De noodwet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: De noodwet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:44

Deze wet wordt toch gemaakt om in te zetten wanneer dat nodig is?
Stel dat de wet per 1 oktober goedgekeurd wordt... dat zegt niet dat hij 1 oktober ook actief wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 12:45

Ninx schreef:
Laten we het eens omdraaien; waarom een spoedwet wanneer de huidige situatie absoluut niet alarmerend is.

Of dat komt door de interventies of sowieso uitgedoofd zou zijn zullen we nooit weten.
Maar waarom iets veranderen wanneer het goed gaat?

Waarom niet alle beschikbare tijd en energie naar het voorkomen van en dus reguleren van de oorzaken? De intensieve veeteelt, het eindeloos nutteloze vliegen tussen continenten, het uitkleden van de zorg en gezonde voeding steeds duurder maken.

De noodwet komt er op advies van de Raad van State. Maatregelen moeten herleidbaar zijn tot een wet, noodverordeningen voldoen niet voor de langere termijn.

Iedereen met wat gezond verstand houdt er toch wel rekening mee dat het virus weer op kan leven. Zeker in het najaar als iedereen naar binnen gaat.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:07

De geschiedenis laat zien, of het nou om de pest ging of om de Spaanse griep, dat die plaatsen waar regeringen stringente maatregelen namen en ook uitvoerden, dat die het minste te lijden hadden onder de pandemieën. Zowel wat mensenlevens betreft als economische schade betreft. En wat de geschiedenis ook laat zien, is dat er altijd groepen mensen waren die de maatregelen maar belachelijk vonden. En het zijn juist die mensen, die ervoor zorgen dat je het in wetgeving moet gieten en op de naleving moet handhaven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:13

De huidige situatie is idd niet (meer) alarmerend, maar dat is deze zeker wel geweest en het hing erom of we het aankonden. Dat kon maar net.
In de toekomst kan dit vaker gebeuren, en naar alle waarschijnlijkheid gaat dit ook gebeuren. Dat betekent niet dat deze wet tot in de eeuwigheid van kracht blijft, maar alleen als de situatie er naar is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:23

Karl66 schreef:
De geschiedenis laat zien, of het nou om de pest ging of om de Spaanse griep, dat die plaatsen waar regeringen stringente maatregelen namen en ook uitvoerden, dat die het minste te lijden hadden onder de pandemieën. Zowel wat mensenlevens betreft als economische schade betreft. En wat de geschiedenis ook laat zien, is dat er altijd groepen mensen waren die de maatregelen maar belachelijk vonden. En het zijn juist die mensen, die ervoor zorgen dat je het in wetgeving moet gieten en op de naleving moet handhaven.

Wat je hier zegt is te kort door de bocht en daarmee onwaar.
Het inperken van ziekten, bijvoorbeeld de pest, komt ook mede door betere leefomstandigheden, betere hygiene, minder met mens en dier op elkaar gepakt zitten.... dat laatste herhaalt zich echter gewoon weer.

Dat er 'maatregelen' genomen worden die tot nu toe aardig nageleefd worden en de huidige status van besmettingen geven geen aanleiding tot aanpassing van de huidige wet wat mij betreft.

Dat er mensen zijn die vragen stellen, door de geschiedenis heen, is altijd geridiculiseerd... Dat ridiculiseren of met een moderner woord 'ze complotgekkies noemen' maakt dat je er discutabele zaken doorheen kunt drukken en de meerderheid 'volgt' omdat de vragensteller voor gek gezet wordt... en wie wil er bij de gekkies horen right?

Dus: maatregelen prima.... Aanpassen van de huidige wetgeving: nope.

Energie naar de oorzaak? Graag.
Vrijheden indammen voor burgers, en ondertussen vliegtuigen met alle macht in de lucht willen houden, dieren en vlees van hot naar her blijven slepen, en gezond voedsel met een flinke smak btw belasten..... lekker contra-productief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:27

Deze noodwet; ja die wordt getoetst door 1ste kamer, 2de kamer en raad van state. Dat is het normale democratische proces zoals wij in dit land hebben afgesproken.

