Hoe het leven verandert als je mama/papa bent geworden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Re: Hoe het leven verandert als je mama/papa bent geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 11:34

Of smetvrees.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 11:43

Of rust en vrijheid erg waardeert.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:08

Mensen zeggen altijd dat een tweede zo meedraait en dat het weinig impact heeft. Daar ben ik het totaal niet mee eens.

Met de eerste was alles prima te doen.

De tweede sliep pas na 1.5 jaar langer als 5 uur achter elkaar. Ik was echt kapot. Heeft een totaal ander karakter als de oudste. Kan om alles janken. Vraagt veel aandacht etc.

Ik zeg wel eens als we deze als eerste hadden gehad :+

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 12:13

Denk dat het inderdaad ook wel ligt hoe je eerste is. T is niet omdat de eerste een heel rustige is dat de 2de dat ook is.
X. is ook heel rustig, we kunnen eigenlijk overal naartoe. Denk ook wel dat het een combi karakter en gewoonte is.
Wij hebben hem van in het begin overal meegepakt. Er komen wekelijks vrienden, de ene keer komen ze naar hier, de andere keren gaan wij naar heb en dan nemen we een reisbed mee en zetten dat boven in een slaapkamer. Nooit geen problemen mee gehad.
Ben ook nooit gestopt bv met het huishouden omdat hij sliep, ik stofzuigde gerust naast de box als hij daar in sliep. Gevolg is dat hij tegen veel lawaai kan en we hier niet op kousevoeten moeten lopen als hij slaapt.
Maar zeg het er nog is bij, t is niet de gewoonte alleen maar t ligt ook aan het karakter van het kind.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:19

Mijn overburen zijn ook makkelijk, kids overal mee naar toe en gewoon dagelijkse dingen doen. Kind 1 ging mee met de flow, kind 2 was een enorme dramaqueen en wint nog steeds dagelijks een Oscar voor beste performance :')
Karakter verschilt dag en nacht en ik heb nu ook een makkelijk kind, dus t kan alleen maar tegenvallen kind 2 :') want als kind 2 nog makkelijker zou zijn, zou die bij de geboorte zelf zijn flesjes maken hahaha

Organisatorisch lijkt mij 2 kinderen ook absoluut meer werk. 1 kind buikgriep vond ik al pittig, maar als je 2 hebt.... Ik kan mijzelf niet opsplitsen. Mijn kind heeft nu geen last van speelgoedjattende broertjes of zusjes, dus dat scheelt ook weer wat drama haha

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:26

Nummer 1 kon prima mee uit eten.

Nu gaan we dat niet meer. nummer 2 gilt de hele tent bijelkaar in een stoel en anders is het rondjes rennen etc. Geen optie dus.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 12:35

Wat Sizzle zegt is voor ons ook 1 van de redenen om het bij 1 te laten. Als ik soms om me heen kinderen van anderen samen ruzie zie maken vind ik het heerlijk dat wij thuis zoveel rust hebben. Al kan ze in haar eentje ook best een hoop herrie maken :')

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:06

Nou, ik merkte wel verschil: met de eerste wist je niet wat je te wachten stond, je kan je erop voorbereiden, maar weten wat het echt inhoudt? Ik kon nog geen luier verschonen.. In bad doen? Aankleden? Heb ik allemaal moeten leren. Genoeg mensen die idd weten hoe dit gaat ookal hebben ze geen kinderen.

Maar dan de nachten.. De kleine huilt, en je staat er ' alleen' voor. Heel spannend vond ik dat de eerste nacht! (kleine was 23.37 geboren, 2.00 uur was iedereen weg). Bij de tweede ging dat inderdaad soepeler. Maar daar maakte ik me ook meer druk om tijdens de zwangerschap. Want iedereen vond het wel normaal, dat er een tweede kwam, maar hoe ging ik dat doen dan? Straks rennen ze ieders een kant op, en dan? Dit waren maar ff hersenspinsels, want ik was even vergeten dat die kleine ook als baby geboren werd.. En ja, soms was het even lastig, dan riep de kleine om een voeding, had ik hem net aangelegd, en riep die van 1 dat hij moest poepen.. Uhm..

