Partner met psychische problemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 18:52

Pfff wat een verhalen komen hier omhoog..
Ik wordt er gewoon verdrietig van. Dat mensen een ander zo veel pijn kunnen doen en het gewoon niet zien..
En tegelijkertijd zie ik topvrouwen, powerwomen! Wat zijn jullie sterk dat jullie eruit zijn gestapt! Echt, ik neem mijn petje af voor jullie!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:14

Wat een verhaal TS! Ben je er inmiddels al uit of je zelf weggaat of dat je hem eruit zet?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 19:16

Ja dat snap ik ook Suzanne F. Ik heb zelf nu een vriend die 1100 km verderop woont. We gaan samen op vakantie en we zien elkaar ongeveer 1 x per maand. Meer trek ik echt niet.

Bloempje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 08:33

idylle, ik pb je even!

Ja wat een mens toch beschadigd kan raken eigenlijk he, op allerlei manieren -O-

Zo zie je maar dat je vaak alleen de buitenkant van mensen ziet.

Ik ben er best wel open over in mijn werk, omgeving etc. en als je dan met mensen praat merk je dat heel veel mensen met best heftige zaken te maken hebben. Het leven is bepaald geen Facebook tijdlijn zal ik maar zeggen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:48

Als je een facebook tijdlijn als referentiepunt hebt, dan heb je een zwaar leven inderdaad. Ieder huisje heeft zijn kruisje. En fijn dat je er open in bent TS. Het helpt jou, maar ook anderen te realiseren dat iedereen zijn eigen sores heeft.

Hier verder geen ervaring met een narcist gelukkig.

Wat ik je wel echt wil meegeven TS is. Focus je op de toekomst. We draven hier al een aantsl pagina's door over een narcist en hoe meer het blijkt dat hij daar last van heeft.

Je hebt besloten de relatie te beëindigen. Goeie keus. Nu dus zo weinig mogelijk ernergie meer in hem steken. (Lekker makkelijk gezegd natuurlijk).

Jij moet door. Voor jezelf, maar ook voor de kids. Hij moet ook zijn eigen leven gaan leiden. En hij zal in de toekomst nog heel veel dingen doen die jou niet aan staan en niet door de beugel kunnen. Maar dat is dan niet meer aan jou.

Zet m op! Je kan het want je bent een powervrouw!

Bloempje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 10:16

Je hebt helemaal gelijk hoor, maar het is wel of ik een soort puzzel aan het maken ben die door al die informatie, ervaringen etc. wel zo'n beetje compleet is.

Ik heb nog wel last van het gevoel van "he wat voor film zit ik nou in joh", maar verstandelijk kan ik zn gedrag nu wel goed plaatsen. "oh ja dit past in dit hokje, oh ja, dit hoort daarbij". Voor mij is dat wel belangrijk merk ik. En daarnaast ook hartstikke fijn om ongebreideld je frustraties te kunnen uiten :P

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:37

bigone schreef:
Ik vind het ook monsters ondanks dat ze er waarschijnlijk weinig aan kunnen doen. Ze zijn zo geboren en hebben in het begin van een relatie niet op hun voorhoofd staan dat ze narcist zijn .Andere aandoeningen heb je veel sneller door want bij narcisme ( of je moet zoals Joolien) er al ervaring mee hebben) zie je pas na jaren dat je een slachtoffer bent. Bij jou is het nu duidelijk dat je slachtoffer bent geweest, mensen die er middenin zitten zijn zo “ getraind” dat ze dat niet eens doorhebben . Buitenstaanders zien het vaak eerder.

Ja maar, narcisten worden vaak gemaakt in hun vroege jeugd door traumatische ervaringen en vaak hebben ze dan ook nog een narcistische ouder. Het empatische vermogen is door de jeugdervaring niet ontwikkeld, een erg onveilige omgeving, liefdeloos en dan ontwikkelt een kind zich emotioneel niet natuurlijk en ontstaan er persoonlijkheidsstoornissen, waar NPS er een van is.

De echte psychopatische narcist zal wel zo geboren zijn, die mist gewoon heel wat en na hersenonderzoek blijkt dat er ook een verschil is met “ normaal empatisch ontwikkelde mens”.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:45

Bloempje13 schreef:
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar het is wel of ik een soort puzzel aan het maken ben die door al die informatie, ervaringen etc. wel zo'n beetje compleet is.

