Mondkapjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Mondkapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:53

Ik zag woensdag een ouder echtpaar in een boekenwinkel met een mondkapje. Iedere keer als ze iets wilde zeggen tegen elkaar of iemand anders deed de vrouw haar mondkapje even opzij en de man deed hem omlaag. En dat terwijl je gratis advies met een bijbehorende flyer kunt krijgen bij de apotheek over juist gebruik. Note: de apotheek zit er tegenover.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:20

Twilight schreef:
mvdende schreef:
Na een tip van mn vader net bij de Hoogvliet mondkapjes gekocht.

Keuze uit 10 stuks voor €7 of 50 stuks voor €20.

Was bij de kassa best ff slikken om €20 af te tikken voor iets waar ik niet achter sta! En wat vorig jaar ook helemaal niet nodig was.

Maar ik moet nieuwe kleding hebben en ben op bezoek bij mn ouders in Monster, mooie kans dus om even naar Den Haag te gaan.

Zit nu nog zonder masker bij de bushalte te wachten, gaan het zo meemaken hoe de maskers zitten. Bus komt over 5 minuten.

[ [url=m/qqtK1d.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oké, past dus niet. Vinger groot gat aan beide kanten van het masker.

Ach, jammer dan, ik ga echt geen €20 weggooien omdat het flut kwaliteit is. We doen het er maar mee. Maar voorkomen dat er zo virus verspreid is onzin

Als ik t zo goed zie heb je hem verkeerd om. Witte rand op je neus. Daar zit iets dat je kan verbuigen zodat die om je neus past.

Klopt inderdaad, hij zit ondersteboven. Ook zou je hem minder ver kunnen uittrekken dan krijg je ook niet zo'n gat.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:29

Ik heb er gewoon eentje via etsy gekocht met een leuk printje;)
Hier in Duitsland moet je die ook dragen met winkelen enzo.. En ook bij de dierenarts, waar ik nu regelmatig heen moet, moet je hem dragen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:11

In hoeverre mag je dat eigenlijk verplichten en wat kun je er aan doen als iemand het niet doet?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:24

Ik kan de mondkapjes van De stropdassenwinkel aanraden. Heb ze nog niet gebruikt, maar de stof voelt fijn, minder synthetisch dan bijvoorbeeld ie van picnic.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:29

Mag je in het OV - in NL - ook gewoon een sjaal voor je neus en mond doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:31

Zertab schreef:

Nee, dat is specifiek genoemd, dat dat niet mag.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:32

Marie_Anne schreef:
Zertab schreef:

Nee, dat is specifiek genoemd, dat dat niet mag.

Oh oké. Jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:43

Sizzle schreef:
In hoeverre mag je dat eigenlijk verplichten en wat kun je er aan doen als iemand het niet doet?

In NL of in DEU?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:49

Goede vraag, is dat verschillend?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:55

Ja. Al is het maar al omdat je in Duitsland kan toetsen aan de grondwet en in Nederland niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:03

Sizzle schreef:
Goede vraag, is dat verschillend?

Ik weet niet hoe de regelgeving en handhaving in DEU geïmplementeerd is ;) En dat kan behoorlijke gevolgen hebben. Daarnaast heb ik het gevoel(!) dat het in Duitsland beter geaccepteerd is in de cultuur om regels van meerderen op te volgen.

Nederland kan het wel degelijk verplichten. Ik heb nu geen tijd, maar ik vermoed dat het in de noodverordening staat. (al ontstaat er nu een discussie in hoeverre het geoorloofd is om een noodverordening voor lange periode in te zetten en in hoeverre de noodwet geaccepteerd mag worden.)

In de noodverordening of -wet staat ook wie op de verplichting mag handhaven. Dan kom je bij een dilemma... Het is mogelijk dat een reiziger zonder kapje geaggiteerd of agressief wordt als de handhavende persoon dit aankaart. Het is in het kader van eigen veiligheid van de handhavende persoon niet wenselijk als de reiziger agressief wordt. De 1.5m is dan onmogelijk, en in de trein zit je in een besloten ruimte.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:10

In hoeverre zou bijv een bank kunnen zeggen dat geen mondkapjes toestaan omdat ze meer gevaar zien in bedekt gelaad dan besmetting.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 17:31

knabbelgirl schreef:
Twilight schreef:

Als ik t zo goed zie heb je hem verkeerd om. Witte rand op je neus. Daar zit iets dat je kan verbuigen zodat die om je neus past.

Klopt inderdaad, hij zit ondersteboven. Ook zou je hem minder ver kunnen uittrekken dan krijg je ook niet zo'n gat.

