Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:47

Kelan schreef:
https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/ ... mm6912e3_w

En om precies te zijn dan dit stukje:
Citaat:
SARS-CoV-2 RNA was identified on a variety of surfaces in cabins of both symptomatic and asymptomatic infected passengers up to 17 days after cabins were vacated on the Diamond Princess but before disinfection procedures had been conducted (Takuya Yamagishi, National Institute of Infectious Diseases, personal communication, 2020). Although these data cannot be used to determine whether transmission occurred from contaminated surfaces, further study of fomite transmission of SARS-CoV-2 aboard cruise ships is warranted.

Of het dan nog besmettelijk is en mensen er nog ziek van kunnen worden, is een andere vraag
Die conclusie laten ze zelf in ieder geval nog open (zie laatste zin)

En dan toch nog even een berichtje voor Arabesk: ik zie dat je vooral alarmerende items post, met halve informatie, en zonder echte bron. En daarna ook niet meer reageert op verzoeken voor de bron / verdere toelichting. Daarmee lijkt je doel meer om te waarschuwen, dan om aan wetenschappelijke discussie / informatie deling te doen. Daar is dit topic in principe niet voor bedoeld. Dus wat mij betreft zou het prettig zijn als je of die berichten niet meer doet, of de moeite neemt om de bron (en dus ook het complete bericht) te posten.

Hoe moet ik de titel van deze meneer zien? Wat ik dik gedrukt heb zeg maar, komen deze beweringen uit persoonlijke communicatie?

@Arabesk, Lijkt mij ook fijn als de link er bij gedeeld kan worden. Ook ik had het stukje wat Kelan nu quote binnen 5 minuten gevonden, dus een kleine moeite.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:57

In wetenschappelijke context wordt 'personal communication' gebruikt voor situaties waarin de informatie verkregen is uit persoonlijk contact, in tegenstelling tot iets dat gepubliceerd is (bij voorkeur in peer-reviewed bronnen). Dus: het is iemands persoonlijke visie, die niet is getoetst door collega's op basis van de beschikbare data. Dat doet in principe natuurlijk niets af aan de waarheidsgetrouwheid - iets publiceren duurt soms erg lang, en dat betekent dat een onderzoeksgroep iets soms al geruime tijd weet en indien gevraagd ook informatie deelt met collega's, maar het nog niet heeft gepubliceerd in artikelvorm. Wel betekent het dat je een kleine slag om de arm moet houden wanneer je het vergelijkt met informatie die uit artikels is verkregen, want daar is dus een vrij rigoreus toetsingproces aan voorafgegaan en dat mist hier (nog).

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:12

MizzMontana

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:20

Helder, dank voor jullie uitleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:48

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:38

Over die 17 dagen staat nu een uitgebreider artikel op NOS:

Corona-materiaal na 17 dagen nog te vinden, maar dat maakt het nog niet gevaarlijk - https://nos.nl/l/2328213

Ik kan niet kopieren of citeren vanuit de app (sorry!), maar er staat inderdaad dat slechts stukjes van het virus gevonden worden, niet het hele virus. Dus je kan er niet ziek van worden, zeggen wetenschappers in dit artikel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 09:10

Ik meen ergens begrepen te hebben dat het het slechtst doet op karton (in dat artikel wat een tijdje geleden al geplaatst is, waarin het in gecontroleerde omstandigheden getest werd).. dat zou kunnen betekenen, dat in de toekomst weer eens goed gekeken zou kunnen worden naar hoe we spullen verpakken... (maar dit is een zijdelings hersenspinsel).

Ik ben wel benieuwd hoe lang het overleefd op stof,kleding etc... gezien het in-de-elleboog-hoesten en de alternatieve mondkapjes .. is daar nog ergens onderzoek naar gedaan?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 09:48

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:05

"SARS-CoV-2 was more stable on plastic and stainless steel than on copper and cardboard" - "On cardboard, no viable SARS-CoV-2 was measured after 24 hours and no viable SARS-CoV-1 was measured after 8 hours"

Oh dan had ik koper en karton een beetje door elkaar gehaald.. :j
Ja, verpakken in koper wordt wel lastig... Karton is wel een optie?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:08

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:12

Veulen84 schreef:
Hadden jullie dit overzicht al mee gekregen? Aantal geteste personen per dag, aantal zieke en percentage. Ben verder niet zo thuis in statestieken. Dus ben wel benieuwd wat andere mensen hier van vinden:

https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-1 ... -dagstaten

volgens mij laat dat alleen maar zien dat er steeds hoogdrempeliger getest wordt. Je moet echt fors klachten hebben voor er een test afgenomen kan worden.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:14

Daar kun je statistisch niet zo veel van vinden denk ik.
Het % besmettingen neemt toe, maar het aantal geteste mensen af: ik concludeer daar vooral uit dat het test beleid veranderd.
En daarmee zeggen die getallen niet meer zo veel.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 10:18

secricible schreef:
Veulen84 schreef:
Hadden jullie dit overzicht al mee gekregen? Aantal geteste personen per dag, aantal zieke en percentage. Ben verder niet zo thuis in statestieken. Dus ben wel benieuwd wat andere mensen hier van vinden:

volgens mij laat dat alleen maar zien dat er steeds hoogdrempeliger getest wordt. Je moet echt fors klachten hebben voor er een test afgenomen kan worden.

Je moet in deze tabel heel erg opletten.

De eerste kolom na datum (2e kolom dus) geeft aan hoeveel laboratoria díé dag hun gegevens in dát systeem verwerkt hebben.

Alle gegevens tot de eerste dag dat zij meedoen, worden in 1 keer doorgevoerd op die eerste dag.

