Situatie met ex

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:05

Snorlex schreef:
HC je fantasie gaat er met je vandoor.
Prachtig natuurlijk maar je leest voornamelijk wat er niet staat.

Wat er STAAT is dat de ex de ballotage commissie is voor een nieuw lief.
Dat maakt de spoeling vele malen dunner en leidt tot relaties in het geheim = vreemgaan na het huwelijk. Te malloot voor woorden als het hier niet een serieus en behoorlijk breed door de moeders serieus zo gezien RECHT zou zijn.

Als een date mij dit zou vertellen zou ik geen eens inhoudelijk antwoord geven. Zo'n onzinnige vraag hoor je helemaal niet te stellen. Imo mag je een lief niet in de positie brengen om nee te moeten zeggen tegen een vernedering.

Zelf zou ik mijn lief te vuur en te zwaard verdedigen. Mijn keuze en DUS een geweldige meid. Die ga jij niet beoordelen; hou ik fijn verre van mogelijke valsewiiverij. Zak in de poep met je wantrouwen. We zijn GESCHEIDEN; als in :evaw:

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:46

lor1_1984 schreef:
A3a1 schreef:
Geloof me, de vriend van mijn moeder kon op oorlog rekenen toen hij zich met ons bemoeide.
En wij waren met 5 kinderen en totaal niet geremd. Dat heeft hij geweten :+
Trouwens mijn moeder was er ook niet van gecharmeerd. Jaren later keek hij nog vuil als hij een van ons zag.
Ik vind dat sneue figuren.

Ligt eraan hoe jong ze zijn in jouw geval. Wij waren 5-12 en prima in staat onszelf te redden.
Vanaf 9-10 pasten mijn oudste zus en ik op.

Ik was mijn vaders enige kind en heb van jongs af aan meegekregen dat de partner van gewoon mocht aangeven als ik over de grens ging.
Ik werd bij mijn vader overigens nooit echt gestraft, wel bijgestuurd en eens in de zoveel tijd een gesprekje waarin werd aangegeven dat dat gedrag niet tof was en waarom ik dat deed.
Mijn stiefvader, een banketstaaf van een vent overigens, heeft het wel heel moeilijk gehad met mij maar dat had weer te maken met zijn eigen gedrag jegens mij en hij heeft mij gewoon kapot gemaakt mentaal.

Grappig, moeder van mijn bonuskids (waarbij ik zeeeeer zeker geen handje heb hoeven schudden en ik zeer zeker niet door de ballotagecommissie zou komen / kom) heeft ook getracht om de kids tegen mij op te zetten. Ze hoefden niet naar mij te luisteren, want ik was NIET hun moeder. Dat laatste was zo, is zo en blijft zo, want kids hebben een moeder. Grappige was, dat kids wel moesten luisteren naar een vriendin van moeder, naar de juffen op school en naar de mensen op bso / opvang etc, terwijl die ook niet de moeder zijn van kids. Dus dat gebeuren was snel de wereld uit. Waarbij het ongetwijfeld wel belangrijk is, dat pa van de kids en ik redelijk op 1 lijn liggen met wat we wel en wat we niet waarderen in gedrag van de kinderen.

TS: ik vraag me na al die bladzijden met meningen nog steeds af: wat is nou de reden dat je er zo'n moeite mee hebt dat je op FB leest dat je ex een nieuwe relatie zou hebben. Is het het feit dat je het op FB moet lezen? Of Dat je verwacht had dat hij eerst wel tegen jou zou zeggen? Of zit er toch een heeeeel klein vonkje "jaloezie" achter (de weg terug is nu sowieso afgesloten).

