wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:14

maralyn schreef:
Blijkbaar niet Janneke. Anders hadden ze heel veel "regeltjes" wel anders gedaan ;)
Als ze dit wisten, dan waren ze niet bezig met weidebeleid.
Maar juist het vergroten van de loopstallen.

Verder begrijp ik het doel van je post niet Janneke ;)

Edit:

Enige wat ik er mee wil duidelijkmaken, is dat het eens tijd wordt dat die stropdassen, die zeggen dat ze er voor gestudeerd hebben, maar nog nooit een koeienspeen in de vingers heeft gehad, gewoon eens een weekje zelf "boer" moeten zijn.
Pas dán kunnen ze hun grote mond open trekken wat "goed" is voor een koe en wat niet.
(bij sommige lui heb ik het idee, dat ze als kind nog niet eens een koe hebben horen loeien... :') )

Als ik flauw ben, citeer ik nu het aloude zinnetje "wat precies snap je niet?"
Ik begrijp dat jij het niet hebt op een x aantal mensen, waaronder politici.
Daar kunnen allerlei redenen voor zijn en ik heb bij herhaling betoogd dat boeren klem zitten.

Juist om die reden is er geen verplichting mbt weidegang aangenomen vorige week.
(Uiteraard stuurde een aantal "diehards" daar wel op aan, zo gaan die dingen) - maar het besluit zelf gaat niet over een verplichting.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:18

MarjanB schreef:
:') dan heb je de poppen aan het dansen denk ik..

Nog sterkte ivm het stoppen, dat is echt niet niks!

Dank je :j Mijn man heeft sinds vorige week werk bij een andere melkveehouder; wel de lusten, maar niet de lasten en hij heeft het enorm naar zijn zin.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:19

Amoj: als boer kun je in zo'n topic als dit ook eens beschrijven wat er mooi, leuk en bijzonder aan het beroep en leven als boer is. Ander idee: nodig 'die consumenten' eens uit, laat je bedrijf zien, sta open voor vragen, geef aan waarom je trots bent op je bedrijf, je beesten, je producten.
Maak duidelijk dat je je als boer betrokken voelt bij de maatschappij, in plaats van je er vooral tegen af te zetten.
Kritiek op regulering, overheidsbeleid, consumentenhouding, kun je daar allemaal in meenemen, maar laat het niet het enige geluid zijn.

In alle bedrijfstakken is bedrijfsimago, PR en beeldvorming belangrijk en daar wordt dan ook tijd en geld in geïnvesteerd. De agrarische bedrijfstak is behoorlijk georganiseerd en heeft van oudsher een sterke lobby, dus er zou best een campagne opgezet kunnen worden om het blijkbaar bij veel Nederlanders verkeerde/negatieve beeld van de sector bij te sturen. Wel degelijk diervriendelijk, wel degelijk oog voor milieu en leefomgeving? Laat het maar zien, zou ik zeggen. Laat zien dat er ook binnen de als conservatief bekend staande agrarische sector ruimte is voor innovatie, creativiteit, inventiviteit, blikverruiming. Kortom, bewijs het ongelijk. Een ander zal het niet voor je doen.

Ik denk trouwens dat er inmiddels best een aantal boeren zijn die dit begrijpen, die het belang van social media zien, die daarbij ook kijken hoe ze hun bedrijfsactiviteiten eventueel kunnen verbreden (ik noemde eerder al de boerencamping, maar denk ook aan boeren B&B's, heb ik zelf vele leuke voorbeelden van gezien). Dat zal niet voor elke boer in moeilijkheden te realiseren zijn, maar als je vooral denkt in beperkingen en niet in mogelijkheden, gebeurt er natuurlijk sowieso niets.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:23

maralyn schreef:
Nee marjan :') De koeien!

Milkshake.. Haha

Maar goed snap dat mensen het gevoel hebben dat het beter is voor koeien om in de wei te lopen. Maar dat dieren en mensen niet zo van hitte en regen houden vergeten ze even, als we dan toch aan het vermenselijken zijn. Dus straks staan die koeien met 30+ in de wei en dan krijgen ze hittestress. Nou dan zetten we er een boom in, dan weer meer uierontstekingen omdat al die koeien op hetzelfde stukje zand willen liggen, dus weer meer antibiotica. De pakken hebben er echt enorm goed over nagedacht! Laten we eerst maar eens beginnen met alle huisdieren en paarden die het vaak nog slechter hebben. Als Thieme die heeft aangepakt dan heeft ze alleen geen bestaansrecht meer want dat pikken al die dierenbezitters niet. Dus dat doen we maar niet en gaan we zieltjes winnen in het westen om maar even over het gehele achterland te beslissen.

