Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:18

Als ik hier in de omgeving kijk, dan hebbben de beesten het goed. Daar tegenover staat wel dat het duur vlees is.
Hier wordt een van de beste soorten rundvlees in de wereld "geproduceerd".
Ze lopen zo veel mogelijk buiten, bij de boeren hier in het dorp is dat vaak het hele jaar rond, alleen als ze moeten kalveren gaan ze even naar binnen omdat ze de kalveren moeten nummeren (doen ze dit in de kudde dan is de kans groot dat de boer het niet na kan vertellen).
Dekking gaat op de natuurlijke manier door de stier die in de kudde loopt.

Varkens lopen ook veel buiten, hebben vaak alleen maar een hokje in hun eigen stukje wei voor als het slecht weer is. De biggen kunnen "vrij" rondlopen maar zullen van nature dicht bij hun moeder blijven en dus niet erg ver weg lopen.

Maargoed, dat is hier in de buurt. Dus weer anders dan wat thioro schetst, want hier gaat het over vlees vee, en geen melk vee.

Wij fokken ook ons eigen vlees. Nu zijn dat alleen nog kippen en konijnen, maar als we wat meer tijd hebben zullen dat ook schapen en varkens worden, en misschien nog een paar koeien.
Kippen en konijnen slachten we zelf, de rest zullen we weg moeten brengen ivm de regeltjes.
En misschien niet wat sommige hier willen horen, maar ik zou het ook niet erg vinden om paarden te fokken voor de slacht. Eerst een paar jaar gebruiken en daarna naar de slager.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:19

Ik snap dat het moeilijk is voor jullie, dat jullie het vast ook niet slecht bedoelen, maar er moet gewoon iets veranderen. Je bent ook niet verplicht om boer te worden he :)

Zelf eet ik vegetarisch, probeer ook zoveel mogelijk sojaproducten te eten (yoghurt enz) en eieren van eigen kippen (die legkippen waren), maar helaas gebruik ik dus ook nog melk en eieren en kaas... Het is niet gemakkelijk dit allemaal te laten vallen vind ik, maar mocht er nu al veel minder geconsumeerd worden, er strengere regels en hogere prijzen zijn, zou het dierenwelzijn al een stuk verbeterd kunnen worden voor legkippen en melkkoeien. Dieren die puur gefokt worden op het vlees, daar ben ik persoonlijk gewoon tegen.

_San87_

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:20

Maar juist de productie van soja is zo belastend voor het milieu, toch?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:27

Damned schreef:
Ik snap dat het moeilijk is voor jullie, dat jullie het vast ook niet slecht bedoelen, maar er moet gewoon iets veranderen. Je bent ook niet verplicht om boer te worden he :)

Zelf eet ik vegetarisch, probeer ook zoveel mogelijk sojaproducten te eten (yoghurt enz) en eieren van eigen kippen (die legkippen waren), maar helaas gebruik ik dus ook nog melk en eieren en kaas... Het is niet gemakkelijk dit allemaal te laten vallen vind ik, maar mocht er nu al veel minder geconsumeerd worden, er strengere regels en hogere prijzen zijn, zou het dierenwelzijn al een stuk verbeterd kunnen worden voor legkippen en melkkoeien. Dieren die puur gefokt worden op het vlees, daar ben ik persoonlijk gewoon tegen.

Je bent niet verplicht om boer te worden nee, maar eenmaal boer, is het moeilijk om wat anders te gaan doen.
In Frankrijk loopt het platte land leeg omdat "de jeugd" er geen heil in ziet om boer te worden. Verder zijn de bedrijven vaak zo groot (denk aan 100 tot 300ha grond) dat "nieuwe boeren" vaak nieteens weten wat ze ermee moeten. Ook voor de pariculiere verkoop is dat totaal niet interessant, ondanks dat het voor bijvoorbeeld 1,5 miljoen een " koopje" is.

