Anoniem schreef:Ik vind de geloven best richting sekte gaan, vooral achteraf. Neem de katholieken als voorbeeld.....
Als de moslims dat hadden gedaan wat er bij de katholieken is gebeurd dan was de wereld te klein geweest.
Wat bedoel je met 'dat wat de katholieken hebben gedaan'? Doel je dan op seksueel (kinder)misbruik? Of op het verbranden van afvalligen, ongelovigen of andersgelovigen? Het (terug)veroveren van Spanje en Jeruzalem, Zuid- en Midden-Amerika, de Baltische staten en vele andere gebieden op andersgelovigen? Het onder druk bekeren van andersgelovigen zoals heidense Friezen, allerlei soorten Protestanten, inheemse Afrikanen en Indianen en anderen?
Ik zie eigenlijk niet waarin deze dingen verschillen met wat er binnen andere gesloten gemeenschappen gebeurt en ik snap ook de vergelijking met Moslims niet zo. Volgens mij hebben machthebbers uit naam van de Islam net zo vreselijke dingen gedaan als dat er uit naam van het Christendom zijn gepleegd.
Het gebeurt zoveel, maar vooral heel erg veel onder tafel en het is echt niet voorbehouden aan de katholieken of JG