@suffie goed dat ie toch blijft doen waar z'n hart ligt!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:26

Heel dom vraagje misschien, maar waarom bestaan er eigenlijk geen (of weinig) inloopstallen voor koeien? Want ik zie inderdaad vooral of koeien in de wei, of permanent op stal. Wat voor paarden werkt, zou toch ook prima voor koeien kunnen werken?

Verder vind ik jouw reactie qua toonzetting weinig constructief Marjan, zie mijn vorige post.
Laatst bijgewerkt door Askja op 27-02-17 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:26

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:29

daffie1986 schreef:
Boeren zijn rijk, dat klopt enigszins, echter niet in geld maar in grond. Door die grond kunnen boeren gigantische hypotheken krijgen want de grond dient vaak als onderpand. Je woont pas 15 jaar op het platteland, sorry maar ik kan niet geloven (en dan bedoel ik niet dat je liegt maar dat is de ervaring met boeren) dat boeren hun volledige finacieën met jou bespreken. Dat is ontzettend gevoelig en wordt vaak met niemand of hooguit 1-2 boerenvrienden gedeeld.

In je voorbeeld noem je een boerderijcamping, logisch dat hun betaald krijgen naar hun werk, ze zijn geen boerderij meer.

Vriend van ons heeft een nieuwe stal gebouwd, hij wist dat de gemeente zijn grond nodig zou hebben in de toekomst. De gesprekken met de gemeente over uitkopen zijn al 10 jaar daarvoor gestart, de huidige boerderij raakte steeds verder in verval door ouderdom en het voldeed niet meer aan de eisen. Tussen die 10 jaar praten over uitkopen en de bouw van zijn nieuwe stal is ook nog eens 5 jaar "verkletst" over wat de gemeente nu wou.

De nieuwe stal staat er, ze hebben een bouwvergunning goed gekeurd, maar ze willen hem niet meer uitkopen. Er staat een prachtige stal, zijn lijf laat hem ondertussen in de steek, er is nog steeds geen duidelijkheid met de gemeente, financieel gaat het beroerd dus is vrouw lief alweer buiten de deur gaan werken voor het boodschappen geld.

Op vergaderingen kom je ze tegen met een lach op hun gezicht, maar als je goed kijkt is de sprankeling weg uit hun ogen.

Moet ik wel eerlijk zeggen dat de boeren die stallen hebben gebouwd voor 2010, en dan met name rond 2004/2005, die hebben nog goede jaren gehad dus eigenlijk zou je die boeren al niet kunnen vergelijken met de boeren die na 2010 hebben gebouwd.

En daarom zeg ik ook bewust dat ik het niet weet er is dus niemand die hier aan fabeltjes mee werkt!
daffie1986 schreef:
Die stieren zijn eigenlijk minder "nutteloos" dan de vaars kalveren, die stieren kunnen nagenoeg altijd bij een mester terecht. De vaarskalveren ook maar daar wordt minder voor betaald en jammer genoeg worden er nog altijd meer vaars- dan stierkalveren geboren.

Damned schreef:
Janneke: (middenstuk)
Maar dat is juist het probleem! Boeren moesten na de afschaffing van de quota niet op volle toeren gaan draaien, maar juist verminderen! De quota was een verkeerde maatregel, die zorgde voor overproductie.

Daffie:
En over je laatste stukje, ik snap dat je uit economisch oogpunt zo redeneert, maar je snapt toch hopelijk ook hoe walgelijk dat overkomt voor andere mensen?

Wat jij schrijft over quotum klopt niet, boeren moesten wel degelijk meer gaan melken en daarom moesten alle beperkingen verwijderd worden. Het quotum zorgde helemaal niet voor overproductie, dat is pas na de quotum verwijdering volledig op gang gekomen.

