palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 12:18

Furrow schreef:
Ik denk ook niet dat hij door het drankgebruik en eventuele schade verantwoordelijk kan zijn.
Ik vraag mij ook af wat het grootste probleem is zijn gedragsprobleem of het palliatieven traject, waarom sturen al de artsen hem weg en heeft hij nog geen palliatief support team.
Het feit dat ze iemand naar de borgboerderij willen sturen vraag ik mij af of hij wel heel ver in het palliatief traject zit.


Palliatief support team heeft hij idd niet
Longarts zegt dat hij niets meer voor hem kan doen.
In het ziekenhuis werd ons ook gezegd dat ze hem vanwege zijn lichamelijke gesteldheid ook niet meer opereren want het risico op niet meer ontwaken uit narcose is te groot en als hij dat wel doet hij aan de machines komt te liggen. En laat hij nou een verklaring in zijn dossier hebben dat hij niet door machines in leven gehouden wil worden.
Zorgboerderij is in overleg met het ggz gegaan nadat ik het gesprek met de ggz arts ben aangegaan.

Goof

Berichten: 29052
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:27

Maar TS, hij moet inmiddels toch gewoon in een verpleeghuis worden opgenomen?

YvonneV
Berichten: 8798
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:42

zou je niet nog eens bij die GGZ arts aan de bel trekken?

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 13:28

Goof dat zou misschien wel het beste zijn. Maar meneer wil dat niet en gedwongen opname lukt niet denk ik.

Yvonne dat ben ik ook van plan te doen. Evenals de neuroloog en cardioloog en longarts.

Goof

Berichten: 29052
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:39

leestmee schreef:
Goof dat zou misschien wel het beste zijn. Maar meneer wil dat niet en gedwongen opname lukt niet denk ik.

Yvonne dat ben ik ook van plan te doen. Evenals de neuroloog en cardioloog en longarts.


Maar het punt dat hij iets te willen heeft is voorbij. Hij heeft niets meer te willen want kennelijk is hij niet meer in staat logisch na te denken en beslissingen te nemen.
Kun je niet iets in overleg met een huisarts zodat jij voor hem kan en mag beslissen?
Blijf het niet bij hem neerleggen, neem het heft in eigen hand TS.

Rocamor

Berichten: 11038
Geregistreerd: 21-11-02

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:41

Kun je hem beslissings- of handelingsonbekwaam laten verklaren?

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 13:44

Dat zou ik uit moeten zoeken

Babootje

Berichten: 26577
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 13:44

leestmee schreef:
Goof dat zou misschien wel het beste zijn. Maar meneer wil dat niet en gedwongen opname lukt niet denk ik.


Dat zou ik zonder meer niet willen zeggen. Hij is dermate hulpbehoevend dat hij niet alleen kan zijn. Geestelijk gaat hij achteruit. Ik neem aan dat hij al een screening (psychologisch/neurologisch) heeft gehad? Op de MRI is een flinke hoeveelheid witte stof en krimp van de hersenen te zien. Een alzheimer beeld dat past bij Korsakoff patienten. Hij is al niet zelfredzaam meer v.w.b. aan- en uitkleden, lees ik. Dat zal in de komende tijd alleen maar erger worden. Kortom moet hij gewoon een indicatie kunnen krijgen voor verpleeghuiszorg. Dat moet de huisarts aanvragen bij het CIZ.
Er wordt onverantwoordelijk zwaar op jou geleund. Jij moet echt (bij de huisarts) gaan aangeven dat jij de zorg voor hem niet meer aan kan. Dan moet er wel wat gebeuren.

Boelles

Berichten: 5368
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Boerakker

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:07

Gedwongen opname is mogelijk wanneer hij eigen of andermans leven in gevaar brengt.. Het is opzich mogelijk wanneer hij losse handjes zou hebben oid.. Maar der moet wel echt een indicatie voor zijn anders word het lastig en dan kan het enkelt en alleen als hij akkoord gaat met een vrijwillige opname..

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:20

Mijn oma wilde ook niet naar een gesloten afdeling maar daar is ze echt wel terecht gekomen.

Lieve ts, ik raad je ook een gesprek met de huisarts aan. Zoals ik het lees komt hij in aanmerking voor een indicatie.
Je laat hem hierdoor echt niet in de steek ts! Als hij naar een verpleeghuis gaat krijgt hij de juiste zorg en zijn er mensen die er voor opgeleid zijn om mensen te verzorgen. Zij hebben de juiste kennis en hulpmiddelen.
Mocht dat niet lukken (mensen met NAH zijn op belangrijke momenten in eens weer goed bij) aan de bel blijven trekken bij de huisarts.
Je zou op zijn minst thuiszorg moeten kunnen krijgen. Of hij wil of niet!! Druk het er maar door..! Thuis zorg kan ook aangeven dat hij slechter is dan dat hij zich voor doet.

