"Ik heb een boodschap van God."

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: "Ik heb een boodschap van God."

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:25

De bijbel is wat dat betreft op bepaalde onderdelen ook gewoon een historische bron.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:26

Klopt geloven is vertrouwen.
Maar waarom moet je dan bevestiging hebben?
Leren is meer willen weten
Meer willen weten is bevestiging zoeken
Bevestiging zoeken is twijfel.

Waarom moet je bevestiging zoeken als je er zo sterk gelooft dat god bestaat?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:29

saffire schreef:
Klopt geloven is vertrouwen.
Maar waarom moet je dan bevestiging hebben?
Leren is meer willen weten
Meer willen weten is bevestiging zoeken
Bevestiging zoeken is twijfel.

Waarom moet je bevestiging zoeken als je er zo sterk gelooft dat god bestaat?

Ik zoek geen bevestiging, ik zoek informatie van God over hoe hij wil dat ik mijn leven inricht. Zoals ik net ook beschreef.
Bovendien ben ik gewoon erg geïnteresseerd in mijn geloof en kan je nooit genoeg leren. Ik vind het heerlijk om me daarin te verdiepen.

Verder werk ik als fysiotherapeut. Daar wil ik ook steeds meer over leren. Dan zoek ik toch ook geen bevestiging of fysiotherapeuten bestaan of niet? :') dan kan ik toch ook niet zomaar vertrouwen dat ik alles weet.

Je informatie komt je nooit zomaar aanwaaien. Met geloof dus ook niet. Daar moet je in blijven groeien.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:30

@OsMo: Zoals jij het zegt vind ik het heel mooi. Je kunt op heel veel manieren geloven maar de mooiste manier is de Liefde. :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:33

Heb het topic niet doorgelezen, want het onderwerp boeit me niet zo, maar dit uit de OP

"Hoe naïef van mij! Want, zo legde de jongen uit, het was juist zo dat ik héél nuttig was, aangezien ik wél in God geloofde maar dat niet van mezelf accepteerde. Hij - en zijn kerk - konden me helpen om het rechte pad te vinden, zodat ik geen crimineel zou worden maar een doel in mijn leven zou vinden."

_O- _O- Ik zou denk ik letterlijk in mijn broek plassen _O- _O-

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:44

@ verootje

Als je erop vertrouwt heb je,toch geen info nodig
En voor je beroep is anders dan geloof en dat weet jij ook wel

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:46

saffire schreef:
@ verootje

Als je erop vertrouwt heb je,toch geen info nodig
En voor je beroep is anders dan geloof en dat weet jij ook wel

Je moet toch weten waar je op vertrouwt :+

En hoe het geloof werkt. Je kan toch niet als je niet eens weet wie God en Jezus is zeggen: ik vertrouw volledig, en ik geloof in God maar niet eens weten wat het hele geloof inhoudt :')

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:04

Leg mij nu eens uit waarom je de bijbel binnenste buiten moet kennen dat je dan pas echt gelooft?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:09

saffire schreef:
Leg mij nu eens uit waarom je de bijbel binnenste buiten moet kennen dat je dan pas echt gelooft?

Omdat er ook verschrikkelijke dingen in staan. Lees Leviticus(?) 20 eens. In dat boek staat dat je gestenigd moet worden als je gods naam lastert en dat je dood moet als bijvoorbeeld vreemdgaat of 2 mannen die seks met elkaar hebben.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:15

EskeGirl schreef:
saffire schreef:

Omdat er ook verschrikkelijke dingen in staan. Lees Leviticus(?) 20 eens. In dat boek staat dat je gestenigd moet worden als je gods naam lastert en dat je dood moet als bijvoorbeeld vreemdgaat of 2 mannen die seks met elkaar hebben.

Huh wat echt serieus? Ik lees volgensmij niet echt goed :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:17

