Mijn vriend did it, rijbewijs ingevorderd :(

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 01:43

Exitium schreef:
Overigens geldt er op de snelweg geen minimum te rijden snelheid, ook niet van 60 km/u.

Dat zou inderdaad wel heel makkelijk boetes schrijven zijn in de file :$ en ook wat onveilig als je bij noodweer perse gewoon 60 moet blijven rijden omdat je anders een bekeuring krijgt. Maar dat dingen niet expliciet verboden zijn maakt het niet perse legaal, want er is toch een kapstokartikel om het veroorzaken van een gevaarlijke situatie te straffen, ook als die gevaarlijke situatie ontstaat door dingen te doen die niet expliciet verboden zijn, zoals veel trager rijden dan de stroom, heb bij zo'n wegmisbruikers programma ook wel eens gezien dat mensen daarvoor gewoon staande werden gehouden :)*

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 01:48

700 euro....en dat moet uit jullie huishoudpot komen.... -O-

Als je nog niet samenwoont, zou ik eens achter mijn oren krabben, straks gaat jullie gezamelijke inkomen op aan boetes, zou het verrekken om daar voor te gaan werken.

Als ik wel samenwoonde, zou ik apart gaan wonen, hier ga ik niet aan meebetalen _/-\o_

Urbanus

Re: Mijn vriend did it, rijbewijs ingevorderd :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 01:51

Jaaaa want de huizen liggen voor het oprapen. :')

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 01:53

liedje89 schreef:
Exitium schreef:
Overigens geldt er op de snelweg geen minimum te rijden snelheid, ook niet van 60 km/u.

Dat zou inderdaad wel heel makkelijk boetes schrijven zijn in de file :$ en ook wat onveilig als je bij noodweer perse gewoon 60 moet blijven rijden omdat je anders een bekeuring krijgt. Maar dat dingen niet expliciet verboden zijn maakt het niet perse legaal, want er is toch een kapstokartikel om het veroorzaken van een gevaarlijke situatie te straffen, ook als die gevaarlijke situatie ontstaat door dingen te doen die niet expliciet verboden zijn, zoals veel trager rijden dan de stroom, heb bij zo'n wegmisbruikers programma ook wel eens gezien dat mensen daarvoor gewoon staande werden gehouden :)*

Klopt, artikel 5. En daarom worden ook mensen die in verhouding met het overige verkeer 'te langzaam' rijden nog wel eens aan de kant gezet. Vaak niet direct voor een boete, maar wel om er op gewezen te worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 02:28

Exitium schreef:

Nee, je auto moet minimaal 60km/uur kunnen/mogen. 45km autootjes mogen dus bv niet op de snelweg, net als trekkers.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:08

Diablo schreef:
xPabloBokt schreef:
TS, ik zou hem gewoon bijna dit topic laten lezen. Als jij niet tot hem door kan dringen kan de mening van veel anderen dat misschien wel :)

Of hij vraagt zich af waar iedereen zich mee bemoeit, of hij lacht er alleen maar om.
Kom op zeg, als mijn partner mijn zonden op internet op een forum zou zetten, en mij dan de daaropvolgende belerende reacties zou laten lezen van mensen die ik niet eens ken, ik zou er mijn gat mee afvegen.

Het was maar een suggestie en een mening, nergens voor nodig om zo te reageren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:12

:=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:15

tamary schreef:
Exitium schreef:

Nee, je auto moet minimaal 60km/uur kunnen/mogen.

Let op; je hoeft niet sneller te kunnen dan 60 en je MOET uiteraard langzamer rijden wanneer de omstandigheden dit vragen. Bijvoorbeeld om voldoende afstand te kunen houden, het zicht dit eist of bv. gladheid etc.

Het is vrijwel onmogelijk om iemand te bekeuren voor 60 op de snelweg. Het voertuig hoeft niet harder te KUNNEN.
Het is ook maar 20 km/u minder dan de vrachtauto. Het verschil tussen rekening houden met 80 of 60 is niets om je druk over te maken en al helemaal niet in het licht van soms zomaar STILstaand verkeer.
Je moet kunnen STOPPEN binnen de afstand welke je kan overzien dus 60 is een non-onderwerp.

