Duurzame alternatieven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SplashIsLief

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 10:37

Ik wilde ook een regenton maar toen kwam ik erachter dat onze waterpijp naar de buren loopt dus dat wordt wat lastig :))

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-19 11:47

Blijheid schreef:
Hebben jullie er nog een pomp in om genoeg druk te krijgen om met de slang water te geven of lukt dat zo ook goed?

Zet de ton/vat op een verhoging :j Hoe hoger de ton staat, hoe hoger de druk.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 15:09

Ik heb een 1000l vat op een verhoging van zo'n 30 cm gezet. Alle tuinen kan ik ermee water geven, en de waterbak van de pony's vullen. Alleen de aardbei bakken die op 1.60 hangen heb ik geen water meer. Een sproeikop erop werkt ook niet bij mij.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:02

Ik gok dat er hier niet zoveel mensen folders krijgen, maar misschien is dit iets wat je kan aanraden aan familie/kennissen die ze wel willen ontvangen:
https://nos.nl/artikel/2282092-waarom-n ... nders.html
Er zijn initiatieven waarbij je alleen de folders kunt ontvangen die je echt gaat lezen! :) Dat scheelt ook al enorm veel papier. (Gemiddeld 8 versus gemiddeld 30 las ik)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:43

Weet iemand een goed alternatief voor koffiefilters? Wij hebben een herbruikbaar filter, zo een: https://www.philips.nl/shop/huishoudeli ... lsrc=aw.ds maar gebruiken momenteel gewone filters. Als ik de bovenstaande ga gebruiken, hoe zit dat dan met de opvang van de 'slechte' stoffen in koffie zoals cafestol?

Een andere optie die ik vond ik deze: https://www.greenjump.nl/Product/Eten-e ... 5eEALw_wcB Lijkt me al weer beter qua doorlaten van bepaalde stoffen, maar is dat echt zo en hoe zit het met schoonmaken?

Edit: Dille en Kamille heeft deze optie nog: https://www.dille-kamille.nl/nl/accesso ... 18859.html RVS klinkt wat raar voor een filter, maar wel lange levensduur denk ik.

Hoop dat er iemand is die dit weet, google kan het mij tot nu toe niet vertellen..

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:42

Ik heb die van Dille en Kamille. Vind hem er fijn, goed schoon te houden en droogt snel. Tot nu toe houd hij het prima, maar heb hem dan ook pas een goede maand. Hij schijnt 5 jaar mee te kunnen gaan.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:45

Magrathea schreef:
Ik gok dat er hier niet zoveel mensen folders krijgen, maar misschien is dit iets wat je kan aanraden aan familie/kennissen die ze wel willen ontvangen:
https://nos.nl/artikel/2282092-waarom-n ... nders.html
Er zijn initiatieven waarbij je alleen de folders kunt ontvangen die je echt gaat lezen! :) Dat scheelt ook al enorm veel papier. (Gemiddeld 8 versus gemiddeld 30 las ik)

Mooi initiatief :j

Ik heb een nee nee sticker aangevraagd dit jaar, maar mis het soms wel :j

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:51

Waarom niet gewoon de folders online kijken? Scheelt bezorgen, printen, papier en afval.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:59

Waar kan je die sticker aanvragen ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 15:09

Ik heb een aluminium NEE - NEE plaatje bij de Heuts gekocht laatst. Daar lagen ze in de aanbieding-bakken.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 16:05

Dat initiatief werkt hier dus niet, de folders die ik wel wil hebben zitten er niet tussen.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 16:10

Maris schreef:

Bij de gemeente (althans in Tilburg). Ik had hem binnen een dag :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 17:49

Maris schreef:

Hier liggen ze gewoon bij de gemeente, gratis mee te nemen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 19:27

Volgende week dan maar eens kijken bij de gemeente, bedankt voor de tip.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 21:06

duurzame energie, zonnepanelen zijn straks niet aantrekkelijk meer door de nieuwe regeling. wat erg jammer is mensen worden zo gestraft en is de investering niet rendabel meer. als je in de winter niet meer kan profiteren van de opgewekte stroom, terwijl je dan het meeste nodig hebt met lampen en zo. in de zomer heb je immers minder stroom nodig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 21:07

OleJon schreef:
duurzame energie, zonnepanelen zijn straks niet aantrekkelijk meer door de nieuwe regeling. wat erg jammer is mensen worden zo gestraft en is de investering niet rendabel meer. als je in de winter niet meer kan profiteren van de opgewekte stroom, terwijl je dan het meeste nodig hebt met lampen en zo. in de zomer heb je immers minder stroom nodig.

Wat gaat er veranderen dan ?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 21:16

Maris schreef:
OleJon schreef:

Wat gaat er veranderen dan ?

de stroom die je opwekt met mooi weer laat de meter terugdraaien en als je dan snachts of in de winter stroom gebruiktdan gebruik je wat je terug geleverd hebt maar dat bouwen ze van 2023 af. als je stroom opwekt moet je het eigenlijk ook meteen gebruiken terwijl je juist in de winter het meeste profijt van hebt
https://www.businessinsider.nl/zonnepan ... 3-bestaan/

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 21:33

Salderingsregeling gaat er vanaf := onbegrijpelijk...