Dus je kunt in deze tabel eigenlijk niet zuiver aantallen aan datums koppelen.

Over een paar dagen, als alle laboratoria meedoen, en mee blíjven doen, wordt het iets interessanter.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:18

Veulen84 schreef:

Waarom komen deze cijfers niet overeen met het aantal dat door het RIVM per dag gemeld wordt? Het lijkt dat 24 maart nog niet verwerkt is. We zitten na 24 maart op 5.560 positief geteste personen volgens het RIVM. Dit lijstje telt op tot 5.150. Dat kan, als er nog één dag mist. Maar dat zou betekenen dat die piek die het RIVM gisteren liet zien (811 besmette gevallen erbij) minder een piek is, maar meer het later doorkomen van bepaalde resultaten?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 10:19

veerledec schreef:
Veulen84 schreef:

Waarom komen deze cijfers niet overeen met het aantal dat door het RIVM per dag gemeld wordt? Het lijkt dat 24 maart nog niet verwerkt is. We zitten na 24 maart op 5.560 positief geteste personen volgens het RIVM. Dit lijstje telt op tot 5.150. Dat kan, als er nog één dag mist. Maar dat zou betekenen dat die piek die het RIVM gisteren liet zien (811 besmette gevallen erbij) minder een piek is, maar meer het later doorkomen van bepaalde resultaten?

Zie uitleg in mijn vorige post.

Dit is een systeem waar laboratoria hun gegevens in kúnnen zetten.

Niet ieder laboratorium doet dat.

Dus uiteraard mis je aantallen, vergeleken met RIVM.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 10:44

Femke_Tweety schreef:
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/N ... tured_home

Niet karton. Dit is de bron.

Van de geteste materialen het kotst op koper, het langst op plastic.

Ziekenhuizen hebben vanwege de eigenschappen van koper, soms op de kwetsbare afdelingen koperen deurklinken etc.
Meen dat dat ook met de nieuwbouw van de Isala is gedaan.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:15

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 11:35

Thnx! Zo even kijken!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:36

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 11:40

Sure_lee schreef:
Lon schreef:
De technische briefing voor de tweede kamer door RIVM en NVIC is net begonnen. Livestream bij de NOS: https://nos.nl/livestream/2328274-kijk- ... virus.html, presentatie van van Dissel (RIVM): https://www.tweedekamer.nl/sites/defaul ... e_rivm.pdf
Zeer de moeite waard, de doorgerekende scenario's wat betreft zorgcapaciteit komen straks ook aan bod.

Zie ik in die PDF nou goed dat de piek in juli verwacht wordt?

Rond 1 april volgens mij, als ik het in de snelligheid goed zie.

Ik ga zodirect beter kijken.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:43

Ik hoop het... ik snap er niet veel van. Is het de curve van geen bestrijding misschien?

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:50

Sure_lee schreef:
Ik hoop het... ik snap er niet veel van. Is het de curve van geen bestrijding misschien?

Kun je je vraag wat specifieker stellen? Er zijn heel wat plaatjes met pieken, welke bedoel je precies (slidenummer)?

Edit: als je de plaatjes op slide 11 tot en met 15 samenvat, dan wordt de piek in bezette IC-bedden verwacht tussen 30 maart en 6 april.

Volg je sinds het begin of heb je pas net ingeschakeld? Ik vind het goed te volgen, maar luister vanaf de start mee. Het detailniveau wordt opgebouwd gedurende presentatie, ik kan me voorstellen dat je overdonderd wordt wanneer je halverwege inschakelt. Waarschijnlijk kun je de presentatie later vandaag als geheel terugkijken bij de NOS.
Laatst bijgewerkt door Lon op 25-03-20 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 11:54

Lon schreef:
Sure_lee schreef:

Kun je je vraag wat specifieker stellen? Er zijn heel wat plaatjes met pieken, welke bedoel je precies (slidenummer)?
Volg je sinds het begin of heb je pas net ingeschakeld? Ik vind het goed te volgen, maar luister vanaf de start mee.

Sorry, het gaat over deze sheet bijvoorbeeld: Mate van onzekerheid over effect maatregelen tot 23 maart jl

Maar ik ben niet aan het luisteren. Dus wellicht is het met de uitleg erbij wel duidelijk.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 12:09

Dat is slide 12, daar ging de uitleg vooral over dat een grote hoeveelheid detailscenario's voor de maatregelen tot 23 maart (dit is de rode lijn op slide 11) geplot zijn.

Het meest waarschijnlijke scenario op basis van de maatregelen tot 23 maart volgt uit de grootste concentratie van blauwe lijnen, dat wil zeggen dat de piek van patiënten begin april ligt, en dat zonder extra maatregelen de IC-capaciteit (~1200 bedden voor COVID-19 patiënten) langere tijd (maanden) overschreden wordt.

Echter, op 23 maart zijn extra maatregelen genomen waardoor de piek waarschijnlijk iets lager en later komt te liggen (de groene lijn op slide 11, + gezin thuis bij één persoon mee koorts) en de IC-capaciteit waarschijnlijk nét voldoende is.

In gewone mensentaal: het wordt héél spannend of we het qua IC-capaciteit gaan redden, daarom wordt er zo hard gewerkt aan uitbreiding van capaciteit én hou je alsjeblieft aan de maatregelen, ook de nieuwe.

Edit: aangepast op basis van aanvullende informatie van NVIC.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:21

Ik zag laatst een overzicht van de leeftijden van patiënten enzo. Nu circuleert er op social media een bericht dat er ook jonge kinderen in het ziekenhuis liggen met corona. Kan ik dat ergens in de statistieken terug vinden?