Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:40

Ir111 schreef:
verootjoo schreef:
Ik heb jaren thuis gewoont met mijn fulltime salaris. Mijn ouders wilden ook echt geen kostgeld, die wilden dat we een goede start konden maken. En ze hadden ons geld ook niet nodig, dat scheelt natuurlijk wel.
[…]Sparen is er bij ons met de paplepel ingegoten, en je moet ook wel wil je überhaupt op jezelf kunnen gaan wonen

Het een sluit het ander niet uit he?

Zonder enorme spaarrekening kun je ook echt prima het huis uit, alleen moet je je standaards dan een beetje bijstellen. ;-)

Wachttijden voor huurhuizen zijn enorm en je moet bij de koop van een huis ongeveer 6% aanbetalen, dat is aardig wat geld. Zeker in de Randstad. Daarbij de inrichting.. t loopt toch aardig op.

Magrathea

Re: Kostgeld aan je kinderen vragen: logisch of not-done?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:44

Ja precies, je hoeft geen enorme dikke spaarrekening te hebben maar bij een beetje huis ben je toch al gauw 2-3k kwijt voor vloeren, muren, huren busje + benzine...

Ok je kunt vast wonen in een huis zonder meubels en vloeren maar dat is toch ook niet ideaal _O-

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:47

Magrathea schreef:
Ja precies, je hoeft geen enorme dikke spaarrekening te hebben maar bij een beetje huis ben je toch al gauw 2-3k kwijt voor vloeren, muren, huren busje + benzine...

Maar thuiswonend met een fulltime baan heb je dat toch binnen een paar maanden bij elkaar?

Zoals ik eerder schreef, ik kan me voorstellen dat je kostgeld betaald als je thuiswoond met ft inkomen en géén plannen om t huis te gaan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:49

Wij willen graag dat de kinderen direct in een koophuis met een zo laag mogelijke hypotheek kunnen :) dus zorgen voor een flinke spaarrekening

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:49

Ir111 schreef:
Magrathea schreef:

Maar thuiswonend met een fulltime baan heb je dat toch binnen een paar maanden bij elkaar?

Zoals ik eerder schreef, ik kan me voorstellen dat je kostgeld betaald als je thuiswoond met ft inkomen en géén plannen om t huis te gaan.

Klopt, ik had je post ook niet helemaal goed gelezen :D Dacht dat je bedoelde dat je ook geheel zonder spaargeld kon verhuizen. Dat lijkt mij lastig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 14:52

Ir111 schreef:
verootjoo schreef:
Ik heb jaren thuis gewoont met mijn fulltime salaris. Mijn ouders wilden ook echt geen kostgeld, die wilden dat we een goede start konden maken. En ze hadden ons geld ook niet nodig, dat scheelt natuurlijk wel.
[…]Sparen is er bij ons met de paplepel ingegoten, en je moet ook wel wil je überhaupt op jezelf kunnen gaan wonen

Het een sluit het ander niet uit he?

Zonder enorme spaarrekening kun je ook echt prima het huis uit, alleen moet je je standaards dan een beetje bijstellen. ;-)

Er zijn nauwelijks huurhuizen en bij een koophuis moet je ook maar zo een boel eigen geld kunnen neerleggen en hoe meer eigen geld hoe beter je een huis kunt kopen. Zodat je ook evt in je eentje een huis kunt kopen met eigen geld en een aanvullende hypotheek.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:03

verootjoo schreef:
Er zijn nauwelijks huurhuizen en bij een koophuis moet je ook maar zo een boel eigen geld kunnen neerleggen en hoe meer eigen geld hoe beter je een huis kunt kopen. Zodat je ook evt in je eentje een huis kunt kopen met eigen geld en een aanvullende hypotheek.

Dat is al jaren zo en toch lukt het ook al jaren om met weinig geld het huis uit te gaan. Je moet alleen je standaards bijstellen. Maar het is ieders goed recht om dat niet te willen natuurlijk!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:07

Ir111 schreef:
verootjoo schreef:

Dat is al jaren zo en toch lukt het ook al jaren om met weinig geld het huis uit te gaan. Je moet alleen je standaards bijstellen. Maar het is ieders goed recht om dat niet te willen natuurlijk!

