Is dit strafbaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:27

_Dribbel schreef:
Ja precies. Je begrijpt mijn bericht niet geloof ik.
Ik bedoel dus, als ik onjuiste informatie zou geven dan zou ik zeggen dat het bedrag niet klopt.
Maar dat heb ik niet gezegd, want die zal ongetwijfeld kloppen. Daar heb ik geen verstand van.
Geef gewoon mijn mening dat ik het een belachelijk hoog bedrag vind.

De boete die de club kan krijgen voor het schenken van alcohol aan een minder jarige is nog vele malen hoger...

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:32

bruintje123 schreef:
Het is niet belachelijk hoog.
Het is id fraude.

Elke weekend komen er op de SEH coma zuipende jongeren.
Ook minder jarige.
Er wordt dan door de politie nagevraagd waar deze jongere zich vol gegoten heeft.
En dan komen ze bij die kroeg uit die dan ineens een probleem heeft omdat hij de wet heeft overtreden om alcohol te schenken aan minder jarige.

Jij vindt het niet hoog, ik wel. Ieder zijn mening toch?

@ Brainless
Ik begrijp dat de boete die een club kan krijgen veel hoger uitvalt.
Maar stel dat de persoon, die de bezoekers binnen laat, niet ziet dat jij een ander ID gebruikt.
Kan een club dan alsnog aansprakelijk gesteld worden mocht dit boven tafel komen?
Daar ben ik wel benieuwd naar. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:32

_Dribbel schreef:
Jij vindt het niet hoog, ik wel. Ieder zijn mening toch?

@ Brainless
Ik begrijp dat de boete die een club kan krijgen veel hoger uitvalt.
Maar stel dat de persoon, die de bezoekers binnen laat, niet ziet dat jij een ander ID gebruikt.
Kan een club dan alsnog aansprakelijk gesteld worden mocht dit boven tafel komen?
Daar ben ik wel benieuwd naar. :)

Ja.

bruintje123

Re: Is dit strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:35

Ja het is hoog.
Maar niet belachelijk hoog.

Neem eens een kijkje bij de SEH en daarna IC. En zeg daarna nog eens dat het belachelijk is. :)

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:41

Phooe, wat een reacties!
Ik weet niet waar jullie zijn opgegroeid allemaal, maar zo reselijk is het nou allemaal niet hoor. De vriendin van Ts (en ts zelf) heeft iets strafbaars gedaan en hoervoor een boete gekregen. Dan is het toch gewoon klaar. (En ja Ts, fe boete is gewoon geldig)

Martina67 schreef:
Het gebruiken van andermans id geeft trouwens wel aan dat beide dames (de gebruiker van het id en degene die de ID-kaart uitgeleend heeft) het niet erg nauw nemen met de regelgeving.
Dat beloofd wat voor de toekomst.....

Overdrijven is ook een vak :') . Je wil niet weten wat mijn ouders allemaal gedaan hebben vroeger.
Dan heb ik het niet alleen maar over onschuldige dingen zoals bij Ts nu.
Ze zijn nu gewoon normale volwassenen zonder strafblad o.i.d.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:45

Ik heb het overigens voor mijn achttiende ook regelmatig gedaan :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:46

Ik heb echt nog nooit ID-fraude gepleegd _O-. Voel me haast een uitzondering als ik dat zo lees.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:46

@ bruintje: Waarom mag ik van jou geen mening hebben?
Ik VIND het belachelijk hoog. Ik vind bijvoorbeeld een boete van 230 euro (wellicht inmiddels verhoogd?) voor het door rood licht rijden ONWIJS laag en niet in verhouding met hetgeen wat hierin wordt besproken.

@ _San87_: Wauw ok.. Dat heb ik nooit geweten. En, ervan uitgaande dat jou informatie klopt, zal ik mijn mening dan ook bijstellen dat een boete in dit geval zeker op zijn plek is. Mijn mening over het bedrag heb ik al eerder gepost en dat zal ook niet veranderen.

Maar hé zo leer je nog eens wat op bokt *D .
Laatst bijgewerkt door _Dribbel op 28-09-15 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:48

_San87_ schreef:
Ik heb echt nog nooit ID-fraude gepleegd _O-. Voel me haast een uitzondering als ik dat zo lees.

Ik ben nu 19, als jij wat ouder bent dan ik kan het misschien een gevalletje generatiekloof zijn? :D Dat het nu gebruikelijker oid is? Niet dat ik het toejuich hoor.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:49

En ik denk dat jij niet beseft wat id fraude is.

Ik vind een minderjarige in coma gezopen net zo erg als door rood gaan.

Overigens heb ik ook nooit id fraude gepleegd.
En er waren ook toen genoeg 18 plus kroegen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:51

_Dribbel schreef:
Waarom mag ik van jou geen mening hebben?
Ik VIND het belachelijk hoog. Ik vind bijvoorbeeld een boete van 230 euro (wellicht inmiddels verhoogd?) voor het door rood licht rijden ONWIJS laag en niet in verhouding met hetgeen wat hierin wordt besproken.

@ _San87_: Wauw ok.. Dat heb ik nooit geweten. En, ervan uitgaande dat jou informatie klopt, zal ik mijn mening dan ook bijstellen dat een boete in dit geval zeker op zijn plek is. Mijn mening over het bedrag heb ik al eerder gepost en dat zal ook niet veranderen.

Maar hé zo leer je nog eens wat op bokt *D .

De boete voor schenken aan jongeren die nog geen 18 zijn, is minstens 1.360 euro.

En dat boeit bakvisjes niet, omdat ze jong zijn, vrienden willen maken en het gezellig willen hebben 8-).