Levitus 20:
Citaat:
9Wie een vloek uitspreekt over zijn vader of zijn moeder, moet ter dood gebracht worden. Hij heeft zijn eigen vader of moeder vervloekt en heeft zijn dood aan zichzelf te wijten. 10Wie overspel pleegt met een getrouwde vrouw, een vrouw die een ander toebehoort, moet ter dood gebracht worden. Beide echtbrekers moeten worden gedood. 11Wie het bed deelt met de vrouw van zijn vader, onteert zijn vader. Man en vrouw moeten beiden ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten. 12Wanneer iemand het bed deelt met zijn schoondochter, moeten zij beiden ter dood gebracht worden. Ze hebben zich pervers gedragen en hebben hun dood aan zichzelf te wijten. 13Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten. 14Wie met een vrouw trouwt en ook met haar moeder, begaat een schanddaad. Hij en beide vrouwen moeten worden verbrand, want dergelijke schanddaden mogen bij jullie niet voorkomen. 15Wie de geslachtsdaad bedrijft met een dier, moet ter dood gebracht worden; ook het dier moet worden gedood. 16Wanneer een vrouw een dier uitlokt om met haar te paren, moet zowel de vrouw als het dier gedood worden. Ze moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten. 17Wanneer iemand met zijn zuster trouwt, of ze nu de dochter van zijn vader of van zijn moeder is, en zij dus met elkaar gemeenschap hebben, is dat een schanddaad en zullen beiden publiekelijk uitgestoten worden. Zo iemand heeft gemeenschap gehad met zijn zuster en moet de gevolgen van zijn zonde dragen. 18Wanneer iemand het bed deelt met een vrouw die ongesteld is en gemeenschap met haar heeft – wanneer hij dus de bron van haar bloeding ontbloot of zij voor hem de bron van haar bloeding ontbloot – zullen beiden uitgestoten worden. 19Je mag geen gemeenschap hebben met de zuster van je moeder of de zuster van je vader. Wie de eer van een bloedverwant aantast, moet de gevolgen van zijn zonde dragen.20Wanneer iemand gemeenschap heeft met zijn tante, onteert hij zijn oom. Beiden zullen ten gevolge van hun zonde kinderloos sterven. 21Wie trouwt met een vrouw die zijn broer heeft toebehoord, begaat een wandaad, want hij onteert zijn broer. Het huwelijk zal kinderloos zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:19

Christendom draait vooral om t nieuwe testament. :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:20

Ja had ik net gevonden, maar wie gaat nou net z'n schoondochter naar beD :')
Ookal vind ik dit wel een beetje een raar stuk...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:21

Dat weet ik, maar het staat wel in de bijbel; gods woord.
Het is me nog niet duidelijk geworden waarom God eerst zo wreed was en vervolgens opeens aardig en liefhebbend werd. (Note: ik kom uit een protestants-christelijke familie maar ben zelf agnost.)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:22

saffire schreef:

Je hoeft de Bijbel helemaal niet van buiten te kennen. Maar stel je geloven voor als een relatie met God (en nee, daarmee bedoel ik niete en liefdesrelatie, maar eerder een vader-kindrelatie of een vriendschapsrelatie). Je wilt toch weten met wie je een band hebt? Als ik met mijn vrienden praat, leer ik steeds nieuwe dingetjes over hen. Ik ben deze week een paar dagen weggeweest met een stel vrienden en heb echt heel veel nieuws over hen geleerd. Nu voer je met God niet (meer) zo makkelijk een een-op-een gesprek, waarbij jij iets zegt en Hij ook iets vertelt. Daarom heb je dus de Bijbel, daarin leert God je wie Hij is, met wie je te maken hebt.
En dat heeft niets te maken met dat je God niet vertrouwt als je meer over Hem wilt leren. Ik moet ook zeggen dat ik bij die opmerking even met mijn mond vol tanden stond, ik heb al veel voorbij horen komen maar die was nieuw voor mij :D

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:23

EskeGirl schreef:
Het is me nog niet duidelijk geworden waarom God eerst zo wreed was en vervolgens opeens aardig en liefhebbend werd. (Note: ik kom uit een protestants-christelijke familie maar ben zelf agnost.)

Nu je het zegt....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:25

EskeGirl schreef:

Wat heeft je eigen dominee destijds dan gezegd?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:31

EskeGirl schreef:

Ik denk dat je het niet direct moet zien als wreed. God probeert met deze regels nog om zijn uitverkoren volk tot alle prijs weg te houden van de vervuiling, wil het heilig houden, wil dat ze blijven zien wie Hij is en waarom Hij bij ze is. In het OT gebeurt dat door alle zware zonden uit te roeien, door degenen die ze begaan te verwijderen. Stenigen was dan nog 'barmhartiger' dan wegsturen; bij steniging was je tenminste snel dood, werd je weggestuurd dan kon je langzaam uitteren in de woestijn. Ik geef acuut toe dat het in onze oren allemaal heel cru en wreed klinkt, maar probeer het eens te lezen in de context van die tijd. Toen zag het leven er sowieso totaal anders uit en was dit soort dingen veel minder vreemd.
Noot: het vers over 'met een man liggen als met een vrouw' gaat niet over homoseksualiteit an sich, maar over tempelprostitutie, waar (voornamelijk erg jonge) mannen geprostitueerd werden om dichter bij de heidense goden te kunnen komen.
Dat heilig houden blijkt keer op keer niet te lukken, het volk dwaalt steeds weer af. God besluit dat het anders moet en stuurt Zijn zoon om de wereld te redden. Vanaf dat moment is het niet meer nodig om die zware straffen te hebben, want wat je ook uitvreet, als je oprecht berouw hebt, zijn je zonden al vergeven omdat Jezus de boete al betaald heeft. Dat is de boodschap van het nieuwe testament.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:35

Sammie schreef:
EskeGirl schreef:

Wat heeft je eigen dominee destijds dan gezegd?

