Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:28

ik werk als extra bijverdienste 2 avonden per week op restaurant, dan merk je hoe gierig sommige mensen zijn!

- zo had een man op date een 4 gangen menu besteld, alles erop en eraan om de dame waar hij bij zat te imponeren, fles champagne erbij.. Waren heel tevreden, ik kreeg complimenten over de service en het lekkere eten. Op het einde kom ik de rekening halen zegt hij er bij: 'hou de overschot maar juffrouw, bedankt om ons zo'n mooie avond te bezorgen.'
ik dacht dat ik een serieuze fooi ging krijgen, helemaal in de wolken, tot ik aan de kassa het geld telde en zag hoeveel de overschot was: 0.10 eurocent :+

Het ergste wat mijn baas heeft meegemaakt is dat hij een oudere dame heeft betrapt op het stelen van het toiletpapier en de doekjes om je handen af te drogen. Ook had ze de volledige container zeep leeggepompt en in haar eigen tupperwarepotje gestoken in haar handtas. :o
Mijn baas had alles net voor de opening nog bijgevuld, andere klanten kwamen melden dat alles op was, waarbij hij plots besefte dat net daarvoor de oudere dame wel heel lang op het toilet had gezeten. bij het bedienen zag hij inderdaad haar handtas uitpuilend van de doekjes, wc papier en het potje met zeep. :')

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:29

Daantj__ schreef:
O trouwens mijn oma waste de plastic boterhamzakjes en hing die echt te drogen aan de waslijn zodat zij die nog een keer kon gebruiken. (ik moet hier wel bij zeggen dat ze achteraf al wel aan het dementeren was toen)

Mijn opa en oma wasten rietjes uit :+ (geen dementie)

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:30

Vjestagirl schreef:
Chasingmood schreef:
Ik vind dat sowieso een raar concept dat je je fooi in moet leveren en het dan verdeeld wordt onder het personeel. Je geeft toch fooi aan de serveerder die jou geserveerd heeft omdat die een goede dienst heeft geleverd. Als iemand extra zn best doet krijgt ie wat meer, als iemand totaal niet zn best doet krijgt ie minder of niks. Het is toch juist persoonlijk?
Zo krijgt de ober die met een chagrijnig gezicht je eten op tafel pleurt even veel fooi als de ober die extra vriendelijk is en altijd met een lach klaar staat.

Vaak deelt het keukenpersoneel ook mee in de fooi, en degene die je toiletten schoonmaakt etc.

Ja de discussie over fooi die altijd voor iemand oneerlijk is. Als iedereen in de bediening de boel verpest met chagrijnige gezichten of slechte service krijgt niemand fooi, en andersom.
Bij een andere horecabaan kregen we geen fooi. Maar we mochten bij aankomst gratis eten, alles drinken wat we wilde hele avond, na 21:00 was zelf een wijntje of biertje normaal en dan na werk mocht er ook nog worden gegeten. En vaak gingen we nog met de baas de stad in op een terrasje zitten naborrelen op kosten van de baas. en als we dan van een gast fooi kregen met de vraag, mag jij de fooi houden of wordt het gedeeld, dan mochten we het zelf houden. daar was het goed geregeld!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:31

Aight schreef:
Chasingmood schreef:
Ik vind dat sowieso een raar concept dat je je fooi in moet leveren en het dan verdeeld wordt onder het personeel. Je geeft toch fooi aan de serveerder die jou geserveerd heeft omdat die een goede dienst heeft geleverd. Als iemand extra zn best doet krijgt ie wat meer, als iemand totaal niet zn best doet krijgt ie minder of niks. Het is toch juist persoonlijk?
Zo krijgt de ober die met een chagrijnig gezicht je eten op tafel pleurt even veel fooi als de ober die extra vriendelijk is en altijd met een lach klaar staat.

Mij is altijd gezegd dat het voornamelijk zo gebeurd om het keukenpersoneel (en evt barpersoneel) ook mee te delen in de fooi. Zij bereiden het immers :')

Ja dat is de reden dat bij mijn vroegere bijbaan ook alle fooien in één pot gedaan werd en aan het eind van de maand verdeeld onder alle het personeel, niet alleen de bediening. Al heb ik vaak zat gehad dat klanten mij nog even opzochten (omdat betalen bij de manager gebeurd bij ons). En mij dan nog even wat fooi toe schoof en dan nadrukkelijk zeiden dat dit echt speciaal voor mij was. Ik weet dat menig collega dit dan gewoon in de broekzak stopte en mee naar huis nam voor zichzelf als ze wisten dat niemand het doorhad. Ik was altijd te braaf en stopte het netjes in de fooienpot. Maar kon die mensen altijd wel waarderen die zo een fooi gaven. Heb je toch het idee dat je ze fijn geholpen hebt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:31

Oudere mensen hebben de jaren na de tweede wereldoorlog meegemaakt, toen er veel armoede was. Zij moesten toen gewoon heel zuinig doen met alles. Heel anders dan de wegwerpcultuur van nu.

