Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:29

Veel koeien komen wel eens buiten? Het merendeel van de Nederlandse koeien komt gewoon buiten. En vergelijk koeien in een loopstal maar eens met al die tienduizenden paarden in Nederland die 23/7 in een hok van 3x3 staan, met een beetje geluk een half uurtje in een stapmolen mogen en iedere dag een uurtje onder het zadel moeten. En stallen waarin de ventilatie uitvalt, dat is vreselijk, voor dier een veehouder. Net zoals een huis wat afbrandt, mogen mensen dan ook niet meer in huizen wonen? Ongelukken gebeuren nog steeds helaas. Ook onze paarden zijn ooit bij hun moeder weggehaald, maar om de een of andere reden (egoïsme?) is dat niet zielig. Net als puppy's, kitten, konijnen etc. etc. Afgelopen weekend zijn onze kalveren bij de koeien weggehaald, ze hebben er bijna een half jaar bij gelopen. Duurt toch een kleine 3 dagen voor de rust is weergekeerd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:30

269_life schreef:
T is wel een mooi excuus om dan maar geen argumenten meer te geven natuurlijk. Dan weet ik ook genoeg :wave:

Tja, zo heb ik zeer dubieuze beelden bij jouw username. Die zegt ook genoeg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:54

Volgens mij is pakweg heel bokt het er wel over eens dat paarden niet 23/7 in stal horen en zelfs liefst 24/7 buiten horen te lopen.
Maar ik snap niet wat het ene dierenleed met het andere te maken heeft.. Omdat er paarden binnen staan zou dat het oké maken dat koeien ook binnen mogen staan?
En het is ook wel een heel verschil om een jong dier meteen de eerste dag weg te halen of een half jaar later. Als iemand op bokt zou plaatsen dat het veulen de eerste dag bij de moeder zou worden weg gehaald omdat dat beter uitkwam dan brak er ook een rel uit.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:04

Nee, dat maak jij ervan. Overigens heb ik er zelf geen enkel probleem mee dat koeien binnen staan, mits in een ruime stal met goede bedding en borstels etc.
Het is opvallend dat er op Bokt incidenteel geprotesteerd wordt tegen paarden die zo gehouden worden. Het is blijkbaar veel gemakkelijker om tegen veehouders in actie te komen, daar speciaal clubjes zoals WD voor op te zetten dan tegen je vrienden, familie en jezelf tekeer te gaan dat je een dierenbeul bent, of dat je omdat je je geld verdient met dieren, het een vasstaand feit is dat je dan niks om je dieren geeft etc. Tevens zijn de beste stuurlui die aan wal staan meestal diegenen die nog nooit gewerkt hebben met dieren als koeien etc. Overigens zijn paarden en koeien totaal verschillende dieren, met heel andere reacties. Zelfs per koesoort is er een groot verschil. En bijvoorbeeld melkveehouders weten blijkbaar niet wat het gedrag van hun koeien betekent, dat weten buitenstaanders blijkbaar veel beter.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:15

Je hoeft toch geen genie te zijn om te zien dat het walgelijk is om een baby bij zijn moeder weg te halen? Overigens merkt die koe dat ook, dus als je als melkveehouder blijkbaar zo goed weet wat goed is voor je koe, stop je (hard gezegd) beter met je werk.

Door alle constenatie vergeet ik bijna op de originele vraag te reageren. TS: zeg dat je het zielig vindt. Als ze vragen waarom kan je ze meer vertellen, al zou ik de 'gory details' wel weglaten... ;-)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:28

8nnemiek schreef:
Volgens mij is pakweg heel bokt het er wel over eens dat paarden niet 23/7 in stal horen en zelfs liefst 24/7 buiten horen te lopen.
Maar ik snap niet wat het ene dierenleed met het andere te maken heeft.. Omdat er paarden binnen staan zou dat het oké maken dat koeien ook binnen mogen staan?
En het is ook wel een heel verschil om een jong dier meteen de eerste dag weg te halen of een half jaar later. Als iemand op bokt zou plaatsen dat het veulen de eerste dag bij de moeder zou worden weg gehaald omdat dat beter uitkwam dan brak er ook een rel uit.

