iets verbieden in een relatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:17

Wat een akelige situatie pharmicola.
Een collega (man) is dit ook overkomen. Nooit psychische problemen gehad, maar na de geboorte van zijn zoon zo vreselijk van het padje geraakt dat hij door de smetvrees de badkamer niet meer uitkwam. Hij heeft 3 maanden intern in een instelling gezeten met levenslange grote kans op terugval.
Zijn vrouw is gelukkig een hele sterke vrouw dat naast haar kind verzorger ook de hoofd-kostwinnaar is.
Gelukkig zijn ze er goed uitgekomen.
Veel sterkte met de situatie :(:)

Ik kan me trouwens goed voorstellen dat sommige relaties op de klippen lopen na het overlijden van een kind.
Die impact kun je vooraf niet bespreken.
Dat lijkt me een vreselijke nachtmerrie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:20

Dat lijkt me ook logisch. Ik verwacht toch ook niet en denk ik niet eens aan dat er een gestoord vrouwelijk persoon in ons leven komt die twee jaar lang hard bezig gaat mijn vent in te pikken door aantoonbare leugens en bedrog. Met het overlijden van mijn moeder als dramatisch manipuleer reden. Zover gaat mijn fantasie echt niet. Dat kun je met je gezonde verstand niet bedenken.

Net als autisme dat er opeens lijkt te zitten wat waarschijnlijk jaren op de rand heeft zitten sluimeren en een verandering net te veel was. Dan klapt je weerstand daartegen. Kan de man ook niks aan doen. Zoiets bedenk je ook niet.

Natuurlijk praat je erover, ik ben van een alleen versleten knie en soms wat ziek ook verandert in een wat gehandicapter persoon die eerst volledig afhankelijk is en daarna weer meer zelf kan. Idem wat betreft werk, hobbys, roken of juist niet.

Maar vooral de bizarre samenlopen van omstandigheden waar de veranderingen zich blijven opstapelen in een dusdanige snelheid dat je er niet op kunt inspelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:27

Sleeper schreef:
Sommige dingen kan je van te voren gewoon weg niet bedenken.

Is ook helemaal niet nodig.
Je weel wel DAT poep gebeurt, ook jullie kan overkomen en dus bespreek je vooraf hoe je daar samen in principe mee om zal proberen te gaan en al doende leer je.

Zie het als een set basisvaardigheden net als voor een goed ruiter of een goede monteur.

Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid.
Zo niet, tja, tant pis.

Oh en soms zit het er gewoon niet in. Niet voldoende basis, niet voldoen voor elkaar zijn of simpleweg TE grote tegenslag.
Dat is echter vaker een smoes voor egoisme dan een reden.

Het in onze cultuur voorgespiegelde ideaalmodel voor duurzmae relaties is niet duuram en kent in meerderheid bedrog.
Voor meer dan tweederde werkt het model niet. Faalt niet zelden in serie.
Dat kan echt beter en ge-/verbod is beslist geen oplossing.
Kies maar.

Anoniem

Re: iets verbieden in een relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:32

Je hebt het stuk onverwacht huishoudelijk geweld links laten liggen HC. En het stuk onverwachte gedragsverandering.

Als je partner plots psychotisch gedrag laat zien, als hij of zij onverwachts op fysiek geweld overgaat? Of in mijn geval; als een van de twee er plotseling achter komt op het andere geslacht te vallen... Moet je dan maar koste wat het kost dóór?

