Over liefde op haar moeilijkst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:09

terpentijn schreef:
Beste TS, heb ik ook nergens gezegd, dat je liefdeloos, harteloos, of principeloos bent. Het was in het geheel niet mijn bedoeling je te veroordelen of te kwetsen, zoals ik al eerder zei heb ik in een soortgelijke situatie gezeten, en ik weet dus hoe moeilijk ( en pijnlijk) het is om die dingen "stop" te zetten. Mij lukte het de eerste keer ook niet, want dat deed mij te veel pijn (het gemis en zo), maar de tweede keer wel. Ik denk dat je jezelf in "the process" een beetje aan het kwijtraken bent.

Ik hoop dat je er met jezelf uit komt, mijn op- of aanmerkingen kunnen je onmogelijk meer pijn doen dan het feit, dat je het nu even zonder je lover moet doen, ik weet heus wel hoe moeilijk het is om zo'n scheiding (want zo voelt dat) te forceren.
Het gaat tegen je gevoel in.
Het is een enorm gevoel van gemis.

Als je jezelf weer vindt zonder het licht van hem die over je schijnt, ben je jezelf weer en wordt het makkelijker.

Als hij je op termijn wil vinden, ALS, dan sta je toch voor een eerlijker verhaal?

Fijn dat jij je normale schrijfpen weer hebt gevonden en je emoties even niet mee laat spelen, petje af.

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:10

Heel veel succes de komende tijd, TS. Dat je een knoop doorgehakt hebt betekent nog niet dat het nu makkelijk gaat worden. Je hebt goed gekozen en bent eerlijk voor jezelf geweest, onthoud dat mocht de verleiding nog eens terugkomen. :) En nogmaals: Als hij echt bij je past dan komt hij vanzelf op een geschikter tijdstip terug.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:11

pmarena schreef:
Nouja het gewoon eerlijk vertellen aan de vrouw en dat zij dan blij is dat haar man toekomst heeft, dat zou voor alle partijen dè oplossing zijn :)

Wat zàl ze genieten van haar laatste levens maanden.....

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:14

Wondering schreef:
Bedankt voor alle harde, mooie, lieve, bijzondere en eerlijke reacties. Echt. Ik ga later meer reageren.

Voor nu hebben we besloten alles te onderbreken. We hebben elkaar vanochtend gezien en (tijdelijk) afscheid genomen. Het was fijn, maar ik ben best verdrietig. Ik ga even ademhalen en dan kom ik weer hier om te schrijven.

Respect voor deze keuze al had je hem eerder kunnen/moeten maken. Je verdriet heeft te maken met eerder gemaakte foute keuze. Dit beseffen maakt de pijn misschien draaglijker.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:19

slimmerik schreef:
pmarena schreef:
Nouja het gewoon eerlijk vertellen aan de vrouw en dat zij dan blij is dat haar man toekomst heeft, dat zou voor alle partijen dè oplossing zijn :)

Ik heb het er zojuist met de Cowgirl over gehad. Puur theoretisch uiteraard, want zij heeft GEEN slopende ziekte, maar zij zou 'de nieuwe cowgirl' in dit theoretische scenario graag ontmoeten. Zij zou ook vrede hebben met een nieuwe relatie, uiteraard nadat ik (quote) 3 maanden gehuild zou hebben. Ik ben blij met Cowgirl, en natuurlijk niet alleen vanwege dit gesprek......

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:25

slimmerik schreef:
pmarena schreef:

Het lijkt me sowieso al geen pretje als jij het lijdend voorwerp bent dat steeds verder aftakelt en je man steeds meer tot last bent, een anker aan zijn been dat hem naar beneden trekt.... echt tof zijn de verhoudingen ook al niet meer als je je man weinig meer te bieden hebt en hij je op zijn slechtst ziet en de hele dag je kont afveegt enzo -O-

Ook al zou een partner nog zo vaak zeggen dat hij het geen probleem vindt, ik zou volgens mij bol staan van het schuldgevoel als hij constant alleen maar bezig zou zijn met zorgen voor mij en mijn naderende dood.... alsof door mijn "schuld" zijn toekomst ook voorbij is -O-

Wat HC ook al zegt, dat schuldgevoel krijg je er BIJ naast dat het voor jezelf al ellendig is die situatie van dat naderende einde :(:)