Hij zit niet op zn kop. Het randje wat je kan vervormen zit weldegelijk op mn neus.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:34

Banken, bestaan die nog? Volgens mij zijn er nog maar echt heel weinig waar je uberhaupt zowel contact met mensen hebt als de mogelijkheid om geld te krijgen of te storten, en de laatste plek waar ik was (nu al meer dan 10 jaar terug) was een loket met sluisfuncties en kogelwerend glas - dus ja, ik denk dat ze daar kunnen vragen je mondmasker af te doen, en ook dat het totaal zinloos is om daar een mondkapje te willen hebben omdat je niet zomaar in fysiek contact bent met de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:57

Dan moet je hoognodig weer eens naar een bank, want jouw beeld klopt niet :D . En ja, ze bestaan nog.
Bij de ING zit er helemaal geen sluis of scherm oid, laat staan kogelwerend glas. Je kunt er gewoon binnen lopen. Banken hebben tegenwoordig vooral als functie dat mensen er voor vragen of advies komen. Misschien dat er nog 1 loket met een scherm is om geld te halen, ik heb geen idee, want dat doe ik nooit.
Er is natuurlijk ook lang niet meer zoveel geld aanwezig als vroeger.

Maar in Nederland is een mondkapje alleen in ov verplicht, dus de vraag of een bank dat mag weigeren is hier sowieso niet aan de orde.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:06

Maar als ze voor vragen of advies komen zijn mondkapjes toch geen probleem voor de veiligheid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:24

Ik zou denken van niet nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:48

Ik kan me wel voorstellen dat een juwelier geen mondkapjes in de winkel wil. Of avondwinkels. Die worden regelmatig overvallen. Maar ik heb geen idee hoe dat in Duitsland werkt, of ze dat toch verplicht zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:51

Maar wat is nou precies het doel van deze vragen / situaties? Zoeken naar concrete oplossingen? Bedenken wanneer mondkapjes niet kunnen, gewoon omdat je wat moet doen op de zaterdagavond? (Op zich redelijk argument, op tv is er niet zoveel.) Suggereren dat omdat er sommige situaties zijn waarin mondkapjes wellicht legitiem niet kunnen / of je iemand kunt vragen om het af te doen, het betekent dat mondkapjes dus helemaal nergens ooit verplicht kunnen worden? Waar zoeken we hier naar?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:54

Meer om te snappen wat je wel en niet mag opleggen.
In hoevere mogen dingen onder de noodverordening over lange tijd. Mondkapje is maar 1 element. Ook het vervoer in de auto, beperkingen in de horeca opleggen maar wel mogen samenscholen naast het terras als je het een demonstratie noemt.
Terrassen die ouderen weigeren. Mensen verbieden hun kinderen te zien etc etc.
Wie bepaald dat precies en hoe lang? Tot welke infectiedruk mag je daar boetes voor geven?

Ik vroeg het me af omdat bij ons (nog) geen maskerplicht in het OV is omdat dit niet onder een wet valt dat dit rechtvaardigt. De vervoerder heeft namelijk ook vervoersplicht (bij ons). Er mogen sinds een week geen boetes meer gegeven worden omdat het aantal geinfecteerden dat niet meer rechtvaardigt tov de grondwet. Wie bepaald dat eigenlijk? Wat is die kritische hoeveelheid? Over welke periode?

Is dit in Europa totaal willekeurig? Doet de EU überhaupt iets samen wat dat betreft?
Nu val ik buiten de EU dus dat is weer anders maar ik krijg steeds meer het gevoel dat er veel sprake is van willekeur.

De winkel die het dicht bij mijn huis is, is naast het station. Als ik rond de ochtend of avond in de winkel ben komen de mense uit de trein de winkel in en omgekeerd. In de trein hebben ze vrijwillig een masker op dat vervolgens in de winkel onder hun kin schuiven, niet eens de moeite nemen om hem af te doen. Dit is niet een enkeling, maar systematisch. En dit is dan nig op vrijwillige basis. Hoe nog veel onachtzamer wordt het dan bij een verplichting?
Is het dan niet gewoon enkel nog uiterlijk vertoon onder het mom: nou wij doen wat hoor.
Mag je uiterlijke schijn verplichten?
Mag je mensen die geen masker hebben weigeren en degene die al 4x zijn neus erin gesnoten heeft wel loven om het goed gedrag?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:20

Sizzle schreef:
Meer om te snappen wat je wel en niet mag opleggen.

Dat is eigenlijk niet zo heel interessant.

Want, neem kleding. Mag je naakt over straat? Naakt in de bus? Op welke gronden wordt het verplicht dat we uberhaupt kleding aanhebben?
Dat zijn allemaal vragen waar we niet eens exact het antwoord op hebben, maar omdat er best wel veel consensus is over dat je wel kleding aandoet als je naar buiten gaat (en zeker in de bus) is het een regel. In de wet zelf wordt 'goede zeden' als maatstaf gebruikt, dus dat is heel subjectief, en toch lopen we allemaal in kleding.

