Natuurlijke ouderschaps topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Re: Natuurlijke ouderschaps topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:57

Kind moet er lichamelijk klaar voor zijn om droog te worden. Dat het onaangenaam is voor hzt kind, gaat daar niets aan veranderen en vind ik wel wat sneu voor het kind.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:08

Ach, als het al te makkelijk is dan heeft een kind ook een stuk minder reden om zindelijk te willen worden dus ik kan het wel begrijpen als mensen juist om die reden kiezen voor luiers / broekjes die wat minder comfortabel aanvoelen :)

En kinderen van nog geen jaar oud kunnen al zindelijk zijn, zelfs babies kunnen soms al aangeven wanneer ze moeten plassen / poepen. Zie BZC :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:32

De keuze net als bij de oudste, gemaakt voor katoen hebben we gedaan omdat we dachten dat dit beter was (natuurlijke materialen). De oudste dochter heeft nergens last van gehad helaas de middelste wel. Dus voor hem was het een foute keuze. Helaas en sneu. Dat heeft ook te maken met het feit dat die luiers groter en groter werd daar hij laat zindelijk was.
Zindelijkheid is per kind verschillend en kun je in mijn ogen weinig invloed op uitoefenen. De oudste was met 2 jaar en 3 maanden één week helemaal zinnelijk zonder enige moeite. We hadden in de tuin met het mooie weer een potje gezet en we lieten haar in haar blootje rondlopen. Toen ze plaste gelijk het potje eronder gehouden zodat plasje werd opgevangen. Dit hebben we maar 3x hoeven te doen en toen rende ze zelf al naar het potje.
De middelste heeft tot hogere leeftijd nog in zijn bed geplast (12 - 13 jaar). Hij had ook een spraakgebrek waarvoor hij jaren en jaren logopedie heeft gehad (regulier). We hebben hier nooit moeilijk over gedaan (bedplassen en spraakgebrek) want zoals een tante van mij zei: "Pien als G. 20 is, dan is hij zeker zinnelijk en praat hij goed" }> Zo geschiedde. Het spraakgebrek had volgens de logopediste te maken met het feit dat zijn mond spieren te zwak waren om goed te kunnen articuleren. Mijn zoon was super gemotiveerd om goed te leren praten en vond het heel erg dat hij zo sliste.
Wat het plassen betreft, als hij 's ochtends wakker werd en nat was, wierp hij zelf zijn lakens in de wasmachine en riep mij erbij zodat de machine gelijk kon draaien. Was "ons geheimpje" want geen enkel kind is daar trots op. Mocht hij 's nachts nat wakker werden, dan deed hij zijn pyjama en alles uit (meestal hielp ik hem) gauw washandje erover, lakens trokken we van het bed af en sliep hij bij ons in bed aan mijn kant. In de ochtend zagen we dan het bed wel terug. De gouden tip was toen van onze huisarts om hem na 19.30 uur niet meer te laten drinken en als laatste voor het slapen wat kwark te geven. Toen werd het aanmerkelijk minder.
Wonderlijk bij dit kindje was dat hij ook heel laat leerde lopen en nooit gekropen heeft. Via zijn kont bewoog hij zich al glijdend over de vloer. Voor hem had ik broeken gemaakt met stevig leren bibs er extra opgenaaid, want anders gingen al zijn broekjes binnen 2 dagen kapot. Hij heeft zelf nooit last gehad van zijn vreemde manier van gat schuiven want hij was er reuze snel in. Als een speer vloog hij door de kamer. Geen gezicht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:50

Hihi, kwark! Dat moet je ook maar net weten! Zou dat echt het verschil gemaakt hebben ja? :)

Ik heb er idd. ook wel eens 1 gezien die zo op de kont als een speer door de kamer ging. Erg apart om te zien. Die van ons zat überhaupt zelden of nooit op zijn kont eigenlijk....veels te passieve houding voor meneer, die zat altijd op zijn knietjes. En heeft van 9 tot 18 maanden gekropen als een raket voordat hij eindelijk ook eens los ging lopen.