Mijn redenatie van "helaas" is puur gebaseerd op het feit dat het onnodig is om zoveel kalveren op de wereld te brengen die door de PvDD als nutteloos en restproduct bestempeld wordt. Als dus alle boeren en KI-organisatie's zouden mee werken aan het verlengen van de t.k.t. behalen we de grootste winst die er te halen valt(en ook nog eens op lange termijn) voor de sector, maar ook op het gebied van welzijn(mens en dier) en natuur. Hoe minder kalveren een koe produceerd des te ouder (en ook gezonder oud) ze kan worden en dus voldoet aan verduurzaming van de melkveehouderij.
palousa_boy schreef:
bruintje123 schreef:
Maar manege/pensionstal/sportstal, melkveehouder, varkenshouder, kippenhouder , enz het is allemaal geld verdienen met dieren.
En ik vind ook dat op veel plaatsen een paard het slechter heeft dan een koe of varken en verbaas me dan toch ook echt dat er geen regels voor zijn.
En mijn inziens hoort het dus ook in een topic als dit. Geld verdienen aan/met een dier.

Er zijn wel enkele regels, die zijn er echter alleen als je bij een organisatie zoals de fnrs wilt horen. Zaken als het verbod op stands bijvoorbeeld.
Er is via zo'n organisatie wel een hoop mogelijk, maar het moet ook hier niet te snel gaan anders krijg je gewoon weer een nieuwe organisatie die minder strenge regels gaat hanteren.

Nee er is helaas niet zoveel mogelijk bij de FNRS. Als de manege namelijk stands heeft zodat er buiten meer ruimte overblijft voor de paarden waardoor ze de hele dag naar buiten kunnen dan raakt de manege de FNRS-status kwijt als de stands niet verwijderd worden. De FNRS stelt dus de voorkeur voor manege waar de paarden in een box staan en hoeven niet persee buiten in de wei te komen.
PlantsTho schreef:
Tiepfoudt schreef:
Waarom vind je het toch zo fout dat mensen dieren opeten? Er bestaan nu eenmaal omnivoren, carnivoren en herbivoren. Zo zitten de wereld nu eenmaal in elkaar. De mens (zijn voorouders) eet al ruim anderhalf miljoen jaar dieren op. Als ik jouw moet geloven vindt je de grizzlybeer ook een dierenmishandelaar als die een zalm uit de rivier grijpt terwijl hij ook van plantaardig voedsel kan leven.

Zeggen dat we iets al jaren doen is natuurlijk geen argument. We hebben ook jaaaaaren slaven gehouden/vrouwen geen semrecht gegeven etc. Dat maakt het nog niet ok.

We doen het niet alleen al jaren, we zijn er ook op gebouwd. We hebben namelijk nog steeds hoektanden
Lillith24 schreef:
Ik vind het grappig, aan de ene kant wordt geargumenteerd dat mens en dier niet gelijk zijn maar zodra je over beren die wilde zalm vangen begint moet ik deze wel gelijk beoordelen als mensen die 65 miljard dieren per jaar (hoeveel zalm eet een beer per jaar?) vermoorden? En niet om te overleven, want dat kan ook heel best zonder dierlijke producten. Nee het gaat om luxe, genot, plezier ...

Heb je enig idee hoeveel zalmen voor de luxe gedood worden door de beer? De beer vreet tijdens de kuit periode van de zalm alleen maar het kuit, de rest laat hij verrotten. Dolfijnen hebben seks voor de lol en de meeste dieren zijn zo racistisch als maar kan.[/quote]

Ja. We hebben "hoektanden". :+

Afbeelding

Kinke

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:33

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 18:40

Askja schreef:
Heel dom vraagje misschien, maar waarom bestaan er eigenlijk geen (of weinig) inloopstallen voor koeien? Want ik zie inderdaad vooral of koeien in de wei, of permanent op stal. Wat voor paarden werkt, zou toch ook prima voor koeien kunnen werken?

Verder vind ik jouw reactie qua toonzetting weinig constructief Marjan, zie mijn vorige post.

Nee, dat is helemaal geen domme vraag!!!

Een boer waarbij ik stage liep, doet dit.

Winter staan ze binnen, en in de lente gaan ze naar buiten.
Boven de 22 graden, blijft er een clubje van 15-20 staan (van 120)
En boven de 26 graden, ongeveer zo'n 80/90 koeien.
Met regen, staat er maar een klein clubje buiten.