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:55

Iedereen die betrokken is bij het leven van een kind bepaalt voor een stuk mee de opvoeding. Dus zowel vriendjes, ouders, oppas, leerkrachten, ... Elke seconde tijd die een kind met iemand spendeert is een onderdeel van opgroeien, volwassen worden, leren wat sociale interactie is, opbouwen van eigen waarden en normen. Dus er buiten blijven kan je als stiefouder niet, je bent in principe sowieso betrokken.
HC de ex heeft geen bal te maken met de keuze van een nieuwe partner. Het gaat er hier over dat de ex het leuk had gevonden dat haar ex het even had gemeld dat hij een nieuwe partner heeft met wie hij zo vergevorderd is in de relatie dat ze tijd spendeert met hun dochter.
Als je samen kiest voor een kind betekent dit dat je samen ervoor kiest om dat kind te laten opgroeien in zo goed mogelijke omstandigheden. Wat dus inhoudt dat er gezorgd wordt dat het kind zoveel mogelijk kan opgroeien in een omgeving die niet belemmerend is voor ontwikkeling, zoveel mogelijk zichzelf kan zijn. Dus het gaat er niet om dat het lief beoordeelt moet worden, het gaat erover dat dat lief een plaats krijgt in het leven van het kind en dat het dus veel gezonder is voor dat kind dat de ex er van afweet zodat het kind dat lief kan accepteren als onderdeel van het leven en er vrijuit met de beide ouders kan over praten. Dat is eigenlijk het enige. Wie, hoe, welke rol in de opvoeding van het kind, ... is de zaak van de (nieuwe) partners.
Jij pleit voor vreemdgaan in en na het huwelijk, ik zie dat niemand anders doen. Als mijn ex een nieuw lief heeft, heeft ze geen enkele reden om het voor mij verborgen te houden, toch niet meer of minder dan tov de rest van haar omgeving. Haar leven, haar keuzes, ik ben zelfs niet geïnteresseerd in het vellen van een oordeel. In het belang van de kinderen is het gewoon voor iedereen beter dat er over gecommuniceerd wordt. Als mijn kinderen dan tegen mij iets vertellen over X kan ik tenminste de context ervan begrijpen en met hen meepraten (of niet, hangt ervan af wat ze zeggen hahaha) zonder dat ik eerst aan hen vragen moet stellen om te begrijpen waarover ze het hebben. Anders zijn er twee opties: hun de mond snoeren (zeer gezond) of hen eerst ondervragen over de context (zeer gezellig en geeft volgens mij ook in zekere zin aan hen het idee dat er iets verkeerd is met de relatie tss X en ex want het is geheim).
Er is meer in het leven dan privacy en vreemdgaan, de twee stoppaardjes die steeds het zwaarste gewicht krijgen in elke discussie die je voert.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:55

Veel mensen in dit topic lijken te denken: als ik zeg dat een paarse olifant eigenlijk grijs is, dan is hij ook grijs.

Hoezo? Nou, ade discussie gaat over de vraag of je als ex het 'recht' hebt om de nieuwe partner van de vader van je kinderen te zien. De moeder wil dat.

Waarom? Kindbelang, zeggen velen. Maar hoe is het kindbelang erbjj gediend dan? Tja eh... Gewoon het is goed voor een kind als de ouders elkaar kunnen vertrouwen. Maar is het niet de moeder die de vader niet vertrouwt in dit geval?

En dan ontstaat een interessante discussie over de vraag waaruit die wens van de moeder om de nieuwe partner te zien voortkomt.

Als je het brengt als een soort puur goddelijk natuurlijk moedergevoel uit de grond van het hart klinkt het als iets waar je geen nee tegen kunt zeggen. en dan zeg je erbij dat het 'heus geen wantrouwen' is en dan is dat zo, toch?

Helaas, zo werkt het niet. Als ze er het volste vertrouwen in zou hebben dat haar ex een perfecte partner heeft gekozen zou deze vraag een heel stuk minder leven. Ook verraden sommige mensen de ware motieven met vragen als: "Wat nou als die nieuwe partner een of andere junk is?"

Zulke vragen getuigen van weinig vertrouwen in het beoordelingsvermogen van de vader. Ook al zeg je dat er geen wantrouwen is, dan betekent dat niet automatisch dat we dat moeten geloven.

Ik neem aan dat TS allang het advies in dit topic heeft opgevolgd (anders zou het wel heel vreemd zijn) en dit topic links laat liggen, maar ik blijf het volgen omdat ik het toch een opvallende discussie vindt.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:02

Callisto, er wordt toch over gecommuniceerd? De vader heeft met het facebookbericht een ideale, perfecte opening gegeven waarbij hij haar trots niet krenkt door plotseling met zijn nieuwe vlam bij haar voor de deur te staan.

Degene die de communicatie nu heeft stopgezet is de moeder, omdat ze doet alsof haar neus bloedt terwijl het voor iedereen (ook de vader) overduidelijk is dat ze het nu weet.

Het is al tig keer gezegd: ze kan nu luchtig zeggen: ik zag dat je een nieuwe vriendin hebt, leuk!

En dan kan hij daar verder over praten als hij wil.

Maar als ze niks zegt, kan hij ook niks. Mannen kunnen geen gedachtenlezen. Ik zou in zijn geval denken: goh, ze heeft nog niks gezegd over mijn facebookstatus, misschien vindt ze het te pijnlijk om over te praten... Ik zal het dan maar niet opdringen...

