Is het het nog waard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 10:12

djuulsie schreef:
verootjoo schreef:
Dat staat ook nergens, maar ze voedt zijn verslaving financieel wel

En als zij daarmee stopt, vindt hij wel een andere manier.

En nee, daarmee zeg ik niet dat ze bij hem moet blijven of dit allemaal maar goed moet vinden, maar verslaafden komen nou eenmaal wel aan hun drugs. Linksom of rechtsom

Dat hij maar een andere manier zoekt dan, hij hoeft haar toch niet kaal te plukken? Ze moeten bij zijn moeder wonen want hij maakt al het geld op, en vooral het hare.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 10:13

Dat zeg ik toch ook??? Natuurlijk moet ze zich niet kaal laten plukken, juist niet!!

Probeer alleen standpunt dat zij enabler is te ontkrachten. Dit is makkelijk voor hem, maar hij gaat er hoe dan ook aan komen

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 10:16

Hoewel zijn verslaving niet haar schuld is is het ook absoluut haar verantwoordelijkheid niet. Het maakt dus niet uit waar hij het mee financiert zodra ze weg is. Dat heeft niets met het probleem te maken.

Ik wou dat ik TS mijn tien jaar in vogelvlucht kon laten beleven. Dan zou ze heel hard weg rennen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 10:16

Flinke discussie hier die eigenlijk niet meer gaat om hoe de ts gesteund/haar probleem opgelost kan worden.

Ik denk dat dit topic ts enorm aan het denken gezet heeft, veel verder dan dat ze eerst durfde te denken. In de beginpost las ik een verhaal van een meisje dat echt niet bij haar vriend weg wilde, omdat ze van hem hield een met hem te doen had.

Ondertussen is ze het gesprek aangegaan en achter zichzelf gaan staan. En dat in een week ofzo?
Ik vind dat grote stappen, al was het natuurlijk ook goed geweest als ts in één keer de knoop had doorgehakt.

Ts: als hij aan zichzelf gaat werken en jullie zijn samen, dan is dat ook voor jou zwaar een goed werken. Heb je daar zin in? Ik denk dat je ondertussen vindt dat hij haar genoeg hebt gewerkt; dan lijkt me dit moment om waar afstand te nemen, zodat hij aan zichzelf kan werken en jij ondertussen waar kunt genieten van je jonge leven.

Houd er rekening mee dat je vriend in 1 maand klaar is. Als hij wil afkicken zal hij ook moeten werken aan waarom hij blowt. Als daar psychische redenen achter zitten (dingen wegstoppen misschien?) dan ben je zo een jaar tot 2 jaar verder voor hij echt lekker in zijn vel zit. Wil jij dat jaar op de wachtbank zitten?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 10:20

djuulsie schreef:
verootjoo schreef:

Dat staat ook nergens, maar ze voedt zijn verslaving financieel wel

En als zij daarmee stopt, vindt hij wel een andere manier.

En nee, daarmee zeg ik niet dat ze bij hem moet blijven of dit allemaal maar goed moet vinden, maar verslaafden komen nou eenmaal wel aan hun drugs. Linksom of rechtsom

Tuurlijk vindt hij dan vast een andere manier, maar niet op haar rekening :)*

Edit; ms moet ik het anders verwoorden. Het gaat er niet om dat TS schuld heeft aan de verslaving, want dat heeft ze niet. Maar de vraag is: wil TS de 'onderhouder' van deze verslaving blijven?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 25-02-17 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 10:22

Lieve TS, zoals alle andere bokkers hier, geloof me, hij gaat niet veranderen.
Tuurlijk ' wil hij jou gelukkig ' maken.... Hij zal zich te alleen voelen zonder jou. Met andere woorden, hij is bang om je kwijt te raken, zijn stukje 'veiligheid'.

Eerlijk, zoals vele bokkers hier schrijven heb ik ook 3 jaar zo'n relatie gehad... Al mijn geld ging naar hem.. Ik zat op school, werkte en beunde thuis nog bij en deed het huishouden, koken, boodschappen enz. En hij? Hij zat de complete dag te gamen en voerde geen fluit uit.