Het grote gevaar ligt erin dat deze wet veel variabele componenten heeft met de beslissingsbevoegdheid bij ministers terwijl dat volgens de grondwet getoetst zou moeten worden. Je levert in op onze democratie in zijn puurste vorm. Daarnaast krijgen uitvoerende instanties/personen bevoegdheden die normaal eerst door een rechter getoetst moeten worden. Vooral zaken die privacy, grondwetten en menselijke intristiek schenden. Het is niet voor niets dat amnesty zich hiermee bezig houdt. Het gaat niet om de feitelijke inhoud maar om de machtsverschuiving en schending van de grondwetten.

Zoals eerder in dit topic al door middel van meerdere voorbeelden is aangegeven, heeft onze overheid er een handje van om bepaalde 'tijdelijke wetten' of onderdelen hiervan definitief te maken als zij daar profijt van hebben.

Ik hoop heel erg dat met uitstel naar oktober er afstel komt. Dat er geen 2de golf komt en dat ze denken 'laat maar'. Of dat ze een zwaar uitgeklede versie klaar op de plank leggen voor een mogelijke nieuwe pandemie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:29

Het hangt geheel van de vragen af natuurlijk, maar mensen die vragen stellen noem ik over het algemeen kritisch en verstandig. Die worden helemaal niet geridiculiseerd en het is heel iets anders dan complotdenkers of "complotgekkies" zoals jij het noemt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:35

Welk profijt heeft de Nederlandse regering ervan om de rest van ons leven in een "intelligente lockdown" te zitten?
Dat draait alleen maar de economie zn nek om

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:43

LadyMadonna schreef:
Welk profijt heeft de Nederlandse regering ervan om de rest van ons leven in een "intelligente lockdown" te zitten?

Ik denk dat daar gewoon niet goed genoeg over na is gedacht. Daarnaast wordt er imo sowieso teveel gefocust op het redden van levens van covid19, terwijl andere zaken ook belangrijk zijn. (Denk: families die elkaar mogen troosten op een uitvaart, onderwijs mogen genieten, afscheid mogen nemen van een stervend familielid)
Deze wet neemt heel veel controle over het persoonlijke leven van mensen. En dat terwijl er bijvoorbeeld sterke aanwijzingen zijn dat de verspreiding in de buitenlucht minimaal is. Waarom daar dan zulke sterke restricties opleggen? Bewaar die liever voor échte risicosituaties, zodat mensen dát serieus nemen en voor de rest normaal verder kunnen leven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:47

Magrathea schreef:
Ik denk dat daar gewoon niet goed genoeg over na is gedacht.

En juist dit vind ik zoooo frustrerend. Dit is alleen maar de zoveelste wet waarbij er gewoon eigenlijk weinig aandacht gegeven wordt aan het echt goed uitwerken van een wettekst: wat die moet bereiken, wat de afwegingen zijn tussen risico's en beperkingen en vrijheid, hoe het uitvoerbaar is maar ook hoe het controleerbaar is.
Zorgvuldig wetgeven, en die zorgvuldigheid mis ik heel erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:53

LadyMadonna schreef:

Regering heeft 0,0 profijt van 1,5 meter, max 30 personen enz enz enz.

Waar de regering wel profijt van heeft zijn het verkrijgen van meer bevoegdheden/macht voor de ministers, het inperken van ons recht op privacy en het overrulen van grondwetten. Daar zit het gevaar! Maar nee de meeste mensen zien alleen maar de 1,5 meter maatregel, de beperking van uitjes en denken dat dat allemaal wel los loopt en die wetgeving zomaar in zijn geheel verdwijnt zodra het kan......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 13:59

Shadow0 schreef:
Magrathea schreef:
Ik denk dat daar gewoon niet goed genoeg over na is gedacht.

En juist dit vind ik zoooo frustrerend. Dit is alleen maar de zoveelste wet waarbij er gewoon eigenlijk weinig aandacht gegeven wordt aan het echt goed uitwerken van een wettekst: wat die moet bereiken, wat de afwegingen zijn tussen risico's en beperkingen en vrijheid, hoe het uitvoerbaar is maar ook hoe het controleerbaar is.
Zorgvuldig wetgeven, en die zorgvuldigheid mis ik heel erg.