Dat weet ik niet... ik kom al jaren niet meer in de kerk. Het laatst was toen mijn opa's naam werd genoemd tijdens het jaarlijkse namen noemen. Daarvoor toen hij overleed, daarvoor nauwelijks.
Toen ik kleiner was, ja. Ik heb op christelijke scholen gezeten. Ze praten over Mozes, over Noach, over Adam en Eva, over Abraham. En dan gaan ze door naar het Tweede Testament. Niemand heeft me ooit verteld waarom hij is veranderd van gedachte. Mijn (zeer) gelovige oma vertelde me dat het christendom uitgaat van het Tweede Testament. Dat vreselijke in het Eerste Testament heb ik zelf uitgevonden. Ik heb de Bijbel niet helemaal gelezen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:38

Wat een bijzondere naamgeving, eerste en tweede testament. Ik heb toch vanaf jongs geleerd (en nooit wat anders gehoord) Oude en Nieuwe Testament. Verder niet erg ofzo, maar het valt me op, van iemand uit een christelijk gezin.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:40

Dat is ook waarom er boven zo uitdrukkelijk wordt gezegd dat een man niet een vrouw én haar dochter mag nemen, dat hij niet zijn zus mag nemen, of zijn moeder, of zijn tante of schoonzus. In die tijd was dat allemaal veel normaler dan het nu is dus dergelijke regels waren gewoon nodig.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 20:56

Ik vind het juist logisch dat er zulke cursussen bestaan om mensen die geïnteresseerd erin zijn, meer informatie over de inhoud bijvoorbeeld te kunnen geven. Er valt zo veel te weten over het geloof.
Dat ik het zelf nooit zou doen, dat is voor mij duidelijk. Maar dat is omdat ik er zo tegenaan kijk. Ik ken genoeg mensen die wel geïnteresseerd erin zouden zijn of zoiets hebben gedaan. Het is niet even een boek lezen en je weet hoe het zit. Zo werkt het natuurlijk niet.

Even helemaal buiten beschouwing gehouden wat er verder in het Oude Testament staat, ik vind het wel een apart iets dat dit erin staat:
Citaat:
18Wanneer iemand het bed deelt met een vrouw die ongesteld is en gemeenschap met haar heeft – wanneer hij dus de bron van haar bloeding ontbloot of zij voor hem de bron van haar bloeding ontbloot – zullen beiden uitgestoten worden.

Nooit geweten dat het ooit als iets slechts werd gezien :=

En wel bizar dat de rest allemaal wel vermeld MOEST worden...

Kan iemand mij eigenlijk vertellen welke stromingen nog wel uit gaan van (oa) het Oude Testament?
Puur uit nieuwsgierigheid.
Laatst bijgewerkt door Leprycorn op 24-09-15 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:00

Blue_Eyes schreef:
Wat een bijzondere naamgeving, eerste en tweede testament. Ik heb toch vanaf jongs geleerd (en nooit wat anders gehoord) Oude en Nieuwe Testament. Verder niet erg ofzo, maar het valt me op, van iemand uit een christelijk gezin.

Nu je het zegt... heb inderdaad oud en nieuw geleerd, maar eerste en tweede is niet fout.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:07

Leprycorn schreef:
Kan iemand mij eigenlijk vertellen welke stromingen nog wel uit gaan van (oa) het Oude Testament?
Puur uit nieuwsgierigheid.

Afgezien van een aantal charismatische stromingen, eigenlijk allemaal in meerdere of mindere mate. De houding van veel dominees is eigenlijk dat je ze niet volledig los van elkaar kunt zien, omdat er zo veel symboliek zit in het OT die terugkomt in het NT, dat je het een niet kunt lezen zonder het ander op zijn minst oppervlakkig te kennen. Om een klein voorbeeld te geven: ergens zegt Jezus tegen de Farizeeers dat ze geen ander teken meer zullen krijgen dan het teken van Jona. Als je dan niets kent van het OT, weet je niet hoe dat zat met Jona en dat Jezus verwijst naar de drie dagen en nachten die Jona in de buik van de vis - in de dood dus - doorbracht, waarna hij op wonderlijke wijze ineens zomaar aan land werd uitgespuugd.

Een aantal groepen (o.a. mormonen) heeft zelf nog wat extra's toegevoegd aan de Bijbel. Maar alleen (het grootste deel van) het Jodendom erkent het NT niet, die gaan alleen van het OT uit.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 21:22

Aah oke dankjewel Blue_Eyes!
Het is dus eigenlijk andersom dan dat ik zelf dacht!