Op straat gezet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Op straat gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:19

Idd wat lenaa_tje zegt. Zo lang jouw moeder gewoon netjes haar huur betaalt en jij gewoon zoals het hoort op haar adres staat ingeschreven gebeurt er niks met haar uitkering. Pas als jij gaat werken en boven een x bedrag per jaar gaat verdienen wordt zij gekort.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:21

Laat je goed informeren, als je bij je moeder gaat wonen kan je gewoon een uitkering aanvragen en houdt je moeder recht op haar eigen uitkering. Jij wordt dan wel gekort op je uitkering maar je moeder niet.

Je moeder zal bij de toeslagen wel door moeten geven dat je in komt wonen en zal daardoor wel iets in moeten leveren aan toeslagen, maar als jij een uitkering hebt kan je dit verschil wel voor haar kunnen opvangen.

Verder echt mijn advies om contact op te nemen met het Kopland.

anjali

FennyPower schreef:
Depende schreef:
Als het al een optie is om bij je moeder te gaan wonen dan maakt dat gezien jouw leeftijd TS niet uit voor haar uitkering. Onder 21 is de kostendelersnorm niet van toepassing. Het kan wel gevolgen hebben voor haar toeslagen.

Ook niet dat de woning bouw gaat aankloppen?

Is het een 1-persoonswoning dan? En logeren mag toch altijd,hoe dan ook? Je zou vandaaruit je leven weer op orde kunnen brengen.

Amandavd

TS, je moet jezelf echt even schoppen en in actie komen. Er is niemand die jou een zak geld gaat brengen en je problemen voor je oplost. Je moet zelf eens even gaan telefoneren, googlen etc. hoe het zit/werkt als je bij je moeder tijdelijk gaat wonen.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:23

Vandaar de vraag ook of ze hulp krijgt...

Gemeenten zijn vaak wat toeschietelijker als iemand hulpverlening vanuit een wijkteam krijgt, dan wanneer je op eigen houtje zoekt. Denk bv aan het feit dat als je nergens staat ingeschreven, je een probleem hebt met het aanvragen van uitkering en toeslagen, omdat je geen adres hebt. Gemeenten kunnen tijdelijk een postadres voor jou verlenen, zodat je dit allemaal kunt aanvragen en wel die start kunt maken.
In de huidige situatie kom je niet verder. Je hebt geen inkomen omdat je niets kunt vinden of er mentaal niet toe in staat bent, kunt geen uitkering aanvragen, hebt geen netwerk en bent afhankelijk van je vriend die niet steunend is momenteel.

Daarbij weet een hulpverlener vaak de weg net wat beter plus de rechten van ts op bepaalde toeslagen.

Je valt officieel zelfs nog onder de doelgroep jeugdzorg, gezien die nu tot 23 loopt. Als je wilt, kun je ook van daaruit hulp krijgen.

Ik snap heel goed dat ook alle info uit dit topic veel is, maar iedereen reageert met halve info. Het is niet duidelijk wat je precies wilt, wat je gedaan hebt, wie er betrokken zijn en wat je opties zijn. Daarom blijf ik aandringen om ondersteuning te zoeken. Één persoon die de hele riedel met je doorneemt, die overzicht kan geven en die verstand van zaken in jouw regio heeft.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:24

Amandavd schreef:
TS, je moet jezelf echt even schoppen en in actie komen. Er is niemand die jou een zak geld gaat brengen en je problemen voor je oplost. Je moet zelf eens even gaan telefoneren, googlen etc. hoe het zit/werkt als je bij je moeder tijdelijk gaat wonen.

Ik val een beetje over deze opmerkingen. TS zit opgesloten door een zoals het klinkt manipulatieve vriend en heeft de verantwoordelijkheid over twee katten. Waarschijnlijk zit haar hoofd overvol en kan ze nu niet oplossingsgericht denken. Er is niemand in de omgeving die haar daar concreet mee helpt.

Ik zie de TS niet als iemand die in een slachtofferrol kruipt, maar als iemand die gewoon de headspace niet meer heeft om na te denken. Dan kún je gewoonweg niet in oplossingen denken, hoe graag je het ook wil.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:25

xPabloBokt schreef:
Amandavd schreef:

Ik val een beetje over deze opmerkingen. TS zit opgesloten door een zoals het klinkt manipulatieve vriend en heeft de verantwoordelijkheid over twee katten. Waarschijnlijk zit haar hoofd overvol en kan ze nu niet oplossingsgericht denken. Er is niemand in de omgeving die haar daar concreet mee helpt.

Ik zie de TS niet als iemand die in een slachtofferrol kruipt, maar als iemand die gewoon de headspace niet meer heeft om na te denken. Dan kún je gewoonweg niet in oplossingen denken, hoe graag je het ook wil.