Palliatieve zorg kan op het moment dat iemand minder dan drie maanden te leven heeft. In dat stadium is hij niet begrijp ik.

Jolien87

Berichten: 17527
Geregistreerd: 27-08-06

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 09:32

De enige die je nu in de steek laat ben jezelf.

Babootje

Berichten: 26577
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:20

Boelles schreef:
Gedwongen opname is mogelijk wanneer hij eigen of andermans leven in gevaar brengt.. Het is opzich mogelijk wanneer hij losse handjes zou hebben oid.. Maar der moet wel echt een indicatie voor zijn anders word het lastig en dan kan het enkelt en alleen als hij akkoord gaat met een vrijwillige opname..


Er is sprake van een zorgindicatie, niet een psychiatrische indicatie.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:17

Wat zou er gebeuren als ts bij wijze van spreken haar spullen zou pakken en zou vertrekken?
Dan zou er toch ook ingegrepen worden lijkt me? Dan zou hij toch zorg krijgen?

Babootje

Berichten: 26577
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:30

Nikass schreef:
Wat zou er gebeuren als ts bij wijze van spreken haar spullen zou pakken en zou vertrekken?
Dan zou er toch ook ingegrepen worden lijkt me? Dan zou hij toch zorg krijgen?


Natuurlijk krijgt hij dat dan. Maar er wordt in NL wel (te) zwaar geleund op mantelzorgers en men laten mensen liefst zo lang mogelijk zelf thuis wonen. Dat leidt soms tot echt schrijnende en soms ook gevaarlijke situaties. En zolang je niet piept, vinden ze het best.
In NL is het op het ogenblik zo dat degene die het hardste roept de beste zorg krijgt.
TS moet echt voor zichzelf opkomen, maar daar moet je natuurlijk ook wel een type voor zijn.
Dat betekent dat ze tegen de huisarts moet zeggen: "Ik houd ermee op, het is te zwaar voor mij".

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:46

Nou ja dat bedoelde ik eigenlijk, aangeven dat je ermee stopt. Dat de relatie over is of whatever. Dan moet er wel iets geregeld worden lijkt me, en hij zal zich dan ook moeten schikken.

XxLMMxX
Berichten: 3130
Geregistreerd: 22-03-12

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 19:51

CIZ kan nog wel een paar weken duren, dus wacht niet tot het laatste moment

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 22:25

Update.
Zorgboerderij zijn we gaan kijken en hij vond het maar niks. Ggz arts heeft dusdanig lopen pushen dat hij toch akkoord gaat met een dag proefdraaien.
Ggz arts heeft mij in het oor gefluisterd dat als hij alsnog dwars gaat liggen ik ggz arts moet bellen en dat arts dan gaat kijken voor een andere oplossing.
Doordat iemand een beetje lief tegen mij was en ik spontaan veranderde in een menselijke tuinsproeier is voor mij toch wel een teken dat ik mezelf niet meer ben. Ik toon niet zo gemakkelijk emoties en ben redelijk hard voor mezelf. Dat ik me zo liet gaan schaam ik me eigenlijk wel voor.
Er is nog meer gaande wat het allemaal niet makkelijker maakt maar dat zet ik hier liever niet neer.

upendo

Berichten: 22319
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:39

TS, ik val zo je topic in, heb al je posts gelezen en ik val meteen met de deur in huis:

Wordt het voor jou ook geen tijd voor hulp in de vorm van meer dan een psycholoog? Volgens mij heb je heel wat hobbels te nemen om weer zelf gelukkig te kunnen worden.. Als je alleen maar zelf aan het zorgen bent voor iemand kun je niet voor jezelf zorgen..

leestmee

Berichten: 2048
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: daar waar mijn bed slaapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 22:53

upendo schreef:
TS, ik val zo je topic in, heb al je posts gelezen en ik val meteen met de deur in huis:

Wordt het voor jou ook geen tijd voor hulp in de vorm van meer dan een psycholoog? Volgens mij heb je heel wat hobbels te nemen om weer zelf gelukkig te kunnen worden.. Als je alleen maar zelf aan het zorgen bent voor iemand kun je niet voor jezelf zorgen..


Ik weet niet zo goed wat je bedoeld met het stukje meer dan een psycholoog kun je me dat uitleggen.
Met de rest van je post heb je zeker een punt

Rocamor

Berichten: 11038
Geregistreerd: 21-11-02

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:58

Ts. Je bent zo hard aan het zorgen voor iemand. Jouw vriend waardeert niet eens wat je voor hem doet. Jij hebt zelf niet eens in de gaten hoe erg je jezelf voorbij rent.