Sommige dingen verzin je oprecht van tevoren niet.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:35

Ik ben het zo niet met je eens HC. Je kan het leven niet over beredeneren, je kan alleen je best doen om te dealen met wat er op je pad komt. En ja, dat maakt je samen sterker of je komt tot het besluit dat het je niet samen sterker maakt. Dat heeft niks met basis te maken. je bent twee individuen die heel anders reageren op een vermissing van een kind dat uiteindelijk dood terug gevonden wordt. Extreem voorbeeld misschien maar dat alles maar afdoen als 'de basis is niet goed' of weet ik wat is veel te makkelijk. Op papier staat het er in ieder geval wel heel verantwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:39

Sleeper schreef:
Ik ben het zo niet met je eens HC. Je kan het leven niet over beredeneren, je kan alleen je best doen om te dealen met wat er op je pad komt. En ja, dat maakt je samen sterker of je komt tot het besluit dat het je niet samen sterker maakt. Dat heeft niks met basis te maken. je bent twee individuen die heel anders reageren op een vermissing van een kind dat uiteindelijk dood terug gevonden wordt. Extreem voorbeeld misschien maar dat alles maar afdoen als 'de basis is niet goed' of weet ik wat is veel te makkelijk. Op papier staat het er in ieder geval wel heel verantwoord.

Eens :j Het is goed om te beredeneren hoe je erin staat als je een relatie begint, maar dingen kunnen ook veranderen. Ik weet dat ik mentaal niet erg stabiel ben, en dat probeer ik zo goed mogelijk van tevoren uit te leggen. Ik ben het ene moment druk, stuiterig, vrolijk, gezellig.. Maar twee dagen later kan ik huilend in mijn bed liggen en er niet uit willen komen. Dat kan je van tevoren uitleggen en dat is goed, maar de realiteit is vaak toch weer heel anders. Ik kan immers ook niet voorspellen hoe ik ben als ik in zo'n dal zit. Ik kan mijn vriend ook niet van tevoren voorkauwen hoe hij me kan helpen, want dat verschilt per dag. De ene dag wil ik uit bed gesleept worden, de volgende dag wil ik met rust gelaten worden en hooguit af en toe een aai over m'n bol krijgen. Andere momenten wil ik naar mijn ouders, of kan ik alleen met mijn beste vriendin praten.

Een relatie beredeneren van tevoren is goed, en in bepaalde situaties nodig. Maar er zijn soms omstandigheden waar je niet aan denkt, of die je gewoon niet kan voorzien. Ik ben dusdanig jong dat ik nooit afspraken zou kunnen maken over bijvoorbeeld onverwachts zwanger worden. Maar ik ben ook van mening dat juist de momenten waar je geen afspraken over hebt laten zien hoe sterk je relatie is, en of iemand wel echt de ware voor jou is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:56

Lente schreef:
Je hebt het stuk onverwacht huishoudelijk geweld links laten liggen HC.

Geweld is imo geen punt. Dat is onacceptabel gedrag.
Hoeft verder niet over geschreven te worden, ook niet als het zonder kristallen bol voorspelbaar was.

Citaat:
En het stuk onverwachte gedragsverandering.

Of in mijn geval; als een van de twee er plotseling achter komt op het andere geslacht te vallen...

Dat is allemaal te 'voorzien'. Niet WAT maar wel globaal in een 'wat als'-kapstokartikel
Heb ik een paar bijdrages terug met concreet HOE opgeschreven.

Als de moeder van mijn zoon op een vrouw valt lossen we dat op. Blijven we samenwonen. Eventueel met dat lief erbij. Mogelijk met een ander lief van mij ook.
Dat HOEF je niet op te lossen, maar het kan wel en je kan het ook in een kapstokartikel vangen.
Hebben wij inderdaad.

En nee, niet alles is als het puntje bij het paaltje komt inderdaad oplosbaar met beider welzijn maar in tweederde van de relaties???

Al met al begrijp ik de weerstand niet tegen kapstokartikel in plaats van in steen gebeiteld ge-/verbod.
Zijn de tegenstanders voor het meer dan tweederde (serieel) falen???
Zo ja, ga dan zo door.
Zo niet, is verandering noodzaak want hetzelfde blijven doen geeft hetzelfde reslutaat.
Nogmaals: kies maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:04

Erbij in gaan wonen is natuurlijk makkelijk als je daar ruimte voor hebt.

Maar als dat betekent dat jouw lief sexclusief wil zijn met die ander? Terwijl bij jou het gevoel en de aantrekkingskracht er wel zijn?