Onze democratie werkt toch prima, de RvS en de tweede kamer (en nog heel veel deskundigen) hebben kritiek, en nu gaan ze er opnieuw naar kijken. Ik snap niet wat je daar frustrerend aan vindt. Je zou blij moeten zijn dat je in een land woont waar dit zo goed geregeld is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 14:08

Wat frustreert is dat dit vooral een herziening is op basis van maatschappelijke onrust. Waarom hebben de makers niet zelf bedacht dat dit misschien niet zo'n goed idee was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 14:24

Ik zie dat niet zo, dat het op basis van maatschappelijke onrust wordt herzien.

De wet moet er komen op advies van de Raad van State. En het voorstel wordt nu door kritiek van diezelfde RvS, van de tweede kamer en van diverse deskundigen (juristen, de rechtspraak) aangepast. Zoals het hoort. Hij was niet in één keer perfect nee. Het moest dan ook allemaal snel, weer door diezelfde RvS, die vond dat ze er haast mee moesten maken.

Dat vind ik wel onverstandig, er een haastklus van maken. Dat vond ik ook met die app zo slecht. Ik ben dan ook blij dat het is uitgesteld.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 14:33

Marie_Anne schreef:
Onze democratie werkt toch prima, de RvS en de tweede kamer (en nog heel veel deskundigen) hebben kritiek, en nu gaan ze er opnieuw naar kijken.

Hmmm, belastingtoeslag...

Nee, onze democratie functioneert niet 'prima' maar met veel moeite.
Citaat:
Ik snap niet wat je daar frustrerend aan vindt. Je zou blij moeten zijn dat je in een land woont waar dit zo goed geregeld is.

Ik ben absoluut blij dat ik in een land woon dat het niet nog slechter regelt, want daar zijn er veel van... maar ministers horen wel vakmensen te zijn en vakmensen in dienst te hebben, die gewoon een goede wet moeten kunnen schrijven. Zoals gezegd, dit is niet de eerste of enige wet waarbij de wet die opgesteld wordt gewoon weinig kennis of zorgvuldigheid uitstraalt. En dan is het fijn dat we inderdaad een Raad van State en een Kamer hebben die daarop toezien, maar tegelijkertijd mogen we ook gewoon van onze ministers verwachten dat ze dat kunnen: zorgvuldig een wet opstellen, de juiste overwegingen maken, de belangen en onze grondrechten goed bewaken... Het is niet zo dat dat niet hoeft omdat er nog controle is.

Switch2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 15:37

Maar waarom moet er een wet komen? Na Sars was er geen sars spoedwet, na Ebola was er geen ebola spoedwet, na de Mexicaanse griep was er geen Mexicaanse griep spoedwet dus waarom nu wel? De noodverordeningen werken voor de tijd die nodig is, dus in tijd van nood!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 16:25

Switch2016 schreef:
Maar waarom moet er een wet komen? Na Sars was er geen sars spoedwet, na Ebola was er geen ebola spoedwet, na de Mexicaanse griep was er geen Mexicaanse griep spoedwet dus waarom nu wel? De noodverordeningen werken voor de tijd die nodig is, dus in tijd van nood!

Dat waren geen pandemieën. Mexicaanse griep officieel wel, maar die was niet zo heftig als Corona. En de verwachting is dat er de komende tijd meer pandemieën zullen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 16:44

Shadow0 schreef:
Marie_Anne schreef:
Onze democratie werkt toch prima, de RvS en de tweede kamer (en nog heel veel deskundigen) hebben kritiek, en nu gaan ze er opnieuw naar kijken.

Hmmm, belastingtoeslag...

Nee, onze democratie functioneert niet 'prima' maar met veel moeite.

De toeslagenaffaire is een triest dieptepunt, welke ook mijn vertrouwen in overheidsinstanties ernstig heeft geschaad. De democratie ( dat is niet hetzelfde als de overheid) heeft uiteindelijk echter wel gewerkt, met dank aan Renske Leijten en Pieter Omtzigt (die verdienen echt een lintje, pitbulls _/-\o_ ).
Groot schandaal en nog steeds is niet de onderste steen boven.

Maar dat staat hier toch even los van vind ik. Er ís nog helemaal geen wet hè?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 17:15

Ninx schreef:
Karl66 schreef:

Wat je hier zegt is te kort door de bocht en daarmee onwaar.
Het inperken van ziekten, bijvoorbeeld de pest, komt ook mede door betere leefomstandigheden, betere hygiene, minder met mens en dier op elkaar gepakt zitten.... dat laatste herhaalt zich echter gewoon weer.

