Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
8nnemiek schreef:Volgens mij is pakweg heel bokt het er wel over eens dat paarden niet 23/7 in stal horen en zelfs liefst 24/7 buiten horen te lopen.
Maar ik snap niet wat het ene dierenleed met het andere te maken heeft.. Omdat er paarden binnen staan zou dat het oké maken dat koeien ook binnen mogen staan?
En het is ook wel een heel verschil om een jong dier meteen de eerste dag weg te halen of een half jaar later. Als iemand op bokt zou plaatsen dat het veulen de eerste dag bij de moeder zou worden weg gehaald omdat dat beter uitkwam dan brak er ook een rel uit.
janderegelaa schreef:8nnemiek schreef:Volgens mij is pakweg heel bokt het er wel over eens dat paarden niet 23/7 in stal horen en zelfs liefst 24/7 buiten horen te lopen.
Maar ik snap niet wat het ene dierenleed met het andere te maken heeft.. Omdat er paarden binnen staan zou dat het oké maken dat koeien ook binnen mogen staan?
En het is ook wel een heel verschil om een jong dier meteen de eerste dag weg te halen of een half jaar later. Als iemand op bokt zou plaatsen dat het veulen de eerste dag bij de moeder zou worden weg gehaald omdat dat beter uitkwam dan brak er ook een rel uit.
Een paard of een koe is echt een heel groot verschil. Sowieso komen bijna alle koeien buiten in Nederland. Daarnaast heeft een koe in de stal geen hokje van 3x3 maar kan door de hele stal heen lopen. Heeft interactie met zijn soortgenoten etc. Als we paarden in een stal zouden houden zoals we dat met koeien doen is iedereen dolgelukkig inclusief alle tegenbewegingen zoals paardnatuurlijk en wakker dier.
Het verdienmodel van een melkkoe is de melk, als je het kalf erbij laat waar moeten wij dan melk vandaan halen? En boter, kaas, yoghurt, karnemelk, babyvoeding etc?
wendyenbram schreef:xMercury schreef:Geheel onterecht om dat in twijfel te trekken. Ik weet dondersgoed wat mijn plicht is en hoe ik dat uit moet voeren. Wie ben jij om daar over te oordelen? Daarnaast maak jij er van dat ik gruwel verhalen op leg. Kom op zeg. Als ik ergens voor sta als docente, is het wel dat leerlingen open-minded zijn en zichzelf ontwikkelen tot een wijs en verstandig persoon. Ik zou nooit leugens of horrorverhalen verspreiden om mijn gelijk te krijgen. Wel mogen leerlingen altijd m van mij een eerlijk en open antwoord verwachten.
Een eerlijk antwoord? of een antwoord wat in jouw straatje pastJe mening is ALTIJD gekleurd, welke mening dan ook, die van jou en die van mij, pas als je heel neutraal kan antwoorden, ben je eerlijk en open. Zodra je ook maar iets van je eigen mening er in legt, is deze al niet meer eerlijk...
269_life schreef:Je hoeft toch geen genie te zijn om te zien dat het walgelijk is om een baby bij zijn moeder weg te halen? Overigens merkt die koe dat ook, dus als je als melkveehouder blijkbaar zo goed weet wat goed is voor je koe, stop je (hard gezegd) beter met je werk.
Door alle constenatie vergeet ik bijna op de originele vraag te reageren. TS: zeg dat je het zielig vindt. Als ze vragen waarom kan je ze meer vertellen, al zou ik de 'gory details' wel weglaten...
269_life schreef:Een baby kan toch moedermelk drinken? Dat haal je op deze manier weg bij degene waarvoor het eigenlijk bedoeld is: de kalfjes.
'Grappig' overigens, dat je het over een verdienmodel hebt ipv over het welzijn van het dier. Wij kunnen prima zonder zuivel, waarom een dier uitbuiten?
269_life schreef:janderegelaa schreef:
Een paard of een koe is echt een heel groot verschil. Sowieso komen bijna alle koeien buiten in Nederland. Daarnaast heeft een koe in de stal geen hokje van 3x3 maar kan door de hele stal heen lopen. Heeft interactie met zijn soortgenoten etc. Als we paarden in een stal zouden houden zoals we dat met koeien doen is iedereen dolgelukkig inclusief alle tegenbewegingen zoals paardnatuurlijk en wakker dier.
Het verdienmodel van een melkkoe is de melk, als je het kalf erbij laat waar moeten wij dan melk vandaan halen? En boter, kaas, yoghurt, karnemelk, babyvoeding etc?
Een baby kan toch moedermelk drinken? Dat haal je op deze manier weg bij degene waarvoor het eigenlijk bedoeld is: de kalfjes.
'Grappig' overigens, dat je het over een verdienmodel hebt ipv over het welzijn van het dier. Wij kunnen prima zonder zuivel, waarom een dier uitbuiten?
janderegelaa schreef:Wat doe je dan hier op een paardenforum? ALLES wat wij doen is uitbuiten, ook het zitten op een paard. Zelfs het 24/7 buiten houden in een omheinde wei is slecht want paarden zijn kuddedieren die rondtrekken.
8nnemiek schreef:En daarom zijn er gelukkig ook genoeg bokkers die er niet meer klakkeloos op los fokken en alleen nog verwaarloosde en afgedankte paarden redden.
Je kan ook van paarden houden zonder erop te rijden
8nnemiek schreef:janderegelaa schreef:Wat doe je dan hier op een paardenforum? ALLES wat wij doen is uitbuiten, ook het zitten op een paard. Zelfs het 24/7 buiten houden in een omheinde wei is slecht want paarden zijn kuddedieren die rondtrekken.
En daarom zijn er gelukkig ook genoeg bokkers die er niet meer klakkeloos op los fokken en alleen nog verwaarloosde en afgedankte paarden redden.
Je kan ook van paarden houden zonder erop te rijden