in kan vindenl.

Lees de teksten in je eigen vertaling erop na; dan zie je dat daar geen verschil in zit. Het enige dat verschilt is dat Gods naam is terug gebracht in de bijbel daar waar hij hoort. Dat maakt voor de interpretatie van deze teksten geen verschil