Tweede was ook een 'huilbaby'.. Zag ik toen niet zo, maar de nachten waren altijd heel pittig. Mijn vriend liep er nachtenlang mee rond, tot de volgende voeding.. Overdag werkte hij, en kon hij ' uitrusten'. Voor mij was het gelukkig zo dat de baby ook rustig aan deed overdag, zodat ik ook echt tijd had voor de oudste..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:09

Waarom wil ik een 2e :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 14:40

Ik kan me ook echt niet voorstellen hoe ik het in hemelsnaam had moeten doen allemaal als er al een broertje / zusje rond had gelopen... je bent toch heel wat uurtjes op een dag / nacht bezig met zo'n uk voeden, verzorgen en naar bed brengen enzo, als er dan ook nog een peuter / kleuter omheen loopt te springen...ik zou echt gek worden denk ik :=

Dat verhaal van wij hebben onze kleine overal mee naartoe genomen en daarom is hij nu zo makkelijk, is volgens mij een typisch verhaal van eerste-kind-mensen die gewoon veel geluk hebben gehad met een makkelijk kind :P

Vaak hebben ze de mond er van vol dat ze het zelf zo goed aangepakt hebben en daarom zo'n makkelijk kind hebben...maar als de 2e dan geboren wordt en héél anders is dan hoor je ze ineens niet meer :P

Ik was ook van plan om onze kleine zo makkelijk te maken door hem overal mee naartoe te nemen en overal te laten slapen enzo....maar was al snel duidelijk dat dat hem echt niet ging worden :=

Zelfs bij ons in de slaapkamer was al teveel afleiding voor het van begin af aan enorm nieuwsgierige ventje, dat gewoonweg zijn slaap tegenhield als er iets te zien / horen was...en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Die hebben we echt moeten leren om de dag los te laten (prikkelvrij boven afmelken voor het op bed leggen) en gewoon lekker te gaan slapen :j

Beneden in de box slapen of in een campingbedje ofzo dat was echt kansloos na de eerste 2 weken :P

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 14:54

Daarmee dat ik het ook 2 keer in mijn post heb benadrukt dat het karakter van het kind ook meespeelt.

Ik kan er ook niet aan doen dat ik zo een makkelijk kindje heb maar mijn mening wel dat als je je hardnekkig vasthoud aan een strikt programma je kind daar ook aan gewoon maakt en je daar dan ook niet gemakkelijk meer kan van afwijken. Alsook aan geluid of totaal geen geluid kan je je kind laten wennen. Maar bij de één makkelijker dan de andere. Maar gewoonte is wel degelijk een factor, zoals karakter ook een factor is.
Het zijn een samenspel van factoren.

Kan er niet aan doen de indruk te krijgen dat je me daar onder schaart. Ik heb ook al mijn portie van miserie gehad met mijne kleine, op andere gebieden dan. Dus zo simpel is het voor mij ook niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:03

Uiteraard is het ook een stukje wat je je kind meegeeft :j

Hier doen we ook gewoon nog vrijwel alles als uk slaapt, expres om te voorkomen dat het een lastige pieperd wordt :)

Maar ik kan me wel heel goed voorstellen waarom sommige ouders er voor kiezen om dat niet te doen, als je immers van begin af aan merkt dat je kind elke keer begint te blèren als je de stofzuiger aanzet tijdens het dutje, dan niet meer slaapt en de hele dag vervelend wordt door gebrek aan slaap....dan is het logisch dat je het toch maar niet meer doet.

Vind ik bij zoveel dingen, ik snap nu ik zelf een kleine heb ook ineens beter hoe je er in kan groeien dat je kind geen korstjes van het brood eet bijvoorbeeld :P

Ik vond en vind het nog steeds belachelijk, ze eten maar gewoon de hele boterham :j

Maar begrijp wel beter hoe je op zo'n glijdende schaal terecht kan komen zeg maar, op allerlei gebieden van peuters / kleuters die (nog) dingen doen die je voorheen belachelijk vond :)

Het kan gewoon zo groeien. Zo ook als je pieperige kinderen hebt die niet tegen geluiden kunnen, je kan gewoon pech hebben dat ze dat van begin af aan al niet trokken ook al ben je van het type dat vantevoren had bedacht zeker niet op eieren te gaan lopen.

