Rijden in een kleine(re) auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Rijden in een kleine(re) auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:26

25000 km is toch niet bijzonder? Ik reed al 1200 per week om alleen maar op m'n werk en weer thuis te komen.

Het probleem is vaak idd dat men niet anticipeert op de rest op de weg.

Als vrachtwagenchauffeur is dat wel wat lastig want als je op elke auto zou wachten dan kom je er nooit tussen. En sneller rijden kunnen ze ook niet dus even gas geven heeft geen zin ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:33

Ik zeg ook niet dat het bijzonder is.
Maar om aan te geven dat het geen 5000 per jaar is.

En nee ik zeg ook niet dat die vrachtwagen anders kan.
Ik geef alleen aan hoe druk het hier op de weg is. Waar iedereen al jaren over pleit dat het 3 baans moet worden omdat er teveel verkeer over te weinig weg moet.
Voornamelijk vrachtwagens die hier de grens over gaan.

Dan is het snelheids verschil te groot voor twee banen en ook met goed opletten is 130 rijden dan niet prettig.
Dat hou je steeds maar even vol want dan rijdt het weer 90.

Logisch toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:37

bruintje123 schreef:
Ik nodig je uit de A2 of A67 rondom Eindhoven relaxed 130 te gaan rijden net na de spits.
Twee banen. Op veel plaatsen mogen (het hoge aantal) vrachtwagens inhalen.

A7 richting Hoorn is 9/10 keer file vrij, prima 130 rijden zowel overdag als 's avonds. :) daar mogen volgens mij ook vrachtwagens inhalen. Is echt fijn autorijden daar, meestal gaan de meeste naar rechts als ze zien dat je er aan komt met hoge vaart. :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:41

En vervolgens heb je in België hetzelfde probleem ;) want daar is het gewoon weer 2 banen.

Maar wat bredere wegen zou idd al een hoop schelen. Maar dan moeten ze er geen 100km wegen van maken als je 5 banen hebt.

Oh en gewoon wat meer 1 max snelheid gebruiken want er zijn stukken waar je op 2 km 6 keer van snelheid moet veranderen, dat is volgens mij ook niet echt bevordelijk voor de doorstroming.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:45

http://www.ed.nl/regio/eindhoven/dit-ja ... -1.4908065
Artikel van vorig jaar.

File vrij is het hier ook na de spits als er geen ongelukken gebeuren.

Zo heeft afgelopen woensdag de A2 ook de hele dag stil gestaan.

Hier is het echt te vol.

Ook veel buitenlandse vrachtwagen chauffeurs die vaker kleven. Slingeren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 09:49

Op dat stuk weg is het idioot dat er stukken 130 zijn. Overdag.
120 lukt al niet. :)
En dan is dat elke paar kilometer wat anders inderdaad niet bevorderlijk.
Je krijgt dan toch mensen die gaan wringen want ze willen perse 130.
Al helemaal als ze 5 minuten traag achter de zoveelste vrachtwagen hebben gehangen.
Oke dat hoort zo niet. Heeft geen nut.
Maar dat zijn wel die gefrustreerde BMW/ Audi rijders waar het hier eerder over ging.

Ik rij zelf graag 130.
Ik baal van de 120 stukken om 23.00 als ik van mijn werk kom.
Of op zondag ochtend om 6.15 als ik naar het werk rij.

Toch zijn de 130 stukken op mijn eerder genoemde wegen frustratie makers voor een heleboel mensen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:07

Ik vind het een nogal kortzichtig besluit om in te stellen dat mensen tussen 23.00 en 6.00 uur 130 mogen jakkeren... in het donker zie je minder dan overdag en zie je ook overstekend wild minder snel, wat juist in het donker actief is... en ook is het nog moeilijker om de snelheid van medeweggebruikers in te schatten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:16

Voor het wild staan er toch borden langs de weg, in welke zone van zoveel km ze mogen oversteken :+
Daar buiten mogen ze niet oversteken.

Maar er zijn best veel stukken waar je tussen 6 en 19.00 een bepaalde snelheid mag, en daar buiten dan 130

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:40

130 vind ik geen jakkeren.
En met 120 op wild knallen is ook niet gezellig.

Hier zijn hele stukken afgezet met hek en dan wild viaducten over de weg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 11:50

...en zo gaat het van kleine autootjes bij max. snelheid opgeduwd door haasters in dikke bakken over de zin van 130 voor die haasters in dikke bakken.
Het kan verkeren zei Bredero al.