Maar ms zijn er tzt wel goede accu’s oid om je eigen opgewekte energie op te slaan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 22:14

OleJon schreef:
de stroom die je opwekt met mooi weer laat de meter terugdraaien en als je dan snachts of in de winter stroom gebruiktdan gebruik je wat je terug geleverd hebt maar dat bouwen ze van 2023 af. als je stroom opwekt moet je het eigenlijk ook meteen gebruiken terwijl je juist in de winter het meeste profijt van hebt

Niet zo gek, zonnepanelen leveren niet genoeg tussen november en maart, juist als je die stroom het meeste nodig hebt. Electriciteitsnet zal dan dus via andere stroombron moeten bijproduceren en dat kost geld. Leuk is het niet, logisch is het helaas wel.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 08:45

Ik las hier over stasher bags, siliconen bewaarzakjes. Ze lijken me reuze handig, maar wel prijzig. Ik zag op bol.com bij een beoordeling van andere (goedkopere) siliconen bewaarzakjes, dat ze moeilijk schoon te maken zijn ook in de vaatwasser en ook moeilijk droog te krijgen zijn. Dat herken ik wel van andere siliconen of plastic artikelen die je in de vaatwasser doet. Iemand zelf ervaringen met de stasher bags? Zijn die goed schoon en droog te krijgen? Ik denk dat kwaliteit van ook wel een rol kan spelen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 12:50

tamary schreef:
OleJon schreef:

Niet zo gek, zonnepanelen leveren niet genoeg tussen november en maart, juist als je die stroom het meeste nodig hebt. Electriciteitsnet zal dan dus via andere stroombron moeten bijproduceren en dat kost geld. Leuk is het niet, logisch is het helaas wel.

Vind het eerlijk. Gezegd niet logisch. Nu wordt je aan de eind van de jaar afrekening gecompenseerd. Straks word je gewoon genaaid je moet dan de stroom op dat moment als het opgewekt word is overdag gaan gebruiken. De normale mensen zijn aan het werk dus op.dat moment wasmachine of stofzuigen is niet mogelijk. Je levert op dat moment op die stroom gaat naar de net beheerder die profiteert ervan. Want die gebruikt het voor een huishouden die geen zonnepanelen heeft. En als ik dan stroom moet gebruiken moet ik er voor betalen vind ik krom ik betaal straks voor het leveren

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:34

Kwestie van vraag en aanbod.
Een energieleverancier investeert ook in opslag en capaciteitsbeheer.
Als iemand met eigen zonnepanelen energie levert op het moment dat het niet nodig is, dan lijkt het mij redelijk dat een energieleverancier kan weigeren of ook de lasten die hij zelf maakt ddoorberekend.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 14:54

De energieleveranciers zijn helemaal niet blij met het afschaffen van de salderingsregeling := die is voor hun juist gunstig. Zij hebben juist actief en collectief geprobeerd dit te voorkomen.
Zij moeten nu groene energie ergens anders vandaan halen nu de mensen dus veel minder zonnepanelen gaan nemen... het kopen van de zonne-energie van particulieren is veel goedkoper.

Ook in het licht van het klimaatakkoord vind ik het een onbegrijpelijke regeling. Maar ms komt er nog iets anders voor terug.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:37

SassyMoon schreef:
Ik las hier over stasher bags, siliconen bewaarzakjes. Ze lijken me reuze handig, maar wel prijzig. Ik zag op bol.com bij een beoordeling van andere (goedkopere) siliconen bewaarzakjes, dat ze moeilijk schoon te maken zijn ook in de vaatwasser en ook moeilijk droog te krijgen zijn. Dat herken ik wel van andere siliconen of plastic artikelen die je in de vaatwasser doet. Iemand zelf ervaringen met de stasher bags? Zijn die goed schoon en droog te krijgen? Ik denk dat kwaliteit van ook wel een rol kan spelen.

Ik heb er eentje :Y) Wij hebben nu nog geen afwasser, dus hij wordt met de hand afgewassen, dan over bv een glas gezet en een nachtje laten drogen. Eigenlijk nog geen problemen mee gehad. Ik wil zeker mijn collectie hierin nog uitbreiden. Ik heb momenteel het kleinste formaat, misschien dat het met de grotere wel lastig is maar mij lijkt even met de theedoek erdoor en het is droog? Ik gebruik de mijne nu meestal voor mn worstenbroodje mee te nemen naar het werk, even 30 seconden in de microgolf (want dat gaat ook gewoon :D ) en hij is warm. Diepvries heb ik er nog niet mee gedaan omdat ik er maar eentje heb en ik het liever wat vaker gebruik.
Heb je een linkje voor die op bol.com?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 19:06

Laulitz schreef:
SassyMoon schreef:

Ik heb er eentje :Y) Wij hebben nu nog geen afwasser, dus hij wordt met de hand afgewassen, dan over bv een glas gezet en een nachtje laten drogen. Eigenlijk nog geen problemen mee gehad. Ik wil zeker mijn collectie hierin nog uitbreiden. Ik heb momenteel het kleinste formaat, misschien dat het met de grotere wel lastig is maar mij lijkt even met de theedoek erdoor en het is droog? Ik gebruik de mijne nu meestal voor mn worstenbroodje mee te nemen naar het werk, even 30 seconden in de microgolf (want dat gaat ook gewoon :D ) en hij is warm. Diepvries heb ik er nog niet mee gedaan omdat ik er maar eentje heb en ik het liever wat vaker gebruik.
Heb je een linkje voor die op bol.com?

Welke heb jij, Laulitz?