Een paard of een koe is echt een heel groot verschil. Sowieso komen bijna alle koeien buiten in Nederland. Daarnaast heeft een koe in de stal geen hokje van 3x3 maar kan door de hele stal heen lopen. Heeft interactie met zijn soortgenoten etc. Als we paarden in een stal zouden houden zoals we dat met koeien doen is iedereen dolgelukkig inclusief alle tegenbewegingen zoals paardnatuurlijk en wakker dier.

Het verdienmodel van een melkkoe is de melk, als je het kalf erbij laat waar moeten wij dan melk vandaan halen? En boter, kaas, yoghurt, karnemelk, babyvoeding etc?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:30

Dat zeg ik…de beste stuurlui staan aan wal.
Overigens hoeven wij niet te proberen een kalf bij onze koeien weg te halen (Blonde d'Aquitaines), maar dat maakt niet uit wanneer, of net geboren of na een half jaar, ze hebben zo'n enorm moederinstinct dat je dat niet zomaar lukt. Zoals gezegd…totaal anders dan het karakter van melkkoeien.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:32

janderegelaa schreef:
8nnemiek schreef:

Een paard of een koe is echt een heel groot verschil. Sowieso komen bijna alle koeien buiten in Nederland. Daarnaast heeft een koe in de stal geen hokje van 3x3 maar kan door de hele stal heen lopen. Heeft interactie met zijn soortgenoten etc. Als we paarden in een stal zouden houden zoals we dat met koeien doen is iedereen dolgelukkig inclusief alle tegenbewegingen zoals paardnatuurlijk en wakker dier.

Het verdienmodel van een melkkoe is de melk, als je het kalf erbij laat waar moeten wij dan melk vandaan halen? En boter, kaas, yoghurt, karnemelk, babyvoeding etc?

Een baby kan toch moedermelk drinken? Dat haal je op deze manier weg bij degene waarvoor het eigenlijk bedoeld is: de kalfjes.

'Grappig' overigens, dat je het over een verdienmodel hebt ipv over het welzijn van het dier. Wij kunnen prima zonder zuivel, waarom een dier uitbuiten?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:33

wendyenbram schreef:
xMercury schreef:
Geheel onterecht om dat in twijfel te trekken. Ik weet dondersgoed wat mijn plicht is en hoe ik dat uit moet voeren. Wie ben jij om daar over te oordelen? Daarnaast maak jij er van dat ik gruwel verhalen op leg. Kom op zeg. Als ik ergens voor sta als docente, is het wel dat leerlingen open-minded zijn en zichzelf ontwikkelen tot een wijs en verstandig persoon. Ik zou nooit leugens of horrorverhalen verspreiden om mijn gelijk te krijgen. Wel mogen leerlingen altijd m van mij een eerlijk en open antwoord verwachten.

Een eerlijk antwoord? of een antwoord wat in jouw straatje past ;-) Je mening is ALTIJD gekleurd, welke mening dan ook, die van jou en die van mij, pas als je heel neutraal kan antwoorden, ben je eerlijk en open. Zodra je ook maar iets van je eigen mening er in legt, is deze al niet meer eerlijk...

Niet eens met het laatste. Waarom is een eerlijk antwoord per se 100% objectief? Als iemand geen vlees eet omdat ze het zielig vindt, is dat antwoord het enige eerlijke antwoord.

Overigens worden de koeien hier in de buurt 's zomers in de wei gehouden en 's wintrs aan een ketting op stal. Vind ik ook niet zo fijn om te zien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:33

Ik ben vorig jaar in een koeienstal gaan kijken. De boer was heel trots op zijn vee en geloofde ook echt dat de koeien gelukkig waren. Hij vertelde over zijn ruime, open stal, de waterbedden, het veelzijdige voer, en uiteraard de melkrobot.. Maar ik zag vooral een vieze stal met roosters waar de mest doorheen viel, het stonk behoorlijk, het was er donker, en de jongste kalfjes stonden apart in kleine hokjes waar ze zich niet konden draaien, de iets oudere samen op een paar vierkante meter, ook allemaal binnen in een afgelegen schuurtje.
Maar op het gras mochten de koeien niet want dan liepen ze het kapot..
Dan denk ik, als je geen weiland genoeg hebt, neem dan minder koeien.. Ik ga ook geen 4 paarden op mijn weitje van een halve hectare zetten, en ze dan opsluiten omdat ze het gras kapot lopen..

