Ongepland zwanger. Houden of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:30

Onderdeel van je leven klinkt zo overdreven. Alsof je de rest van je leven er elke dag aan denkt.

Sterkte met je keuze TS.

Mungbean

Re: Ongepland zwanger. Houden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:33

Dat kan absoluut zo zijn. Een vriendin van mij draagt dat inderdaad al 20 jaar als een last mee ondanks dat ze er toen 100% achterstond omdat ze net student af was en de vader niet in beeld was en ze het bovendien toen fysiek niet aan kon.
Ze dacht er vrede mee te hebben, maar toch niet blijkbaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:37

bevertje schreef:
Captain schreef:
Wat een onzin. Alsof er altijd een geestje om je heen blijft zweven.
Ik geloof best dat er mensen zijn die spijt hebben van abortus maar om het nu als een feit neer te zetten dat er altijd 'iets' zal zijn gaat mijns inziens te ver.

Heb veel respect voor je TS! Vind het super dat jullie er zo in staan en serieus mee bezig zijn. +:)+

Dat bedoel ik niet. Maar dat welke keuze je ook maakt, dat dit altijd onderdeel zal zijn van je leven.

Ik snap Bevertje wel, ze zegt het misschien wat zweverig maar ik heb nog steeds in April het gevoel dat er eigenlijk een verjaardag gevierd moet worden, toen was ik namelijk uitgeteld van de eerste, eindigde in een miskraam maar dat zet je wel van je af maar vergeten die je het nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:56

Iedereen is anders, ik kan me de exacte datum van mijn miskraam niet herinneren. De due date wel, maar alleen omdat het 20/02/2020 was. Of 22/02/2020. :')

De een huilt elke dag/maand/jaar bij een miskraam/abortus, de ander heeft er weinig moeite mee. Beide niks mis mee.

Voor altijd onderdeel van je leven, nee, dat is voor mij echt niet zo.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:15

Twijfelmam schreef:
We hebben een echo gehad en die hebben we ook gezien. Dat deed gek gezegd helemaal niks met mij... Ik vond het vooral een wormpje.. Had me er meer bij voorgesteld. Ben wel heel blij dat we het gedaan hebben.

Ik heb ook nog altijd niet het gevoel dat er iets in mij groeit. Ik voel me vooral misselijk :+ . En mijn borsten zijn wel echt serieus groter geworden (dat mag zo blijven :j ).

Lieve ts wat moet deze beslissing moeilijk voor jullie zijn.
Ik wil jullie daar dan ook heel veel sterkte voor wensen.

En ondanks dat ik wel erg gewenst zwanger was, hadden wij ook weinig met die eerste paar echo's.
Waar vriendinnen en collega's bij de eerste echo emo werden, zag ik er niks in, en voeldd er ook weinig bij.
Pas toen ze ons het hartje lieten horen (na een paar afspraken) kreeg ik een klein sprongetje.

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:25

Anthea schreef:
Iedereen is anders, ik kan me de exacte datum van mijn miskraam niet herinneren. De due date wel, maar alleen omdat het 20/02/2020 was. Of 22/02/2020. :')

De een huilt elke dag/maand/jaar bij een miskraam/abortus, de ander heeft er weinig moeite mee. Beide niks mis mee.

Voor altijd onderdeel van je leven, nee, dat is voor mij echt niet zo.

Dat is ook zo, iedereen is anders en gaat er op haar eigen manier mee om. Ik denk wel dat er een verschil zit tussen het bewust afbreken van een zwangerschap of een miskraam krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:31

Daar heb je gelijk in Bevertje :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:01

tita schreef:
elnienjo schreef:
Kun jij je je tijd in (of voor) de baarmoeder nog herinneren dan?

Nee maar de abortus zal altijd onderdeel van je leven blijven en gaat je vormen.

Nee hoor. What's done is done. Bij mij dan.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:10

Maar ik denk wel hoe meer het een echte keuze is waar je hard en lang over nadenkt, hoe meer de kans dat het inderdaad echt een onderdeel van je leven gaat worden.

Er zullen zeker vrouwen zijn die écht geen kinderen willen, die nog geen seconde moeten nadenken en die naar de abortuskliniek rennen. Er zullen vrouwen zijn die zeggen "oh ja dat is waar ook, 15 jaar geleden was ik eens zwanger, was ik alweer vergeten haha".