Lieve TS, zodra je voelt dat je er een punt achter 'durft' te zetten, doe dit direct! Dan ben je er vanaf.

Bij mij werd dit gevoel perfect getimed op 2e kerstdag... Maar het was nu of nooit voor mijn gevoel. Als ik het nu niet doe, zit ik nóg langer aan hem vast. En wát een last viel er van mijn schouders zeg! En nu denk ik.. pffff hoe heb ik dat in godsnaam zolang vol gehouden, nu lach ik hardop als ik iets over hem lees of zie. Jij bent zoveel sterker ;)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 10:37

djuulsie schreef:
Ik heb er moeite mee dat een aantal bokkers hier haar de schuld geven van zijn verslaving. Zelf ook 4 jaar een relatie gehad met een drugs verslaafde, maar als ik iets geleerd heb, is dat ze toch wel doen waar ze zin in hebben. Als je grenzen stelt, verzinnen ze wel weer wat anders om toch hun zin te krijgen.

Het enige dat je kan doen TS, is voor jezelf kiezen. Jouw leven draait om JOU! Jij moet gelukkig zijn en dat ben je nu niet.

Niet haar de schuld geven van zijn verslaving, maar ze faciliteert het.
Door steeds met haar pinpas te zwaaien, hoeft hij niet te werken, kan hij blowen, kan hij op zijn luie krent zitten.

In een normale relatie, is het niet zo erg, als beiden bijdraagt, of in ieder geval willens is bij te dragen.

Maar ik vermoed dat hij niet eens hun kleren in de wasmachine kan doen.
Eerder dat zij, eerst die van hem in de wasmand gooit ws niet eens wetende of ze schoon zijn of vies.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 11:06

Jolien87 schreef:
Ik sluit me ook aan bij lieveli en phor: zolang jij hem de veiligheid biedt, zal hij zijn patroon niet gaan veranderen. Hiermee wil ik niet zeggen dat zijn verslaving jouw schuld is maar je helpt hem niet door bij hem te blijven. Al lijkt dit in eerste instantie wel de oplossing. Kijk verder dan je neus lang is. Jij bent vreselijk tolerant en geeft hem weinig weerstand, je dreigt nu bij hem weg te gaan maar zet niet door. Je weet dat hij niet eerlijk tegen is en dan heb ik het niet om een leugentje om eigen bestwil. Het enige wat je vriend hiervan leert is dat jij niet op je strepen staat en je onder je neus kan bedonderen.
Ik zeg het nog maar eens: kies nu eens voor jezelf want je bent je tijd aan het verdoen. Je bent in de bloei van je leven, dit zouden jouw gouden jaren moeten zijn maar in plaats daarvan gaat alle waarde van jouw leven verloren aan de zorgen over je vriend.
Laat hem op eigen benen staan en dan weet hij uiteindelijk zelf de weg weer terug te vinden naar jou.

Ik sluit mij hier bij aan :-) .

Je bent geen schuldige in die zin dat jij de oorzaak bent en dankzij jou het probleem er is TS, maar door bij hem te blijven gaat er ook niets veranderen dus ergens blijf je het wel voeden.

Zal hij veranderen zodra jouw geldkraan dicht is of zodra jij je koffers pakt? Misschien niet. Waarschijnlijk niet. Je bent niets voor niets verslaafd, anders was hij al gestopt en veranderd de eerste keer dat hij je beloofde te stoppen.
Hij zal nog zelfs aan geld kunnen geraken. Misschien zelfs terwijl je denkt dat hij het niet doet, want hij heeft geen geld he. Of hij komt er onrechtmatig aan (verslaving kan echt iets gemeens van je maken), of het geld dat hij nu van jou niet krijg gaat hij lenen bij leuke vriendjes enzo...er zijn wel manieren.
Mààr, dan is het niét meer jouw geld en niét meer jouw probleem! Dat hij zich ermee in de nesten werkt kan, maar jij niet meer. En dat doe je nu wel, hij werkt jouw in de nesten want jij kan geen leven uitbouwen omdat al jouw spaargeld gewoon wordt weggegooid.
Dus asjeblieft, ik hoop dat als je nog niet sterk genoeg bent om voor jezelf te kiezen, je wel voor je eigen portemonnee kan kiezen. Dan is die in elk geval al veilig (en houdt je geld goed in de gaten).