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:06

Het gaat er toch niet over dat er geen vertrouwen is in de keuze, het gaat er over om simpel te weten dat er iemand extra is die betrokken is bij de opvoeding. Is ook het enige dat mij interesseert. Of die nu rood, geel, groen of oranje is, lang haar of een hanenkam. Haar keuze, is alleen goed om te weten wat er gebeurt in het leven van je kind. Als er op school een stagiair komt die les geeft aan je kleuter wordt je daar ook van ingelicht. Wil dat zeggen dat ik dan ga kijken wie dat is of daar een oordeel over vel? Nope, maar het is wel leuk dat ik dat weet, want kan goed zijn dat mijn dochter dan die avond komt vertellen over juf Marieke die vanalles vertelde en leuke liedjes zong in de klas, terwijl haar juf Lotte heet. Ik begrijp echt het probleem niet van een beetje communicatie.
En nee, Facebook is geen gerichte communicatie. Ik kijk niet naar de relatiestatus van mijn vrienden of ex partner. Kan er dus gerust 6 maanden opstaan voor ik het merk omdat er mss een berichtje langskomt van iemand of één of andere andere toevalligheid. Hij kan niet weten dat ze het weet of niet, is slechte communicatie. Al de rest is veronderstellen, ik vind dat een kind iets te belangrijk is om dingen via facebook statussen te communiceren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:11

Dat bedoelen de meesten toch niet volgens mij, dat ze het 'recht' hebben. Wat ik in ieder geval bedoel is dat het toch heel normaal is dat je even kennismaakt met elkaar. Net zoals je kennismaakt met je buren als je kids daar willen spelen. Sommigen hier maken er zo'n zware toestand van, dat snap ik niet. Waarom zo spastisch doen en vooral de hakken in het zand door bijvoorbeeld Arno en HC? Lijkt wel of vooral HC krampachtig vasthoudt aan 'gescheiden is uit elkaars leven en vooral alles gescheiden houden'. Je kunt toch normaal met elkaar omgaan? Voor de kids wel zo prettig. En nee…voordat dat gezeik weer naar boven komt, dat heeft niets te maken met of jij de nieuwe partner van je ex wel goedkeurt, of dat je hem/haar wilt keuren. Wel zo prettig dat je bijvoorbeeld in een noodgeval elkaar al kent, of dat je in een bijzondere situatie elkaar even kunt bellen als er onverwacht iets geregeld moet worden.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:20

Callisto04 schreef:
Het gaat er toch niet over dat er geen vertrouwen is in de keuze, het gaat er over om simpel te weten dat er iemand extra is die betrokken is bij de opvoeding. Is ook het enige dat mij interesseert. Of die nu rood, geel, groen of oranje is, lang haar of een hanenkam. Haar keuze, is alleen goed om te weten wat er gebeurt in het leven van je kind. Als er op school een stagiair komt die les geeft aan je kleuter wordt je daar ook van ingelicht. Wil dat zeggen dat ik dan ga kijken wie dat is of daar een oordeel over vel? Nope, maar het is wel leuk dat ik dat weet, want kan goed zijn dat mijn dochter dan die avond komt vertellen over juf Marieke die vanalles vertelde en leuke liedjes zong in de klas, terwijl haar juf Lotte heet. Ik begrijp echt het probleem niet van een beetje communicatie.
En nee, Facebook is geen gerichte communicatie. Ik kijk niet naar de relatiestatus van mijn vrienden of ex partner. Kan er dus gerust 6 maanden opstaan voor ik het merk omdat er mss een berichtje langskomt van iemand of één of andere andere toevalligheid. Hij kan niet weten dat ze het weet of niet, is slechte communicatie. Al de rest is veronderstellen, ik vind dat een kind iets te belangrijk is om dingen via facebook statussen te communiceren.

Nogal veel 'ik vind'. Maar wij zijn dat paar niet. Misschien weten ze van elkaar dat ze heel veel op Facebook zitten en dan is dat een ideale manier om dit door te geven. JIJ vindt het misschien niet fijn als je zoiets op een 'anonieme' manier te weten komt, maar anderen misschien wel.

Ik weet 100% zeker dat heel wat mensen hier het juist 'not done' hadden gevonden als de ex plotsklaps met zijn nieuwe vlam voor de deur van de moeder was verschenen. Jij had dat misschien helemaal prima gevonden maar voor anderen kan dat net te confronterend zijn. Zelfs iets waardoor ze in huilen uitbarsten en ik kan me heel goed voorstellen dat de vader dat de moeder niet wilde aandoen.

Er wordt nu gedaan alsof de ex het de moeder niet heeft laten weten met zinnen als 'facebook is geen gerichte communicatie'. Maar feit is ondertussen dat de moeder het wél weet. Dat is geen godswonder geweest, de communicatie van de vader heeft simpelweg effect gehad.