En werklui die koffie drinken als werkuren berekenen vind ik echt schandalig. Ik heb net een installatiebedrijf bij me thuis gehad. Heb koffie aangeboden en die heeft hij even gedronken en een boterham gegeten. Stond na afloop op de tablet tot op de minuut wanneer hij was begonnen, wanneer de klus klaar was en hoeveel pauze hij had genomen. Daar moest ik dan voor tekenen.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:35

Steeph schreef:
Daantj__ schreef:
O trouwens mijn oma waste de plastic boterhamzakjes en hing die echt te drogen aan de waslijn zodat zij die nog een keer kon gebruiken. (ik moet hier wel bij zeggen dat ze achteraf al wel aan het dementeren was toen)

Mijn opa en oma wasten rietjes uit :+ (geen dementie)

Hihi misschien toch echt iets van die generatie. Het waren ook echt van de cheap-ass boterhamzakjes. Niet van die wat stevige die je bovenaan moet dichtdrukken.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:51

Ik heb een vriendin die ik al sinds de basisschool ken en me nog nooit een fatsoenlijk verjaardagscadeau heeft gegeven. Elk jaar krijg ik een kaart waarop staat dat we wel uit eten gaan. En als we dan uit eten gaan mag ik voor mijn eigen eten betalen :+

Ik heb ook ooit een studieproject gehad op school waarbij iemand had geprint. Die persoon vroeg daarna of we 10 cent over konden maken voor de printjes :') Zo'n laag bedrag kun je niet eens overmaken joh.

En laatst iemand die na het stappen haar rondje terug ging vragen via Tikkie.

Soms zou ik willen dat ik zelf wat gieriger was, want ik ben altijd blut :')

Anoniem

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:53

Same here Renee. Ben altijd vrijgevig maar daardoor ook altijd blut :') Kadootjes is inderdaad herkenbaar. Heb een vriendin waarmee het gewoon een lopende afspraak is dat we elkaar geen idiote dingen geven maar gewoon iets kleins, leuks wat binnen ons budget past op dat moment. Het ene jaar is dat wat meer dan de andere en als het niet anders kan gaan we gewoon met z'n tweeën all you can eat sushi eten ofzo en zijn we ook allebei gelukkig. Maar andersom geef ik een vriendin altijd echt uitgebreide cadeaus, ik doe altijd echt mijn best en ik krijg altijd flut cadeaus terug. Bodybutter van Rituals waar de korting-sticker nog op zit (terwijl ze weet dat mijn vriend er werkt en ik dus sowieso wel met korting aan die bodybutter kom) of een kettinkje van Claire's die niet eens fatsoenlijk ingepakt is.

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:53

Wat een verhalen zeg.. _O-

Grappig dat er ook best veel mensen zijn die wat meemaken bij het rondjes geven in een kroeg.
Bij ons (niet alleen vriendengroep, iedereen doet het zo) koopt iedereen gewoon zijn/haar eigen munten. Als iemand drinken gaat halen dan wordt er een hand uit gestoken en iedereen die iets wil geeft het aantal munten van de desbetreffende consumptie.

We hebben er dus uiteraard nooit last van dat iemand amper mee betaalt of te veel/te weinig betaalt ten opzichte van de rest betreffende het soort consupmties.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:55

Vorig jaar met vriendinnen uit eten. Achter ons zat een tafel met een stel oudere deftige dames. Deze hadden ongeveer een half uur lang een discussie. Ze hadden namelijk allemaal contact geld ingelegd van wat ieder gegeten had. Maar in totaal miste er een euro en hadden ze dus discussie over wie niet genoeg betaald had. Het gesprek duurde zo belachelijk lang dat een vriendin van mij een euro uit haar tas heet gepakt, op die tafel heeft gelegd en gevraagd heeft of ze nu hun mond kunnen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:57

ELpatcho schreef:
Vorig jaar met vriendinnen uit eten. Achter ons zat een tafel met een stel oudere deftige dames. Deze hadden ongeveer een half uur lang een discussie. Ze hadden namelijk allemaal contact geld ingelegd van wat ieder gegeten had. Maar in totaal miste er een euro en hadden ze dus discussie over wie niet genoeg betaald had. Het gesprek duurde zo belachelijk lang dat een vriendin van mij een euro uit haar tas heet gepakt, op die tafel heeft gelegd en gevraagd heeft of ze nu hun mond kunnen houden.

