[18+] Bijzonder luguber

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:15

Ik ben ook in auschwitz geweest (ik vond het vooral erg toeristisch) en er werd door de gidsen duidelijk meermaals gezegd dat de krassen GEEN nagel afdrukken waren, maar later door bezoekers zelf is gemaakt. Daarom mag je daar ook niet meer ‘vrij’ rondlopen, maar achter de touwtjes blijven en alleen met gids. Het zijn dus geen nagel-afdrukken. :)

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:16

Ik wil ook (heel graag?) naar Auschwitz heen. Ben ook gek op geschiedenis en vind dat dit niet vergeten mag worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:41

Wij willen er ook nog een keer heen. Het is echt iets dat nooit vergeten of ontkend mag worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:50

Ik weet niet of ik erheen durf, aangezien ik overgrootouders heb die er hebben gezeten. Ik merk in ieder geval dat alles op het gebied van antisemitisme mij ontzettend raakt, ondanks dat ik of mijn familie het Joodse geloof uitoefenen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:51

Wij zijn er geweest, heel indrukwekkend. Wat ik vooral heel opvallend vond was dat de gids ons steeds heel erg probeerde te overtuigen dat het echt was gebeurd ('kijk nou naar dit, dit is bewijs, het is echt zo gebeurd'). Mijn man heeft nog met haar gekletst, zij vond het echt heel erg dat mensen het ontkenden en wil dat tegen gaan. Ik vond het ontluisterend dat er dus zoveel mensen blijken te zijn die het allemaal ontkennen. Ons is het altijd als feit gepresenteerd, maar dat is niet overal zo.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:53

En Krakow is een gave stad, ik vond het een prachtige reis. Natuurlijk ook heel heftig want Auschwitz, het Schindler museum, het Joodse ghetto (met al die stoelen) maar gelukkig ook echt leuke dingen gezien en gedaan.

Resistance schreef:
Ik weet niet of ik erheen durf, aangezien ik overgrootouders heb die er hebben gezeten. Ik merk in ieder geval dat alles op het gebied van antisemitisme mij ontzettend raakt, ondanks dat ik of mijn familie het Joodse geloof uitoefenen.

Het is niet eng. Vond ik. Ik heb bij de barakken gestaan waar ze zijn vergast. Maar ik voelde niet iets heel bijzonders.

Ik voelde overigens ook geen spirituele energie in het kamp. Dat ben ik te nuchter voor denk ik.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:02

Xyris schreef:
__Robijn__ schreef:
Interessant topic.

Ik werk bij de recherche bij moordzaken en kom dus vaak lugubere dingen tegen.
Ik vind het ontzettend interessant mijn werk :))
Natuurlijk zijn er ook hele trieste en heftige moorden, maar om dit uit te pluizen etc maakt het voor mij interessant. Ik ga regelmatig naar secties op de lichamen en hier krijg je ook alles te zien. De patholoog legt ook vaak veel uit en waaraan je bepaalde doodsoorzaken kunt herkennen.
Sommige zaken waarbij twijfel is in eerste instantie over de doodsoorzaak, komt vaak bij de patholoog uit wat er gebeurd zou kunnen zijn. Aan ons de taak dit verder uit te zoeken. :j

Lijkt me een topic voor zichzelf waard +:)+ mocht je je daaraan willen onderwerpen :p.

Hahah!

Het is alleen wat lastig voor mij omdat ik niet zomaar alles online kan neerzetten.
Sommige zaken lopen nog natuurlijk.

En ik vraag me af wat jullie dan graag zouden willen weten :))

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:13

Nou van alles. Gek genoeg kan ik nooit een vraag bedenken als iemand zegt: heb je nog vragen? :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:18

Suzanne F. schreef:
Paard die kip vermoordt? Heb ik iets gemist? Mijn toenmalige merrie ging altijd achter de kippen aan, die liepen los, ook in de bak. Zij heeft regelmatig een voorhoef op zo’n kip gezet. Daar schrik ik niet zo van eigenlijk.

Auschwitz: Dat vind ik super interessant, ik lees er veel over en kijk docu’s. Ik zou er graag eens heen willen maar dan moet ik alleen en dat wil ik liever niet. Misschien later als mijn dochter groot is.