En dat zou ik het liefste voor alle koeien willen zien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:01

@ Maralyn: laat de PvdD dit nu ook willen....

https://www.trouw.nl/groen/binnenkort-s ... ~ad943879/

En het zij herhaald: de pvdd is radicaal, maar overziet wel een ruim gebied.
De journalist van Trouw vraagt mw Ouwehand naar zaken als de extra premie die 'de weiders' nu krijgen "en die de supermarkten dadelijk cadeau krijgen" - dat is nadrukkelijk niet haar bedoeling.
En dat is krek wat een politicus moet doen: beleid maken.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:06

Uiteindelijk willen we een systeem van vrije uitloop, waarbij koeien op zelfgekozen momenten naar binnen en naar buiten kunnen. Dat is al een oud idee, uit 1991, van het CDA nota bene.

En dit kan ik alleen maar toejuichen.
Dank aan Janneke.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:10

MarjanB schreef:
https://www.vn.nl/het-einde-van-de-kudde-2/

Zag dat iemand ergens terug vroeg wat verschil bio melk en gangbaar is? FrieslandCampina betaalt in maart €36 per 100 kilo gangbare melk en €47,25 voor bio.

palousa_boy schreef:
En hoe veel liter is dat ongeveer? Oftewel, hoe groot is dan het verschil tussen wat de boer krijgt en de prijs in de winkel?

per liter komt dat neer op 0,36 voor de gangbare melk en 0,47 voor de bio melk
Resistance schreef:
[ [url=m/lfzP5W.jpg]Afbeelding[/url] ]

En nu moeten we geloven dat mensen planteneters zijn en apen geen vlees eten?

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:12

Mijn vader en oom hadden dit systeem ook. Alleen helaas stuk land is nu "te klein". Ze konden altijd naar buiten of binnen, maar de meeste stonden toch vaak binnen. Of te warm, koud of nat hahah

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:26

Helaas ziet Friesland Campina een inloopstal niet als weidegang.......... De deuren mogen niet open staan, die moeten gesloten zijn als de koeien in de weide lopen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 19:44

suffie schreef:
Helaas ziet Friesland Campina een inloopstal niet als weidegang.......... De deuren mogen niet open staan, die moeten gesloten zijn als de koeien in de weide lopen.

Koe staat voor de deur te puffen.
Mannetje in strak pak: "Nee koetje, jij mag niet naar binnen, jij moet in de wei lopen."

Koe kijkt de man aan... "Nou.... mooooeeeh!!!"
Mannetje in pak: "Nee, dat zijn de regels."

Koe: "BOEHHH!!!"

Mannetje in pak, wandelt vrolijk weg, gaat in zijn dikke bolide zitten met airco.

En koe staat in de zon te zweten.

:') Wat een dierliefhebberij. :')

Koopt geen friesland campina producten meer... wanneer het doorgezet wordt. :evaw:

Edit!!!

En boer staat met zijn zakdoekje de druppels van zijn hoofd te wrijven.
"Sorry Klaartje... Dit is wat de consument graag ziet."

Koe: "Meuhhhhhh"

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:25

meen je dat nou? mag dat niet van RFC? Waarom niet?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:38

suffie schreef:

Een raar standpunt.

Heb je hier een bron van?

1) Fr/C is een coöperatie. Ik verwacht dat actieve boeren (geen namaak boeren zoals Cees Veerman cda) voldoende boerenverstand hebben om redelijke maatregelen te nemen.

2) die websites die ik vond, huldigt het standpunt
(...ik 'heefd' het ook niet verzonnen...) dat de kobisten
'120 dagen per jaar tenminste 6 uur per dag' buiten komen.
Mijn zoekhits naar 'inloopstal' gaven geen Fr/C hits - terwijl zo'n standpunt tenminste gepubliceerd hoort te zijn.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 20:41

De overheid bemoeit zich er nu mee.Die eist verplichte weidegang,maar niemand weet nogprecies hoe of wat er geeist gaat worden.Eerst verkiezingen en dan hoor ik wat ik nog mag met mijn eigen grond en koeien.......
Bij Campina kon je kiezen voor weidegang of niet.Als je voor weidegang koos was je verplicht 120 dagen 6 uur per dag de koeien weidegang te bieden.Bij heet weer of onweer kon je de koeien thuis houden.Die 120 dagenregel zat je altijd makkelijk aan.Je had een lijst waarop de dagen bijgehouden werden.Helaas heeft Campina zich ook aan de regels van de overheid te houden..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:32

...maar waar komt dan toch het verhaal "inloopstal/ vrije uitloop zou niet mogen, 'deuren moeten dicht'"?