De discussie is nu dus: "De vader zit verkeerd want hij heeft het niet laten weten, terwijl de moeder het eigenlijk wel weet via de vader dus hij heeft het eigenlijk wel laten weten, maar het gaat om de manier waarop hij het heeft laten weten. Hij had het volgens een andere manier moeten doen die door heel wat mensen als veel kwetsender zou worden ervaren, maar hij had moeten aanvoelen (middels gedachten lezen) dat die andere manier de betere manier was geweest."

Dit topic is heel goed voor mijn relatie. Ik ga mijn vriendin straks op mijn blote knietjes bedanken dat ze niet zo godsingewikkeld is, er niet van uitgaat dat ik gedachten kan lezen en gewoon aangeeft wat ze wil en wat ze niet wil.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:34

Kinke schreef:
Dat bedoelen de meesten toch niet volgens mij, dat ze het 'recht' hebben. Wat ik in ieder geval bedoel is dat het toch heel normaal is dat je even kennismaakt met elkaar.

Dat blijf ik maar zeggen: de vader heeft een ideale opening gegeven voor het kennis maken met elkaar. Alleen door een stilzwijgen gooit moeder de deur dicht (al denk ik dat ze inmiddels al wel kennis hebben gemaakt, kan me gewoon niet voorstellen dat ze er nog geen woord over heeft gezegd).

Lang niet altijd is het 'normaal' om even kennis te maken met elkaar. Hangt ervan af hoe je elkaar ligt. Als het een zeer geforceerde kennismaking wordt waarbij de verwijten meteen over en weer vliegen en het kind (al was hij er niet bij) nog dagenlang een huilende moeder meemaakt is de minst kwade optie misschien inderdaad volkomen gescheiden leven.

Een vriendin had een relatie met een gescheiden vader en de kinderen werden iedere vrijdag als volgt gebracht: ze hadden een heel lange oprit, de auto stopte aan het begin, de kinderen stapten uit en moesten vervolgens nog vijftig meter lopen om bij het huis te komen. De auto reed meteen verder. Normaal? Misschien niet. Minst pijnlijk voor de kinderen? Ja. De moeder kon het gewoon niet opbrengen om de man met wie ze jaren had geleefd plots zo gelukkig te zien met een veel jongere vrouw.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:43

arno8 schreef:
Hoezo? Nou, ade discussie gaat over de vraag of je als ex het 'recht' hebt om de nieuwe partner van de vader van je kinderen te zien. De moeder wil dat.

Waarom? Kindbelang, zeggen velen. Maar hoe is het kindbelang erbjj gediend dan? Tja eh... Gewoon het is goed voor een kind als de ouders elkaar kunnen vertrouwen. Maar is het niet de moeder die de vader niet vertrouwt in dit geval?

En dan ontstaat een interessante discussie over de vraag waaruit die wens van de moeder om de nieuwe partner te zien voortkomt.

Als je het brengt als een soort puur goddelijk natuurlijk moedergevoel uit de grond van het hart klinkt het als iets waar je geen nee tegen kunt zeggen. en dan zeg je erbij dat het 'heus geen wantrouwen' is en dan is dat zo, toch?

Helaas, zo werkt het niet. Als ze er het volste vertrouwen in zou hebben dat haar ex een perfecte partner heeft gekozen zou deze vraag een heel stuk minder leven. Ook verraden sommige mensen de ware motieven met vragen als: "Wat nou als die nieuwe partner een of andere junk is?"

Zulke vragen getuigen van weinig vertrouwen in het beoordelingsvermogen van de vader. Ook al zeg je dat er geen wantrouwen is, dan betekent dat niet automatisch dat we dat moeten geloven.

Geweldig verwoord Arno.
Helemaal wat ik vind.

Inderdaad een geweldige draad.
Zoals ik al schreef zou deze verplicht leesvoer moeten zijn op de middelbare school. HEEL inzichtelijk en leerzaam VOOR je aan denken over een in bedoeling duurzame relatie evt met grut begint.

Citaat:
Ik ga mijn vriendin straks op mijn blote knietjes bedanken dat ze niet zo godsingewikkeld is, er niet van uitgaat dat ik gedachten kan lezen en gewoon aangeeft wat ze wil en wat ze niet wil.

Dat van dat complex t/m gedachten lezen etc.... mwah; het blijven vrouwen en ik man. Laat verder mijn waardering/vertrouwen voor/in hen al continue blijken, dus dat gaat deze draad niet motiveren. Ook mbt het grut.

