Maanoogje schreef:xLoki schreef:Ik werk nu een jaar in de psychiatrie op een gesloten opnameafdeling voor volwassenen en het zal je verbazen hoeveel patiënten met drugs in aanraking zijn of zijn geweest...
We komen op het werk veel toeristen tegen die naar de coffeeshop zijn geweest en vervolgens in een (eerste) psychose zijn geraakt. Maar ook jongeren (18-30jr) die door het gebruik van drugs (veelal wiet, maar ook cocaïne, heroïne en GHB komen we vaak tegen) agressief worden, in psychoses raken of zeer paranoïde worden. Het is vreselijk spul allemaal. Laatst een (ontslagen) patiënt overleden aan een overdosis, jongen was 26...
Maar ook zie ik op het werk hoe vreselijk hardnekkig zo'n verslaving kan zijn. Dan gaat het weken of zelfs maanden goed met iemand, bijna klaar om weer naar huis te gaan, en er hoeft maar 1 kleine trigger te zijn (zoals ruzie met een naaste) en iemand kan weer terugvallen in de drugs en dan ben je zo weer maanden verder voordat iemand weer uit de psychose/manie/depressie/whatever komt.
Met alcohol heb ik trouwens het laatste jaar op de kliniek ook veel problemen gezien. Eigenlijk hetzelfde als met de cocaïne en wiet: als je eenmaal gestopt bent, is dat geen garantie dat je nooit meer zal gebruiken. Het blijft een zwakte en je lichaam blijft er in stressituaties naar craven.
Drugs maken meer kapot dan je lief is, daarom vind ik het ook achterlijk dat wiet in NL legaal is... Alcohol ook, maar dat is wereldwijd zo geaccepteerd dat het me moeilijker lijkt om dat te verbieden. Nederland staat bekend als 'wietland', het land waar iedereen de hele dag stoned rondloopt. Terwijl het zo vreselijk veel kapot kan maken...
Je moet ook geen wiet nemen als je je niet op en top goed voelt. Als je het in een onvertrouwde omgeving neemt kan het sowieso veeeeel sneller fout gaan. Ik kreeg er de 1e keer wel een vrolijk gevoel van en aan het eind een beetje hoofdpijn, de 2e keer alleen maar flinke hoofdpijn, maar dat was door het weinige praten verder ook minder duidelijk. Ik nam het ook nog eens in cakevorm, wat betekend dat ik mezelf niet eens goed kon doseren, waardoor ik de 2e keer voor het wel of niet goede gevoel dus feitelijk lichtjes een overdosis had genomen.
Wiet en hasj doet vele mensen niets, mits je maar weinig neemt en het niet vaak doet. Ik hoef zelf ook niet zo nodig nog een keer. Wat jij waarschijnlijk tegenkomt zijn toeristen die helemaal overprikkeld zijn door al het liberale gedoe hier, en losgeslagen jongeren (ik heb het alleen over wiet nu, de rest van de drugs ben ik ook niet zo'n fan van), maar wiet is echt nog onschadelijker dan tabak. Waarom denk je dat zoveel staten in de VS aan het legaliseren zijn? Omdat onderzoeken juist uitwijzen dat het weinig uithaald. Tabak geeft je dingen als longkanker na een lange tijd, terwijl pure wiet juist af en toe het tegenovergestelde bewijst voor zichzelf. Gegeven is wel dat je het niet te vaak moet doen, en gezien veel mensen het als nog met tabak mixen haalt dat het er weer een beetje uit, maar als de handel hier niet zo op slot gezet zou worden, zou het ook een stuk beter gaan. Er is hier onder de bevolking juist een lager gebruikerspercentage dan in een groot deel van andere EU landen, behalve onder jongeren, maar het volledige percentage ligt dus lager.
waarom is wiet nog onschadelijker als roken. er zit toch tig keren zo veel teer in.
die van jongs af aan gefascineerd geweest is door drugs. Heb er veel over gelezen, bestudeerd en gezien. Heb 15 jaar recreatief gebruikt en toen ging het mis...heel erg mis.
)