Als hij dan niet meer alleen van mij en zijn naasten houdt maar ook van een andere vrouw waar hij wellicht fijn mee verder kan, zou dat voor mij op een bepaalde manier toch wel een troost / opluchting zijn denk ik ja en zo zal het heus voor meer mensen werken... zéker als hij toch nog gewoon lief voor je blijft zorgen tot het einde :j

slimmerik

Re: Over liefde op haar moeilijkst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:30

Zo iets kan alleen werken volgens mij als het vanuit het slachtoffer "out off the blue" wordt geopperd.
Als je haar in dit geval voor een voldongen feit stelt heeft ze in feite geen keuze meer (de zieke vrouw dus)

Ik vind het sowieso not done een buitenechtelijke relatie te beginnen voor je je eigen relatie (netjes) beëindigd hebt. Dus sowieso een slapjanus van een vent.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:37

Met een terminale partner is het ook "not done" om je relatie te beëindigen, dus tja... dan kan je dus gewoon geen kant op en ben je enorm de pineut want je kan het toch nooit goed doen voor de buitenwereld.

Die er wel een mening over heeft en die niet 24-7-365 de zorg heeft voor een zwaar afgetakelde persoon die misschien in bijna niets meer op je partner lijkt.....

simo0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:39

lieveli schreef:
Dit is geen liefde.

Dit drukt voor mij het beste uit wat hier aan de hand is.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:40

Wou wat een oordelen zeg! Ik kan me ergens heel goed voorstellen dat je iemand nodig hebt om door zo'n moeilijke tijd heen te komen. Een mensenleven loopt nou eenmaal niet altijd zoals van te voren bedacht en ieder mens zit nou eenmaal anders in elkaar. Vreemdgaan is echt niet uniek en ik begrijp niet zo goed dat zovelen daar zo'n punt van maken... het komt zo vaak voor, maar als je ervoor uitkomt wordt je bij de enkels afgehakt.

Ik wen je heel veel sterkte in ieder geval en ik geloof niet direct dat iemand slecht is omdat hij verliefd wordt op een ander. Ik hoop dat jullie er samen uit gaan komen.

(voor het geval dat, ik ben al jaren getrouwd en zelf nog nooit vreemdgegaan en heb daartoe ook geen plannen en voor zover ik weet is mijn man ook trouw..)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:46

Verstandig besluit, Wondering!
Wens je de kracht toe om het vol te houden :(:)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:51

Hoezo? Ik leef met een 82 jarige vent, mijn ex-schildersleermeester. Die ken ik al meer dan 30 jaar inmiddels. Heb het schilderen van hem geleerd. En ook nog met een autistische broer die 1 jaar ouder is dan ikzelf ben.
Ga weg, het is toch echt een kwestie van keuzes maken. Kwestie van HOUDEN VAN.
Hoe leuk zouden die het vinden als ik ineens wegloop met een ander? Dag jongens, ik heb iemand spannender gezien. Toen dat gebeurde (ik werd net als TS head over heels verliefd) heb ik het ogenblikkelijk verteld. En toen was de keuze verder aan mij. Ik stopte er mee, de pijn van de mijnen was het contact mij niet waard.

Dat kan ik niet en doe ik niet, dat is een principekwestie. Van meneer 82 jarig zou ik wel mogen, hoor, maar dat zou een behoorlijke belediging aan diens adres inhouden.

Je moet zo sterk in je schoenen staan, zo veel waarde aan je eigenste zelf hechten, dat je je beslissingen
niet van externe factoren ("nu kwam er toch iemand voorbij")
laat afhangen.
En dat is precies je eigen keuze, wat je daar voor over hebt, of het de moeite waard is om iets, zo niet alles voor op te geven wát je hebt, to get what you THINK you want.

Always think twice, especially when you are in love.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:53

Wondering schreef:
Ik vind het jammer voor Terpentijn dat hij die ervaring heeft met mensen, dat hij denkt dat ik dingen alleen schrijf om de discussie op re laten houden. Als ik dat had gewild, zou ik het wel gevraagd hebben. Ik wist wat ik kon verwachten toen ik de OP schreef en ook op mijn eigen account ga ik verhitte discussies niet uit de weg. Ik zie geen enkele reden voor mij om hier te schrijven dat het over is, terwijl dat in het echt niet zo zou zijn.