Stel me voor wat de reactie zou zijn als ik zou zeggen: Als we uit elkaar zouden gaan, dan hoef ik geen inspraak mbt een eventuele nieuw vlam van je ....
_O-

Ik hoef helemaal niet te weten of ze een nieuw lief heeft noch hoe/wat. Haar verantwoordelijkheid en ik heb groot respect voor de beslissingsbekwaamheid.
Weet dat de aanbidders in lijn staan dus dit fluks ZAL gebeuren. Fijn voor haar en dus ben ik er *\o/* mee.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:44

Als je hier iets schrijft is het quasi altijd vanuit het standpunt "ik vind", zeker als het gaat om relatie gerelateerde topics. Ik zet het er bij omdat ik niet wil pretenderen dat mijn mening een algemene waarheid is. Doch dit geheel terzijde.
Als mijn ex het mij op dergelijke anonieme manier zou willen vertellen en dat lukt ook heb ik er geen probleem mee. Alleszins ga ik niet op die manier communiceren, ik stuur gewoon een berichtje of zeg het als ik haar zie. Communicatie over zoiets wil ik zeker weten dat de boodschap degene bereikt aan wie ze bedoeld is. Gaat om kinderen, niet om vage kennissen of facebook"vrienden". Uiteindelijk is iets op facebook en ervan uitgaan dat de boodschap dan aankomt dicht in de buurt van ervan uitgaan dat iemand gedachten leest. Ik mis heus wel wat dingen die mijn facebook vrienden plaatsen.
Om het nog meer op mijn situatie te betrekken, mijn ex had gedurende de laatste twee jaar dat we samen waren al een relatie met haar huidige vriend. Dus ik zit er niet op te wachten die man de hand te schudden of om gezellige praatjes te maken. Maar ik vind dat ondergeschikt aan het belang van mijn kinderen, als zij er over willen praten praat ik er over.
Een ideale opening is gewoon melden dat je iemand leuk hebt leren kennen, niet de bal in het kamp van de ander leggen door een facebook status aan te passen. Dat is gewoon non communicatie. Kennismaken is niet de issue hier, het ging over het effe melden aan elkaar. Jouw voorbeeld kan ik trouwens best snappen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:56

arno8 schreef:
Een vriendin had een relatie met een gescheiden vader en de kinderen werden iedere vrijdag als volgt gebracht: ze hadden een heel lange oprit, de auto stopte aan het begin, de kinderen stapten uit en moesten vervolgens nog vijftig meter lopen om bij het huis te komen. De auto reed meteen verder. Normaal? Misschien niet. Minst pijnlijk voor de kinderen? Ja. De moeder kon het gewoon niet opbrengen om de man met wie ze jaren had geleefd plots zo gelukkig te zien met een veel jongere vrouw.

Hier een vriend van ons die na een huwelijk van 10 jaar door zijn ex-vrouw werd besodemieterd. Ze zijn nu ruim 3 jaar uit elkaar en het is een flinke vechtscheiding geworden. Zelfs nu nog gaat het ook op de manier zoals jij verteld, mama mag niet meer van papa in het oude huis komen, dus kinderen worden op het erf bij de achterdeur gedropt. Als papa de kids naar mama brengt zet hij ze bij de stoep af. Mama gaat overigens van de ene kerel naar de andere, en bij elke vent meldt ze dat dit echt 'de ware' is. Ze laat ze ook direct overnachten en kids hebben al meerdere keren meegemaakt dat er een vreemde vent 's ochtends aan de keukentafel zit. Kinderen vertellen dit uiteraard aan papa, het zit ze best hoog maar mama vindt dat dit allemaal heel normaal is. Heb hem toen hij ons destijds belde dat ze uit elkaar gingen direct gezegd "ga niet vechten waar de kids bij zijn". Hij was het er helemaal mee eens maar zodra ze elkaar zien komt van dat voornemen helemaal niets helaas (van beide kanten). Die nieuwe vriendjes van mama worden pas na maanden eens een keer voorgesteld aan papa en dat is dan dus best zwaarbeladen omdat papa al van alles heeft gehoord van de kinderen en het duidelijk te merken is dat de kinderen niet weten wat ze met deze situatie aan moeten. Juist doordat de nieuwe partner apart wordt gehouden van hun vader ontstaat er het beeld voor de kinderen dat het een beladen situatie is. Jochie vertoont overigens serieuze gedragsstoornissen, meisje iets minder maar ook niet helemaal ok. Kan zo pissig worden op onze vriend en z'n ex, ook al heb je de schurft aan elkaar, je gedraagt je maar in het belang van je kinderen!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:57

het is voor mij een non-discussie. De man heeft gecommuniceerd. Het bericht is aangekomen. De vrouw weet wat er speelt.

En dan? Is het nog niet goed want het had zo kunnen zijn dat de vrouw het niet had gelezen. Dus hij had moeten bellen. Tja, als hij had gebeld had de Terminator kunnen opnemen en de stem van de vrouw kunnen nadoen, dus dan weet je ook niet zeker dat ze het weet.