Fijn te lezen dat die ggz arts het wel inziet en momenteel als enige voor jou opkomt. Volg zijn voorbeeld maar. Dat ben je waard namelijk.

topsylover

Berichten: 5640
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 00:02

Ben je nou nog steeds bij die idioot? TS, dit topic loopt al bijna 2 jaar!
Bedenk je eens wat je in die 2 jaar allemaal met je leven had kunnen doen, maar in plaats van leven gooi jij het weg door bij een of andere mafkees te zijn die je verschrikkelijk misbruikt omdat de rest van zijn familie logischerwijs niks meer met hem te maken wil hebben.
Het is nogal kort door de bocht, maar hij gaat toch dood dus waarom moet je nog zoveel rekening houden met hem? Jouw leven is compleet verpest door hem, hij heeft daar geen last van want hij is toch zo dood.

idylle
Berichten: 5842
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 00:09

topsylover schreef:
Ben je nou nog steeds bij die idioot? TS, dit topic loopt al bijna 2 jaar!
Bedenk je eens wat je in die 2 jaar allemaal met je leven had kunnen doen, maar in plaats van leven gooi jij het weg door bij een of andere mafkees te zijn die je verschrikkelijk misbruikt omdat de rest van zijn familie logischerwijs niks meer met hem te maken wil hebben.
Het is nogal kort door de bocht, maar hij gaat toch dood dus waarom moet je nog zoveel rekening houden met hem? Jouw leven is compleet verpest door hem, hij heeft daar geen last van want hij is toch zo dood.


Het is ontzettend hard gezegd, maar ik ben het er wel mee eens... zijn leven stopt straks, maar dat van jou niet....

mirriezz
Berichten: 2013
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 07:46

idylle schreef:
topsylover schreef:
Ben je nou nog steeds bij die idioot? TS, dit topic loopt al bijna 2 jaar!
Bedenk je eens wat je in die 2 jaar allemaal met je leven had kunnen doen, maar in plaats van leven gooi jij het weg door bij een of andere mafkees te zijn die je verschrikkelijk misbruikt omdat de rest van zijn familie logischerwijs niks meer met hem te maken wil hebben.
Het is nogal kort door de bocht, maar hij gaat toch dood dus waarom moet je nog zoveel rekening houden met hem? Jouw leven is compleet verpest door hem, hij heeft daar geen last van want hij is toch zo dood.


Het is ontzettend hard gezegd, maar ik ben het er wel mee eens... zijn leven stopt straks, maar dat van jou niet....


Zoo... Hebben jullie wel eens van iemand anders dan jezelf gehouden? Ik vind deze uitspraken echt niet kunnen. Ik snap dat je deze kant wilt belichten, maar dat kan ook anders.

Niet exact dezelfde situatie als ts -mijn vader was ziek- maar deze post zijn voor mij echt heel pijnlijk.

Ts moet ook verder met haar leven strakjes he. En dan is het niet de bedoeling dat dit achter haar aan blijft jagen in de vorm van: had ik maar. Het is juist nog meer in het belang van ts dan van haar vriend dat zij dit voor haar goed afsluit.

En voor sommige mensen in sommige gevallen betekent goed afsluiten op tijd weg gaan. Maar in ts haar posts is het ook wel duidelijk dat zij er geen vrede mee kan hebben als ze nu op stapt.

Ts: ik ga je later even een pbtje sturen met een inhoudelijke reactie. Dit moest er even nu en hier uit.

Jolien87

Berichten: 17527
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:01

topsylover schreef:
Ben je nou nog steeds bij die idioot? TS, dit topic loopt al bijna 2 jaar!
Bedenk je eens wat je in die 2 jaar allemaal met je leven had kunnen doen, maar in plaats van leven gooi jij het weg door bij een of andere mafkees te zijn die je verschrikkelijk misbruikt omdat de rest van zijn familie logischerwijs niks meer met hem te maken wil hebben.
Het is nogal kort door de bocht, maar hij gaat toch dood dus waarom moet je nog zoveel rekening houden met hem? Jouw leven is compleet verpest door hem, hij heeft daar geen last van want hij is toch zo dood.


Zo dan, ga je lekker? Ik mag hopen dat jij nooit terminaal zult zijn en afhankelijk wordt van anderen. Je gaat toch dood. Eens kijken hoe je er dan over denkt.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: palliatieve fase ziekte vriend en wat dan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:05

Ik ben van die opmerking ook even stil....Hoe denk je in godsnaam dat zo'n opmerking op enig manier helpend is voor TS??? Sorry, je kan een mening heben maar die zo neer te zetten. Je mag in NL zeggen wat je denkt maar het kan ook iets aardigs zijn hè. TS heeft ervoor gekozen om bij deze man te blijven tot het einde, respecteer dat en probeer haar te steunen. Nu schop je haar keihard onderuit!