Maar ik denk als het een moeilijke afweging wordt dat het wel degelijk kan -het gebeurt immers gewoon - dat je het altijd ergens meedraagt. En dan hopelijk met een soort van gerust gevoel dat je het juiste hebt gedaan en dat je er vrede mee kan nemen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:30

Jammer dat mensen mij niet goed begrijpen

Onderdeel van je leven wil helemaal niet zeggen dat je er dagelijks mee bezig bent, elke ervaring in je leven vormt je.
En draagt bij aan een stukje herinnering

Benoite

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:52

Nou het vormt niet iedereen hoor! Voor mij waren ze allebei zo onbelangrijk. Een antibiotica kuur van 10 jaar geleden vormt mij ook niet en die dood ook vanalles. :=. En ja als het ter sprake komt kan ik mij die antibiotica kuur ook heus nog wel herinneren maar meer ook niet. Gelukkig zijn we allemaal anders :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:08

Een keuze maak je met verstand en hart. En zelfs dan weet je nog niet of je later spijt krijgt hiervan.
Life is what happens while you make (other) plans.
We denken veel invloed te hebben, maar uiteindelijk is dat maar een klein deel van ons leven.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:40

Ik denk dat een abortus of een miskraam een enorme impact op iemand kan hebben. En sommige zullen dat een leven lang met zich mee dragen.
Maar ik denk dat er ook veel mensen zijn die juist opluchting voelen na een abortus en probleemloos hun leven verder leven zonder er ooit nog met (veel) verdriet aan terug te denken.

Zelf heb ik meerdere miskramen gehad. Het was niet leuk en ik was echt wel even verdrietig. Maar kon me er heel snel overheen zetten. Denk er bijna nooit aan en anders is het eigenlijk zonder gevoel. Ik heb het nooit als kindje gezien, maar gewoon een zwangerschap die niet doorgezet is. Ik ben toen zelfs een dag na mijn miskraam gaan carnavallen. Al begrijp ik het ook zeker dat er vrouwen zijn die er kapot van zijn en dit lang/altijd met zich meedragen.

Iedereen gaat er anders mee om en alles daarin is goed. TS staat er naar mijn idee best nuchter in. En natuurlijk is een abortus ingrijpend en moet je er niet te licht over denken, maar ik geloof echt dat dit bij sommige mensen juist voor een opluchting zorgt en ze het makkelijk kunnen loslaten.
Het is alleen lastig dat je van te voren niet weet hoe je gevoel precies gaat zijn. Maar dat geldt voor iedere beslissing.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 08:03

tita schreef:
MarcoBorsato schreef:
Hoe bedoel je, vrij van zorg?

Moeder 24/7 komende 18 jaar
Kleine kinderen kleine zorgen, grote kinderen grote zorgen.

Persoonlijk vind ik al die verhalen over feit hoe makkelijk je je leven hervat heeft, niks toevoegen voor de ts.
TS voor zelfde geldt ben je enorme moederkloek en laat je makkelijk je principes varen.
Je weet niet hoe je je gaat ontwikkelen als moeder zijnde, maar met wilskracht kun je het ver schoppen om geregeld dingen voor jezelf te doen.

Maar een ding weet ik wel, je leven verandert

18 jaar? Vergeet het maar...zo lang ze leven! Die van ons zijn inmiddels 21 en 25 jaar waarvan onze dochter van 25 een zorgenkind. Geloof me, zij belde afgelopen zaterdagavond dat er iets was en haar vriend was niet thuis. Dan liggen wij als ouders nog steeds te waken die nacht met de telefoon op het nachtkastje hoor! Heel eerlijk: ik heb er nauwelijks over nagedacht toen ik op mijn 23ste zwanger werd dat de mogelijkheid bestond géén gezond kind te krijgen. Als het je overkomt is de wereld nooit meer hetzelfde. Niet alleen in negatieve zin overigens want álles staat in een ander daglicht dan. TS wat een ingewikkelde keuze! Er zijn voor beide kanten zoveel dingen te zeggen. Ik kan alleen maar zeggen: volg je hart.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 08:15

Kinderen zijn leuk en kinderen zijn afschuwelijk, ze zijn lief en stout en vaak tegelijkertijd, de pubertijd vond ik persoonlijk geweldig , ze geven veel en nemen nog meer, ze halen je als moeder vaak uit je comfort zone en kinderen die niet gezond zijn, maar ook gezonde kinderen geven zorgen.