Ik moet zeggen dat ik daar ook wel echt een hekel aan heb hoor. Wij gooien altijd cash geld op tafel en ieder heeft dan fooi al berekend, dus er ligt altijd een wat grotere stapel. En er is een kerel in mijn vriendengroep die altijd als laatste inlegt, het bedrag op tafel telt en dan iets roept van 'oh heb ik maar voor 4 euro gedronken?! Wat top!' terwijl hij dondersgoed weet dat er iets van 20 euro fooi op de tafel ligt op zo'n moment.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:57

ELpatcho schreef:

_O- _O- _O- _O-

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:59

Rongyos schreef:
- Met 20 man in een fijn restaurant eten (hele avond daar geweest) en dan €5,-fooi neerleggen..... sorry dat gaat er bij mij niet in. Geef dan helemaal geen fooi. (Overigens is het in sommige landen zoals bv Japan juist een belediging om fooi te geven).
- Vliegen vanaf Weeze met 4 personen omdat 'het goedkoper is dan Eindhoven' (waar we dus wonen); roteind rijden, rottige vluchttijden en er dan daar in Weeze achterkomen dat dezelfde bestemming vanaf Eindhoven €10,- pp duurder is, maar wel betere tijden. (Ik en een vriendin hadden toen echt een nog groter ochtendhumeur :-)) Ik laat NOOOIT meer iemand anders een vlucht voor mij boeken...
-Op een festival geeft iedereen wel eens een rondje en 1 persoon nooit; maar bij rondjes van de anderen wel dure drankjes bestellen...
- Een vriendin van mij had het volgende; ' Ga je gezellig mee naar een optreden van artiest X in Ziggo? We hebben nl. een kaartje over'. 'Gezellig, niet helemaal mijn smaak, maar avondje uit is altijd leuk'. En dan aan het eind van de avond; 'Oja, wil je het kaartje nog wel even terugbetalen, was €75,-'. Slik.... dat gebeurt haar dus ook niet meer. Zelf ben ik hier dus altijd superduidelijk over als ik eens een kaartje ofzo over heb; wil geen gedoe achteraf.
- Met schoonfamilie uit eten; aan het einde de rekening niet door 12 delen, makkelijkste toch? Maar echt per gerecht en drankje gaan tellen wie wat heeft gehad. Prima..... maar hoeft niet van mij als iedereen vergelijkbaar heeft gegeten en gedronken en het leuk was.
-Klanten die moeilijk doen over 3 cent afrondingsverschil op een factuur van 10K.....

Dat vliegen vanuit Weeze omdat het dan goedkoper zou zijn is ook niet snugger, aangezien je waarschijnlijk gewoon voor benzine heen en terug moet betalen.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:00

DeMolenhoek schreef:
Nog 1 van een ex. Ik zat op dat moment in heel zware financiële problemen. We waren al bijna een half jaar samen. We hadden altijd de rekeningen mooi verdeeld, nog nooit had hij iets voor mij moeten voorschieten. Die bewuste dag waren er problemen met het storten van mijn loon. Al een paar dagen moeten overbruggen zonder loon, maar wel met serieuze rekeningen die direct betaald moesten worden (wat ik ook had gedaan)

Maar, het geld was nu echt wel op. Ik moest mijk scooter dringend tanken want anders geraakte ik ook niet op mijn werk. Ik vroeg dus of ik €5 mocht lenen, die hij de dag erna direct terug kreeg. Heeft hij pertinent zitten weigeren want het was ZIJN geld. Heb maar jankend naar mijn pa gebeld die toen €5 heeft overgeschreven, wat hij de dag erna keurig terug had.

Of nog 1tje van mijn moeder. Ik heb 2 jaar lang geen contact gehad met haar omdat ik nog €6000 schulden had bij haar die ik weigerde te betalen. Vanwaar die €6000? Ze had van mijn geboorte tot mijn 18 alle kosten bijgehouden die zij en mijn vader hadden gehad aan mij en die zij als overbodig zag. Mijn vader verklaarde haar gek. Ik was ook de enigste dochter waarbij ze dat heeft gedaan. De andere 2 kregen veel meer en hebben geen rekening gehad :+ Ik heb nog altijd niet betaald trouwens.

Die is heftig :oo
Die daarvoor is ook echt bizar.. jeetje

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:01

Er komen hier echt wat zaken voorbij die niet goed zijn voor mijn bloeddruk..... -:(-

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:01

Ik heb ook weleens gehad met stappen dat ik iemand op het eind van de avond nog 1,75 moest betalen. Want we waren in verschillende kroegen geweest waardoor kennelijk een aantal van mijn rondjes goedkoper uit waren gevallen dan die van haar... :')
Oja we begonnen de avond in een restaurant met een groepje van 6 waar de gerechten 20 of 22 euro kostte en iedereen had even veel (fris)drank op. Dat wilde ze dus ook per persoon uit gaan tellen, maar daar heb ik toen een stokje voor gestoken :=

Ik vind het wel haast bizar om te lezen dat sommige mensen dus zelfs zo gierig zijn tegenover hun eigen kinderen. Nou weet ik wel dat het bij ons het andere uiterste is, maar ben je dan echt zo blij met die paar centen.. Ik blijf het bijzonder vinden.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:04

Er is me toch 1 te binnen geschoten :D .