Of je huisje is heel klein en er is fysiek geen ruimte voor die nieuwe?

Is het dan zo dat de andere partner de voorwaarden verandert? Ja. Is dat vooraf te overzien? Tot op zekere hoogte.

Is het idealistisch om te denken dat dit allemaal altijd in pais en vree kan worden opgelost?

Dat denk ik wel... Omdat je gevoelens niet sturen kan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:24

Lente schreef:
Erbij in gaan wonen is natuurlijk makkelijk als je daar ruimte voor hebt.

Maar als dat betekent dat jouw lief sexclusief wil zijn met die ander? Terwijl bij jou het gevoel en de aantrekkingskracht er wel zijn?

Of je huisje is heel klein en er is fysiek geen ruimte voor die nieuwe?

Is het dan zo dat de andere partner de voorwaarden verandert? Ja. Is dat vooraf te overzien? Tot op zekere hoogte.

Is het idealistisch om te denken dat dit allemaal altijd in pais en vree kan worden opgelost?

Dat denk ik wel... Omdat je gevoelens niet sturen kan.

We hebben dit in het kapstokartikel omdat we het gezamelijke ouderschapsproject serieus namen VOOR we eraan zijn begonnen.
We hebben met derden, in verschillende variaties, van doen gehad. Ook met dat die de afspraken wilden verzetten; ook dat is .... kapstokartikel in het grotere belang.
Onze huidige huidige samenlevingsvorm is ....euhm.... multi...complex :D
Zal zeker weer veranderen.

Al jouw 'ja maar...' = Nee, want.
Waar een wil is, is een weg. En over die weg kan je vooraf nadenken, een routeboek voor maken.

Ja en inderdaad blijven er dan nog situaties over die niet opgelost kunnen worden, maar tweederde van de relatie moet (serieel) op de klippen lopen???
Jij denkt dat het idealistisch is om te denken dat het veel beter kan, ik weet dat het realistisch is.
Nogmaals; waar een wil is, is een weg en een slimme meid is met een routeboek voorbereid opdat de hobbels bespreekbaar zijn.

Ok dames, ik ga off line.
Heb een afspraak,.
Partner verbiedt dat niet; heeft net een :9 brood gebakken om mee te nemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:39

In hoeverre vinden jullie het acceptabel om iets verbieden mbt een voorwerp wat van jou is?
Stel dat je partner regelmatig dronken in de auto stapt. Is het dan wel ok om te zeggen: alles prima maar dan ga je wel met je eigen auto?
Of kan je je partner verbieden om op jouw paard te gaan zitten?
Dat laatste staat mij bij dat HC dat wel eens geoppert om zo iemand naar de sportschool te motiveren.

Edit: beetje veel typos
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-01-16 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:49

Sizzle schreef:
In hoeverre vinden jullie iets verbieden wat van jou is?
Stel dat je partner regelmatig dronken in de auto stapt. Is het dan wel ok om te zeggen: alles prima maar dan ga je wel met je eigen auto?
Of kan je je paard verbieden om op jouw paard te gaan zitten?
Dat laatste staat mij bij heeft HC wel eens geoppert om zo iemand naar de sportschool te motiveren.

Je berichtje is moeilijk te lezen, missen wat woorden en sommigen verkeerd denk ik?
Wij hebben geen mijn/zijn, alles is van ons samen. Dus alles gaat in overleg, of uit zichzelf loopt dit wel goed. Dronken in de auto is imo sowieso een no-go, dan zouden we ruzie hebben omdat je daarmee anderen in gevaar brengt. Dat is voor mij toch wel een gegronde reden waar je vrijheid stopt. Dus dat zou ik wel 'verbieden'. Consequentie is simpel: ik stuur doodleuk de politie op je af als je dat weer flikt. Oh en daar is de deur, ik zou nooit met iemand kunnen samenleven die zulke risicos neemt.
Mijn paard zit nooit op een paard, neem aan dat je partner bedoeld? Als hij op mn paard wil, mag dat. Welzijn paard staat wel voorop natuurlijk. Dus bij te zwaar of grof rijden heeft ie pech.
Voor mij zijn dit dus zaken waarbij er ook belang van anderen bij komt kijken en ik verwacht dat hier rekening mee gehouden wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:52

Oh haha, sorry, mist inderdaad wat :o
Heb geedit.
Paard op paard :P had inderdaad partner moeten zijn :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:57

O jee, ze kan niet meldt ze net. Hopelijk is de emergencia niet serieus. Hoor het later wel.