@Especial: Nee, er zijn geen kinderen in het spel :) Dat zou het nog gecompliceerder hebben gemaakt.

Blij te horen dat er geen kinderen in het spel zijn, want als die ooit zouden horen wat hun vader gedaan heeft terwijl hun moeder op haar sterfbed lag krijgen hun de grootste klap die je kan krijgen naast het al zo moeilijke proces die er is en nog komt na het overlijden.

Ik hoop dat je je ooit realiseert waar je mee bezig bent... Ik ontstip dit topic voor ik vertel hoe ik hier verder over denk. :\

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:58

Terpentijn, waar lees jij het woord weglopen???? Ik heb het nergens hier in dit topic gelezen maar deze post van jou verklaard veel, zo niet alles waarom jij reageert zoals jij reageert . Jij hebt voor jezelf de keuze gemaakt om jezelf weg te cijferen voor je broer en de oude man. Staat je te prijzen maar ben je daar nu zoveel gelukkiger van geworden en denk je soms niet, had ik maar?? waarschijnlijk niet maar je komt wel heel verbitterd over en het feit dat jij de kans op geluk(voor zover dat mogelijk is) hebt laten liggen in je leven geeft je volgens mij nog steeds niet het recht om iemand anders bij de voeten af te branden. En dan kun je zeggen dat je sterk in je schoenen staat maar als je over 30,40 50 jaar terug kijkt op je leven misschien denk je er dan wel heel anders over.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:02

Especial schreef:
Wondering schreef:
Ik vind het jammer voor Terpentijn dat hij die ervaring heeft met mensen, dat hij denkt dat ik dingen alleen schrijf om de discussie op re laten houden. Als ik dat had gewild, zou ik het wel gevraagd hebben. Ik wist wat ik kon verwachten toen ik de OP schreef en ook op mijn eigen account ga ik verhitte discussies niet uit de weg. Ik zie geen enkele reden voor mij om hier te schrijven dat het over is, terwijl dat in het echt niet zo zou zijn.

@Especial: Nee, er zijn geen kinderen in het spel :) Dat zou het nog gecompliceerder hebben gemaakt.

Blij te horen dat er geen kinderen in het spel zijn, want als die ooit zouden horen wat hun vader gedaan heeft terwijl hun moeder op haar sterfbed lag krijgen hun de grootste klap die je kan krijgen naast het al zo moeilijke proces die er is en nog komt na het overlijden.

Ik hoop dat je je ooit realiseert waar je mee bezig bent... Ik ontstip dit topic voor ik vertel hoe ik hier verder over denk. :\

Misschien is het voor die kinderen wel een nog grotere klap als ze over een aantal jaren horen dat hun vader een kans op nieuw geluk heeft weggegooid :)*

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:04

Dat lijkt mij een redelijk overdreven stelling hoor..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:05

Wat een onzin, alsof hij alleen NU de kans heeft op nieuw geluk.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:10

Nou ik brand niemand "bij de voeten af", dacht ik, ik vind het een goed idee van de TS om ergens een een pauze bij in te lassen, wat ik al eerder suggereerde.

Heel bijzonder dat men mij op een mailbericht weet te kenschetsen, hoewel het mij wordt kwalijk genomen als ik dat - ingegeven door eigen ervaringen - bij een ander (in dit geval de TS) probeer te doen.
Hoe dan ook, het treft geen doel. Verbitterd? Waarom in Godsnaam? Ik wilde slechts aangeven dat niet iedereen het in het leven altijd maar voor het uitkiezen heeft. Maar wel degelijk keuzes MAAKT.

Nu ja, als TS met haar Time Out kan leven is dat toch prima? het lijkt mij een verstandige keuze voor nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:12

Lieve TS, normaal vind ik overspel ook het ergste wat je kan doen. Maar jullie situatie vind ik toch anders. Ik sta al jaren in de zorg, heb mensen verzorgt die jong dement waren of jong een hersenbloeding kregen en nooit meer naar huis konden. De partners van die patiënten hadden na een tijdje ook opnieuw de liefde bij een ander gevonden, maar bleven toch trouw hun zieke partner mee verzorgen. In al de gevallen die ik kende, was de familie van de zieke op de hoogte van de nieuwe relatie.
Moest mijn vriend nu ik gezond ben een relatie met een ander aanknopen, dan zou ik woest zijn, maar moest ik ziek zijn en hem niet meer de intimiteit kunnen geven die hij nodig heeft, dan mag hij die bij een ander zoeken.
Jammer dat je hier zo afgeschoten wordt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:18

Kinke schreef:
Wat een onzin, alsof hij alleen NU de kans heeft op nieuw geluk.