Kortom:
Maximum snelheid is alleen DAT; sneller mag niet. Langzamer wel.

50 km. te snel is een heel veel groter risico voor de gebruikers van de openbare ruimte welke in NL overvol is.
Dat ligt hier in Andalucia op een lege snelweg heel anders; soms midden op een werkdag maar 6 autos op een stuk van 20 kilometer!
Dan zou je eigenlijk gerust 150 kunnen rijden ook al rijdt Juan met zijn oude Santana 60 dan daar; tijd en ruimte ZAT om hem te zien en erop te reageren.
Helaas zijn verkeersregels nu eenmaal niet flexibel en zijn ze geschreven voor de onderkant van de meest voorkomende omstandigheden en meeste bestuurders.
Oh en in dit land van de lege snelwegen is het max. 120, geen 130.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:29

Dit is Adalucia met de lege snelwegen niet... Als je hier met je auto 60 km gaat rijden, uiteraard op de rechterrijstrook, dan heb je files tot en met omdat je met het inhaalverbod voor vrachtwagens één hele lange rij vrachtwagens daarachter krijgt die in- en uitvoegen onmogelijk gaan maken. En waar het inhaalverbod niet geldt, gaat de snelheid op de linkerrijstrook vanzelf terug naar 80, omdat die vrachtwagens dan de auto die 60 rijdt gaan inhalen.

Nee, ik denk toch dat je dan van de weg gehaald wordt...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:37

Of van de weg wordt gereden.

Pas geleden reden we naar Noord Holland en er zat iemand in een klein autootje , jonge gast, die 70 reed op de snelweg.
Was een Belgisch kenteken dus hij reed al een behoorlijke tijd op de A2.
Aangezien we zelf even ergens pauze gehouden hadden, kwamen we hem 2 x tegen.

Vrachtwagens haalden hem te pas en onpas in, toeterden hem bijna zijn autootje uit, vooral in de tunnel bij Utrecht.

We waren dan ook erg verrast dat we hem bij Amsterdam nog eens tegen kwamen.
Levensgevaarlijk zo'n gast op de weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:42

Gast doet niks gevaarlijks. Zijn andere weg gebruikers die doordat ze altijd haast hebben allemaal gevaarijke stunts uit gaan halen.

Tuurlijk kan gene die 70 rijdt hier mee rekening houden en gas iets dieper in trappen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:49

Het is niet erg dat die mensen 70 willen rijdn, maar doe dat dan op een 80 weg :+ en niet op de middelste baan van de A2 bijvoorbeeld, want dat is wel degelijk gevaarlijk. Misschien niet omdat die auto 70 gaat, maar om de mensen eromheen die er links en rechts voorbij schieten met de wel toegestane snelheid.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:52

palousa_boy schreef:
Het is niet erg dat die mensen 70 willen rijdn, maar doe dat dan op een 80 weg :+ en niet op de middelste baan van de A2 bijvoorbeeld, want dat is wel degelijk gevaarlijk. Misschien niet omdat die auto 70 gaat, maar om de mensen eromheen die er links en rechts voorbij schieten met de wel toegestane snelheid.

Inderdaad. Zeker als camions ze gaan inhalen, waardoor je als je met 120 komt afgereden, je plots een camion van 90 voor je krijgt op het tweede vak (want zo voorzichtig zijn die nou ook niet) .
Ik heb zelfs 1x meegemaakt dat er drie camions naast elkaar reden op de drie vakken om elkaar voorbij te steken met een snelheid tussen de 85 en 90 km/u. Ook niet zo gezellig als je dat plots voor je ziet.
Nog een goed punt, van een camion verwacht je dat die 90 rijdt, van een gewone auto niet direct.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:57

En een camion is dan een vrachtwagen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:00

Ja zo noemt men dat als je wat zuidelijker woont ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:05

Maureen95 schreef:
We wonen samen dus delen ook alle kosten lasten. Ik ben momenteel werkloos en druk opzoek naar werk!
Hij had gister zijn laatste werkdag en vanaf volgende maand gelukkig wel weer een baan!