Er gaan ook al jaren mensen over de kop omdat ze niet voldoende spaargeld hebben :+ ik vind spaargeld gewoon heel erg belangrijk en dat heb ik geleerd van mijn ouders :)
Hoe meer spaargeld, hoe minder hoge maandlasten en hoe meer mogelijkheden om ergens te gaan wonen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:27

Ik ondersteun mijn ouders nog steeds. Mijn vader heeft aow en mijn moeder niets.
Ik betaal vaak eten en medicijnen voor de huisdieren.
Mijn ouders hebben goed voor ons gezorgd en ons goed opgevoed. Nu zorgen wij voor hun

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:38

Hier is een simpel rijtjeshuis tussen de 3 en 3,5 ton. Appartement 2,5ton (kleintje rond de 2). Twee-onder-een-kap 4,5/5ton, vrijstaand met geluk 5 ton en dan moet je flink opknappen. Beetje vrijstaand met tuin zit je aan 6/7ton en heb je echt geen villa.

Dus als je uit huis wil moet je echt je goed je spaargeld op orde hebben hier.

Sociale huur is 15 jaar wachttijd niks.

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:39

Ik snap dat hele kostgeld vragen en het dan 'voor je kind sparen' met de intentie om ze te leren dat het leven geld kost niet zo goed. Mijns inziens bereik je daar juist het omgekeerde mee. Je kan ze beter zelf leren sparen en dus zelf 'leren kiezen' om bedrag x per maand apart te zetten (en er vanaf te blijven) dan dat het verplicht gaat.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 15:48

maar wat als ze dat niet doen, met 20/25 zijn ze toch volwassen en kan je ze niet dwingen, je hebt daar ook totaal geen zicht op of dat wel echt gebeurd.

als ik zelf een potjes voor ze wegzet, weet ik iig dat het gebeurd.

ik zit niet te wachten op kinderen die lekker bij mama blijven wonen omdat het zo makkelijk en voordelig is en hun hele salaris erdoor feesten.

of sterker nog, geen echte baan zoeken omdat ze de noodzaak niet zo voelen alles wel prima vinden.

maar dat is ook opvoedkundig, vind het heel fijn nu ze nog thuis zijn

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:00

Hier een compleet omgekeerde situatie.
Mijn vader is "uit huis gegaan" om terug bij mijn moeder te gaan wonen na twintig jaar gescheiden te zijn. Op een bepaalde manier ben ik dus eigenlijk huurder geworden van zijn huis.
Ik betaal 200 euro huur en 3/4e van alle kosten aan mijn vader. Daartegenover staat wel, mijn papa fokte hier thuis honden en die heeft hij ook hier gelaten. Die zitten bij mij thuis in kennels in onze atelier. De zorg daarvoor komt bijna volledig op mij terecht wat niet altijd simpel is met zelf een full time job, twee honden en een pony. Daarbij komt kijken dat hij 'binnenvalt' wanneer hij daar zin in heeft, want het is natuurlijk nog steeds zijn huis, wat soms leidt tot gemopper over dat het niet voldoende opgeruimd is etc. Ik kan door deze situatie nog een beetje sparen, maar niet heel erg veel. Dit zou anders zijn moesten we nog onder 1 dak wonen.

Het is een dubbele situatie omdat ik wel blij ben met de vrijheid van alleen wonen en het voordeel dat ik financieel nog wel een beetje heb tegenover alleen iets huren. Daartegenover staat natuurlijk dat er nog steeds een ouder in mijn nek 'hijgt' en het mij soms wel wat teveel word. Anderzijds denk ik, dat zelf als we nog samen zouden wonen, ik zoieso ook zou moeten bijdragen. Mijn papa heeft zelf niet veel meegekregen van thuis en is van het principe "Ik moest het alleen doen, jij ook." Hij zal mij wel altijd helpen als het echt nodig is, maar ik ben toch ietwat jaloers op de ouders die hun ouders op die manier een "mooie start" willen meegeven en hun echt financieel willen steunen.

Ik vind kostengeld wel echt iets heel normaal om te vragen aan je kinderen, maar dit hoeven geen monsterbedragen te zijn. Een stuk zelf van sparen voor je kind zonder dat ze het weten vind ik eigenlijk wel een mooie oplossing en zou voor mij wel een optie zijn moest ik het financieel aankunnen en ooit aan kinderen begin.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:15

_lautje_ schreef:
Hier is een simpel rijtjeshuis tussen de 3 en 3,5 ton. Appartement 2,5ton (kleintje rond de 2). Twee-onder-een-kap 4,5/5ton, vrijstaand met geluk 5 ton en dan moet je flink opknappen. Beetje vrijstaand met tuin zit je aan 6/7ton en heb je echt geen villa.