Ondertussen rij ik met de grootste lol zonder enige frustratie rond, doorgaans ONDER de max. snelheid *\o/*

Ik hou afstand, ben heer in het verkeer en voeg ook ritsend in.
Van baan veranderen? Ik geef richting aan, geef gelegenheid me er tussen te laten en.... GA! Wie te hard aan komt rijden remt maar wat harder :D

Freude am fahren? Ohhhhh jaaaa :j
Vooral in lekker lichte, wendbare, DAARdoor sportief sturende kleine autootjes.

Ga trouwens deze zomer een luchtdruk aardappel-schieter op de rolbeugel in de cabrio maken met mijn zoon. Autobandpompje op de 12V plug in het dashord. Mat zwart gepoten creert dat ding hopelijk wat afstand achter de bumper :D

Zeg Bruintje: dat met 120 op wild knallen geen pretje is, is geen argument voor 130 maar voor ... 80 :)*

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:29

Met 80 een hert op je schoot is evenmin fijn..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:36

Ik heb twee keer een ree op de auto gehad.
Beide keren niet op de snelweg.
Nu maar overal 30 gaan rijden?
Oh, die ene keer reed ik ongeveer 40.
Kwam net van een rotonde af. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:52

palousa_boy schreef:
Met 80 een hert op je schoot is evenmin fijn..

Wel overleefbaar :)*
Zie Bruintje.
Je zou zeggen dat ze daarvan geleerd zou moeten hebben.

Maar.... waar geen wil is, is geen weg.

AL met al vind ik er een stuitend grote hoeveelheid kortzichtigheid te lezen in deze draad.
Dat nog wel op een paardenforum waar je iets meer dan normaal besef van het gevaar van snelheid en massa zou verwachten.
Wellicht rijden er maar weinig ruiters buiten de bak?

Het onbenul over de risicos van snelheid x massa, het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel over het 'wapen' waarvan men aan het stuur zit is .... stuitend.

Haast + egos x onbenul + gebrek aan verantwoordelijkheidsbesef = :r

Helaas heeft de overheid er belang bij er niets aan te DOEN, belang bij boetes innen.
Dat ligt buiten mijn invloedssfeer. Mijn eigen gedrag en perceptie heb ik wel in eigen hand, dus tul ik lekker in mijn eigen tempo onder de max. snelheid. Ongefrustreerd en met veel plezier in het rijden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:04

Wat zou ik moeten leren hc?

Niet meer over landwegen te rijden?

Moeilijk thuis komen :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:06

Straks rennen ze achterop je auto omdat je te langzaam gaat _O-

Wat dat betreft heeft een grote hoge auto dan wel weer voordelen. Zeker als er een beugeltje voorop zit die dat soort spul eerst raakt.

Kan me voorstellen dat het niet bevordelijk is als je tegen een andere auto aan rijdt (voor de andere auto dan).
Zelfde voor een trekhaak.
De gemiddelde kleine 3deur schuift met de bumper zo onder de achterkant van mijn auto.

Hoe het echt is om in een kleine auto te rijden weet ik niet, mijn kleinste was een ford focus station.
Maar kan me soms idd wel voorstellen dat je je niet heel prettig voelt op de weg met dat grote tuig om je heen.

Hc, ongefrustreerd en met plezier rijden, dat kan bijna niet op de Nederlandse wegen. Er is altijd wel een of andere onbenul die je dag kan verpesten.
Iedereen moet snel daar heen, daarna snel daarheen, nog ff snel zus of zo..
Die hele admosfeer op de weg, dat is merkbaar zodra je nl binnenkomt rijden, en gaat pas weg als je er weer uit bent.
Hier thuis heb ik ook geen haast, maar daar moet ik niet snel snel alles doen.
Sterker nog, dat is hier vrijwel onmogelijk. (En dan doel ik niet op heel Frankrijk, maar hier in de regio)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:08

Nou moet ik wel aangeven dat ik zelf ook liever rijd in Frankrijk of Spanje dan op de overvolle wegen in Nederland.

Was twee weken terug bij Limoges, dat reed heerlijk op zowel de snelweg als binnendoor. En over een maand ben ik in Olocau Valencia, daar rijd ik ook altijd heerlijk :D

Ik denk dat zelfs de meest rustige persoon wel eens gefrustreerd raakt op de Nlse weg. Ik wel in ieder geval terwijl dat niet mijn intentie is. Het gebeurt gewoon, door anderen en jezelf.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:22

palousa_boy schreef:
Hc, ongefrustreerd en met plezier rijden, dat kan bijna niet op de Nederlandse wegen. Er is altijd wel een of andere onbenul die je dag kan verpesten.

