Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 10:48

Een vriendin van mij was 3 wkn geleden (voordat corona in NL was) heel ziek door een rondwarend virusje. Extreem hoesten en echt beroerd. Hoewel ze nog niet helemaal hersteld is is ze zo blij dat ze dat toen had en niet nu. Bij iedere fysieke klacht gaan er nu, heel begrijpelijk, bij iedereen alarmbellen rinkelen.

Was de toespraak van Bert hier al voorbij gekomen? Hoorde het gisterochtend op de radio en hield het niet droog.

Ladybird schreef:
PSvanLot schreef:
Ik vind de live-blog van de NOS toch echt ideaal. Constant op de hoogte van de ontwikkelingen en duidelijk geschreven. Echt top.

Klopt! Echt ideaal vind ik dat!

Helemaal mee eens! Is het enige wat ik echt volg. Ook op de dagen dat ik moet werken en weinig tijd heb.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 10:53

Saskia9 schreef:
Ja zo zou je het kunnen omschrijven. Alsof je wel meer lucht wil, maar het past niet.

Ja herkenbaar!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 10:54

Astorga! ik heb precies hetzelfde.I werd 14 februari ziek. Fixe griep gehad maar nu zo goed als weer hersteld. Ben er echt opgelucht over

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 10:55

Bij ons gaat het er puur om dat kinderen zelfstandig op de computer kunnen oefenen in de programma's die ze normaal op school gebruiken. We bieden deze periode dus ook geen nieuwe leerstof aan maar gaan voor het 'pappen en nathouden' zodat we na dit alles de draad weer kunnen oppakken waar we zijn gebleven.
We verwachten toch dat de ene ouder zijn kind meer laat oefenen dan de ander dus als we nu nieuwe leerstof gaan aanbieden, krijgen we ongetwijfeld hiaten in de leerlijn.

Wij kunnen wel als leerkracht bekijken wat de kinderen thuis doen met de oefenprogramma's maar proberen het voor de rest los te laten. Iedereen gaat hier op zijn eigen manier mee om en zo zullen er ook ouders zijn die hun kinderen helemaal niets aan school laten doen. Helaas maar zulke ouders zijn er nu eenmaal ook bij.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 10:55

Daihyo schreef:
Saskia9 schreef:
Oh nee ik heb verder geen pijn ofzo.
Ben normaal echt ontzettend nuchter en alles gaat bij mij altijd vanzelf weg tot het erger wordt persoon.. Maar dit is raar. Alsof ik diep wil ademhalen maar alsnog veel minder lucht mijn longen in komt. Lastig uit te leggen. Ben niet echt benauwd, maar wel kortademig denk ik

Dat heb ik ook al een week. Maar heb ook astma en heb dat wel vaker in deze tijd. Ik ben dus mijn puffer gaan gebruiken. Maar sinds vandaag ook keelpijn, droge hoest en wat zeikerige hoofdpijn. Normaal zou ik daar niet zo'n aandacht aan besteden, maar nu merk ik dat ik voorzichtig ben en me afvraag: kan ik wel naar een afspraak toe? Kan ik wel naar buiten?

Nee. Je hebt klachten.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 10:58

Pandora2 schreef:
Muurp schreef:
Ik hoop dat het weer wat warmer wordt, dan zullen de 'reguliere griepjes en verkoudheden' wat afnemen en zal dus hopelijk wat sneller te merken zijn wanneer iemand Corona-achtige verschijnselen heeft.
En dan komt hooikoorts opzetten :') Ach... zo houden we elke keer iets.

Volgens wat ik hoorde, is de griep al zo goed als weg.
Al wie nu gaat hoesten en hoge koorts krijgt, is besmet met corona.
Aldus de viroloog in het debat gister en eergister op onze belgische tv.

Ho, de griepepidemie is hier over. Maar er zijn nog zeker wel een hoop mensen met influenza. Onze afdeling ligt er nog steeds vol mee.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:01

Muurp schreef:
Ik ben ook een halve hypochonder nu, maar ik zou toch wel een beetje willen waken in dit topic als het gaat om het gissen naar wel of geen Corona... :) Het is denk ik van belang om zo min mogelijk paniek te zaaien.

Ik denk dat het van belang is dat je in de gaten houdt of je koorts hebt of niet, en als je je echt te slecht voelt bel dan de huisarts.