kohtje schreef:
Als je zo jong bent dan moet een relatie toch een groot feest zijn. Je ongelukkig voelen door een ander is niet goed.

Denk erover na. Ik kwam er ook veel te laat achter hoeveel waarheid hierin zit.

Je hebt niets van hem, je bent niets van hem. Jullie zijn nog maar 2 jaar samen, dat is echt niets. Je bent niet 20 jaar samen met 3 kinderen waarbij je man plots afkomt met de bekentenis dat hij verslaafd is geworden. Je hebt niks gemeenschappelijk. Als je een keuze moet maken, laat het dan niet aanslepen tot het nog veel moeilijker wordt.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 11:35

CurlyCoat schreef:
Ik weet dat hij daar allemaal heel erg zijn best voor gaat doen, maar zal ik echt weer happy worden?
I dont know..

Waarschijnlijk niet, want

CurlyCoat schreef:
Heb hem verteld dat ik argwanend ben en dat ik dat waarschijnlijk nog heel lang (misschien wel altijd) zal blijven.

Als je hem die kans wil geven, doe het dan op afstand. Laat het hem zelf even uitzoeken, dat is ook beter voor hem. Zoals hier al eerder is gezegd, hij moet zijn leven op orde krijgen voor zichzelf, niet voor een ander.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 11:36

Weet je Ts, welke keuze je ook maakt, het is op dat moment voor jou de juiste en je leert overal van (al is het soms "had ik maar eerder").
Uit je berichten haal ik dat je eigenlijk klaar bent, maar nog niet genoeg om de knoop door te hakken. Dat moment komt vanzelf en gaat dan pijn doen, maar ook rust geven. Of dat moment komt niet en dan kabbelt alles zo verder. Die keuze is geheel aan jou. Ik bedoel, ik kan wel zeggen dat ik allang zou zijn vertrokken naar een eigen plekje en mijn pinpas niet had afgegeven, maar ik ben jou niet en ik maak andere (niet per se betere, maar andere ;) ) keuzes.

Ik vind het top zoals je blijft reageren en ik vind het ook super dat je het gesprek bent aangegaan. Dat laat zien dat je zelf iig al grote ontwikkeling doormaakt en dat is alleen maar goed +:)+ .

Neem de kritische posts van de bokkers mee. Vis eruit wat nuttig is voor je en wordt lief voor jezelf ipv voor alle anderen, alle anderen zijn al lief genoeg voor hunzelf ;)

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 13:14

TS wat haal jij hier uit, want het feit dat je hem (nog) niet los wil/kan laten betekent dat hij jou ergens in voorziet. Iets wat je schijnbaar zo hard nodig hebt, dat je al deze problemen met liefde op de koop toe neemt.
Besef alleen goed dat je hiermee niet alleen je eigen leven moeilijk maakt maar ook die van je vriend en zijn moeder. Jij bent de katalysator hiervan en allang geen slachtoffer meer.

(Niet lelijk bedoeld en natuurlijk vanuit eenzijdig perspectief, aan jou of je de schoen aantrekt).