Genoeg gefantaseerd over Terminator en niet gelezen Facebookmeldingen. Feit is dat ze het wel heeft gelezen (sidenote: een relatiestatus verandering verschijnt ook veel prominenter op een tijdlijn dan een doorsnee bericht. Het komt ook heel vaak terug op je tijdlijn omdat gezamenlijke vrienden er vaak op reageren). Dan kun je eeuwig blijven hangen in 'de manier waarop' maar het blijft zo dat het per persoon verschilt wat de beste manier is en dat je nooit zeker weet of jouw manier ook voor de ander de ideale manier is. Maar je moet wat (alhoewel, het moet niet eens)... en dat heeft hij gedaan en daar mag ze al blij mee zijn.

Dus keuze is nu: blijven hangen in 'hij had het anders moeten laten weten want dit was voor mij nou nét niet de ideale manier' of 'ik weet het nu, nu kan ik vooruit'.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:05

Kinke schreef:
Hier een vriend van ons die na een huwelijk van 10 jaar door zijn ex-vrouw werd besodemieterd. Ze zijn nu ruim 3 jaar uit elkaar en het is een flinke vechtscheiding geworden. Zelfs nu nog gaat het ook op de manier zoals jij verteld, mama mag niet meer van papa in het oude huis komen, dus kinderen worden op het erf bij de achterdeur gedropt. Als papa de kids naar mama brengt zet hij ze bij de stoep af. Mama gaat overigens van de ene kerel naar de andere, en bij elke vent meldt ze dat dit echt 'de ware' is. Ze laat ze ook direct overnachten en kids hebben al meerdere keren meegemaakt dat er een vreemde vent 's ochtends aan de keukentafel zit. Kinderen vertellen dit uiteraard aan papa, het zit ze best hoog maar mama vindt dat dit allemaal heel normaal is. Heb hem toen hij ons destijds belde dat ze uit elkaar gingen direct gezegd "ga niet vechten waar de kids bij zijn". Hij was het er helemaal mee eens maar zodra ze elkaar zien komt van dat voornemen helemaal niets helaas (van beide kanten). Die nieuwe vriendjes van mama worden pas na maanden eens een keer voorgesteld aan papa en dat is dan dus best zwaarbeladen omdat papa al van alles heeft gehoord van de kinderen en het duidelijk te merken is dat de kinderen niet weten wat ze met deze situatie aan moeten. Juist doordat de nieuwe partner apart wordt gehouden van hun vader ontstaat er het beeld voor de kinderen dat het een beladen situatie is. Jochie vertoont overigens serieuze gedragsstoornissen, meisje iets minder maar ook niet helemaal ok. Kan zo pissig worden op onze vriend en z'n ex, ook al heb je de schurft aan elkaar, je gedraagt je maar in het belang van je kinderen!

Als mensen rationele wezens zouden zijn die controle hebben over hun emoties zou je het hun kwalijk kunnen nemen, maar ik geloof echt dat hun verstand wel weet dat ze verkeerd bezig zijn, maar dat ze geen keus hebben. Al vind ik wel dat ze altijd moeten blijven proberen.

Moeder mag best wisselende vriendjes hebben, maar zorg dan dat de kinderen niet steeds kennis hoeven te maken met een nieuwe man. Je kunt ook een relatie hebben zonder direct samen te wonen en als de kinderen bij d'r ex zijn kan ze thuis doen wat ze wil.

Denk wel dat het goed is dat vader geen kennis hoeft te maken met ieder nieuw vriendje. Wat schieten de kinderen daarmee op? Hun vader zal dan nog gefrustreerder zijn over de minkukels die de moeder binnenhaalt en de vader zelf kan er weinig mee.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:22

Arno, kan best dat het voor jou een non discussie is. Maar er scheiden elke dag mensen, worden elke dag nieuwe koppels gevormd, al dan niet met kinderen uit vorige relaties. Ik vind het toch wel een belangrijk iets en heb er wel iets aan om meningen erover te lezen die niet strikt beperkt blijven tot de situatie van TS, maar op een iets algemener niveau. Ik zit soms ook wel met vragen. Bijvoorbeeld nodigde mijn ex mij onlangs uit op een feestje voor 1 van de kindjes, is toch wel hieraan gerelateerd. De input hier is heel interessant om daar over na te denken, dus ben ook heel blij dat er mensen hun eigen situaties bij betrekken zoals bv degene die zelf kind van gescheiden ouders zijn. Natuurlijk gaat het dan ook om wat en als soms, maar toch goed om te lezen.