Het is ook zijn schuld en dikke bult hoor :D Dus hij mag het lekker zelf uitzoeken haha. Maar ben wel boos. Ik heb het al zo vaak tegen hem gezegd. Nu mag hij inderdaad lekker op de blaren zitten.

@linda_arnold ik weet niet precies waar. Maar we gaan het zien :=

En qua te hard rijden. hij reed 151 met correctie erbij. Dus eigenlijk nog een paar km harder.

Wat omdat je samen woont zijn boete betalen ? Had mijn vriend niet moeten zijn

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:05

Te langzaam mag ook niet. Ik heb op wegmisbruikers ook wel eens gezien dat iemand werd aangehouden die 60 reed en het zelf heel veilig vond.

Wat betreft de vriend van TS....als ik in gehaald word door zo'n idioot dan hoop ik altijd dat hij zich eens lekker in de kreukels rijd tegen een geluidswallen. ... beetje levensmoe moet hij namelijk wel zijn

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:32

Ik blijft het onbegrijpelijk vinden dat door zoveel hier niet ingezien wil/kan worden dat 60 slechts een 20 km/u groter snelheidsverschil is dan met het maximum!!! van vrachtwagens. Dat dit bij een dergelijke lage snelheid veel minder risico inhoudt dan zelfs 'maar' 10 km/u sneller dan 130.
Pak toch gewoon je zakjappanner en nee niet die 2 secondes regel want die is gewoon fout.

Je ergens aan storen betekent niet dat het gevaarlijk IS!
De wet is:
- dat een motorvoertuig niet sneller HOEFT te KUNNEN dan 60
- dat het maximum de bovengrens is

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:36

Damned schreef:
van een camion verwacht je dat die 90 rijdt, van een gewone auto niet direct.

Dus omdat jij niet oplet is een ander een gevaar op de weg... ah.

Zo worden er veel motorrijders door onoplettendheid doodgereden: Omdat de automobilist geen motorrijder verwacht te zien en dus is die er niet. Ontbreekt er nog maar dat die motorrijder dus een gevaar op de weg is.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 22-12-16 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:36

Prrrr schreef:
Dit is Adalucia met de lege snelwegen niet... Als je hier met je auto 60 km gaat rijden, uiteraard op de rechterrijstrook, dan heb je files tot en met omdat je met het inhaalverbod voor vrachtwagens één hele lange rij vrachtwagens daarachter krijgt die in- en uitvoegen onmogelijk gaan maken. En waar het inhaalverbod niet geldt, gaat de snelheid op de linkerrijstrook vanzelf terug naar 80, omdat die vrachtwagens dan de auto die 60 rijdt gaan inhalen.

Nee, ik denk toch dat je dan van de weg gehaald wordt...

In dat geval gaan die vrachtwagens gewoon inhalen hoor, en ik kan ze dan geen ongelijk geven ook.

Tobbes schreef:
Gast doet niks gevaarlijks. Zijn andere weg gebruikers die doordat ze altijd haast hebben allemaal gevaarijke stunts uit gaan halen.

Tuurlijk kan gene die 70 rijdt hier mee rekening houden en gas iets dieper in trappen.

Hangt van de situatie af, maar zo langzaam rijden kan wel degelijk gevaarlijk zijn. Als je het hebt over een weg waar een maximum snelheid van 130 geldt, zal het gros 120+ rijden en zelfs vrachtwagens halen je dan met een snelheidsverschil van zo'n 15 km/u in. Als je dat dan doet op een erg drukke snelweg met twee rijstroken (denk aan de A15, Rotterdam - Gorinchem) kan dat behoorlijk gevaarlijk worden.

Je kan er afhankelijk van hoe de politie de situatie beoordeelt zelfs een boete voor krijgen voor het veroorzaken van gevaarlijke situaties of hinderen van verkeer.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:40

Heeft ie dus niet hard genoeg gereden om de politie af te schudden, doet een straatracer die ik ken ook, haalt z'n kentekens eraf en gassen maar :o

Even serieus: wel echt heel rot voor jou, lekker voor de feestdagen ook... Als het mijn vriend was had ik hem echt immens hart geschreeuwd, maar of het helpt...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:46

Huertecilla schreef:
Ik blijft het onbegrijpelijk vinden dat door zoveel hier niet ingezien wil/kan worden dat 60 slechts een 20 km/u groter snelheidsverschil is dan met het maximum!!! van vrachtwagens. Dat dit bij een dergelijke lage snelheid veel minder risico inhoudt dan zelfs 'maar' 10 km/u sneller dan 130.
Pak toch gewoon je zakjappanner en nee niet die 2 secondes regel want die is gewoon fout.