Partner heeft haar date 'dus' ook afgebeld. Hoeft ze niet. Eten we het brood zo lekker samen op. Staat nog pindasaus van gister :9

Wat betreft jouw eigendom heb je alle recht van de wereld om een andere te verbeiden dat te gebruiken. Ook jouw partner. Als je dat doet/moet is er imo wat fundamenteels mis met de relatie.

Je hebt imo de PLICHT om de partner ervan te weerhouden van dronken achter het stuur te kruipen. Welk stuur ook. Zelfs op eigen land ter bescherming van zichzelf.
Als hij de openbare weg opgaat is dat een groot moreel en mogelijk juridisch probleem. Ik zou 'aanbieden' te rijden, eventeel te 'saboteren'.
Achteraf serieus bepraten.
Een fout maken is 1. niet erkennen, niet wilen, structureel heel wat anders.
Als dat samen niet werkt, dan heb je een probleem waar je eventueel hulp van buitenaf bij moet halen want het is geen acceptabel gedrag.

In geen van de gevallen speelt dus 'verbieden'. Verbieden is overleg, goede wil, dus een goede relatie voorbij.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:33

Sommige dingen zijn idd niet te voorspellen in het leven. Je zal dus 'onderweg' moeten blijven communiceren en bijstellen indien noodzakelijk. Wij kregen redelijk jong een ernstig ziek kind en eerlijk, ik was zo jong en onbezonnen dat ik daar nou niet bepaald over nagedacht had als mogelijke optie. ..Dat overkwam anderen uiteraard alleen. Wij zijn haar 3x bijna verloren, de emoties die dat teweegbrengt zijn natuurlijk enorm en langdurige periodes in het ziekenhuis leven is slopend. We hebben elkaar dus de ruimte gegeven dat ieder op onze eigen manier te verwerken. Wij zijn er gelukkig samen sterker uitgekomen en daar zijn we trots op. Ik denk ook dat we daarom ook elkaar geen dingen hoeven te verbieden, ik gun hem zijn dingen hij de mijne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:43

Ik heb persoonlijk een redelijk stevige rugzak, die zal me vast en zeker helpen om veel dingen met een open mind te beanderen. Zo hebben mijn ouders nooit geprobeerd om broer en mijzelf op te zetten tegen de ander nadat ze gescheiden zijn. Vind ik echt +:)+ Ze hebben altijd de kans gelaten om zelf op mijn bek te gaan. Scheelt een hoop met ouders die vanalles verbieden. Behandel zoals gij zelf behandelt wilt worden, heb lief zoals je zelf wilt dat iemand je liefheeft.

Ik verbied mijn vriend om zonder mij met mijn paarden om te gaan, maar dat is uit veiligheid :+ Dronken rijden komt hier niet voor. Altijd een Bob en anders te voet naar huis. Soms spreken we af dat hij mee uit gaat en belt als hij naar huis wil, dan ga ik 'm oppikken.

Voor alles is een oplossing.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:54

Grappig voorbeeld aan de hand hier.

De residente dame geeft taalles hier op de boerderij.
Haar leerlingen zijn meest vrouwen.
Hoewel er een ruime parkeerplaats is naast de boerderij, parkeert zij haar auto in het gras naast het pad voorlangs omdat het (sorry maar het is zo) stomme wijven zijn die niet kunnen parkeren.

Omdat ze de auto weinig gebruikt blijft deze eigenlijk daar staan inplaats van op de parkeerplaats.
Ik heb daar een bloedhekel aan want het is een steile helling dus maakt van het gras modder, die modder rijdt ze over het pad en er staat defacto continue een grote auto voor deur in een perk.