Ik heb nog wel last van het gevoel van "he wat voor film zit ik nou in joh", maar verstandelijk kan ik zn gedrag nu wel goed plaatsen. "oh ja dit past in dit hokje, oh ja, dit hoort daarbij". Voor mij is dat wel belangrijk merk ik. En daarnaast ook hartstikke fijn om ongebreideld je frustraties te kunnen uiten :P

Ik was daar ook erg mee bezig, het oplossen van de puzzel. Het "waarom" ontdekken. Dat hielp mij ook wel om eea te kunnen begrijpen en afsluiten.

Uiteindelijk kon ik dan ook wel denken: jouw probleem, leef er maar mee! Ik mag van geluk spreken dat ik uiteindelijk niet aan je ben blijven hangen, ik zou uiteindelijk wrs uitgeput en eenzaam (ondanks dat je samen bent) zijn geworden.

Maar pas op dat het niet de overhand gaat nemen, want ik merkte wel dat ik me erg liet meeslepen in het hele gebeuren..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 13:07

Ik vind het niet meer dan logisch dat je de puzzel (eerst) wilt oplossen, het wilt begrijpen. De kunst is daarna echter om er niet in te blijven hangen. OK, je hebt het geanalyseerd, je begrijpt het. Laat het nu los en kies voor jezelf. En doordat je nu beter door hebt hoe het zit, zou het makkelijker moeten zijn om voor jezelf te kiezen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:14

@IMJ... je beschrijft innd precies wat ik bedoel.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:04

Bloempje13 schreef:
Ik weet alleen niet meer wat normaal is, net of ik niet meer weet of mijn mening wel klopt zeg maar. Soms denk ik "ja zit wat in wat je zegt" (hij is echt enorm intelligent, kan superovertuigend overkomen en mij een schuldgevoel aanpraten) en dan voeg ik me maar weer, want geeft minste stress, dat zit er ook onbewust achter. Als ik advies zou moeten geven: tja, stop hier mee! Dit advies krijg ik ook wel uit mijn omgeving hoor. Maar ik vind het zo moeilijk, ik weet gewoon niet meer beter dan dat het op deze manier gaat.

Het is al heel wat dat ik nu het gesprek aan ben gegaan, want ik ben altijd degene die de rust in huis moet bewaren zeg maar, als hij boos is, is hij boos en zal ook niet direct rekening houden met de kinderen op zo'n moment. En dit soort gesprekken levert gewoon narigheid op, die ik dan weer moet zien te kanaliseren zeg maar.

Gruwelijk herkenbaar.. Je verliest jezelf gewoon.. Niet meer weten wat nou goed is of niet, of je mening klopt, of klopt wat je denkt.. Voor anderen kraakhelder, voor jou allesbehalve. Lastig hè? :(

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 14:14

"Als je een onderdanig type bent, dan is het aannemelijk dat je weinig problemen zal ervaren in de omgang met de narcist, behalve diens dominante houding. Een onderdanige persoonlijkheid voedt de narcistische persoonlijkheid doordat het hierdoor gemakkelijk is voor de narcist om dominant te zijn.
Andere persoonlijkheidstypen zullen strijd ervaren over macht, aandacht en dominantie. Hierbij komen dezelfde principes op de hoek kijken: geef je de narcist wat hij wil, dan zijn het goede mensen om mee om te gaan. Echter, het moment dat je tegen ze in gaat, dan is de woede bij de narcist waarneembaar en zal je een gedragsverandering waarnemen bij ze. De narcist wil zich superieur voelen ten opzichte van jou, probeert je uit te buiten, ontneemt je de mogelijkheid te genieten van succes (of probeert met de eer te strijken), geeft niet om jouw gevoelens of behoeften en luistert niet naar je."

https://barendspsychology.com/nl/leven-met-een-narcist/

Veel dingen herken ik zelf. Herken je dit ook?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 09:04

Wat een goede link!
En wat een bruikbare tips!

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 11:50

Veel dingen die ik lees zijn herkenbaar hier ook, ik heb 23 jaren een borderline moeder gehad, ze vond precies niets leuker dan mensen de grond in te duwen, en sinds een half jaar is mijn vader eindelijk weggegaan van haar, ik leefde toen al drie maanden bij mijn tante. Alles is begonnen met de scheiding en dan ontplofte de bom en kwamen het stelen van spullen, fysiek geweld naar mij toe, beschuldigingen en noemt maar op, letterlijk hell. Nog nooit was ik in contact geweest met politie, tot dan, ineens 5 maal na elkaar.