BigOne

Re: Is het het nog waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 13:27

Ts, indien jij de keuze maakt om voor jullie relatie te gaan, prima. Maar doe dat dan wel zo dat het de grootst mogelijke kans van slagen heeft. Dus de volgende actiepunten ondernemen.
1 Geen geld of pinpas geven.
2 Samen naar een arts om de juiste weg qua afkikken te volgen.
3 Van vriendlief eisen dat hij een fulltime baan vind en wel zo snel mogelijk, werk zat.
4 Ga van je eigen kracht uit en niet van de zijne, hij is nu al weer bezig om zich in te dekken, zijn vrienden hebben het gedaan, hij vind een programma om af te kicken.
5 Stel al zijn vrienden, bekenden, familie en vaste weed verkoper op de hoogte dat hij gestopt is(met zijn goedkeuring en ga er samen langs zodat hij het kan zeggen)

Heel wat maar zonder dit zal het niet lukken want hij heeft nog steeds veel te veel vrijheid voor een verslaafde.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:17

CurlyCoat schreef:
Toen ik vanmiddag uit het werk kwam, was ik er redelijk zeker van dat ik er een punt achter wilde zetten.
Heb hem verteld dat ik argwanend ben en dat ik dat waarschijnlijk nog heel lang (misschien wel altijd) zal blijven.
Dat dat niet leuk voor mij is, maar ook niet voor hem en daarom dacht dat het misschien beter was om toch weg te gaan.

Hij zegt vorige keer heel erg geschrokken te zijn, en hij heeft een afkick plan gevonden wat hij graag wil gaan proberen.
Hij wil alleen maar dat ik gelukkig ben, en wil daarom ook niet meer naar zijn vrienden zodat hij dan niet snel in de verleiding komt en zodat ik me ook niet druk maak wat hij daar allemaal doet.
Ik wil hem helemaal niet weghouden bij zijn vrienden, dat vindt ik niet eerlijk tegenover hem, maar hij staat er op.
Hij wil er voor vechten om mijn vertrouwen terug te krijgen en hij vraagt mij nog niet op te geven en ons de tijd te gunnen om er samen uit te komen.

Ik weet dat hij daar allemaal heel erg zijn best voor gaat doen, maar zal ik echt weer happy worden?
I dont know..

Lieve TS, kies alsjeblieft voor jezelf. Heb het genoeg in mijn omgeving zien gebeuren dat een vriendin compleet leeggezogen werd door een vriend en zij alleen maar gaf en niets kreeg. Je wilt niet weten hoeveel valse beloftes er zijn gedaan. Ik zou beginnen om op jezelf te gaan wonen en het contact een paar maanden te verbreken. In die tijd kan hij zijn beloftes waar maken en laten zien dat ie een volwassen vent is die ook zonder jouw centen kan leven. Echt lieve TS, je bent een sterke vrouw, je kunt dit wel. Heel veel sterkte, wat je ook beslist :(:)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:02

Wat een ontzettend moeilijke situatie zit je in TS. Hij maakt het je wel echt moeilijk door dan zulke dingen te gaan geloven.

Vind de reacties hier soms best wel pittig. Prima om TS wakker te schudden, maar het is niet zo dat als TS bij haar vent weg gaat, hij ineens wakker geschud wordt oid. Dan vindt hij wel weer een andere (niet zo chique) manier.

Tijd om voor jezelf te kiezen meid. Een nieuwe toekomst opbouwen is misschien moeilijk maar gaat je echt wel lukken! Je kunt in ieder geval al bij je familie terecht en dat is toch wel een fijn gedachte lijkt me. Hopelijk kun je de juiste beslissing nemen!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:22

En toch zijn er zat die wel wakker geschud worden :)
Tijdens ons huwelijk heeft mijn ex nooit één vinger uitgestoken. Ik ben erdoor financieel helemaal aan de grond geraakt en ben daar nog steeds niet uit.

Nu zijn we een jaar gescheiden en ineens kan hij wel werken en schoonmaken :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:39

djuulsie schreef:
Dat zeg ik toch ook??? Natuurlijk moet ze zich niet kaal laten plukken, juist niet!!

Probeer alleen standpunt dat zij enabler is te ontkrachten. Dit is makkelijk voor hem, maar hij gaat er hoe dan ook aan komen

Enabler zijn is niet hetzelfde als schuld hebben. Dat stukje schuld moet je loslaten, dat heb jij ingebracht en je ontwortelt de hele discussie. Stop er mee, het gaat niet om jou.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:18

lieveli schreef:
djuulsie schreef:

Enabler zijn is niet hetzelfde als schuld hebben. Dat stukje schuld moet je loslaten, dat heb jij ingebracht en je ontwortelt de hele discussie. Stop er mee, het gaat niet om jou.