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:34

269_life schreef:
Je hoeft toch geen genie te zijn om te zien dat het walgelijk is om een baby bij zijn moeder weg te halen? Overigens merkt die koe dat ook, dus als je als melkveehouder blijkbaar zo goed weet wat goed is voor je koe, stop je (hard gezegd) beter met je werk.

Door alle constenatie vergeet ik bijna op de originele vraag te reageren. TS: zeg dat je het zielig vindt. Als ze vragen waarom kan je ze meer vertellen, al zou ik de 'gory details' wel weglaten... ;-)

De voornaamste redenen voor het scheiden van koe en kalf komen uit praktische overwegingen, met daarbij ook de veiligheid van het kalf in acht genomen. Het begint bij de huisvesting van de koeien. In de huidige huisvestingssystemen passen de kalveren niet tussen de melkkoeien, de stallen zijn namelijk geoptimaliseerd voor grote koeien. Kalveren kunnen met hun (nog te kleine) poten door de mestroosters trappen en vervolgens de poten breken. Ook lopen er regelmatig tochtige koeien door de stal, deze zijn wilder en springen op hun groepsgenoten om te tonen dat ze tochtig zijn en ‘bij een stier’ willen. Behalve dit fysieke gevaar in de grotere stal is er vooral ook gevaar voor de gezondheid van het kalf.

Het kalf komt in een eigen strohok waar de infectiedruk minimaal is. Hier krijgt het kalf de optimale voeding door de goede controlemogelijkheden. De temperatuur van de biest wordt op peil gehouden en de hoeveelheid wordt nauw bepaald, hetgeen erg belangrijk is om een goede weerstand op te bouwen. De melkkoe produceert té veel melk om alleen haar kalf te voeden. De rest van de geproduceerde melk moet de uiers uit om infecties en ziekten van de koe te voorkomen. Dit, in tegenstelling tot vleesrassen, waar de kalveren vaak bij de moeder worden gehouden omdat deze bij lange na niet zo veel melk produceren en ze ook anders gehuisvest zijn.

Er wordt geprobeerd het kalf steeds langer (tot 12 uur) na de geboorte bij de koe in een groot strohok te houden, wanneer de huisvesting dit toelaat. Als een kalf buiten in de wei geboren wordt blijft het kalf sowieso langer bij de koe omdat daar meer ruimte is. Kort nadat een kalf geboren is likt de moeder het kalf droog. Deze beweging brengt de natuurlijke ademhaling op gang.

Alle koeien hebben een ander karakter en daarom kan het gedrag ten opzichte van het kalf erg verschillen van koe tot koe. Sommige koeien bouwen snel een hechte band op en anderen laten het kalf links liggen. Wanneer vervolgens het kalf wordt weggehaald, uit de koe zijn gevoel door te loeien. Sommige koeien blijven een tijd loeien naar het kalf, andere tonen nauwelijks emoties en loeien niet wanneer het kalf weggehaald wordt. Hoe langer de koe en het kalf samen blijven, hoe heftiger de uiteindelijke scheiding lijkt.

Tenslotte zijn koeien kuddedieren. Dit kun je goed merken als er in de wei een kalf geboren wordt. De koeien zijn erg nieuwsgierig en gaan vaak rond de moederkoe en het pasgeboren kalf staan. Ook als een kalf dood geboren wordt in de wei, wordt daarop gereageerd door de andere koeien. Het kalfje staat, na de scheiding, de eerste tijd alleen in de stal maar wordt al vrij gauw in een stal met andere kalfjes gezet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:36

269_life schreef:
Een baby kan toch moedermelk drinken? Dat haal je op deze manier weg bij degene waarvoor het eigenlijk bedoeld is: de kalfjes.