En toch, hoe rot ook, is wat Amanda zegt wel de enige oplossing als je verder geen familie en vrienden om je heen hebt.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:26

@anjali belangrijk is dat ze zich wel inschrijft bij moeder. Dit zijn twee verschillende gemeentes (ook flink wat kilometers tussen) wil ze geholpen worden door instanties moet dat in de gemeente waar ze woont. Bij logeren kan dat niet. En ik heb het dan niet specifiek over werk of een uitkering. Maar wel eventueel begeleid wonen en school.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:28

xPabloBokt schreef:
Amandavd schreef:

En toch zal ze moeten. Ik snap wel wat je bedoelt maar dan maar headspace maken. Dat klinkt heel kort door de bocht maar ik spreek uit ervaring. Je zal je zelf uit je miserie moeten halen door iets te doen. En te gaan zitten wachten tot je je een keer beter voelt, nou succes. Je gaat je pas beter voelen als je ook iets gaat doen. Ik heb jarenlang in de oliebol gezeten, en maar huilen, en maar niet kunnen. Nou je kan prima, je ligt niet op de IC aan de beademing, hoe zwaar het mentaal ook is. En ik ben zelf jaren zwaar depressief geweest en de grootste ellende gehad dus ik weet waar ik over praat.
Niemand gaat het voor je doen tot jijzelf het heft in handen neemt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:29

Er is in omgeving Veendam nog voldoende woonruimte hoor.
Accantus wijst nog steeds woningen toe. (Goede kennis, drie weken geleden woning toegewezen gekregen)
Mijn beste vriendin heeft in twee weken tijd een woning gevonden via een makelaar. Dus dat kan je ook nog proberen.

Werk is er momenteel wel. Helemaal in kassen inderdaad. Aardbeien plukkers, asperge sorteerders, asperge "plukkers" worden nog steeds gevraagd.

Je kan vestal ook proberen, hoewel deze niet altijd fijn zijn als verhuurder (wel als je stevig in je schoenen staat...) Die hebben met regelmaat ook wat vrij.

Out of the box denken is niet zo verkeerd

Daarnaast weet ik dat je op Facebook ook actief bent.
Plaats daar eens wat vaker een oproep je?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:29

Nee daar ben ik het zeker mee eens. Ik ben alleen een beetje bang dat het ontmoedigend werkt voor de TS als ze leest dat ze zichzelf een schop onder het hol moet geven. Misschien zit het hem in de verwoording, want de essentie van de boodschap ondersteun ik ook.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:30

Maar met de achtergrond van topicstarter die ook al iets anders is dan velen anderen heeft zij gewoon recht op een coach die haar begeleidt. Dat ze nu toch tussen wal en schip lijkt te vallen is gewoon heel vervelend. Ik vind het niet gek dat ze het niet meer weet.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:31

Alle adviezen en tips zijn natuurlijk super bedoeld, maar ik vind ze wel echt gevaarlijk om zulke stellige uitspraken te doen zonder dat de precieze details (inkomsten moeder, toeslagen, etc) te kennen.

TS: vraag hulp bij de al eerder genoemde organisaties. Kom je met je huidige niet verder, klop dan aan bij bijvoorbeeld Kopland. Ga niet blind af op de adviezen van Bokt, want die kennen niet alle ins en outs van je situatie.

Ja, het is nu even flink ruk maar kop op! Voor alles is een oplossing te vinden. Schrijf desnoods alle te nemen stappen op een briefje, dan kun je alles wat je gedaan hebt afvinken en creëer je wat meer rust en overzicht in je hoofd. Je kunt het!

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:32

lenaa_tje schreef:
Maar met de achtergrond van topicstarter die ook al iets anders is dan velen anderen heeft zij gewoon recht op een coach die haar begeleidt. Dat ze nu toch tussen wal en schip lijkt te vallen is gewoon heel vervelend. Ik vind het niet gek dat ze het niet meer weet.

Precies, dat is denk ik ook wat ik met andere woorden bedoel. Als je niet weet waar je in hemelsnaam moet beginnen en al dagelijks in paniekmodus leeft dan kun je zelf ook geen begin maken. Dan heb je iemand nodig die je dat eerste zetje geeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:32

@Lenaa, dat begrijp ik, maar het belangrijkste is toch dat ze nu uit de acute noodsituatie komt,zo snel mogelijk.Als een soort crisisopvang en die is meestal bij je eigen moeder toch beter dan in een algemene opvang waar ze ook haar katten niet mee zou kunnen nemen. Want ik begrijp heel goed dat ze aan haar dieren veel emotionele steun heeft.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:38

Het eerst wat ze moet doen is die vriend verlaten, dat is echt het belangrijkste.
Die jongen is slecht voor alles voor haar.
En dus ook uitschrijven daar, want dat helpt haar niet.