Poep gebeurt. WAAR dan ook.
Je bepaalt ZELF wat het effect ervan op jouw humeur is.
Niemand MAAKT jou kwaad: dat DOE je ZELF :)*
en nog wel een hele dag 8)7
man,man,man, wat zonde van potentieel heerlijke tijd van leven.

Files en verkeersdrukte in NL en elders zijn niet nieuw. Dat begon in NL in de jaren zeventig.
Ik heb jarenlang dagelijks in de rij gestaan van Bussum to Utrecht zuid.
Idem van Utrecht naar Rotterdam.
Idem van Amsterdam naar Roterdam.
Me jarenlang gefrustreerd gevoeld tot het muntje viel. Files werden bijna LEUK _O-

Het glas bijna leeg of meer dan half vol is een keuze Paulusaboy :j

Langzamer kom je er ook. Veiliger, met een lagere hartslag en met meer tijd om te genieten van de film welke je door de ramen ziet.

Pieter25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:25

bruintje123 schreef:
Ik nodig je uit de A2 of A67 rondom Eindhoven relaxed 130 te gaan rijden net na de spits.
Twee banen. Op veel plaatsen mogen (het hoge aantal) vrachtwagens inhalen.

Verschrikkelijk weg om te rijden.. ik ben blij dat ik niet meer naar Helmond hoef.. brr de a67 :roll:
Die zou echt 3baans moeten zijn, maja ver van Den Haag en dus wegbezuinigd -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:26

Huertecilla schreef:
...en zo gaat het van kleine autootjes bij max. snelheid opgeduwd door haasters in dikke bakken over de zin van 130 voor die haasters in dikke bakken.
Het kan verkeren zei Bredero al.

Ondertussen rij ik met de grootste lol zonder enige frustratie rond, doorgaans ONDER de max. snelheid *\o/*

Ik hou afstand, ben heer in het verkeer en voeg ook ritsend in.
Van baan veranderen? Ik geef richting aan, geef gelegenheid me er tussen te laten en.... GA! Wie te hard aan komt rijden remt maar wat harder :D

Freude am fahren? Ohhhhh jaaaa :j
Vooral in lekker lichte, wendbare, DAARdoor sportief sturende kleine autootjes.

Ga trouwens deze zomer een luchtdruk aardappel-schieter op de rolbeugel in de cabrio maken met mijn zoon. Autobandpompje op de 12V plug in het dashord. Mat zwart gepoten creert dat ding hopelijk wat afstand achter de bumper :D

Zeg Bruintje: dat met 120 op wild knallen geen pretje is, is geen argument voor 130 maar voor ... 80 :)*

Sorry maar het eerste wat in mij opkomt 'sjonge stoer hoor'... Wat schiet je er mee op om nog langzamer te gaan rijden en dan óok nog een bestuurders te gaan bekogelen. Nee daar schiet je (letterlijk en figuurlijk) echt wat mee op. :+ Ik hoop maar niet dat je een keer iemand tegenkomt die dit soort gedrag spuugzat is en je luchtdruk schieter eraf trapt (of je aanvliegt). Aan de andere kant, je lokt het zelf uit. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:32

Jans schreef:
terwijl dat niet mijn intentie is.
Het gebeurt gewoon,door ... en jezelf.

:)*
Zennnnnn en geniet van al het moois.
Voet van het gas wat omhoog en je hebt alleen al door minder snelheid minder stress.

Het is hier nu voorjaar en ik heb de lappenkap omlaag gedaan.
Geeft veel windgeruis dus rij ik langzamer.
Nog steeds teveel herrie om muziek met dynamiek te luisteren dus zet ik lekker vrolijke niets aande hand cds op.
Toet in de zon, wind door je haar, lekker meezingen, breeeeeede lach van levensplezier.
Het is ronduit verbazend hoeveel contact je daardoor hebt in de file, die file bijna leuk makend :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:39

bobje26 schreef:
Wat schiet je er mee op om nog langzamer te gaan rijden en dan óok nog een bestuurders te gaan bekogelen.

Je springt naar conclusie op basis van ongegronde aannames.