Dit paard sloeg echt heel gericht op de kip met zijn voorhoef waardoor de kip onthoofd werd :)

Ik ben in kamp Amersfoort geweest (want, dichtbij) en met school zijn we in Tsjechië bij Theresienstadt geweest. Dat was ook heel bijzonder en indrukwekkend.
Daar heb ik overigens ook het respect voor mijn toenmalige mentor verloren. Die liet een foto van zich maken terwijl hij daar "als gevangene op de wc zat" _-:(

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:23

Ik ook niet lieveli, heb er niks bij gevoeld. Sta je dan tussen de huilende mensen... (ja, echt!) er stonden nog net geen frietkraampjes bij de ingang.

En Krakau is echt rete vet! Polen is een ondergewaardeerd land hoor, wat dat betreft. Prachtige natuur/landschappen en hele mooie stad.
Dat de taxi chauffeurs niet helemaal nuchter zijn, ze geen woord Engels praten en euro’s nergens worden aangenomen moet je op de koop toenemen. :))

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:28

En ik vond het eten niet te vreten maar er zit een KFC :')

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:31

Krakau is idd heel mooi!

Ja er lopen veel mensen daar maar toch stoorde mij dat niet eigenlijk. Juist goed dat er veel mensen zijn en t niet vergeten wordt!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:42

Ik vind Tsjechië al een ondergewaardeerd land. Prachtige natuur alleen moet je zoeken ze zijn niet zo van de reclame haha.
Polen ben ik nog nooit geweest.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:58

Wat mij erg is bijgebleven, is in Schindlers fabriek. Een foto van een rij opgehangen Joden met ernaast 2 lachend poserende Duitsers.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:07

Of waar kamp Plazsow ooit stond waar nu gewoon een park is en waar mensen hun hond uitlaten en je nog botresten vindt. Bizar.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:17

Ik ben op dit moment een maand in Polen, en echt een prachtig land!

Ik wilde heel graag naar Krakau, maar op al mijn vrije dagen waren de weersomstandigheden te heftig..

Dus hoop ik dit jaar of volgend jaar daarvoor terug te komen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:13

Is het ook waar dat je geen vogeltje hoort fluiten is Auschwitz? Heb dat eens gelezen dat de sfeer daar dus zo grimmig is en je dus geen beestje hoort?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:17

Je hoort niks omdat er zo getetterd wordt door de overkill aan gidsen :') Auschwitz II is veel stiller en rustiger maar ik vond het een nare plek omdat ik de geschiedenis wee, niet omdat er iets hing. Er vliegen gewoon vogels.

Was dat vogelverhaal niet tijdens WW2?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:18

Nee had echt gelezen dat dat daar was, zal het binnenkort ff opzoeken, of ik het nog kan vinden..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:19

lieveli schreef:
Het is niet eng. Vond ik. Ik heb bij de barakken gestaan waar ze zijn vergast. Maar ik voelde niet iets heel bijzonders.

Ik voelde overigens ook geen spirituele energie in het kamp. Dat ben ik te nuchter voor denk ik.

Ik ben ook bijzonder nuchter en ben in zowel Auschwitz als Birkenau geweest en ik vond Birkenau (vooral de ziekenboeg, de gaskamers en de brandkuil) echt heel luguber. Het was een mooie zomerdag, geen zuchtje wind, het kwik tikte bijna 30 graden aan maar heb geen enkele vogel horen fluiten. Ik vond er ondanks de warmte een enorme kilte hangen. Dat komt voor mij toch dicht in de buurt van een bepaalde 'energie' voelen die ik niet snel voel.

Auschwitz zelf is meer een museum en vooral heel aangrijpend en interessant. Ik vond Birkenau echt heel indrukwekkend en luguber.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:20

Hmm dat lijkt me ook interessant, Birkenau

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:20

Haha toevallig dat ik deze post typ en dat jullie het er precies over hebben. Auschwitz zelf heb ik er niet op gelet maar Birkenau viel het me gewoon op.

Misschien was het die dag gewoon zo warm dat de mussen van het dak vielen :+

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:21

_Nelleke_ schreef:
Haha toevallig dat ik deze post typ en dat jullie het er precies over hebben. Auschwitz zelf heb ik er niet op gelet maar Birkenau viel het me gewoon op.

Telepathie :P Misschien dat het dan daar was dat er geen vogel te horen was...maar ik dacht echt Auschwitz.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:22

Ik was er in april... in Birkenau waren gezinnen aan het picknicken. Ik vond de kinderbarak heel naar en natuurlijk het hele kamp. Maar niet zoals jij.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:23

Cinnepin schreef:
_Nelleke_ schreef:

Telepathie :P Misschien dat het dan daar was dat er geen vogel te horen was...maar ik dacht echt Auschwitz.

Birkenau is Auschwitz 2.