Definitie van "enabler" volgens het woordenboek: "one that enables another to achieve an end; especially : one who enables another to persist in self-destructive behavior (as substance abuse) by providing excuses or by making it possible to avoid the consequences of such behavior."

TS laat inderdaad haar vriend toe om (zelf)destructief gedrag door te zetten (door hem geld/haar pinpas te geven) zonder dat hij er de consequenties van ondervindt. Dus ja, dat is een enabler zijn.

Maar dat betekent helemaal niet dat TS de oorzaak is van zijn verslaving. Dat beweert hier ook niemand. Ze voorziet hem voldoende middelen (geld, de mogelijkheden om te doen wat hij wil zonder dat hij zich echt hoeft te verantwoorden) om zijn verslaving/levensstijl te onderhouden. Ze maakt voor hem excuses en zoek naar redenen waarom het wel niet zo zal zijn.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 12:55

Yasmine schreef:
Maar dat betekent helemaal niet dat TS de oorzaak is van zijn verslaving. Dat beweert hier ook niemand. Ze voorziet hem voldoende middelen (geld, de mogelijkheden om te doen wat hij wil zonder dat hij zich echt hoeft te verantwoorden) om zijn verslaving/levensstijl te onderhouden. Ze maakt voor hem excuses en zoek naar redenen waarom het wel niet zo zal zijn.

Verder hierop redenerend zou je je kunnen afvragen waarom TS en haar vriend destijds voor elkaar gekozen hebben. Heeft zij bepaalde eigenschappen (bijv. lief, zorgend, zich wegcijferen) die iemand als haar vriend (onbewust) aantrekken?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 14:19

Daar zijn hele studies over gemaakt, het is verrassend hoe vaak bv het kind van een alcoholist, zelf ook met een alcoholist thuiskomt.
Hoe het komt?
Het hoe, is voor zover ik weet wel onbekend, maar onbewust scannen mensen elkaar, weten snel wat voor vlees ze in de kuip hebben. Er is een jaar of 20-30 geleden een onderzoek geweest dat bij mensen ook vaak de stand van de ogen hetzelfde is, waar ze mee thuiskomen, iets zoeken wat ze een "veilig" gevoel geeft, dus een thuisgevoel, ook al is dat erg destructief.
Let op vaak, niet altijd.

Maar als kind van alcoholist, is het wel verrassend om te merken dat, hoe bewuster je je bent, hoe meer je van je eigen oliebol opruimt, er steeds minder ruimte komt voor mensen met bepaald gedrag maar ze komen ook minder in je ruimte.
Dat kan haast alleen omdat er gescand wordt.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:22

Met het stoppen van blowen en wegblijven van zijn vrienden veranderd zijn houding toch niet ts?
Kies voor jezelf meid,dit verdien je echt niet. En ja hier ook ervaring.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:50

Hoe gaat het TS?

Miss_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:33

Even ongeacht alles wat er gebeurt TS (want het is mooi van je om iedereen hier op de hoogte te houden van wat er gebeurt), hoe VOEL jij je nu bij de situatie?

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:00

TS hoe is het nu met je?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:18

Faith_vda schreef:
Even ongeacht alles wat er gebeurt TS (want het is mooi van je om iedereen hier op de hoogte te houden van wat er gebeurt), hoe VOEL jij je nu bij de situatie?

Vast helemaal lekker en goed! Wat is dat nou voor vraag, dat is toch wel heel duidelijk... :')

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 20:23

Zit toch niet altijd zo te zeiken op elkaar.
Het gaat om de intentie.
Kinderachtig gedoe.
Gamblerscup wat is dat nou weer voor opmerking?
Als we weer zo beginnen.... |o :r