Dus als je uit huis wil moet je echt je goed je spaargeld op orde hebben hier.

Sociale huur is 15 jaar wachttijd niks.

Toevallig heb ik het net uit zitten rekenen en ik zou met het salaris wat ik eind dit jaar verwacht te krijgen best kunnen kopen, dan zit ik rond de 2 ton hypotheek.
Het enige waar je dan mee zit is dat eigen geld dat je mee moet brengen, ca 8,5k "koopkosten" of hoe ze dat ook noemen. (Notaris, overdrachtsbelasting en weet ik het wat)

Ik weet niet waar jij woont maar Delft is een dure regio en met bovenstaand voorbeeld heb ik het dus over een enkelvloers woning met tuin op een goede locatie. Net buiten Delft of in Delft zelf (maar dan zonder tuin).

Ik moet wel zeggen dat ik niet snap waarom je als starterswoning een vrijstaande woning met tuin nodig hebt maar goed :+

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:31

fokfanaat schreef:
maar wat als ze dat niet doen, met 20/25 zijn ze toch volwassen en kan je ze niet dwingen, je hebt daar ook totaal geen zicht op of dat wel echt gebeurd.

als ik zelf een potjes voor ze wegzet, weet ik iig dat het gebeurd.

ik zit niet te wachten op kinderen die lekker bij mama blijven wonen omdat het zo makkelijk en voordelig is en hun hele salaris erdoor feesten.

of sterker nog, geen echte baan zoeken omdat ze de noodzaak niet zo voelen alles wel prima vinden.

maar dat is ook opvoedkundig, vind het heel fijn nu ze nog thuis zijn

Tsja, daar zit wat in als ze zelf anders geen aanstalten maken om het huis uit te gaan. Lijkt me erg vervelend en lastig als volwassen kinderen 'het wel goed zo' vinden, zonder enige motivatie of ambitie.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:32

Ik woon in bet Westland dus 10min van Delft :D

Het hoeft ook niet met tuin, maar het is om een beeld te scheppen. Wij waren overigens er wel heel blij mee, maar hebben ook niet echt een startershuis (we schaamden ons nogal als midden twintigers als mensen naar ons huis vroegen :o )

Hou er ook rekening mee dat je naast kosten koper wellicht ook wil verbouwen (keuken, badkamer, vloer, verven), meubels zijn duur, etc.
Een huis kopen met alleen hypotheek zonder eigen geld is praktisch onmogelijk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:36

_lautje_ schreef:
Ik woon in bet Westland dus 10min van Delft :D

Het hoeft ook niet met tuin, maar het is om een beeld te scheppen. Wij waren overigens er wel heel blij mee, maar hebben ook niet echt een startershuis (we schaamden ons nogal als midden twintigers als mensen naar ons huis vroegen :o )

Hou er ook rekening mee dat je naast kosten koper wellicht ook wil verbouwen (keuken, badkamer, vloer, verven), meubels zijn duur, etc.
Een huis kopen met alleen hypotheek zonder eigen geld is praktisch onmogelijk.

Snap ik, maar dat hangt natuurlijk ook af van wat voor huis je koopt :j Als er een prima vloer/keuken/badkamer in zit en de muren geen afzichtelijke kleur hebben ben je er al bijna helemaal.

Da's ook een ding hè, een huis kopen maar jamaar de badkamer is niet mooi, persoonlijk kan dat me echt aan mijn achterste oxideren :+ Als ik me kan douchen en er een wastafel in zit is het toch prima lijkt me... Echt verbouwen komt dan wel een keer als ik er het geld voor heb :j

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:41

Zo zijn wij ook hoor. Wij hebben een vreselijk lelijke vloer, badkamer en keuken zijn netjes, maar niet onze smaak en toch hebben we na 6,5 jaar er nog niks aan gedaan want ja het functioneert prima en om dan even een flinke bak geld uit te geven...

Nu hebben we uitgesteld tot kinderen wat groter zijn zodat krassen niet uitmaken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:42

Magrathea schreef:
[
Het enige waar je dan mee zit is dat eigen geld dat je mee moet brengen, ca 8,5k "koopkosten" of hoe ze dat ook noemen. (Notaris, overdrachtsbelasting en weet ik het wat)

Dat is niet nodig.
Je kan het alleen niet meer bijlenen bij je hypotheek in.
Maar nog steeds zijn daar leningen voor met een redelijk "laag" (lees 4%) rentepercentage.
Dit is dus niet aftrekbaar van de belasting.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:45

Brainless schreef:
Magrathea schreef:
[

Dat is niet nodig.
Je kan het alleen niet meer bijlenen bij je hypotheek in.
Maar nog steeds zijn daar leningen voor met een redelijk "laag" (lees 4%) rentepercentage.
Dit is dus niet aftrekbaar van de belasting.