Dat zeg ik dan ook helemaal niet :)*

Citaat:
Misschien is het voor die kinderen wel een nog grotere klap als ze over een aantal jaren horen dat hun vader een kans op nieuw geluk heeft weggegooid :)*

Lees: een kans op nieuw geluk.

Maar over het algemeen is het niet zo dik gezaaid met mensen waarbij je zo'n mooi wederzijds intiem gevoel krijgt :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:23

SandraVerl schreef:
Lieve TS, normaal vind ik overspel ook het ergste wat je kan doen. Maar jullie situatie vind ik toch anders. Ik sta al jaren in de zorg, heb mensen verzorgt die jong dement waren of jong een hersenbloeding kregen en nooit meer naar huis konden. De partners van die patiënten hadden na een tijdje ook opnieuw de liefde bij een ander gevonden, maar bleven toch trouw hun zieke partner mee verzorgen. In al de gevallen die ik kende, was de familie van de zieke op de hoogte van de nieuwe relatie.
Moest mijn vriend nu ik gezond ben een relatie met een ander aanknopen, dan zou ik woest zijn, maar moest ik ziek zijn en hem niet meer de intimiteit kunnen geven die hij nodig heeft, dan mag hij die bij een ander zoeken.
Jammer dat je hier zo afgeschoten wordt.

Mooi dat je dit ziet in je professie en hier vertelt.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:25

TS je mag me pben. Ik weet hoe lastig zo'n situatie is. Mijn situatie leek er wel een beetje op. Helaas was deze partner niet ziek. Maar snap wel hoe je zo maar ergens in kan glijden en vervolgens er moeilijk uit kan komen.

Ik was finaal tegen vreemdgaan direct en schold elk topic uit die ik tegen kwam tot ik wr zelf mee te dealen had. Het is nu bij mij gestopt. Heb er heel veel pijn aan gehad.

Ik hoop gewoon dat jij niet alleen een uitweg voor hem bent en slechts dat. Ik ben maatschappelijk werker en heb ook een client waarvan de man twee beroertes heeft gehad en amper wat kan. Ik zie hoe lastig het is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:26

Die situatie is echter niet vergelijkbaar met ts. Die vrouw heeft ALS, dat is geen dementie of kansplantje.. Want ja dan zou imo ook de situatie heel anders zijn.

Verder wordt ts helemaal niet door iedereen afgeschoten. Gelieve het ook niet zo te stellen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:29

pmarena schreef:
Maar over het algemeen is het niet zo dik gezaaid met mensen waarbij je zo'n mooi wederzijds intiem gevoel krijgt :=

Maar nu stoppen betekent toch niet dat ze niet meer bij elkaar komen? Als ze dan zogezegd geweldig bij elkaar passen etc. dan is dat over lange tijd toch ook nog zo?

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 19:33

Jolien87 schreef:
Ik spreek je graag wanneer je zelf in een dergelijke situatie hebt gezeten.

Niet iedereen gelooft in een verplichte exclusiviteit.. Ik zou, als ik heel ziek zou worden mijn partner vragen om een andere relatie erbij te zoeken.

Zijn best wel wat goede films over: tot altijd, theory of everything...
In mijn ogen is de perfecte relatie een relatie waarbij een ieder zich zo fijn mogelijk individueel zowel als samen ontplooien kan. De invulling daarvan ligt voor iedereen anders natuurlijk, maar daardoor kan ik bv wel met zekerheid zeggen dat zolang mijn partner (wanneer ik die zou hebben :P ) nog steeds van me houdt, bij me blijft en zelfs voor me zorgt ik alleen maar gelukkig zou zijn wanneer die persoon een extra toeverlaat heeft.

Ik zou alleen openheid er wel in waarderen, en een gelijkwaardige prioriteit.