Je hoort wel eens dat als een kind niet kruipt maar vanuit kontzitten gaat lopen, dat er dan wat probleempjes kunnen zijn met reflexen ofzo.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:53

Mijn zusje deed ook kont schuiven en laat lopen. Mijn zusje kreeg ook een lederhosen om broekjes te sparen ;) en mijn vader had een karretje met wieltjes genaakt zodat ze buiten in de tuin kon schuiven.

Inmiddels is ze bijna 16 en loopt als een speer ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:02

Kruipen is echt belangrijk dat een kind dat gaat doen. Billenschuiven moet je eigenlijk echt zien te voorkomen.
De mijne ging dat ook bijna doen, toen toch maar een kinderfysio geraadpleegd die hem heeft leren kruipen, en nu kruipt hij als een speer.

Kruipen is niet alleen belangrijk voor de motorische ontwikkeling maar ook voor de mentale ontwikkeling.
Niet iedereen krijgt er problemen mee, maar de meeste kinderen met concentratie-problemen of bv niet stil kunnen zitten of dyslexie hebben niet of kort gekropen en daar is dus zeker een verband tussen :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:36

Er is wel een verband, maar wat ik begrijp is het niet zo dat billen schuiven lijdt tot dyslexie, maar dat het een aanwijzing is. Kinderen die van zichzelf zouden gaan billen schuiven, kan je dus misschien wel geforceerd leren kruipen, maar dat helpt niet tegen de eventuele aanleg voor dyslexie. Die is er, of die is er niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:50

Het hoeft er niet altijd toe te leiden, maar het kan wel.
Het is niet slechts een aanwijzing, het werkt wel zo dat als je kinderen leert kruipen je de kans vermindert op dyslexie ;)
Met kruipen maak je namelijk bepaalde hersenverbindingen en leren je linker- en rechter hersenhelft samen te werken, wat je precies nodig hebt als je gaat leren lezen.
Kinderen die moeite hebben met leren lezen en schrijven hebben vaak niet gekropen. Dat verband is er en is onderzocht en het blijkt dus dat als je kinderen wel leert kruipen ze dan essentiële dingen leren die ze later nodig hebben :)
Overigens niet alleen dyslexie, maar er zijn ook andere dingen die kinderen die wel hebben gekropen makkelijker af gaan :)
Er wordt nog steeds veel onderzoek gedaan naar het precieze hoe en waarom; maar de belangrijkste conclusie is al wel; laat de kinderen kruipen :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 16:37

Mag ik vragen waar je dat dan leest? Want ik lees het nog steeds andersom:
Citaat:
Dyslexie is een verwarrend begrip, dat een veelheid aan aandoeningen omschrijft, die gemeen hebben dat een normaal intelligent kind slecht leest, c.q. leert lezen. De oorzaken van dyslexie zijn vele, variërend van een familiaire karakteristiek tot op onvolledige migratie van hersencellen berustende stoornissen. Ook perinatale problemen worden wel als mogelijke oorzaak gezien. Hoe dit ook zij, veelal worden bij dyslectische kinderen lichte neurologische functiestoornissen gevonden. Het ligt voor de hand de conclusie te trekken, dat als aan het schuiven en niet-rollen een lichte hypotonie ten grondslag ligt, en als deze gezien kan worden als een uiting van een lichte neurologische dysfunctie, en als dyslexie gepaard kan gaan – zelfs berusten kan op – een lichte neurologische dysfunctie, het wel eens zal voorkomen dat dyslexie optreedt bij een kind dat vroeger ‘schuiven’ als voortbeweging toonde. De relatie omdraaien, i.c. aannemen dat ‘schuiven’, c.q. het overslaan van kruipen de kans op dyslexie verhoogt, is ontoelaatbaar.