Langzamer rijden dan toegestaan is comfortabeler, veiliger en ontspannender voor mij.
De reis van Antqeura naar Jerez bijvoorbeeld. Tweebaans en mag je bijna overal 100. Met 80 is het veel rustiger en je hebt meer tijd om van de prachtige omgeveing te genieten. Geen zorgen over bekeuringsvallen etc.
Haast? Haal maar in. Of niet.Maar hou wel de benodigde veilige afstand graag.
Ik heb RECHT op die afstand. Die bumper klever heeft er geen recht op dat ik 100 rij.

Schieten??? Nee hoor, het ding ZELF :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:44

Huertecilla schreef:
De reis van Antqeura naar Jerez bijvoorbeeld. Tweebaans en mag je bijna overal 100. Met 80 is het veel rustiger en je hebt meer tijd om van de prachtige omgeveing te genieten.

Juist, die prachtige omgeving.
Dat maakt dat ik komende zomer een camper heb gehuurd en op mijn gemak door Europa ga touren op enkel 80 en 50 km wegen en vooral niet op snelwegen. Lekker op het gemak, genieten van een zonnetje, schitterende en gevarieerde omgevingen en fijne muziek. Heerlijk.

Maar dan Nederland, als ik op de ring Rotterdam rijd valt er weinig te zien, laat staan genieten. Al helemaal als ik in een file sta. Leuk mensen kijken zou je denken, maar de enigen die je tegenkomt zijn zweterige vrachtwagenchauffeurs met veel te dikke buiken in veel te kleine T-shirtjes die met hun flirterige gedrag serieus denken een kans te maken.....
Geloof me, dan is het genieten je snel vergaan in de file.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:54

Huertecilla schreef:
bobje26 schreef:
Wat schiet je er mee op om nog langzamer te gaan rijden en dan óok nog een bestuurders te gaan bekogelen.

Je springt naar conclusie op basis van ongegronde aannames.

Langzamer rijden dan toegestaan is comfortabeler, veiliger en ontspannender voor mij.
De reis van Antqeura naar Jerez bijvoorbeeld. Tweebaans en mag je bijna overal 100. Met 80 is het veel rustiger en je hebt meer tijd om van de prachtige omgeveing te genieten. Geen zorgen over bekeuringsvallen etc.
Haast? Haal maar in. Of niet.Maar hou wel de benodigde veilige afstand graag.
Ik heb RECHT op die afstand. Die bumper klever heeft er geen recht op dat ik 100 rij.

Schieten??? Nee hoor, het ding ZELF :D

Haal maar in? Er zijn veel 100 km wegen met een inhaalverbod. Dat ik dan achter een vrachtwagen kan komen te hangen neem ik voor lief maar mensen met de door jouw beschreven rijstijl wens ik me soms een raketwerper zoals James Bond om ze van de weg te schieten. Rij door met de vrachtwagens mee of ga fietsen. Dan zie je nog veel meer van de omgeving.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:58

Speciaal voor allen die er van overtuigd zijn dat het altijd die 'dikke auto's' zijn die asociaal over de weg gaan. Ik heb het vanochtend (enkeltje Veere-Wormerveer, dus ruim 200 km) tussen 06.00 en 08.00 even speciaal bijgehouden.

3x een bumperklever - 1x een oude Golf, 1x een Matiz en 1x een Vito (bus) - inclusief knipperen met groot licht
1x een finale afsnijder - Porsche
2x een naar links gooier (waar ik nog reed) - 1x een VW bus en 1x een Polo

verder heb ik ook gekeken naar wat de andere chauffeurs met BMW/AUDI etc deden. 1x kwam er 1 met hoge snelheid achterop me, maar ik kon niet sneller ivm een inhalende vrachtwagen. Direct nam hij weer afstand door zijn gas los te laten.
2x voorgelaten met invoegen.
Verder geen bumperklevers of afsnijders.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:27

Anne_GTI schreef:
Haal maar in? Er zijn veel 100 km wegen met een inhaalverbod. Dat ik dan achter een vrachtwagen kan komen te hangen neem ik voor lief maar mensen met de door jouw beschreven rijstijl wens ik me soms een raketwerper zoals James Bond om ze van de weg te schieten. Rij door met de vrachtwagens mee of ga fietsen. Dan zie je nog veel meer van de omgeving.

Zwaar herkenbaar, ook op 80 wegen waar je niet in mag halen waar mensen 50 gaan rijden ... frustratie ...