Kan ze logeren bij haar moeder, top! Heeft ze onderdak.

Maar dan ben ik het toch met Amandavd eens.
Ze zal toch echt zelf de stappen moeten zetten.
En ook ik weet hoe moeilijk dat is, maar toch kan het.
Dat kost bergen energie, maar deze situatie blijven kost uiteindelijk nog veel meer.
En ja heel rot, een ander komt het je niet aandragen.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 10:45

Zijn er speciale websites of Facebook pagina's voor de vacatures van boeren?
Ik zal het nog doen ook.
Daarnaast ga ik zo even een rondje fietsen even mijn hoofd leeg maken en een mail opstellen voor een aantal organisaties opnieuw, zeker nu het weer veranderd is de situatie. Wat ik al een hele tijd aan het doen ben. (Oh nee ik zit maar stil, ik doe niks.)
Wat denk je waarom ik me van binnen helemaal op vreet. Omdat niks mee zit momenteel.

Maar goed, ik plaats wel een update als er wel wat nieuws is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:49

Gamet dat rondje fietsen meteen eens even bij wat tuinders langs.
Dat soort mensen zien graag eerst het personeel, werk vaak veel beter dan een brief/mail.

Ja dat hebben wel meer mensen dat er in periodes niets mee zit.
K.t met peren is het.
Maar dan zul je nog meer (of anders) moeten doen dan wat je al deed om daar uit te komen.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 10:54

_Penotti schreef:
Gamet dat rondje fietsen meteen eens even bij wat tuinders langs.
Dat soort mensen zien graag eerst het personeel, werk vaak veel beter dan een brief/mail.

Was ik ook van plan idd

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:55

Heel goed van je!!!
Je kan het! *\o/* +:)+

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:56

In je profiel zie ik dat je 18 jaar bent. Je ouders hebben zorgplicht tot 21 jaar. Pas vanaf je 21ste, wanneer je een inkomen hebt, wordt je moeder gekort op haar uitkering.
Lijkt mij verstandig om vanaf daar alles op te bouwen. Zorgen voor hulp en een inkomen en hierna op jezelf wonen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:01

eridinges schreef:
In je profiel zie ik dat je 18 jaar bent. Je ouders hebben zorgplicht tot 21 jaar. Pas vanaf je 21ste, wanneer je een inkomen hebt, wordt je moeder gekort op haar uitkering.
Lijkt mij verstandig om vanaf daar alles op te bouwen. Zorgen voor hulp en een inkomen en hierna op jezelf wonen.

Maar eventuele toeslagen die iemand wel nodig heeft kunnen wel veranderen.
Als je moeder wel er voor openstaat dat je terug zou verhuizen kan zij ook met haar contactpersoon praten (dat heeft een naam maar ik weet het niet meer) zij is vanwege haar uitkering ook gekoppeld aan iemand en daar kan ze dit soort vragen ook stellen.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:04

lenaa_tje schreef:
eridinges schreef:

Maar eventuele toeslagen die iemand wel nodig heeft kunnen wel veranderen.
Als je moeder wel er voor openstaat dat je terug zou verhuizen kan zij ook met haar contactpersoon praten (dat heeft een naam maar ik weet het niet meer) zij is vanwege haar uitkering ook gekoppeld aan iemand en daar kan ze dit soort vragen ook stellen.

Dat klopt, alleen je moet echt wel een zeker inkomen verdienen, wil je gekort worden op je inkomsten/toeslagen. Dat is allemaal online te vinden . Het zou voor ts mogelijk een fijne oplossing zijn om zo tijdelijk een bestaan voor haarzelf en haar dieren op te bouwen. Als haar moeder hier ook voor open staat natuurlijk.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:06

Dat valt zeker met huurtoeslag tegen. Een bijbaantje van topicstarter er naast kan al genoeg zijn omdat terug te moeten betalen. Dat moeten ze echt wel uitzoeken.
Geen huurtoeslag kan iemand serieus in de problemen brengen.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 11:12

lenaa_tje schreef:
Dat valt zeker met huurtoeslag tegen. Een bijbaantje van topicstarter er naast kan al genoeg zijn omdat terug te moeten betalen. Dat moeten ze echt wel uitzoeken.
Geen huurtoeslag kan iemand serieus in de problemen brengen.

Maar dit is allemaal online te vinden. Er geldt voor veel toeslagen een maximaal verzamelinkomen. Degene die moeder bijstaat kan haar hiermee helpen. Ze kunnen het in ieder geval uit gaan zoeken toch? Niks doen lijkt mij geen optie in deze situatie.