De tante van mijn man kwam op kraamvisite voor ons zoontje destijds. Geen idee meer wat het kraamcadeautje was en dat maakt ook niet uit was niet iets groots in ieder geval. Ze moest alleen nog wel even vermelden dat ze van de post zo’n briefje had gekregen dat ons geboortekaartje te weinig gefrankeerd was en dat zij dat dan moest betalen. ( was heel gek want alle geboortekaartjes hadden dezelfde postzegels erop en bij iedereen ging het goed). En dat ze daar achteraan was geweest bij het postkantoor en het niet meer hoefde te betalen, heel mooi zou je zeggen maar toen zei ze er ook bij dat als ze het wel had moeten betalen dan had ze dat bedrag van het cadeautje af gehaald :+ .

Ik zou het niet verzinnen maar voorruit :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:10

Vjestagirl schreef:
Chasingmood schreef:

Vaak deelt het keukenpersoneel ook mee in de fooi, en degene die je toiletten schoonmaakt etc.

Ja, dit. Ik snap dat je niet wil dat degene die er als een stuk chagrijn bij loopt evenveel krijgt, maar bedenk je: iemand kan een slechte dag hebben (en normaal er net zo zonnig bij lopen als die ander :) ), en als het een consequent probleem is vliegt die persoon er waarschijnlijk binnenkort uit. De eigenaar let hier als het goed is echt wel op.
Meestal geef je toch fooi voor de totale ervaring zegmaar, als je maaltijd niet te vreten was en de wc's goor dan zou ik in elk geval geen fooi geven := Hoe netjes de bediening ook was

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:10

Cayenne schreef:
Ik kan trouwens rustig een halve dag tot een dag met één theezakje doen (en dan zo'n éénkops theezakje).
Dat is niet gierig bedoeld maar ik vind sterke thee niet lekker en dan is het toch zonde om hem weg te gooien? :D

+1 :j

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:12

Afbeelding

deze werd gebruikt in hetzelfde topic bij Viva :D

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:20

Amalarab schreef:
_Barbara_ schreef:

Dat is toch niet gierig, zou hij geen lekkere vakantie voor zichzelf mogen betalen omdat hij jou moet financieren? Dat is gierig :+

Laat je niks aanpraten Lagonda! Het zijn altijd degenen die zelf geen bijdrages/alimentatie krijgen die daar heel afwijzend tegenover staan.

En inderdaad, was hij nou eerlijk geweest...

Krijg ik wel. Vind het alleen ondankbaar dat er iets over gezegd moet worden als het gehalveerd is, en je dus nog steeds iets krijgt. “Het niet kunnen betalen” hoeft toch niet meteen te betekenen dat ie anders geen eten meer kan kopen? Vind dat dat ook mag gelden als iemand zelf ook op vakantie wilt. Maargoed, dat is mijn mening. Heeft verder niet met afgunst oid te maken :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:20

Supervixen schreef:
En werklui die koffie drinken als werkuren berekenen vind ik echt schandalig. Ik heb net een installatiebedrijf bij me thuis gehad. Heb koffie aangeboden en die heeft hij even gedronken en een boterham gegeten. Stond na afloop op de tablet tot op de minuut wanneer hij was begonnen, wanneer de klus klaar was en hoeveel pauze hij had genomen. Daar moest ik dan voor tekenen.

Dat vind ik dan eigenlijk wel netjes :j Hij moest waarschijnlijk precies zijn urenverantwoording doorgeven aan zn baas, dus netjes dat hij de koffietijd als pauze heeft aangegeven.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:24

Ik sta ook wel te kijken van ouders die gierig zijn tegenover eigen kinderen. Mijn moeder koopt wel eens iets (voor in mijn huis bijvoorbeeld). Dan vraag ik altijd hoeveel ze van mij terug krijgt, maar dan wil ze niets terug. En op mijn beurt haal ik dan ook soms dingen die zij graag wil (zoals laatst nog een paar grote bloempotten gekocht die ze wilde hebben) en dan vraagt ze aan mij hoeveel ze van mij krijgt. Dan zeg ik ook, laat maar zitten :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:26

Ik kwam ooit in de Aldi een klant van me tegen. Ze zat op haar knieeen bij de eieren, dus ik: ohjee jet, heb je iets laten vallen?
Maar nee.. “jet” zat uit alle doosjes de grootste eieren uit te zoeken” met de legendarische woorden: mij naaien ze niet!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 13:32

Iemand die z'n theezakjes te drogen uithing aan een waslijn...Jawel een Brit