In mijn ogen zal heb ik geen moeder meer, is ze zo goed als dood voor me, en ze zal later ook niet moeten afkomen als ik ooit kinderen zou krijgen, het kan misschien dat met begeleiding en hulp mensen met een psychische stoornis terug normaal kunnen functioneren, maar als ze er zelf niets van willen aannemen dat ze 'ziek' zijn is er geen beginnen aan en ik geloof het ook niet.

Voor mij is een groot deel van mijn jeugd verwoest daardoor, en ja blijvende schade aan mijn vertrouwen in anderen ook. Ik word er ziek van om alleen nog maar te lezen dat er andere mensen zijn die psychisch niet in orde zijn maar wel het leven van hun kinderen zo om zeep helpen. Die wondes liggen vaak zo diep dat ze altijd in je achterbewustzijn blijven hangen...

Op zo momenten denk je dus best aan jezelf (en in dit geval je kinderen) die persoon achterlaten en een beter leven starten, maar ik weet ook dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is.
Ik heb overlaatst toch een keuze gemaakt om naar ene psycholoog te gaan voor mijzelf en dat deed wel deugd om erover te babbelen en te zien wat nog dwarszit in mijn hoofd.

Bloempje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 13:30

Sychess schreef:
"Als je een onderdanig type bent, dan is het aannemelijk dat je weinig problemen zal ervaren in de omgang met de narcist, behalve diens dominante houding. Een onderdanige persoonlijkheid voedt de narcistische persoonlijkheid doordat het hierdoor gemakkelijk is voor de narcist om dominant te zijn.
Andere persoonlijkheidstypen zullen strijd ervaren over macht, aandacht en dominantie. Hierbij komen dezelfde principes op de hoek kijken: geef je de narcist wat hij wil, dan zijn het goede mensen om mee om te gaan. Echter, het moment dat je tegen ze in gaat, dan is de woede bij de narcist waarneembaar en zal je een gedragsverandering waarnemen bij ze. De narcist wil zich superieur voelen ten opzichte van jou, probeert je uit te buiten, ontneemt je de mogelijkheid te genieten van succes (of probeert met de eer te strijken), geeft niet om jouw gevoelens of behoeften en luistert niet naar je."

https://barendspsychology.com/nl/leven-met-een-narcist/

Veel dingen herken ik zelf. Herken je dit ook?

Helemaal! Die link had ik idd al gevonden, vooral de checklijst met manipulatieve technieken was echt superherkenbaar...

Evelien, wat heftig... Het komt zo vaak voor en mensen kunnen zo beschadigd raken, zo verdrietig...

Wij zitten inmiddels midden in de scheiding. Binnenkort starten we met het 1e mediation gesprek, in principe lijkt me die we gekozen hebben wel heel stevig, maar als er wat gebeurt wat hem niet aanstaat slaat ie direct om en dreigt ie met een vechtscheiding etc. Dus geen idee of we daadwerkelijk het traject zo af kunnen gaan ronden. Nou ja, laat maar komen, ik heb de zaken goed op een rijtje en ik kies nou echt voor mezelf. Ik krijg ongelofelijk veel steun en hoe meer er nu gebeurt hoe meer ik gesterkt word in het feit dat ik nu echt de juiste keuze maak.

Hij pendelt inmiddels in het weekend heen en weer tussen ons huis en haar, iets wat het helemaal een krankzinnige situatie maakt, maar ik probeer zoveel mogelijk de rust te bewaren. Dit lukt ook nog wel, heb al zoveel meegemaakt...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:46

Goed bezig!

Hoe vaker hij bij haar is, hoe beter. Kan hij vast wennen en heeft hij minder tijd om zich met jou te bemoeien.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:00

Evelien_vp schreef:
Veel dingen die ik lees zijn herkenbaar hier ook, ik heb 23 jaren een borderline moeder gehad, ze vond precies niets leuker dan mensen de grond in te duwen, en sinds een half jaar is mijn vader eindelijk weggegaan van haar, ik leefde toen al drie maanden bij mijn tante. Alles is begonnen met de scheiding en dan ontplofte de bom en kwamen het stelen van spullen, fysiek geweld naar mij toe, beschuldigingen en noemt maar op, letterlijk hell. Nog nooit was ik in contact geweest met politie, tot dan, ineens 5 maal na elkaar.