Denk dat het niet meer dan normaal is dat mensen als er niet meer getest wordt, toch even hun klachten van zich af willen schrijven ;)
Ik ben juist geen hypochonder, maar ja, ik ben nu al een week verkouden, en voel me wat benauwd. Nee, geen koorts, geen hoesten. Maar ik hou me zoveel mogelijk van mensen vandaan, werk vanuit huis, ga zo min mogelijk naar buiten. En ik hóóp dat het voor iedereen mee gaat vallen.
Huisarts gaat je niet laten komen voor verkoudheid en beetje benauwd nu, en komt pas langs - of laat iemand langskomen van andere organisatie - als je flinke koorts én flinke benauwdheidsklachten hebt. Dus die ook echt pas bellen als je je écht niet ok voelt. Daar voel ik nu nog geen aanleiding toe.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:04

Arabesk schreef:
Urbiezira schreef:
Is er ook een topic voor als je het coronavirus hebt, of kan je je dan hier melden?

Ik ben vanochtend door de huisarts gediagnostiseerd, of nou ja, ze is zo zeker als het kan zonder dat ze een test moet afnemen. Dus ik zit thuis met mijn vriend in quarantaine. Voel me net een kortademige zeehond, niet fijn. Hoop dat het niet gaat verergeren, maar snap heel goed dat mensen die minder gezond zijn of longproblemen hebben al snel in de problemen komen.

Zijn er nog andere mensen in zo'n zelfde situatie als ik? Merk dat ik behoefte heb erover te praten.

Wow heftig. Heel veel beterschap. Kunnen we je vanuit bokt blij maken met een kaartje? Ook voor de andere getroffen bokkers overigens.

Ik ben superblij met dit topic. Facebook is één grote waardeloze zooi nu wat dat betreft. Je wil toch vooral horen van anderen hoe het gaat, wat ze waarnemen, ook in andere landen en in NLD op straat. Bokt is een enorm groeps aam betrouwbare 'vrienden ' wat dat betreft.

Lijkt me superleuk, Arabesk. :j ik stuur je wel even pb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:04

In Engeland maken ze zich zorgen omdat er vanwege de brexit minder medicatie uit de eu komt en ook beademingsapparatuur.
( bron: Engelse familie).

Skippy01

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:05

In Engeland wordt nu ook opgeroepen om ouderen gewoon 12 weken binnen te laten blijven, alsook andere kwetsbare groepen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:08

Skippy01 schreef:
In Engeland wordt nu ook opgeroepen om ouderen gewoon 12 weken binnen te laten blijven, alsook andere kwetsbare groepen.

Ja maar hun hebben wel een hele andere idee over wat te doen dan de rest van Europa. Die sluiten veel maar hun doen dus dit alleen met die kwetsbare groepen.

Benieuwd waar op de langere termijn het nu beter is.( vast voor de ziekenhuizen omdat ze verspreid ziek worden en daar een piek komt.)

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:11

Zouden we in tijden van volledige lockdown naar onze paarden mogen gaan? Die die op pension staan of die die ergens bij ouders gestald staan?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:12

Jeetje 12 weken dat is echt lang. Serieus, ik had vanmorgen ook ineens het besef dat 3 weken kind thuis van school best lang is. En dat de kans heel groot is dat het langer wordt, of meer maatregelen. Ik had echt even een moment van "help!!" . Helemaal na het bijlezen van dit topic en de opmerking dat de maatregelen die nu zijn afgesproken ons niet gaan helpen. Ik zag het echt even niet meer zitten. Komt bij dat ik zelf nog steeds echt niet fit ben en me gewoon niet fijn voel. Helpt ook niet mee natuurlijk. En dat er vanuit de media nog steeds geen lichtpuntjes komen wbt de maatregelen in andere landen. We weten dus nog steeds niet wat echt helpt. Ik had zo gehoopt ergens een beetje geruststelling te vinden. Gelukkig geeft Bert een beetje lucht aan de hele toestand.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:14

Evikes schreef:
Zouden we in tijden van volledige lockdown naar onze paarden mogen gaan? Die die op pension staan of die die ergens bij ouders gestald staan?

In Italië nog wel begreep ik. En in Spanje alleen als ze echt afhankelijk van jou als individu zijn, dus dan zou je niet meer naar pension mogen, maar wel uiteraard verzorging doen als ze aan huis staan of op een gehuurd stuk grond. Nogmaals, van horen zeggen, en misschien ook daar per regio/ gemeente verschillend hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:15

Evikes schreef:

Als de lockdown gebeurt zoals in andere landen niet vermoed ik.
Bovendien heeft de pensionhouder ook recht op een quarantaineplek, en dat gaat niet met heel de tijd mensen op je erf.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:16

Ik kreeg gisteren een mailtje van de zorgboerderij van mijn zoon. Zij blijken ook cruciaal beroep te zijn en dus open. Met een hele hoop mitsen en maren en het logeren gaat niet door,maar voor die doelgroep kan het zo'n ontzettende afleiding zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:17

Trump sprak gisteren over juli / augustus. We zijn nog lang niet klaar.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:18