https://www.ntvg.nl/artikelen/er-verban ... e/volledig

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:12

Er zijn meerdere onderzoeken gedaan.
En er zijn ook meerdere oorzaken waardoor een kind niet kruipt en ook meerdere gevolgen dan alleen wel of geen dyslexie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:35

Er zijn volgens mij maar weinig onderwerpen waarover alle experts het (min of meer) eens zijn dus het zou niet zo raar zijn als dat hierbij ook het geval is :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:49

Ja is ook zeker zo :P

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:57

Niet of kort kruipen kan een aanwijzing zijn voor dyslexie, net als moeite hebben met het benoemen van kleuren. Niet kruipen is echter geen oorzaak van dyslexie. Zo heb ik het altijd begrepen en wordt het ons ook uitgelegd door de mensen die nu de onderzoeken doen naar mogelijke dyslexie bij onze oudste. Helaas is ze nog zo jong dat de echte diagnose dyslexie nog niet gesteld kan worden, maar het ernstige vermoeden is er wel. En zij heeft een periode billen geschoven, maar is daarna wel gaan kruipen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:16

Wat leuk om wat verhalen "uit de oude doos" te lezen zeg!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:17

Noem je nou iemand een oude doos...? :)) :+ ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:13

pmarena schreef:
Noem je nou iemand een oude doos...? :)) :+ ;)
:=
De relatie tussen bibsracen/ niet kruipen en dyslexie wist ik niet. Dit kind had en heeft geen dyslexie of andere cognitieve problemen.

verootjoo schreef:
kinderfysio
Fijn dat dit tegenwoordig bestaat. Ik geloof niet dat dit vroeger er al was. Net als ostheopaat, dat toen ook nog niet bestond.

MaritB schreef:
Mijn zusje kreeg ook een lederhosen om broekjes te sparen ;) en mijn vader had een karretje met wieltjes genaakt zodat ze buiten in de tuin kon schuiven.
_O- Wat leuk om dit te lezen. Ik moet hier heel erg om lachen, praktische vader heb jij.

Ik denk dat het belangrijk is dat kinderen kruipen, klimmen e.a. fysieke zaken doen. Ik heb ook al eens gehoord dat een kind dat goed kan klimmen ook goed kan optellen en aftrekken. Of dit bakerpraatjes waren of toch een kern van waarheid bevat weet ik niet. Maar de link naar motorische kwaliteiten van kinderen en cognitieve wordt wel vaker gelegd.
Eigenlijk ook wel logisch want het is bekend met mensen bij niet aangeboren hersenaandoeningen dat daarvoor wandelen ook goed zou zijn omdat dit iets doet met de hersenen in positieve zin. Dus ik kan daar wel in meegaan dat kruipen en andere normale motorische ontwikkeling voor een mens goed is. Alleen die van ons heeft echt niet gekropen en viel in ieder geval voor ons daarin niet te corrigeren. Maar het was zo'n schatje (en nog) en vrolijk kind dat wij dat toen absoluut niet als zorgelijk of zo ervaren hebben.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:49

Ik was een kind met een behoorlijke motorische stoornis (daarom moest ik op paardrijden) en zware dyscalculie. Mij kon je ronddraaien wat je wilde en ik werd niet duizelig en viel altijd uit het niks om of van mijn stoel.

Overigens ging ik 25 jaar geleden al gewoon naar de kinderfysio hiervoor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 22:55

Mijn broer heeft een zware vorm van dyslexie en heeft toch heus normaal gekropen. De ander was wel een schuiver en heeft dat niet.
Ik vind dat je met dat soort correlaties altijd erg voorzichtig moet zijn. Er wordt al veel te snel stempeltjes gezet tegenwoordig.
Daarnaast is Dyslextie zo'n complex iets dat ik gewoon niet geloof dat je zulke simpele verbanden kan leggen. Dyslexie is zoveel meer dan moete hebben met lezen en schrijven. Het hele wereldbeeld anders zijn. Andere manier van beredeneren, van leren en van logica.
Soms ook enorm verhelderend.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:19