Je ergens aan storen betekent niet dat het gevaarlijk IS!
De wet is:
- dat een motorvoertuig niet sneller HOEFT te KUNNEN dan 60
- dat het maximum de bovengrens is

Dat kan wel zijn hc, maar van de wet mag je ook geen gevaarlijke situaties veroorzaken (is dat niet artikel 5 ofzo?).
Dus als jij je lekker aan de 60 km/h regel aan het houden bent, kan ome agent je daar heel goed een bekeuring voor geven omdat jij daarmee, al dan niet indirect, gewoon gevaarlijk bezig bent.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:48

Huertecilla schreef:
Let op; je hoeft niet sneller te kunnen dan 60 en je MOET uiteraard langzamer rijden wanneer de omstandigheden dit vragen. Bijvoorbeeld om voldoende afstand te kunen houden, het zicht dit eist of bv. gladheid etc.

Het is vrijwel onmogelijk om iemand te bekeuren voor 60 op de snelweg. Het voertuig hoeft niet harder te KUNNEN.

Die regel is er zodat bepaalde andere motorvoertuigen/motorrijtuigen niet op de autosnelweg komen. Dat scheelt afzonderlijk benoemen.

Als voormalig examinator kan ik je verzekeren dat iemand die 60 km/h op de snelweg rijdt gegarandeerd bij het CBR zit voor een rijtest. Aan de hand daarvan wordt bepaald wat er met diegene en zijn rijbewijs gebeurd. Het is namelijk gewoon een artikel 5 overtreding.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:49

Op de rijksweg is er idd geen minimum snelheid, zolang je het overige verkeer er maar niet mee hindert of in gevaar brengt.
Aan de andere kant op de wegen van 130 is het een max, niemand die zegt dat je dat dan ook moet rijden.

Mijn menig, kijk naar het verkeer om je heen (op een verstandige manier mee gaan met het verkeer). En in mijn ogen doe je dat niet als iedereen 130 rijd en je zelf er bv 60/70 gaat rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 14:53

Exitium schreef:
Je kan er afhankelijk van hoe de politie de situatie beoordeelt zelfs een boete voor krijgen voor het veroorzaken van gevaarlijke situaties of hinderen van verkeer.

Heel vaag gezien het technische minimum in de wet.

Waar je ZEKER een boete voor krijgt en wat ZEKER gevaarlijk is; door de hogere snelheid veel gevaarlijkers, is te snel rijden.

Dat je ook niet te langzaam mag rijden, noet minder dan 60 als de omstandigheden daar niet toe dwingen is een onderwerp wat imo absoluut niet thuishoort op een draad over 50 te snel. Dat is simpel een irrelevante afleidingsmanouvre.

Hoe je het ook wendt of keert; snelheid doodt.
Ook bij dat 'te langzaam' ; dan is het nog steeds degene die sneller reedt dan deze kon stoppen de oorzaak; snelheid :)*
Hoe doen 'jullie' dat wanneer iemand pech krijgt/heeft????
Je moet gewoon opletten en kunnen stoppen binnen de afstand welke je kan overzien. Hoe sneller je rijdt hoe (exponentieel/2) groter die afstand.
Imo is 130 in het volle NL al een hoogst discutabele snelheid en ronduit verkeer mbt de verkeersdichtheid per wegvak.

@toothless: kenteken eraf of door een andere vervangen is sinds de 'nieuwe' platen als automatisch bewijs geen overtreding maar een misdrijf.
De politie 'afschudden' is anno nu gewoon grootspraak. Dat lukte zelfs Jan Lammers niet. De uitzondering met een snelle (terrein)motorfiets bevestigt de regel.