'Grappig' overigens, dat je het over een verdienmodel hebt ipv over het welzijn van het dier. Wij kunnen prima zonder zuivel, waarom een dier uitbuiten?

Iets een 'verdienmodel' noemen zegt niets over het welzijn. Als je het dan toch 1 op 1 wilt linken dan zou het juist betekenen dat er juist voor gezorgd wordt dat het welzijn dik in orde is omdat de koe dan meer melk geeft en er meer verdient wordt. En waar komt toch dat idee vandaan dat een kalf geen biest krijgt? Een kalf die geen biest krijgt gaat dood. punt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:38

269_life schreef:
janderegelaa schreef:

Wat doe je dan hier op een paardenforum? ALLES wat wij doen is uitbuiten, ook het zitten op een paard. Zelfs het 24/7 buiten houden in een omheinde wei is slecht want paarden zijn kuddedieren die rondtrekken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:42

Kalveren bij de koeien laten is inderdaad een risico. Vorig jaar hadden wij er 1 die blijkbaar onder een koe is gekomen of een trap heeft gekregen oid. Kon zijn achterhand nauwelijks nog gebruiken. Van alles geprobeerd, ontstekingsremmers, pijnstillers, ab. Op het laatst bleef het kalf alleen nog maar liggen en als de koe ff kwam kijken dan lag het kalf onder de koe te drinken. Uiteraard hebben we hem laten inslapen. Kalf wel even laten liggen bij de koe zodat koe merkte dat kalf niet meer leefde. En zo gebeuren er nog wel eens wat dingen. Bah…veehouders…gevoelloze klootzakken zijn het, ze geven niks om hun dieren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:44

Nouja, dat soort dingen gebeuren natuurlijk eerder als ze opgehokt in een stal staan. Niet in een ruime wei.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:46

janderegelaa schreef:
Wat doe je dan hier op een paardenforum? ALLES wat wij doen is uitbuiten, ook het zitten op een paard. Zelfs het 24/7 buiten houden in een omheinde wei is slecht want paarden zijn kuddedieren die rondtrekken.

En daarom zijn er gelukkig ook genoeg bokkers die er niet meer klakkeloos op los fokken en alleen nog verwaarloosde en afgedankte paarden redden.
Je kan ook van paarden houden zonder erop te rijden :)*

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:50

Tuuuurlijk! Net zoals een ruime wei betekent dat koeien niet vechten met elkaar. Zucht…dat is nou precies wat ik bedoel, de beste stuurlui staan aan wal. Ik spreek in ieder geval uit ervaring, dat kan ik melden. Nog een 'leuk' akkefietje meegemaakt met onze dames (die dus niet onthoornd zijn). Koe en kalf naar de kudde gebracht met de veewagen. Koe loopt veewagen uit, alle andere dames zijn bloednieuwsgierig en komen uiteraard kijken. Koe stapt van loopplank af en wordt onmiddellijk op de horens genomen door een andere koe, duwt haar met enorme kracht richting de omheining en werpt haar de omheining in. Deze houdt het gelukkig redelijk dus de kudde kan niet ontsnappen. Koe is behoorlijk gehavend. En ja….we hebben het hier over een ruime wei. Dagelijks zijn er knokpartijen, de rangorde wordt constant bepaald, niet alleen bij een waterbak, ook terwijl ze grazen. Onze koeien hebben ook allemaal wel krassen/littekens. Stel je eens voor wat een drama het is wanneer de horens het uier raken of de buik. Ik kan me heel goed voorstellen dat melkveehouders dit risico niet nemen. Voor ons is het nog een soort hobby (wel een hele dure als je de veearts nodig hebt)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:54