Ik vind het gewoon altijd wel leuk hoe veel ouders ineens verstommen qua opvoedtechnisch overtuigd zijn van hun aanpak, als de 2e heel anders blijkt te zijn :P

En doel daarbij niet op jou persoonlijk hoor, moest er gewoon aan denken a.d.h.v. je berichtje dat je die uitspraak wel vaak hoort :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 15:07

ja, dat vind ik ook hoor. Nu, is het geen evidente, ook al is die van mij "makkelijk", dat er uberhout een broer of zus komt, want ik heb juist schrik dat de 2de het omgekeerde is en ook omdat ikzelf medisch nog niet in orde bent.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:12

Hier is die van ons in principe ook helemaal geen lastig kind, maar het stikt toch van de momenten / periodes dat ik me serieus afvraag hoe ik er in hemelsnaam een 2e bij zou kunnen hebben rondlopen :=

Vind 1 ventje waarvan je geen enkele zekerheid van slapen hebt, al meer dan zat :o
Moet er niet aan denken dat een 2e net zo wordt of misschien zelfs wel zo'n jankerd of veel extra zorg nodig heeft door een handicap ofzo....brrr.

Kon je garantie krijgen dat het er zo 1 wordt die altijd een gat in de dag en nacht slaapt en binnen een half uurtje zijn voeding naar binnen slokt en daarna meteen weer heerlijk slaapt, overdag heel lief samen met grote broer speelt en ze echt veel plezier aan elkaar hebben, dan zou ik het nog wel doen denk....

Maar zie beelden voor me van 2 dreinende zeurkousen die allebei aan me lopen te trekken de hele dag en elkaar alleen maar in de weg zitten... want zo gaat het ook vaak :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:26

Ik was vroeger de buffer tussen mijn broers die elkaar letterlijk te lijf gingen.
Heel gezellig :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:57

Ik heb heel wat te stellen gehad met mijn zus.... had ook meer nadelen dan voordelen :P

Maarja je ziet ook wel eens kinderen die toch heel lief voor elkaar zorgen zeg maar, i.p.v. elkaar te lijf te gaan..... maar dat zal wel net zo'n ideaalplaatje zijn als een super lief en zoet slapende / etende / lachende baby terwijl het in het echt toch vaak anders is :P

Zie het echt niet zitten om de hele dag politie-agentje te moeten spelen :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:55

Zou de jongste vaak ook pittiger zijn in karakter omdat ie concurrentie heeft? De oudste had immers alle aandacht, daar was nog geen kindje bij die voeding nodig had als de oudste zelf moest poepen :')
Bij nestje vogels is degene die het hardst roept ook vaak diegene die het meeste krijgt :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:28

Daar geloof ik niet echt in.
Ja vanaf ongeveer 9 maanden misschien
Als oorzaak-gevolg aan het ontwikkelen is.
Maar een baby heeft dat besef nog niet.
Die reageert heel primair en denkt niet: laat ik heel de nacht huilen zodat ik meer krijg dan mijn broer/zus.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:35

Ik vond de overgang van 0 naar 1 kind makkelijker dan van 1 naar 2 kinderen.. :')
Mijn god, wat heb ik dat onderschat.
Zelfs nu ze groter zijn is de rust in huis zo enorm als 1 van de kinderen er niet is.
Ik weet niet hoe andere ouders rust creëren in huis met meer dan 1 kind, ons lukt het niet.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 19:39

Haha, dat lukt ons ook niet (met drie..) Maar wat een verschil is dat zeg, als er dan 1 of twee weg zijn... Ben heel benieuwd hoe dat gaat veranderden als nr 4 er is, over 3 maandjes..

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:11

Rust? Wat is dat? Ja als ze allemaal op bed liggen (en dan is het duimen draaien dat ze ook echt blijven liggen) dan is het stil, maar als ze wakker zijn? Nope, rust hebben we al bijna 9 jaar niet meer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:23

En dat ga ik mijzelf dus niet aandoen :D

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:35

Sizzle schreef:
En dat ga ik mijzelf dus niet aandoen :D

Je hebt groot gelijk! :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:40

_Nadia_ schreef:
Rust? Wat is dat? Ja als ze allemaal op bed liggen (en dan is het duimen draaien dat ze ook echt blijven liggen) dan is het stil, maar als ze wakker zijn? Nope, rust hebben we al bijna 9 jaar niet meer.

Maar ik kan me ook voorstellen, dat je dan extra geniet als je man of jij, met maar 1 of twee kinderen onderweg gaat?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:44

Ik blijf het ook best bizar vinden hoe mensen die nog volop in een super pittige babytijd zitten (dus met een uk die ze amper slaap gunt enzo :P ) dan toch alweer besluiten voor een 2e te gaan.... :=

Ben je dan zo betoverd door die paar lachjes dat je jezelf nog meer kwelling aan wilt doen :P

Deze ene zou ik niet meer willen missen hoor, maar om het nu nog een keer over te doen...deze is nog niet eens helemaal op de rit :=