Anoniem

Re: Situatie met ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:34

Weet uit ervaring dat mijn twee stiefzusjes er enorm bij gebaat waren dat alle ouders door een deur konden en er overleg kon plaatsvinden over e.e.a. toen ze klein waren. Uiteindelijk bleek de nieuwe vrouw van hun vader een psychisch nogal labiel geval en kon er ingegrepen worden door de andere ouders waaronder hun vader en dit ging in open overleg in het JAWEL: belang van de kinderen, mijn stiefzusjes. Er werden geen zwarte pieten uitgedeeld, er werd gesproken en naar een oplossing gezocht. En mijn stiefmoeder heeft desbetreffende vrouw NOOIT afgekeurd of haar zwartgemaakt: er werd destijds gezamenlijk besloten dat het beter was voor mijn stiefzusjes om volledig bij ons te komen wonen en niet meer 50-50 zoals in het begin. En daar zijn ze hun vader, hun moeder (mijn stiefmoeder) en mijn vader nog altijd dankbaar voor. In dit geval kwam hun welzijn in het geding en kon er in overleg (omdat de situatie open was) besloten worden. Hun pa koos (en dat was ook best moeilijk voor iedereen) voor zijn nieuwe vrouw, maar dacht daarbij wel aan het 'welzijn' van zijn kinderen en besloot ook dat het beter voor hen was dat ze bij ons (mijn vader en stiefmoeder) kwamen wonen. Nog steeds hebben zij er persoonlijk nog last van dat hij die keuze maakte, maar zijn dankbaar aan de andere kant; dat het zo gegaan is. Ze zien mijn vader ook meer als hun vader, dan ze hun eigen vader als vader zien.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:35

Oei, dat is niet helemaal duidelijk geweest van mij. Ik bedoelde niet dat dit topic voor mij een non-discussie is. Ik bedoelde dat de bewering dat het Facebookbericht niet aangekomen had kunnen zijn voor mij een non-discussie is, simpelweg omdat het wel is aangekomen.

De rest hier vind ik juist een heel interessante discussie!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:36

arno, dat zegt de TS toch helemaal niet, dat hij had moeten bellen? (misschien heb ik iets gemist hoor)
Lijkt mij dat als hij het op FB zet, hij het niet meer geheim wil houden :D Dus als ik de TS was had ik gewoon eens iets gezegd als: leuk dat je een vriendin hebt, de kinderen hadden het er al over".
En tuurlijk mag moeder nieuwe vriendjes hebben. Het probleem is dat ze dus thuis doet alsof dat de nieuwe pappa is terwijl de kinderen hem niet eens kennen, maar dat ze hem wel geheim houdt t.o.v. hun vader. De kinderen voelen feilloos aan dat papa die nieuwe man niet mag leren kennen, dus dan zitten ze in een spagaat, papa wel of niet dingen vertellen etc. Onze vriend is niet gefrustreerd over het feit dat mama een nieuwe vriend heeft, wel over het feit dat ze hem direct binnenhaalt en hij ze niet kent.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:38

arno8 schreef:
Oei, dat is niet helemaal duidelijk geweest van mij. Ik bedoelde niet dat dit topic voor mij een non-discussie is. Ik bedoelde dat de bewering dat het Facebookbericht niet aangekomen had kunnen zijn voor mij een non-discussie is, simpelweg omdat het wel is aangekomen.

De rest hier vind ik juist een heel interessante discussie!

:D

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:04

Kinke schreef:
arno, dat zegt de TS toch helemaal niet, dat hij had moeten bellen? (misschien heb ik iets gemist hoor)
Lijkt mij dat als hij het op FB zet, hij het niet meer geheim wil houden :D Dus als ik de TS was had ik gewoon eens iets gezegd als: leuk dat je een vriendin hebt, de kinderen hadden het er al over".
En tuurlijk mag moeder nieuwe vriendjes hebben. Het probleem is dat ze dus thuis doet alsof dat de nieuwe pappa is terwijl de kinderen hem niet eens kennen, maar dat ze hem wel geheim houdt t.o.v. hun vader. De kinderen voelen feilloos aan dat papa die nieuwe man niet mag leren kennen, dus dan zitten ze in een spagaat, papa wel of niet dingen vertellen etc. Onze vriend is niet gefrustreerd over het feit dat mama een nieuwe vriend heeft, wel over het feit dat ze hem direct binnenhaalt en hij ze niet kent.

Jammer dat de kinderen daarmee opgezadeld zitten.
Mijn oudste zei tegen zijn broer en zus dat ze er moesten over zwijgen als ze iets vertelden over de vriend van ex. Hij deed dat omdat hij dacht dat ik dat erg zou vinden, dat het mij zou kwetsen. Als ze er spontaan over vertellen is dat omdat ze willen vertellen over hun leefwereld, moet kunnen, spagaten zoveel mogelijk vermijden.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:16

Huertecilla schreef:
gekoppaard schreef:
Als je een goede relatie hebt met je ex waarom kun je hem er dan niet naar vragen? Niet controlerend maar gewoon geintereseerd?