Nou zeg. Hier worden de kalfjes in de wei vaak langer bij hun moeder gelaten, omdat het daar wel 'kan'. 's winters niet. Ik zeg niet dat je niet uit ervating spreekt hoor Kinke, maar niet iedereen heeft dezelfde ervaringen of prioriteiten. De binnenstallen hier zijn vrij klein (koeien staan dus zij aan zij aan de ketting). Als daar een kalfje uit komt dan moet hij daar inderdaad snel weg, anders zit hij onder een koeienpoot. En goed vechten kunnen ze er niet eens, omdat ze allemaal met hun hoofd dezelfde kant op staan.
Melkveehouders en vleesveehouders willen uiteraard hun dieren heel houden, maar in zo'n situatie draagt het imo bij aan een dier als 'winstproduct'.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:57

precies. Dat is dus wat ik ook zeg, er wordt gewoon zo zwart-wit geredeneerd. Ongelukken met dieren in een wei betekent niet automatisch dat dit komt omdat de wei te klein is. Koeien die niet buiten komen betekent niet dat die koeien dan maar ongelukkig zijn. Weet niet hoe ik het anders nog duidelijk moet maken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 10:58

8nnemiek schreef:
En daarom zijn er gelukkig ook genoeg bokkers die er niet meer klakkeloos op los fokken en alleen nog verwaarloosde en afgedankte paarden redden.

En zo kun je ook gewoon van je vee houden terwijl je er wel je geld mee probeert te verdienen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:07

Maarja komop, het vrijwel direct na de geboorte apart zetten van de kalven goed praten met "het is voor hun eigen veiligheid, de stal is er niet geschikt voor" dat is toch ontzettend flauw?

Dat is net zo iets als "mijn paard staat de hele dag binnen in de stront maarja ik kan nu eenmaal niet elke dag komen en we hebben geen wei" of "tja de giraf staat de hele dag gebukt maar de stal is nu eenmaal niet hoger".

Ik vind het toch wel sneu om te lezen hoor dat er dan in dat stukje vrij trots staat dat de kalveren tot wel 12 uur *jubel* bij de moeder blijven...

Dat het zo is dat is dan zo, maar valt me wel vaker op dat houders van dieren helemaal trots zijn op dingen waarvan je als dierenliefhebber dan toch nog met de billen knijpt omdat het eigenlijk best wel sneu is :o

En een koe die bij het uitladen door een andere koe op de horens wordt genomen, dan denk ik ook: waarom kan die andere koe er uberhaupt (excuus voor missende puntjes op de u) bij komen... laad zo'n dier dan uit in een apart stukje / sluis ofzo? Zeker als je weet dat ze nog wel eens willen knokken... maargoed dat zeg ik dan weer als buitenstaander.

Wat een gezeur tegen Mercury trouwens zeg!

Die schrijft duidelijk dat ze gewoon netjes voor wil lichten zonder drama's ervan te maken, en dan wordt er weer gereageerd alsof ze iets totaal anders zegt :?

Op basis van wat Mercury hier schrijft zou ik mijn uk zo bij haar naar school doen :j

In tegenstelling tot dat ik hem achter zou laten bij de mensen die haar onterecht zo heel zuur zwart gaan maken....zo'n zwartgallige kijk van andermans woorden heel negatief verdraaien zou ik mijn uk niet aan willen laten leren hoor :)

Het is ongetwijfeld goed bedoeld qua insteek, maar het is echt onterecht om van Mercury een boeman te maken en haar te beschuldigen van dingen die ze niet eens doet :P

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:24

Je kunt ook zeggen: "tja, er zijn mensen die vlees eten en mensen die géén vlees eten."
Klaar.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:24

8nnemiek schreef:
janderegelaa schreef:

Op jouw profiel sta je met een paard met een bit in zijn mond. Waarom is dat, zo'n ijzeren ding op zijn tandvlees? Kan dat niet bitloos? Een paard hoeft geen bit. Zeker niet als je er niet op rijdt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:27

Janderrgelaa: nu ga je wel erg ver en erg off-topic.... En de hele discussie is overigens off-topic (waar ik zelf ook aan bijgedrage heb) zal ik even een topic aanmaken waar we hier verder over kunnen discussieren en hier verder on-topic blijven?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:37

Ja ach, als je geen goed onderbouwde antwoorden meer weet te geven dan gooi je toch gewoon iets nieuws in de discussie? :7