Vaak worden beelddenken en dyslexie ook door elkaar gehaald terwijl het echt twee verschillende dingen zijn. Maar in ons talige onderwijs hebben beelddenkende mensen het erg moeilijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:40

Ik weet nog goed dat mijn broer ook zo'n moeite had met voor/achter links/rechts omdat hij als kind waarschijnlijk niet vanuit de typische horizon dacht. Voor is ook achter vanaf de andere kant en een letter achtestevoren is gewoon nog steeds dezelfde letter.
Je ziet dit nu terug in een bijna geniale gave om altijd alle mogenlijkheden te bekijken waarbij soms oplossingen komen waar 'normale' mensen niet snel op zouden komen omdat ze te lineair denken.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 23:41

En tijgeren?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:10

het Dyslextie verhaal ik geloof wel dat het aanwijzingen kunnen zijn. Zelf heb ik het ook, maar dyscalculie is dan mijn ding weer meer. Ik heb wel gekropen heel veel en heel lang, maar lopen was voor mij heel lastig pas op 22maanden kon ik dat pas los.
Mijn gupjes zijn nog te klein dus dat komt nog wel of niet, maar mijn zoontje tijgert , kruipt dus ook niet. die rolt het hele huis door! hij kan al wel staan en zitten en probeert al wel stappen te zetten....dus voorbode van....? (het schijnt ook erfelijk te zijn....bij ons klopt dat dus wel).
Bij mijn eigen kinderen heb ik er altijd voor gehuiverd omdat het je zoveel beperkt op school en bij opleidingen en je beroep etc!.Ja zelfs bij de schoolkeuze heb ik gelet op de begeleiding en daar ook serieus op doorgevraagd bij andere ouders met oudere kinderen, ik heb ook met de kinderen gepraat hoe hun het ervaren.Maar als het zo is ....dan moeten ze er wel het leven mee door, en gelukkig is er tegenwoordig meer begrip voor.(die gedachte sust mijn moederhart, dat hun niet de vervelende ervaringen krijgen als ik).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:28

Mijn zus ging als klein meisje gewoon naar een normale fysio, en die is van 1976 :)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 08:38

Kwita: indien er op jonge leeftijd intensieve begeleiding is voor dyslectie/dyscalculie kan het heel goed komen.
Mijn broertje heeft zeer ernstige dyslexie maar is afgestudeerd in de filosofie. Mijn nichtje van 9 is ook zwaar dyslectisch maar met zeer intensieve begeleiding is dat nu veel minder en zit ze in deplusklas. Mijn man ook zwaar dyslectisch heeft er nooit begeleiding bij gehad en is nog steeds vrij ernstig aanwezig.
Net als mijn dyscalculie. Daar was 20 jaar geleden geen kennis of begeleiding in. En is nog steeds beperkend.

Hier dus ook wel zorgen om de erfelijke belasting. Maar goed van mijn kant van de familie hebben we ondanks de beperkingen allemaal universiteit afgerond (mijn oom is met dyslexie hoogleraar geworden).
Maar vroege herkenning en begeleiding is key

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:23

Nou ik had het persoonlijk dat je dan altijd in de klas zat met minder slimme kinderen je elkaar ook niet goed kan begrijpen daardoor en dat je ook nooit de opleiding kon doen die ik wilde het heeft mij persoonlijk ook enorm in de weg gestaan bij mijn persoonlijke ontwikkelingen en idealen.En nog maar te zwijgen over de trauma's van de bijlessen en die minder begripvolle leraren die je voor de klas keer op keer voor gek zetten. dat was echt vernederend en ja faalangst opwekkend. dus ik heb daar echt angst voor als hun dat zouden hebben al is er nu wel meer bekend ik hoop echt dat het hun bespaart blijft!

Als je niet kan gymmen ach wat zou het, kun je geen geschiedenis dan word je wat anders.Maar lezen,schrijven en rekenen blijft altijd ,je bent je leven lang het bokje! :x