De eikenprocessierups

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:49

Ik denk dat er weinig anders op gaat zitten dan zoveel mogelijk eiken kappen en nieuwe bomen aanplanten (meer diversiteit) en hopeljk ook al volwassen bomen aanplanten.. Hier rondom kantoor staan ook puur en alleen eiken, fietspaden hier zijn eikenlaantjes.. weinig diversiteit wel veel rupsen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:58

Ik denk niet dat dat een oplossing is.
Duurt lang voordat er weer grote bomen zijn.
Uitdunnen van eiken misschien wel een optie.
Maar het gros vervangen zie ik niet zitten.

Als het vervangen wordt door berken, hele grote toename bij mens en dier van pollen allergie.
Iep krijgen iepenziekte, esdoorn moet je ook de goede variant planten.
Platanen knappen spontaan af, populieren houden het ook beperkt vol.

Bestrijding van de rups lijkt mij beter en goedkoper dan het kappen en vervangen van bomen.

En hoe gaat het eigenlijk in Frankrijk etc.
Daar zit die rups al veel langer, de overlast is het zelfde of althans de waarschuwingen voor de rups.
Maar hoe gaan de inwoners en vakantiegangers er dan mee om?

Wij hebben veel tuinvogels en vleermuizen en in totaal 9 hele grote eiken staan en 3 kleintjes.
In twee bomen kleine nesten ontdekt.
1 nest gehaarlakt en vervolgens verbrand. De andere moet nog.
Terwijl langs de openbare weg bijna iedere eik onder de nesten zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:59

Heb in Frankrijk geen rups gezien eigenlijk.. ben er een maand geweest en net 2 weken terug := dus daar zal bestrijding wel een stuk harder gaan. Volgens mij gebruien ze daar ook gewoon sterk spul voor

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:12

Hanafubuki schreef:
Heb in Frankrijk geen rups gezien eigenlijk.. ben er een maand geweest en net 2 weken terug := dus daar zal bestrijding wel een stuk harder gaan. Volgens mij gebruien ze daar ook gewoon sterk spul voor

Daar zijn meer natuurlijke vijanden, hier hebben tot nu toe alleen de koolmezen en boomklevers door dat je ze ook kunt eten (wat de vogel niet kent eet ie niet), daar zijn veel meer vogelsoorten die ze eten en meer insecten (bepaalde kevers) die ze ook eten. Die beesten komen hier ook nog wel naar toe maar zijn nog onderweg. Over een paar jaar zal het hier ook weer minder worden als onze natuur zich hier weer op heeft aangepast.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:37

De vermoedens verbaasd me niks, oosten nu zeker 50 % en mogelijk meer al besmet. Onderweeg langs de rivier. Een solitaire eik de rest andere bomen daarom heen alleen weiland en water en de boom hing vol -O-

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 16:31

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 17:12

Ik heb er zelf nog geen last van gelukkig. Wij hebben hier een fietspad dat langs ons huis loopt en dat heet het eikenpad. Kan je wel raden wat voor bomen daar staan.. Er hangen alleen niet overal lintjes terwijl er wel bomen zijn waar ze echt wel in zitten. De tuinman zei van de week dat je eigenlijk van elke boom er wel van uit kan gaan dat ze er inzitten.

Ik las hier trouwens de tip over de plakband/ducttape. Mijn vader heeft dat getest en het hielp echt dus dank daarvoor :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 17:24

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 18:26

Bij mij duurde de ergste jeuk 4 dagen en nu neemt het gelukkig af.
Af en toe nog een opleving, maar ik denk dat ik het ergste heb gehad!
Voorlopig maar even geen fietstochtjes meer door het bos :')

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:51

Pandora2 schreef:
https://www.hln.be/showbizz/muziek/fest ... ~a29a37b3/

Ze hebben dit wel heel erg snel moeten aanpakken. Festival begint vandaag :=

De rupsen zijn weg, maar dat wil helaas niet zeggen dat de kust, of eigenlijk het grasveld, nu helemaal veilig is. De verrekte haartjes die al zijn losgelaten, zweven nog vrolijk rond. Ik hoop dat festivalgangers er niet te veel last van hebben. Wel fijn dat de nesten in elk geval zijn weggehaald.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 06:36

Als test gisteravond laat paar plekken met zoutscrub gedaan, geen zalf gebruikt daarna en dat lijkt geholpen te hebben. Die plekken hebben vannacht niet gejeukt. Andere plekkn daarentegen. Aaargh

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:30

Lees nu dat gekneusd weegbree blad helpt tegen de jeuk.
De meeste paardenweides zijn wel voorzien van dit onkruid.
Misschien dat gekneusd hondsdrafblad ook helpt.
Helpt bij geïrriteerde huid.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:32

Bij brandnetel werkt zuring ook.