Ze weet wat ik er van vind en legt dit naast zich neer. Ook geen compromis van de de auto terugzetten als de leerlingen weg zijn.

Het is een voorbeeld van een eigenlijk futiel punt, doch het geeft daardoor wel een cruciaal aspect aan.
Ik heb duidelijk, en ook herhaald, gezegd hoe/wat.
Onder de streep negeert ze dit.
Ik weet niet of ze het gewoon uit onzorgvuldigheid of bewust negeert. In beide gevallen is het imo gebrek aan invoelend vermogen.
Ik ga het niet verbieden, noem het verder niet meer, laat mijn humeur er niet door verzieken en ligt het op de voor haar '-' zijde van onze relatie.
Niet goed maar jammer dan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:12

Gelukkig is vrouwen stomme wijven noemen geen gebrek aan invoelend vermogen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:16

Hc, waarom weet je niet of ze het bewust negeert of onzorgvuldig is? Communicatie he, dat kan je toch met haar bespreken?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:59

Ayasha schreef:

Inderdaad, dat heeft NIETS met het invoelen van hun emoties van doen.
Het is hooguit niet respectvol benoemen van een feitelijke situatie.

@Zwerte: Ik heb het aangegeven wat ik er van vind, ik heb het herhaald, ik heb het compromis voorgesteld en.... ben klaar met bespreekbaar.
Ze is bepaald slim genoeg :j kan ook parallel inparkeren etc +:)+
Drie keer is scheepsrecht en een '-' voor haar nu.
Tant pis.

Even voor een goed begrip dames. Dit hoeft niet opgelost te worden. Is wat mij betreft water onder de brug.
Is imo wel een goed voorbeeld mbt praten, verbieden en dergelijke.
Verbieden is een brug te ver en er is ook een grens aan bruggen die je oversteekt naar bespreken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:13

Het is maar net hoe je dwingen/verbieden invult.
Zij dwingt jou nu in feite om dat te accepteren, maar als je het niet accepteerd dwing je haar tot een andere oplossing.

Maar als je niet kunt parkeren ben automatisch stom en wijf?
(Wat is eigenlijk de definitie van een wijf, wordt dat nog gebruikt tegenwoordig?)
Of is de cursus specifiek uitgeschreven voor mensen met dat profiel?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:21

goh, en je hebt van haar nog nooit een uitleg gekregen waarom ze die auto juist daar parkeert HC?

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:11

Wat is de consequentie van die '-'?
Ik begrijp het ook niet, de ene keer een stom wijf dat niet kan parkeren, het volgend bericht slim en ze kan prima parallel parkeren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:12

Kinke schreef:
goh, en je hebt van haar nog nooit een uitleg gekregen waarom ze die auto juist daar parkeert HC?

Dat staat gewoon in HC's post:

Citaat:
Hoewel er een ruime parkeerplaats is naast de boerderij, parkeert zij haar auto in het gras naast het pad voorlangs omdat het (sorry maar het is zo) stomme wijven zijn die niet kunnen parkeren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:36

Sizzle schreef:
Maar als je niet kunt parkeren ben automatisch stom en wijf?

Interessante vervormende conclusie uit wat ik NIET schrijf :D

Citaat:
Wat is eigenlijk de definitie van een wijf,

http://www.woordenboeken.nu/betekenis/nl/wijf

Citaat:
wordt dat nog gebruikt tegenwoordig?

Ja, maar niet in het bijzijn van onaardige wijven :)*

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:37

Huertecilla schreef:
Ayasha schreef:

Inderdaad, dat heeft NIETS met het invoelen van hun emoties van doen.
Het is hooguit niet respectvol benoemen van een feitelijke situatie.

Dat je dat vindt zegt genoeg. Je kan je dus niet voorstellen dat die "stomme wijven" zich wellicht niet zo goed zouden voelen als ze zouden weten dat jij hen een stom wijf noemt?