SusanH schreef:
Jeetje 12 weken dat is echt lang. Serieus, ik had vanmorgen ook ineens het besef dat 3 weken kind thuis van school best lang is. En dat de kans heel groot is dat het langer wordt, of meer maatregelen. Ik had echt even een moment van "help!!" . Helemaal na het bijlezen van dit topic en de opmerking dat de maatregelen die nu zijn afgesproken ons niet gaan helpen. Ik zag het echt even niet meer zitten. Komt bij dat ik zelf nog steeds echt niet fit ben en me gewoon niet fijn voel. Helpt ook niet mee natuurlijk. En dat er vanuit de media nog steeds geen lichtpuntjes komen wbt de maatregelen in andere landen. We weten dus nog steeds niet wat echt helpt. Ik had zo gehoopt ergens een beetje geruststelling te vinden. Gelukkig geeft Bert een beetje lucht aan de hele toestand.

Dikke knuffel voor jou SusanH!
Het is ook gewoon een heel ingewikkelde tijd. :(:)

Heb een vriendin waarvoor psychisch gezien de maatregelen nu gevaarlijker zijn dan het virus zelf. Probeer er op afstand zo veel mogelijk voor haar te zijn.

Op de 3fm is Sander bezig om alle radiostations vrijdag tegelijkertijd 'You'll never walk alone' te laten draaien. Mooi initiatief!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:20

Ik hoorde het ook net op 3FM. Dat haalt me dan wel uit mijn dip gelukkig. En dank voor de knuffel. Iedereen kan er wel 1 gebruiken nu.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:21

Skippy01 schreef:
Muurp schreef:
Ik ben ook een halve hypochonder nu, maar ik zou toch wel een beetje willen waken in dit topic als het gaat om het gissen naar wel of geen Corona... :) Het is denk ik van belang om zo min mogelijk paniek te zaaien.

Ik denk dat het van belang is dat je in de gaten houdt of je koorts hebt of niet, en als je je echt te slecht voelt bel dan de huisarts.

Denk dat het niet meer dan normaal is dat mensen als er niet meer getest wordt, toch even hun klachten van zich af willen schrijven ;)
Ik ben juist geen hypochonder, maar ja, ik ben nu al een week verkouden, en voel me wat benauwd. Nee, geen koorts, geen hoesten. Maar ik hou me zoveel mogelijk van mensen vandaan, werk vanuit huis, ga zo min mogelijk naar buiten. En ik hóóp dat het voor iedereen mee gaat vallen.
Huisarts gaat je niet laten komen voor verkoudheid en beetje benauwd nu, en komt pas langs - of laat iemand langskomen van andere organisatie - als je flinke koorts én flinke benauwdheidsklachten hebt. Dus die ook echt pas bellen als je je écht niet ok voelt. Daar voel ik nu nog geen aanleiding toe.

Maar hier hebben mensen het over druk op de borst etc, en gaat het al een paar pagina's over het bespreken van klachten. :)

Ik denk dat het prima is om te vragen te stellen en evt advies te geven, maar dat we er echt voor moeten waken dat we twijfels/paniek niet gaan versterken oid. Het topic verloopt prima, met gebruik van de juiste bronnen en elkaar wijzen op fabels en meningen. Laten we dit dan ook doen met het bespreken van symptomen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:22

Djali schreef:
Trump sprak gisteren over juli / augustus. We zijn nog lang niet klaar.

Maar ik denk dat dat zo is ook. Mede ook na wat Rutte gister zei. We zijn er voorlopig nog niet klaar mee. Ik hoop dat het in het voorjaar toch beter gaat, maar we zijn er nog wel even zoet mee

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:23

Ik denk dat we er nooit van af komen.
Maar niet dat het deze vormen aan blijft houden.
En dat is ook precies de bedoeling.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:27

De meeste bokkers zijn serieuzer dan veel mensen om mij heen, vrienden en familie zijn nog niet zo doordrongen van de ernst van de zaak. Denk dat dat toch komt omdat je als paardenliefhebber allemaal wel minimaal één keer van dichtbij hebt gezien hoe het droes en of rhino gaat. Stallen op slot, kleding verwisselen en wassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:29

_Penotti schreef:
Ik denk dat we er nooit van af komen.
Maar niet dat het deze vormen aan blijft houden.
En dat is ook precies de bedoeling.

Uiteindelijk zou er wel een algehele immuniteit voor kunnen bestaan.
Maar inderdaad of het echt ooit uitgeroeid wordt.. we zullen het moeten zien.

De Spaanse griep 100 jaar geleden is uiteindelijk ook gewoon verdwenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 11:31

Ik merk in mijn omgeving vooral nog spot. Als je er wat van zegt, dan doe je aan paniekzaaien. Heel gek vind ik het.