Oh, dat wist ik helemaal niet. Nou ja, desondanks lijkt het me wel handig om jezelf niet te committeren aan allerlei leningen als het niet hoeft :) Maar wel goed om te weten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:49

Ik vind het wel interessant dat echt niemand eens nadenkt over dat pa en ma misschien ook wel iets meer pensioen willen hebben dan alleen AOW en dus dáárom 'huur' gaan vragen aan hun werkende kinderen als die het huis nog niet uit zijn.
Leuk dat je je kinderen een fijne start met een koopwoning zou moeten gunnen, maar als dat betekent dat je zelf na je 67ste in één klap je salaris ziet halveren omdat je met een pensioengat zit dat je niet hebt kunnen aanvullen is wel een hoop opoffering...
Het idee dat je ouders ook een keer met pensioen gaan en dan opeens níet meer dat riante salaris hebben is niet erg geland bij de meesten, heb ik het idee...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:26

Ibbel schreef:
Ik vind het wel interessant dat echt niemand eens nadenkt over dat pa en ma misschien ook wel iets meer pensioen willen hebben dan alleen AOW en dus dáárom 'huur' gaan vragen aan hun werkende kinderen als die het huis nog niet uit zijn.
Leuk dat je je kinderen een fijne start met een koopwoning zou moeten gunnen, maar als dat betekent dat je zelf na je 67ste in één klap je salaris ziet halveren omdat je met een pensioengat zit dat je niet hebt kunnen aanvullen is wel een hoop opoffering...
Het idee dat je ouders ook een keer met pensioen gaan en dan opeens níet meer dat riante salaris hebben is niet erg geland bij de meesten, heb ik het idee...

Dat vind ik niet de verantwoordelijkheid van mijn kinderen. Behalve als zij op dat moment nog thuis wonen.
Mijn man heeft straks een prima pensioen. Ik heb wel een pensioengat. Mijn koophuis is 5 jaar geleden al afbetaald.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:29

Saleisha schreef:
Ik snap dat hele kostgeld vragen en het dan 'voor je kind sparen' met de intentie om ze te leren dat het leven geld kost niet zo goed. Mijns inziens bereik je daar juist het omgekeerde mee. Je kan ze beter zelf leren sparen en dus zelf 'leren kiezen' om bedrag x per maand apart te zetten (en er vanaf te blijven) dan dat het verplicht gaat.

Naast het kostgeld is het inderdaad de bedoeling dat ze de helft van hun inkomen (na vaste lasten) zelf sparen :)
Dat wij het kostgeld gaan sparen weten ze niet ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 17:38

Electra63 schreef:
Dat vind ik niet de verantwoordelijkheid van mijn kinderen. Behalve als zij op dat moment nog thuis wonen.
Mijn man heeft straks een prima pensioen. Ik heb wel een pensioengat. Mijn koophuis is 5 jaar geleden al afbetaald.

Maar mag je als ouder dan nooit aan jezelf denken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:31

Ik ben gezegend met ouders die heel gul zijn en me financieel door een hele hoop rotzooi hebben gesteund. Ik ben op mijn zeventiende uit huis gegaan maar ben toen ik 21 was weer een jaartje thuis komen wonen en heb toen ook geen cent hoeven te betalen, al haalde ik wel regelmatig wat boodschappen, al helemaal dingen die voor mij zelf waren.

Toch vind ik het niet gek om jongeren vanaf een bepaalde leeftijd mee te laten betalen aan bepaalde zaken. Het blijft de verantwoordelijkheid van de ouders, maar ik vind het wel belangrijk dat een jongere leert hoe veel het leven nou eigenlijk kost, vooral zaken als boodschappen. Denk dat ze daarmee ook beter voorbereid zijn op het op zichzelf wonen dan als ze daar nooit over na hebben hoeven denken. Ik heb de eerste maanden dat ik op mezelf woonde echt regelmatig huilend aangeklopt bij mijn ouders omdat mijn geld op was en de maand nog niet en ik moest kiezen tussen vragen of ze mijn boodschappen wouden betalen of een week lang noodles eten voor elke maaltijd. Leren budgetteren moet iedereen maar het is fijn als je van tevoren al een beetje een idee hebt van hoe duur het leven is.