En of de overheid meer gaat eisen dan 120x 6 uur - dat lijkt me sterk.
Maar wat mijn overbuurman moet, met 4 grote nieuwe stallen vol met koeien van na het melkquotum...? (Hij heeft vrij veel land, maar hij zou de enige niet zijn die klem komt.)

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:38

Janneke2 schreef:
...maar waar komt dan toch het verhaal "inloopstal/ vrije uitloop zou niet mogen, 'deuren moeten dicht'"?

En of de overheid meer gaat eisen dan 120x 6 uur - dat lijkt me sterk.
Maar wat mijn overbuurman moet, met 4 grote nieuwe stallen vol met koeien van na het melkquotum...? (Hij heeft vrij veel land, maar hij zou de enige niet zijn die klem komt.)

Had hij die koeien voor of na juli 2015?Anders zal je er een hoop zien vertrekken...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:55

Ik gok: na juli '15 verdubbeld.
(Ik kan er naast zitten en ik heb vooral de buitenkant van de nieuwe stallen gezien... Dat hij niet alle financiële details met mij bespreekt moge duidelijk zijn, dat verwachtte ik ook geen seconde.)

Maar tja - nog al wat mensen hebben een hypotheek afgesloten om te bouwen, en koeien en masse wegdoen levert ook niet erg veel op. Dus voor 'boeren zoals hij' - brrrr.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:58

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:00

Janneke2 En door zulke cowboys moet ik nu ook verplicht koeien opruimen............Terwijl wij niet gegroeid zijn.Ik heb geen medelijden met zulke avonturiers,waarom zoveel groeien na afschaf quotum.
Zijn vandaag aan de dodenlijst begonnen,transporteur is gebeld,is echt k..
Laatst bijgewerkt door SARINO op 27-02-17 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:00

Ik hou trouwens aardig wat kanalen in de gaten, maar wanneer ik bij iedere post een trap na krijg omdat ik én vega ben én PvdD stem heb ik er ook geen zin meer in. Ik heb mijn onderzoek gedaan en ben de laatste maanden best bijgedraaid, maar ik word ook totaal niet serieus genomen.

Uitloopstal? Prima idee, kan de koe zelf kiezen. Melk en eieren onder de kostprijs is gewoon misdaad, ik koop vrolijk mijn pakje biologische eieren á 3 euro. Mag ook best 3,10 worden of nog iets meer. Als het me te duur wordt eet ik het gewoon minder. Je eet toch ook niet iedere dag dure biefstuk of zalm? In mijn ogen zijn dierlijke producten echt een luxe, want we hebben het met z'n allen verpest door met zo veel te zijn. Wat je niet hebt, kan je ook niet eten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-17 22:05

zo'n inloopstal bestaat wel hoor... ben ik wel eens wezen kijken, was bij een robotboer, koeien hadden dan een halsband met een zender en die liet de poort open of dicht gaan. werkte wel goed. Maar dat betekent wel dat je land dichtbij je stal moet hebben.
als wij onze koeien in de zomer weiden gaan ze om de paar dagen naar een ander stuk. daar is een hele administratie van hoe lang, wanneer, als de koeien eraf zijn moet het land bemest worden en rust krijgen tot de volgende weideperiode.. ze gaan dus 3 keer in de week naar een ander stuk.. dat is heel veel werk. Prima hoor, we doen het graag, maar je moet er wel op ingericht zijn qua land, en qua tijd/planning.

@ askja, er wordt ook veel aan promotie gedaan, Campina bijvoorbeeld organiseert vrij veel (zeer druk bezochte) open dagen. AlbertHeijn ook, en verschillende boerenverenigingen doen daar ook aan mee. Er zijn heel veel boerenbedrijven die meedoen aan schoolprojecten... maar dit alles blijkt toch niet genoeg. Als je meer van het boerenleven wilt weten dan zijn er genoeg mogelijkheden om dit in de praktijk te bekijken!