Maar heb vanmorgen van pure ellende alles met zout gescrubt en oh de jeuk is een heel stuk minder. Ook duidelijk minder bultjes nu. Roodheid nog wel maar kennelijk kun je zo ook haren weghalen en wegspoelen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:39

karuna schreef:
Bij brandnetel werkt zuring ook.

Maar heb vanmorgen van pure ellende alles met zout gescrubt en oh de jeuk is een heel stuk minder. Ook duidelijk minder bultjes nu. Roodheid nog wel maar kennelijk kun je zo ook haren weghalen en wegspoelen.

Interessant, maar niet geheel onlogisch! **gaat zich opsluiten in de douche met enorme pot zout**

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:42

Mij ook, dacht haren gaan met plakband eruit. Met scrubben haal je ook laagje weg. Eens testen dus, heb voldoende scrubzout staan. Het brandt wel enorm. Huid daarna rood maar dat wat ik vannacht had gedaan is jeukvrij gebleven.

Enige gekke de bulten zitten overak behalve op mijn rug, (tot nu toe dan, afkloppen)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:43

karuna schreef:
Enige gekke de bulten zitten overak behalve op mijn rug, (tot nu toe dan, afkloppen)

Ow hier ook op rug helaas, echt overal! brrrr >;)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:52

Mijn enkels jeuken het meest. Vooral als ik net mijn sokken uittrek. En dan in combinatie met Restless Legs, nou dan lig je lekker in bed hoor. >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:28

Tot voor kort was die hele rups een ver-van-mijn-bed-show voor mij, ik wist wel wat de lintjes om de bomen betekenden, maar zelf nog geen overlast er van ervaren. Helaas echter zitten ze nu naast onze wei, en door de wind zijn de paarden nergens meer veilig.. 1 paard heeft zn snoet onder de blaasjes zitten, de ander een dik ontstoken oog.. Ook hebben 2 van de 4 plekken op hun benen zitten, tot bloedens toe (ik denk van de jeuk?).. -O-

Nu dus maar opzoek naar extra vliegenmaskers (1 paard laat hem wel zitten, de ander heeft zo'n ding in no-time af, en de andere 2 zijn kleine pony's dus ik vrees dat die maat er niet eens is...) en bedenken hoe ik de paarden het beste kan berschermen tegen die krengen.. Als iemand daar tips voor heeft?

Ik durf de paarden nu eigenlijk ook niet in een ander gedeelte van het land te zetten, ze stonden al zo ver mogelijk van de eik af dus met verplaatsen komen ze er alleen maar dichter bij.. Nu zijn die haren 8 jaar lang giftig, dus het land ten minste 8 jaar niet gebruiken is ook geen optie.. -O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:36

In onze krant stond vanmorgen een stuk. Er is een bedrijf die een mengsel van kruiden, knoflook en ui heeft ontwikkeld wat erg goed schijnt te werken. Ben benieuwd of dit landelijk wordt opgepakt.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:38

Kinke schreef:
In onze krant stond vanmorgen een stuk. Er is een bedrijf die een mengsel van kruiden, knoflook en ui heeft ontwikkeld wat erg goed schijnt te werken. Ben benieuwd of dit landelijk wordt opgepakt.

Dat heb ik ook gezien ja. Als dat wordt opgepakt, stinkt het wel even, maar schaden we de natuur in elk geval niet verder.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:41

ach, ik las dat het naar een broodje kaas/ui ruikt, helemaal prima :D
Blijft natuurlijk nog steeds het probleem dat er lang niet genoeg mensen zijn om die rupsen te bestrijden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:11

Als je een slaatje wilt slaan moet je nu een bedrijf beginnen in de rupsen bestrijding }> Goud geld!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:14

Shaggy09 schreef:
Als je een slaatje wilt slaan moet je nu een bedrijf beginnen in de rupsen bestrijding }> Goud geld!

Ja dat dachten wij ook al. En je hoeft maar de helft van t jaar te werken :P

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:15

Precies! Wel net in de heetste periode van het jaar maar van de winter kun je ook lekker naar de zon. {:}

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:16

Nee joh, in de winter ga je door met het zoeken naar rupseneitjes die nog niet zijn uitgekomen en vernietigen!