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:52

bruintje123 schreef:
Neem eens een kijkje bij de SEH en daarna IC. En zeg daarna nog eens dat het belachelijk is. :)

Het valt mij op dat er pas vrij laat ingegaan wordt op de problematiek rondom alcohol. In principe is het gewoon een legale drugs die je bijna overal kan halen. Wordt er eens een keertje een strengere wet ingevoerd en dan hoor je dat vrienden en ouders bewust meehelpen met minderjarigen naar binnen smokkelen. 8)7

De nadelen van alcoholgebruik (met name op jonge leeftijd) worden naar mijn mening echt onderschat. Maarja ik zal wel makkelijk kletsen hebben als saaie muts die niet drinkt. ;)

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:56

bruintje123 schreef:
En ik denk dat jij niet beseft wat id fraude is.

Ik vind een minderjarige in coma gezopen net zo erg als door rood gaan.

Overigens heb ik ook nooit id fraude gepleegd.
En er waren ook toen genoeg 18 plus kroegen.

Dus als iemand van 17 jaar in een 18+ club komt, betekent dat gelijk dat diegene zich in coma zuipt?
Laat me niet lachen zeg.

Ik kan nog wel tig dingen opnoemen die ik net zo erg vind als door rood rijden. Maar je snapt mijn punt mag ik aannemen.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:57

Imo heeft ID-fraude bij clubs niets te maken met alcohol, je wil gewoon naar binnen. Als ze in die club geen alcohol zouden schenken zouden mensen van tevoren thuis wel meer drinken, en als ze de club niet binnen komen ook wel en dan blijven ze gewoon thuis of gaan ze naar een huisfeest waar gedronken wordt.

En inderdaad zuipt niet elke minderjarige die drinkt zichzelf in een coma, maar het risico is wel groter.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 16:57

Waar ik me een beetje over verbaas is dat iedereen zo ontevreden is over het boete bedrag.
Jullie hoeven deze toch niet te betalen?
En hopelijk is het een les voor de mensen die het wel krijgen en doen ze het hopelijk niet weer, wetende wat voor geld bedrag eraan hangt als ze weer gepakt worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:01

Dat zeg ik niet.

En nee ik snap je punt niet.
Een minderjarige mag bij wet geen alcohol buiten huis.
Daarom ook niet toegestaan in die kroeg.
En die minderjarige wil dan bewust boven de Wet staan door id fraude te plegen. De uitbater een kans op boete krijgen te geven.

Maar hey niet zeuren het is cool en belachelijk.

Simpel boetes kun je opzoeken.
Niet daarna jammeren dat het hoog is maar de consequentie van het "stoere" gedrag aanvaarden.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:02

Eulogy schreef:
Imo heeft ID-fraude bij clubs niets te maken met alcohol, je wil gewoon naar binnen. Als ze in die club geen alcohol zouden schenken zouden mensen van tevoren thuis wel meer drinken, en als ze de club niet binnen komen ook wel en dan blijven ze gewoon thuis of gaan ze naar een huisfeest waar gedronken wordt.

En inderdaad zuipt niet elke minderjarige die drinkt zichzelf in een coma, maar het risico is wel groter.

Inderdaad.

Bovendien is het drugsgebruik onder jongeren ook enorm gestegen door de 18+ regel, dus of dat nou zo'n goed idee was....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:04

Eulogy schreef:

Heeft het ook niet. Toch mag je nog steeds niet naar binnen als er een 18+ regel is en je bent 17.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:06

Ik zeg ook niet dat dat slecht is of dat dat moet veranderen, maar het is dan ook irrelevant om comazuipen en uberhaupt de risico's van alcohol erbij te halen :P

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:08

Maar die wet is niet voor Jan doedel veranderd.

Dat mensen zich daar dan niet aan houden is dan niet jammeren daarna.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:09

bruintje123 schreef:
Dat zeg ik niet.

En die minderjarige wil dan bewust boven de Wet staan door id fraude te plegen. De uitbater een kans op boete krijgen te geven.

Niet daarna jammeren dat het hoog is maar de consequentie van het "stoere" gedrag aanvaarden.

Oh en voordat die 18+ regel werd ingevoerd? Toen was het niet strafbaar om ID fraude te plegen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:10

Ja natuurlijk wel.
Maar begrijp je wederom niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:12

_Dribbel schreef:
bruintje123 schreef:
Dat zeg ik niet.

Oh en voordat die 18+ regel werd ingevoerd? Toen was het niet strafbaar om ID fraude te plegen?

Ja, want dat is het punt dat gemaakt wordt :').

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:19

Ja maar er werd geen boete gegeven voor alcoholbezit door een minderjarige, dus waarom alcohol er überhaupt bij gehaald wordt is mij ook echt een raadsel :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 17:21

Id fraude is eigenlijk altijd al strafbaar geweest sinds een indentificatie middel is ingevoerd. Dus nee dat heeft niets met het drank verbod te maken,

En ik ben ook erg verbaasd over het gemak waarmee kennelijk tegenwoordig daarmee gerommeld wordt. Helaas hebben wij de gevolgen gehad van een bewuste id fraude. Persoon is ervoor gestraft alleen de gevolgen zijn nooit opgelost.

Dus ja boete is volstrekt terecht en zou van mij zelfs hoger mogen. Het is maar uitgaan, waarom is dat zo belangrijk dat je er fraude en dus iets strafbaars voor over hebt. Wacht een jaar of ga naar feesten waar je wel mag komen. Drinken kun je nog lang genoeg en je hebt maar een stel hersens.