Dat er 'maatregelen' genomen worden die tot nu toe aardig nageleefd worden en de huidige status van besmettingen geven geen aanleiding tot aanpassing van de huidige wet wat mij betreft.

Dat er mensen zijn die vragen stellen, door de geschiedenis heen, is altijd geridiculiseerd... Dat ridiculiseren of met een moderner woord 'ze complotgekkies noemen' maakt dat je er discutabele zaken doorheen kunt drukken en de meerderheid 'volgt' omdat de vragensteller voor gek gezet wordt... en wie wil er bij de gekkies horen right?

Dus: maatregelen prima.... Aanpassen van de huidige wetgeving: nope.

Energie naar de oorzaak? Graag.
Vrijheden indammen voor burgers, en ondertussen vliegtuigen met alle macht in de lucht willen houden, dieren en vlees van hot naar her blijven slepen, en gezond voedsel met een flinke smak btw belasten..... lekker contra-productief.

Ik bedoel wat anders. Tijdens de Pest epidemie heeft een plaats als Milaan hele stringente maatregelen uitgevoerd. Het gevolg was dat "slechts" 15% van de bevolking aan de pest overleed, tegenover 70% in de rest van Europa. Europa heeft er ook vijftig jaar over gedaan om over de economische gevolgen heen te komen, terwijl Milaan er al na een paar jaar overheen was. Naast Milaan waren er meerdere steden of gebieden, die op vergelijkbare manier de gevolgen van de pest konden verkleinen.

Het idee dat we weer zo snel mogelijk de samenleving open moeten gooien, want dan hebben we de minste schade, blijjkt gewoon niet te kloppen als je naar historische data kijkt. Misschien wel voor een individuele ondernemer, die zijn bedrijf kapot ziet gaan, maar niet voor de samenleving als geheel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 17:48

Marie_Anne schreef:

De wet moet er komen op advies van de Raad van State. En het voorstel wordt nu door kritiek van diezelfde RvS, van de tweede kamer en van diverse deskundigen (juristen, de rechtspraak) aangepast. Zoals het hoort. Hij was niet in één keer perfect nee. Het moest dan ook allemaal snel, weer door diezelfde RvS, die vond dat ze er haast mee moesten maken.

Dat vind ik wel onverstandig, er een haastklus van maken. Dat vond ik ook met die app zo slecht. Ik ben dan ook blij dat het is uitgesteld.

Dat is anders wel een van de redenen die de Jonge noemde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:07

Magrathea schreef:
Marie_Anne schreef:

Dat is anders wel een van de redenen die de Jonge noemde.

Wanneer heeft hij dat precies zo gezegd? Heb je hem dat zelf horen zeggen?

In de persconferentie vrijdag in ieder geval niet. Daar zei hij over de onrust dat ze het beter moeten uitleggen en dat ze het gesprek goed zullen gaan voeren. Hij heeft het met name over de kritiek van de Raad van State die nu meegenomen gaat worden. Verder zegt hij nog tegen de mensen die tegen de wet zijn: wacht überhaupt af totdat er een wetsvoorstel is, want wat er vooralsnog openbaar is, is een concept waarop commentaar is gevraagd. Dat moet eerst nog verwerkt worden.

De tekst van de persconferentie:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... -juni-2020

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:24

verootjoo schreef:
Switch2016 schreef:

Dat waren geen pandemieën. Mexicaanse griep officieel wel, maar die was niet zo heftig als Corona. En de verwachting is dat er de komende tijd meer pandemieën zullen komen.

In Nederland dan tenminste...
wat mij tegenstaat is dat er door deze noodwet dus geen interpretatie meer mogelijk is. Verder inderdaad de snelheid waardoor er dus mensen in de problemen zouden kunnen raken. Dat mensen zorgen uiten laat (hopelijk) ook zien hoe belangrijk het is met tijd en precisie dit voorstel te maken. Gezondheid is 1 maar psychisch gezondheid is minstens zo belangrijk. Mensen die een eigen gezin hebben onderschatten de impact van alleenstaanden maar ook hulpbehoevende.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 14:04