Maar bij minder levering gaat de prijs die de boeren krijgen dus niet omhoog.

Daarom gaan ze nogal eens de straat op om wegen te blokkeren etc, dat is een snelle manier om aandacht te vragen, want via andere wegen krijg je nouwelijks reactie.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:33

_San87_ schreef:

_/-\o_

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:34

Dora88 schreef:
_San87_ schreef:

_/-\o_

De reden dat ik geen soja eet :)).

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:37

En ondertussen roepen ze dat de veehouderij zo belastend is :+

Of dat stroom dat opgewekt is met bio brandstof (stro bijvoorbeeld) veel beter is..

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:37

Citaat:
Maargoed, dat is hier in de buurt. Dus weer anders dan wat thioro schetst, want hier gaat het over vlees vee, en geen melk vee.

Hiervoor zat ik in de Dordogne/Haute Vienne. Was idd alleen maar vleesvee, en dan ook alleen Limousine koeien. En een enkele dappere melkveehouder.
Akkerbouw was daar niet echt mogelijk (je moest eerst al een plat stuk land vinden :P ) en zeker niet rendabel dusja lanbouw was daar bijna uitsluitend vleesvee, schapen en 'artisanale' varkenshouderij. Er was daar 1 industriele varkenshouder, de rest van de varkens stapel waren die paar varkens die elke boer achterom wel had zitten.
De boeren waren daar armer dan in de streek waar ik nu zit.
Ik herinner me nog goed dat 5 jaar geleden de hooi-opbrengst (en mais ook) uitermate slecht was vanwege aanhoudende droogte. Geen geld om hooi bij te kopen en ik heb boeren hun halve veestapel naar het slachthuis zien brengen omdat ze gewoon geen geld of mogelijkheden hadden om ze de winter door te krijgen, vanwege mislukte oogst en geen andere inkomsten.

Er is écht een wezenlijk verschil tussen het mooie beeld van koeien met kalfjes en papastier in de wei en de echte situatie van de boer zelf.

Wie wordt er boer? Vaak gaat de boerderij toch over van ouders op kinderen. Keuze is dus idd het familiebedrijf verderzetten of een andere weg inslaan.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:38

Laten we eerlijk zijn, het produceren van vlees is ook erg belastend voor het milieu :). Niet per se het deel van kalf tot koe bij de boer, alswel het transporteren naar slachthuizen, slachten en verwerken :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:42

palousa_boy schreef:

Of dat stroom dat opgewekt is met bio brandstof (stro bijvoorbeeld) veel beter is..

En waar gaat 90% van de soja heen?? Ohja.... De veehouderij! Hoeveel kilo soja is er nodig voor de productie 1kg vlees... Ohja...

Voor je sarcastisch reageert moet je jezelf even inlezen. Vrij respectloos anders.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:44

Ik ken persoonlijk geen boer die soja voert, maar goed, dat zegt ook niet veel verder :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:46

_San87_ schreef:
Ik ken persoonlijk geen boer die soja voert, maar goed, dat zegt ook niet veel verder :).

Dat is makkelijk bewezen hoor. De hoeveelheden die voor veevoeding gekocht worden staan gewoon geregistreerd. En voor graan en andere producten gaat hetzelfde sommetje op. Het is een feit dat er bij verminderde vleesproductie meer voedsel voor mensen beschikbaar zou zijn.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:48

Citaat:
Laten we eerlijk zijn, het produceren van vlees is ook erg belastend voor het milieu :). Niet per se het deel van kalf tot koe bij de boer, alswel het transporteren naar slachthuizen, slachten en verwerken :)

Is ook zo.

Maar je hebt ook te maken met streekgebonden verschillen en gronden.