In mijn ogen zal heb ik geen moeder meer, is ze zo goed als dood voor me, en ze zal later ook niet moeten afkomen als ik ooit kinderen zou krijgen, het kan misschien dat met begeleiding en hulp mensen met een psychische stoornis terug normaal kunnen functioneren, maar als ze er zelf niets van willen aannemen dat ze 'ziek' zijn is er geen beginnen aan en ik geloof het ook niet.

Voor mij is een groot deel van mijn jeugd verwoest daardoor, en ja blijvende schade aan mijn vertrouwen in anderen ook. Ik word er ziek van om alleen nog maar te lezen dat er andere mensen zijn die psychisch niet in orde zijn maar wel het leven van hun kinderen zo om zeep helpen. Die wondes liggen vaak zo diep dat ze altijd in je achterbewustzijn blijven hangen...

Op zo momenten denk je dus best aan jezelf (en in dit geval je kinderen) die persoon achterlaten en een beter leven starten, maar ik weet ook dat dit makkelijker gezegd dan gedaan is.
Ik heb overlaatst toch een keuze gemaakt om naar ene psycholoog te gaan voor mijzelf en dat deed wel deugd om erover te babbelen en te zien wat nog dwarszit in mijn hoofd.

Ik snap je punt en ik zou willen dat er een therapievorm was die leek op de stappen van de AA voor naasten van mensen met psychiatrische stoornissen.
Vaak lijken de situaties zoveel op elkaar.

Is er bij je moeder ook sprake van drankmisbruik?
Dan zou je naar zo'n groep van de Al Anon gaan, speciaal voor of kinderen of een groep voor de naasten, van mensen met een alcolhol probleem.
Dat geeft zoveel rust en zoveel helderheid in wat er gebeurd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 16:28

Zulke groepen zijn er wel hoor. Google maar eens op KOPP.

Bloempje, ik ben super trots op jou!!! *\o/*

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:40

Maar die werken niet met de 12 stappen van het stappenplan van de AA, dat is werkelijk een geniale.
De lotgenoten heb je wel overal, gelukkig, maar dat heeft niet die impact.

Bloempje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 21:48

Avalanche81 schreef:

Ik ook op mij!!! Haha.
Maar wat n ellende. Het gedrag gaat wel gewoon door, dus altijd oppassen wat je zegt. Is toch wel vermoeiend...

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:12

Bloempje13 schreef:
Avalanche81 schreef:

Ik ook op mij!!! Haha.
Maar wat n ellende. Het gedrag gaat wel gewoon door, dus altijd oppassen wat je zegt. Is toch wel vermoeiend...

Hang in there, hopelijk ben je er binnenkort van af. Dan heb je echt rust, heerlijk.

Bloempje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 23:21

Owwww ff stoom afblazen hoor... morgen eerste mediation gesprek. Maar we wonen dus nog samen (wat ook niet altijd lekker gaat) en hebben ook de financien nog niet gescheiden. Nou zie ik dus allerlei uitgaven die voor hem/hun bedoeld zijn, hij bestelt gewoon dingen die dus duidelijk niet meer voor mij zijn zeg maar. Het gaat niet direct om wereldbedragen, maar pijnlijk (en belachelijk) is het wel. Morgen direct afspraken over maken, maar ohoh wat ga ik hier overhoop zeg. Ook zomaar wegblijven zodat ik de kinderen weer moet uitleggen waar papa is. Ik wou dat het allemaal al voorbij was, ik vind het zo zwaar af en toe...

Ik hoop ook maar dat het lukt met de mediation, want zo lekker ging het ook niet thuis, zie er wel tegenop. Maar dat heb ik ook al wel gemeld.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 23:22

Oh meiske dikke knuf :(:) wat heb je het zwaar lieverd..... hou vol hoor meid

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 23:25

Zou toch heel snel de financiën uit elkaar halen. En schop hem er uit, wat hij naar jou doet kun je handelen maar voor de kids word het wel heel erg moeilijk zo. Mediation prima maar zo te horen zal je daar heel weinig mee op gaan schieten, alleen nog meer frustraties. Schop hem naar zijn vriendin toe.

Bloempje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 23:37

Ja idd dat wordt mn eerste vraag ook. En vooral de oudste heeft het er moeilijk mee... jongste vindt papa lief ongeacht wat ie doet...maar goed dat mag ook. Maar ondertussen wel klagen dat hij niet overal bij betrokken wordt qua kinderen. Nee €&@¥#% je bent altijd weg.

Hij is nog steeds van mening dat het ook zijn huis is en hij dus mag komen en gaan wanneer hij wil... laat zich echt niet wegsturen...