Inderdaad is dat waar ik op doel.

Dat dan de hele openingspost niet zou bestaan.

Eens, dan gaat dat gewoon vanzelf een x, hoeft er geen hele draad voor geopend te worden.
Speelt er geen, maar ik wil wel eens zien met wie mijn dochter omgaat, maar gewoon, he wat leuk dat ik je zie, ik heb al zoveel over je gehoord.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:18

Kinke schreef:

Nee dat klopt, maar er is een hele discussie over dat hij het zus of zo had moeten doen. Ik wil meer zeggen dat je bij iedere methode wel iets kunt bedenken waarom dat niet de goede methode is.[/quote]

Kinke schreef:

Ja helemaal mee eens. Ik snap niet dat we zo blijven hangen in 'het had niet via Facebook gemogen'. Gewoon hup, verder gaan!

Kinke schreef:

Ik begrijp die frustratie wel, maar dan vooral omdat de kinderen steeds aan een nieuw iemand worden geïntroduceerd als 'de nieuwe papa'. Tegelijk denk ik dan ook: hoe kun je hier als vader mee omgaan? Het is simpelweg geen optie om bij moeder aan te kloppen en te zeggen: "nu is het welletjes geweest met al die nieuwe vriendjes, vanaf nu leef je zoals ik het je voorschrijf." Wat dat betreft geef ik HC 100% gelijk, hij heeft ook als vader niks te zeggen over de leefwijze van moeder zolang zij of haar partners de wet niet overtreden.

En dat moeder niet wil dat vader weet wie haar vriendjes zijn, kan voortkomen uit de angst dat hij zich er dan mee gaat bemoeien. Dus wat dan? Ik denk dat hij zichzelf ervan moet overtuigen dat het hem echt niks kan schelen wie het zijn en dat hij er maar op moet vertrouwen dat er geen gekke dingen gebeuren. Voor de kinderen ook minder gespannen als vader de schouders ophaalt wanneer zij over de nieuwe vlam van moeder praten.

Wordt anders natuurlijk wanneer moeder de kinderen verbiedt het bij vader over hem te hebben. Tegelijk mag vader de kinderen niet uithoren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:25

phormicola schreef:
In geval van scheiding staat zelfs opgenomen dat een nieuwe relatie eerst met de ex moet worden besproken. Dit omwille van het kind.

Dit suggereert meer dan zoals het er standaard staat.

Citaat:
De ouders blijven ouders van het kind. Termen als “vader/moeder/papa/mama”
blijven gereserveerd voor de ouders en zullen niet aan een ander worden vergeven,
behoudens de nadrukkelijk instemming van de andere ouder.
Boodschappen omtrent de gezinssituatie/het kind of wijzigingen die (gaan) optreden,
zullen de ouders eerst aan elkaar overbrengen zonder tussenkomst van het kind.

De ouders zullen elkaars positie naar derden toe respectvol benoemen en er voor
waken dat derden zich in negatieve zin mengen in het ouderschap.

Dit is in alle wegen aan te passen, maar het 'bespreken' betekent niet dat er eerst toestemming gevraagd moet worden. En dan is de vraag ook nog eens brengt een nieuwe relatie direct een wijziging met zich mee? In de breedste zin des woord wel, maar in algemeen mag je hier óók stellen dat het om samenwonen, trouwen etc gaat. Maar ook daar is het simpel het aangeven van en niet het om toestemming vragen van. :)

Dus.. wat staat er in het evt. ouderschapsplan van ts?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:36

arno8 schreef:
Kinke schreef:

Ja helemaal mee eens. Ik snap niet dat we zo blijven hangen in 'het had niet via Facebook gemogen'. Gewoon hup, verder gaan!

Zo eenvoudig kan het zijn. Maar ja, ego.... Oeps; het belang van de kinderen ;)

Net terug van een terrasje pikken met de moeder van zoonlief. Ze had grote moeite om te begrijpen dat na een scheiding een ouderschapsplan in contractvorm kan bestaan. Een bepaling over een nieuwe vlam gelooft ze niet. Begrijpt niet waarom iemand dat zou tekenen. Zo lang er geen strafbaar gedrag is, heb je geen wettelijk argument dus waarom zou de ander dan voor bemoeienis toestaan tekenen???
Is de kinderen als wapen gebruiken volgens haar.
Niet echt verrassend dat ze er net zo over denkt als ik.

Anoniem

Re: Situatie met ex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:38

Maar hoe moet je strafbaar gedrag ontdekken als er geen contact is? Kinderen zijn niet zo open in hun verbale uitingen wat dat betreft. En niet iedereen zet kinderen als excuus of wapen in om te controleren HC. Echt niet.