Je kan simpelweg niet op elke grond gewassen telen.
Soms is het alleen geschikt als grasland.
Laten we eveneens eerlijk zijn, paarden zijn nu ook niet bepaald rendabel.
Dus wat zou je het beste kunnen doen met zo'n grasland?
Enkel hooien? Moet er wel een veestapel zijn die het wil opvreten.
Paarden? We dromen er misschien allemaal van maar hoeveel kopers zijn er werkelijk die die gronden kunnen kopen voor paarden. Afgezien van het feit dat paarden zowel economisch als ecologisch niet de meest interessante diersoort zijn.
Schapen? Brengt ook niets op.
Koeien is dan vaak nog het makkelijkste.

Wat ik bvb ook hallucinant vind is dat het goedkper is om een dier of vlees naar verwegistan en terug te vervoeren dan lokaal een dier vetmesten en slachten. Dat snap ik echt niet.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:49

Fellor schreef:
palousa_boy schreef:

En waar gaat 90% van de soja heen?? Ohja.... De veehouderij! Hoeveel kilo soja is er nodig voor de productie 1kg vlees... Ohja...

Voor je sarcastisch reageert moet je jezelf even inlezen. Vrij respectloos anders.

precies wat ik ook dacht het is idd zo dat er zoveel wordt gekapt voor de soja productie als vee voer.
maar dacht dat dit wel meer op ging voor buitenlandse veehouderij?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:51

Fellor schreef:
_San87_ schreef:

Dat is makkelijk bewezen hoor. De hoeveelheden die voor veevoeding gekocht worden staan gewoon geregistreerd. En voor graan en andere producten gaat hetzelfde sommetje op. Het is een feit dat er bij verminderde vleesproductie meer voedsel voor mensen beschikbaar zou zijn.
Vast wel, ja :).

Maar het is nogal hypocriet te schreeuwen over die vermaledijde vleesindustrie, maar zelf wel gewoon soja kanen :).

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:52

Thioro schreef:
Citaat:
Laten we eerlijk zijn, het produceren van vlees is ook erg belastend voor het milieu :). Niet per se het deel van kalf tot koe bij de boer, alswel het transporteren naar slachthuizen, slachten en verwerken :)

Is ook zo.

Paarden? We dromen er misschien allemaal van maar hoeveel kopers zijn er werkelijk die die gronden kunnen kopen voor paarden. Afgezien van het feit dat paarden zowel economisch als ecologisch niet de meest interessante diersoort zijn.

Wat ik bvb ook hallucinant vind is dat het goedkper is om een dier of vlees naar verwegistan en terug te vervoeren dan lokaal een dier vetmesten en slachten. Dat snap ik echt niet.
Dat hoef je mij niet te vertellen :). Ik kom zelf van de boer en ben ook niet tegen boeren, veeteelt en vleesproductie. Ik denk alleen wel dat het anders moet.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:53

_San87_ schreef:

Nope, de overproductie voor het voederen van dieren is overbelastend... Dieren op zo'n grote schaal gekweekt zijn super belastend voor het milieu. Het kleine beetje voor groenten en soja voor mensen valt daarbij compleet in het niets :)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:54

Thioro schreef:
Citaat:

Is ook zo.

Dus zetten we er maar koeien op om te vermoorden... Sorry maar het is toch niet omdat je een stuk land hebt dat je er dieren op moet zetten om te slachten?
Dat is net zoals zeggen van: waar zouden die dieren dan allemaal naartoe moeten als we geen vlees meer eten?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:55

Damned schreef:
_San87_ schreef:

Nope, de overproductie voor het voederen van dieren is overbelastend... Dieren op zo'n grote schaal gekweekt zijn super belastend voor het milieu. Het kleine beetje voor groenten en soja voor mensen valt daarbij compleet in het niets :)

Maar is onderdeel van die productie. En dus ook belastend.