Dus
Citaat:
Wie bepaald dat precies en hoe lang?

Voor een deel bepaalt de regering dat, via wetten en noodverordeningen (en wellicht maatregelen van bestuur.) Voor een deel bepaalt de gemeente dat, of de veiligheidsregio. Voor een deel is het aan bedrijven en organisaties en beheerders om het invulling te geven (of niet) aan zulke dingen. Voor een deel is het aan ons, de mensen zelf, in hoeverre we het beschouwen als algemeen aanvaard. En uiteindelijk is het ook nog aan de diverse rechtbanken die je het voor zou kunnen leggen met verschillende argumenten.

De democratie bij uitstek: een vrij dynamische massa waar eigenlijk niemand echt altijd bepaalt, maar waarbij dat ook niet echt een probleem is als mensen er ook niet echt een probleem mee hebben.

Citaat:
Is dit in Europa totaal willekeurig? Doet de EU überhaupt iets samen wat dat betreft?
Nu val ik buiten de EU dus dat is weer anders maar ik krijg steeds meer het gevoel dat er veel sprake is van willekeur.

Goeie framing wel hoor :)
Maar dit is inderdaad niet echt een onderwerp van Europese afstemming, en dat lijkt me ook terecht. Ik denk zelfs dat het nog lokaler kan worden besloten, door de deelstaten in Duitsland of de regio's in Spanje. Ben weinig bekend met hoe dat precies zit, maar dat lijkt me ook gewoon terecht: lokaal waar het kan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:23

Pardon? Hoezo niet interessant?
Geen probleem als de meeste mensen maar gewoon doen wat er gezegd wordt.
Ik vind het om te janken dat mensen zich slaafs laten weigeren op en terras onder het mom van: we willen geen risico groep, blabla rivm/bag/koch.

Ik heb al gehoord van mensen dat er werkgevers zijn die een masker plicht opleggen aan medewerkers buiten het gebouw onder het mom van: ja veiliger.

Nee, allemaal geen probleem dat we wet wildwoekering krijgen -O-

Ik Spanje is het gewoon bizar te noemen, die ontsmetten plaatselijk stranden met chloor.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:42

Sizzle schreef:
Ik vind het om te janken dat mensen zich slaafs laten weigeren op en terras onder het mom van: we willen geen risico groep, blabla rivm/bag/koch.

Het weigeren van 'risicogroepen' (waarbij dat nadrukkelijk gaat om mensen die het risico lopen, niet die het risico zijn) lijkt me absoluut discriminatie en ik hoop dat men dat snel voor de rechter toetst ja.
Jammer dat we dat Verdrag voor rechten van mensen met een beperking nog steeds niet echt goed hebben verankerd, waardoor dat nog niet goed in te zetten is. Want zou hier heel behulpzaam bij kunnen zijn.

Maar tegelijkertijd, en dat is het allerbelangrijkst, is het juridische probleem hier niet het interessantste. Want men denkt heel vaak dat er 'iemand' is die dit moet beslissen. Maar een democratie is nou juist dat het niet 'iemand' is die dit beslist, en dat er allerlei manieren zijn waarop dingen kunnen veranderen. Door individuele actie, gezamelijke actie, via wetgeving, de rechter, het Europese gerechtshof, druk van de media. Dus als je vindt dat dingen onterecht zijn, moet je niet gaan zoeken naar hypothetische situaties waarin het wellicht via een ingewikkelde constructie 'niet mag' maar gewoon dicht bij de werkelijkheid blijven: waarom jij het niet wilt of niet aanvaardbaar vindt. DAT is belangrijk. En als dat door een aanzienlijk deel van de mensen belangrijk gevonden wordt, dan veranderen dingen hoe dan ook. Niet via hypothetische juweliersbezoekjes, maar wel door de echte argumenten wel of niet te benoemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:48

Ik doe al wat ik aanvaardbaar vind, ik ben namelijk niet erg braaf.
Echter zie ik juist gebeuren dat de brave mensen het meest ingeperkt raken uit een angst omdat alles onduidelijk geregeld is. Zie slechts die buren van een bokker die hun eigen gehadicapte kind niet durfde te verhuizen uit angst voor een strafblad. Maar ondertussen staan er duizende mensen hutje mutje op eigen verantwoording. Laat die regels dan gewoon los als het niet uniform gehouden kan worden.
Laat dan ook de mens mij de bakker, juwelier, trein zijn eigen verantwoordelijkheid nemen.
Nu is het willekeur, we pakken de makkelijkste.

Edit: dadelijk gaan mensen weer op reis.
Het is lokaal vaak al amper te begrijpen wat de regels kwa maskers zijn. Ik voorzie dadelijk misbruik eerlijk gezegd. In europa is genoeg corruptie voor ontwikkeling van schijnboetes.