Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Damned schreef:Ik snap dat het moeilijk is voor jullie, dat jullie het vast ook niet slecht bedoelen, maar er moet gewoon iets veranderen. Je bent ook niet verplicht om boer te worden he
Zelf eet ik vegetarisch, probeer ook zoveel mogelijk sojaproducten te eten (yoghurt enz) en eieren van eigen kippen (die legkippen waren), maar helaas gebruik ik dus ook nog melk en eieren en kaas... Het is niet gemakkelijk dit allemaal te laten vallen vind ik, maar mocht er nu al veel minder geconsumeerd worden, er strengere regels en hogere prijzen zijn, zou het dierenwelzijn al een stuk verbeterd kunnen worden voor legkippen en melkkoeien. Dieren die puur gefokt worden op het vlees, daar ben ik persoonlijk gewoon tegen.
Citaat:Maargoed, dat is hier in de buurt. Dus weer anders dan wat thioro schetst, want hier gaat het over vlees vee, en geen melk vee.
) en zeker niet rendabel dusja lanbouw was daar bijna uitsluitend vleesvee, schapen en 'artisanale' varkenshouderij. Er was daar 1 industriele varkenshouder, de rest van de varkens stapel waren die paar varkens die elke boer achterom wel had zitten.palousa_boy schreef:En ondertussen roepen ze dat de veehouderij zo belastend is![]()
Of dat stroom dat opgewekt is met bio brandstof (stro bijvoorbeeld) veel beter is..
. _San87_ schreef:Ik ken persoonlijk geen boer die soja voert, maar goed, dat zegt ook niet veel verder.
Citaat:Laten we eerlijk zijn, het produceren van vlees is ook erg belastend voor het milieu. Niet per se het deel van kalf tot koe bij de boer, alswel het transporteren naar slachthuizen, slachten en verwerken
Fellor schreef:palousa_boy schreef:En ondertussen roepen ze dat de veehouderij zo belastend is![]()
Of dat stroom dat opgewekt is met bio brandstof (stro bijvoorbeeld) veel beter is..
En waar gaat 90% van de soja heen?? Ohja.... De veehouderij! Hoeveel kilo soja is er nodig voor de productie 1kg vlees... Ohja...
Voor je sarcastisch reageert moet je jezelf even inlezen. Vrij respectloos anders.
Fellor schreef:Vast wel, ja_San87_ schreef:Ik ken persoonlijk geen boer die soja voert, maar goed, dat zegt ook niet veel verder.
Dat is makkelijk bewezen hoor. De hoeveelheden die voor veevoeding gekocht worden staan gewoon geregistreerd. En voor graan en andere producten gaat hetzelfde sommetje op. Het is een feit dat er bij verminderde vleesproductie meer voedsel voor mensen beschikbaar zou zijn.
.
. Thioro schreef:Dat hoef je mij niet te vertellenCitaat:Laten we eerlijk zijn, het produceren van vlees is ook erg belastend voor het milieu. Niet per se het deel van kalf tot koe bij de boer, alswel het transporteren naar slachthuizen, slachten en verwerken
Is ook zo.
Maar je hebt ook te maken met streekgebonden verschillen en gronden.
Je kan simpelweg niet op elke grond gewassen telen.
Soms is het alleen geschikt als grasland.
Laten we eveneens eerlijk zijn, paarden zijn nu ook niet bepaald rendabel.
Dus wat zou je het beste kunnen doen met zo'n grasland?
Enkel hooien? Moet er wel een veestapel zijn die het wil opvreten.
Paarden? We dromen er misschien allemaal van maar hoeveel kopers zijn er werkelijk die die gronden kunnen kopen voor paarden. Afgezien van het feit dat paarden zowel economisch als ecologisch niet de meest interessante diersoort zijn.
Schapen? Brengt ook niets op.
Koeien is dan vaak nog het makkelijkste.
Wat ik bvb ook hallucinant vind is dat het goedkper is om een dier of vlees naar verwegistan en terug te vervoeren dan lokaal een dier vetmesten en slachten. Dat snap ik echt niet.