Kijk, wat jij eet moet je zelf weten. Maar ga niet wijzen naar een ander terwijl jij zelf ook een product eet waarvan de productie het milieu net zo goed enorm belast.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:56

Thioro schreef:
Citaat:

Hiervoor zat ik in de Dordogne/Haute Vienne. Was idd alleen maar vleesvee, en dan ook alleen Limousine koeien. En een enkele dappere melkveehouder.
Akkerbouw was daar niet echt mogelijk (je moest eerst al een plat stuk land vinden :P ) en zeker niet rendabel dusja lanbouw was daar bijna uitsluitend vleesvee, schapen en 'artisanale' varkenshouderij. Er was daar 1 industriele varkenshouder, de rest van de varkens stapel waren die paar varkens die elke boer achterom wel had zitten.
De boeren waren daar armer dan in de streek waar ik nu zit.
Ik herinner me nog goed dat 5 jaar geleden de hooi-opbrengst (en mais ook) uitermate slecht was vanwege aanhoudende droogte. Geen geld om hooi bij te kopen en ik heb boeren hun halve veestapel naar het slachthuis zien brengen omdat ze gewoon geen geld of mogelijkheden hadden om ze de winter door te krijgen, vanwege mislukte oogst en geen andere inkomsten.

Er is écht een wezenlijk verschil tussen het mooie beeld van koeien met kalfjes en papastier in de wei en de echte situatie van de boer zelf.

Wie wordt er boer? Vaak gaat de boerderij toch over van ouders op kinderen. Keuze is dus idd het familiebedrijf verderzetten of een andere weg inslaan.

Ik ken ook de verhalen wel dat ze alle boomtoppen eruit zaagden om aan de beesten te voeren.
Afgelopen zomer ging het ook die kant op, met maar 1 snede hooi en bruine mais. Echter was er nu nog genoeg hooi van het vorige jaar.

Een paar weken terug was er 1 koe van een boer ziek, en daar is hij een week van ondersteboven geweest, want deze moest afgemaakt worden.

De tijd dat boerderijen van de ouders naar de kinderen ging is wel een beetje voorbij.
Ze blijven nu eerder leeg staan omdat het niet verkocht word en de kinderen naar de stad vertrekken om daar werk te zoeken (waar beter te verdienen is).

Soja zal idd veel gevoerd worden in Argentinië en de grote bedrijven in Amerika die smaakloos vlees leveren aan de Mac bijvoorbeeld ;)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:59

_San87_ schreef:
Damned schreef:

Kijk, wat jij eet moet je zelf weten. Maar ga niet wijzen naar een ander terwijl jij zelf ook een product eet waarvan de productie het milieu net zo goed enorm belast.[/quote]

Dus enkel mensen die zichzelf uithongeren mogen commentaar hebben? Alles is belastend, als je het maar in grote hoeveelheden produceert.
Mensen die geen vlees eten, zijn minder belastend voor het milieu, dat is gewoon een feit.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:02

Dat vind jij een feit, maar zou die als dagelijkse filerijder bijvoorbeeld minder belastend zijn dan een verantwoorde vleeseter die geen auto heeft?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:03

Damned schreef:
_San87_ schreef:

Kijk, wat jij eet moet je zelf weten. Maar ga niet wijzen naar een ander terwijl jij zelf ook een product eet waarvan de productie het milieu net zo goed enorm belast.

Dus enkel mensen die zichzelf uithongeren mogen commentaar hebben? Alles is belastend, als je het maar in grote hoeveelheden produceert.
Mensen die geen vlees eten, zijn minder belastend voor het milieu, dat is gewoon een feit.

Je mag zeker commentaar hebben. Het is alleen een beetje matig gezien je het over soja hebt. Waarvan de productie erg belastend is. Als jij dat wilt eten, nogmaals, prima. Maar laat een ander dan ook eten wat hij of zij wil :). Zoals je zelf al zegt, alles is belastend.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:04

@ Palousa boy: Wat heeft dat er nu mee te maken? :?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:05

Over hoe belastend je bent voor het milieu.
Er zijn meer zeken die daar een rol in spelen dan alleen maar wat je eet