IK had er geen minuut van willen missen ook al zijn er momenten geweest dat ik het echt zwaar vond en nu de kleinkinderen komen vind ik het toch ook weer heel erg leuk allemaal, ook al maak ik me zoals gewoonlijk ook weer zorgen. Dat hoort erbij.

Dus dat TS dit als een enorme stap beleefd kan ik me goed voorstellen. Dus goed dat er heel goed over na gedacht wordt. Het enige wat TS van mij kan aannemen is, dat ze onvoorwaardelijk van haar kindje gaat houden als ze de zwangerschap gaat doorzetten. Daarvoor is ze nu al veel te bewust en fijn er mee bezig.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:14

Mooi geschreven pien_2010.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:20

Dat onvoorwaardelijk houden van (beide kanten op) is dus gewoon niet altijd waar (uiteraard gelukkig vaker wel dan niet, maar zeker geen 100%). Dus ik snap niet hoe iemand kan verzekeren dat dat altijd gebeurt.

Er zijn mensen die tegen mij (bewust kindvrij) zeggen dat als ze alles hadden geweten, het niet nog eens hadden gedaan. En die hebben geen hele kleine kinderen meer. En die houden heus van hun kinderen en zorgen er ook echt goed voor. Maar hadden het zich heel anders voorgesteld. Vergeet ook niet wat voor extra belasting het op je relatie legt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:24

De echo’s zijn heus niet voor iedereen ‘ooooo’ en ‘aaahhh’
Hier nog nooit ontroerd geweest bij een echo, het enige wat ik wil weten is dat alles ok is met die kleine. De fotootjes, het hartje horen kloppen,...., dat zegt me echt waar amper iets.
Toch ben ik een moederkloek 200% eens dat kleine wezentje in mijn armen ligt.

Qua borsten, tijdens mijn eerste zwangerschap zijn ze geëxplodeerd en nooit meer gekrompen. Na de bevalling zat ik zo weer in mijn oude broeken, dus ook geen blijvende kilo’s, behalve een extra kilo tiet aan elke kant mss....
Dus zoiets is echt persoonlijk.

Twijfelmam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 11:11

Lieve bokkers.

G*d wat is dit klote moeilijk. We kunnen niet echt een keuze maken en hebben daarom besloten om de keuze die we VOOR de zwangerschap gemaakt hebben, te respecteren. Die maakte we zonder druk, na bijna 2 jaar nadenken.

Een keuze deels gemaakt vanuit angst. Angst voor verlies van de vrijheid, voor de zorgen, voor het financiële plaatje, voor de druk.

En deels gemaakt uit liefde. Ik heb liever spijt van abortus dan van een kind. Ik zou nooit en te nimmer een kind willen dat zich niet gewenst voelt. Natuurlijk zouden we er van houden maar zijn we na een jaar of na 2 jaar nog steeds gelukkig met onze keuze? Zo niet dat zou het kind hieronder te leiden krijgen. Liefde voor het kind dat er nog niet is door het beschermen voor de huidige wereld en de ontwikkelingen die er op plaats vinden. Liefde voor elkaar, iets wat ons heel veel waard is.

De afspraak staat morgen en hoewel ik er zeker geen 100% achter sta hoop ik dat ik het kan. De volmondige JA als ze het me vragen. De Ja die nodig is om dit klompje cellen weg te halen en onze vervelende situatie te beëindigen en daarmee het leven wat uit liefde is ontstaan.

|(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:14

Jullie hebben een besluit genomen, TS. Dapper. Ik wens je veel sterkte. Het zal niet makkelijk voor jullie zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:14

Heel veel sterkte toegewenst morgen :(:)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:15

Moeilijk, dappere beslissing. Sterkte!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:17

Sterkte morgen. En de komende periode.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:20

Sterkte morgen TS. :(:)

(Wil je nog wel even meegeven dat stel je ligt daar morgen en alles schreeuwt in je dat je die ja niet wil en kan zeggen heb je het recht om dat niet te doen hè. Jouw lijf, jouw keuze)
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 02-10-19 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:20

Ik wil jullie heel veel sterkte wensen! Een hele moeilijke keus. En onthoud, er is geen goed of fout. :(:)