. Ik kom zelf van de boer en ben ook niet tegen boeren, veeteelt en vleesproductie. Ik denk alleen wel dat het anders moet. _San87_ schreef:Maar juist de productie van soja is zo belastend voor het milieu, toch?
Thioro schreef:Citaat:Laten we eerlijk zijn, het produceren van vlees is ook erg belastend voor het milieu. Niet per se het deel van kalf tot koe bij de boer, alswel het transporteren naar slachthuizen, slachten en verwerken
Is ook zo.
Maar je hebt ook te maken met streekgebonden verschillen en gronden.
Je kan simpelweg niet op elke grond gewassen telen.
Soms is het alleen geschikt als grasland.
Laten we eveneens eerlijk zijn, paarden zijn nu ook niet bepaald rendabel.
Dus wat zou je het beste kunnen doen met zo'n grasland?
Enkel hooien? Moet er wel een veestapel zijn die het wil opvreten.
Paarden? We dromen er misschien allemaal van maar hoeveel kopers zijn er werkelijk die die gronden kunnen kopen voor paarden. Afgezien van het feit dat paarden zowel economisch als ecologisch niet de meest interessante diersoort zijn.
Schapen? Brengt ook niets op.
Koeien is dan vaak nog het makkelijkste.
Wat ik bvb ook hallucinant vind is dat het goedkper is om een dier of vlees naar verwegistan en terug te vervoeren dan lokaal een dier vetmesten en slachten. Dat snap ik echt niet.
Damned schreef:_San87_ schreef:Maar juist de productie van soja is zo belastend voor het milieu, toch?
Nope, de overproductie voor het voederen van dieren is overbelastend... Dieren op zo'n grote schaal gekweekt zijn super belastend voor het milieu. Het kleine beetje voor groenten en soja voor mensen valt daarbij compleet in het niets
Thioro schreef:Citaat:Maargoed, dat is hier in de buurt. Dus weer anders dan wat thioro schetst, want hier gaat het over vlees vee, en geen melk vee.
Hiervoor zat ik in de Dordogne/Haute Vienne. Was idd alleen maar vleesvee, en dan ook alleen Limousine koeien. En een enkele dappere melkveehouder.
Akkerbouw was daar niet echt mogelijk (je moest eerst al een plat stuk land vinden) en zeker niet rendabel dusja lanbouw was daar bijna uitsluitend vleesvee, schapen en 'artisanale' varkenshouderij. Er was daar 1 industriele varkenshouder, de rest van de varkens stapel waren die paar varkens die elke boer achterom wel had zitten.
De boeren waren daar armer dan in de streek waar ik nu zit.
Ik herinner me nog goed dat 5 jaar geleden de hooi-opbrengst (en mais ook) uitermate slecht was vanwege aanhoudende droogte. Geen geld om hooi bij te kopen en ik heb boeren hun halve veestapel naar het slachthuis zien brengen omdat ze gewoon geen geld of mogelijkheden hadden om ze de winter door te krijgen, vanwege mislukte oogst en geen andere inkomsten.
Er is écht een wezenlijk verschil tussen het mooie beeld van koeien met kalfjes en papastier in de wei en de echte situatie van de boer zelf.
Wie wordt er boer? Vaak gaat de boerderij toch over van ouders op kinderen. Keuze is dus idd het familiebedrijf verderzetten of een andere weg inslaan.
_San87_ schreef:Damned schreef:
Maar juist de productie van soja is zo belastend voor het milieu, toch?
Nope, de overproductie voor het voederen van dieren is overbelastend... Dieren op zo'n grote schaal gekweekt zijn super belastend voor het milieu. Het kleine beetje voor groenten en soja voor mensen valt daarbij compleet in het niets
Damned schreef:_San87_ schreef:Maar is onderdeel van die productie. En dus ook belastend.
Kijk, wat jij eet moet je zelf weten. Maar ga niet wijzen naar een ander terwijl jij zelf ook een product eet waarvan de productie het milieu net zo goed enorm belast.
Dus enkel mensen die zichzelf uithongeren mogen commentaar hebben? Alles is belastend, als je het maar in grote hoeveelheden produceert.
Mensen die geen vlees eten, zijn minder belastend voor het milieu, dat is gewoon een feit.
. Zoals je zelf al zegt, alles is belastend.