Auto gekocht, niet naar verwachting.. rechten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 09:41

Ik ga mijn best doen op iedereen te reageren. Ik zit momenteel in de trein richting mijn vaders huis, dus moet het even via mobiel doen. Wel ontzettend lief dat jullie allemaal zo met mij meedenken!!

@ Karuna:
Ik werk bij een zeer klein advocatenkantoor bestaande uit mijn baas en mijzelf :'). Iemand anders meenemen uit het bedrijf is dus geen optie haha. Als ze vandaag nog geen duidelijke reactie hebben gegeven, ga ik wel even met mijn rechtsbijstand contact opnemen.

@ kiki1976:
Ik woon in Amersfoort. Ik heb er inderdaad ook al over nagedacht hoe het zou zitten als hun aankomen met een motor die bij wijs van spreken een ton meer op de teller heeft. Ik heb de auto bewust gekocht met relatief weinig op de teller voor zijn leeftijd, dus ik zou de auto zeker weigeren op het moment dat er een "mindere" motor in wordt geplaatst. Hoe dat juridisch zit, moet ik nog even uitzoeken.

@ Diablo & anneliesdj:
Bedankt voor de linkjes, Annelies. Ik ga ze zometeen even rustig lezen! Mijn baas zei dat hun het in principe netjes oplossen, al is het wel slordig dat de auto alwéér stuk is. Ik weet ook niet of hun hier wat aan kunnen doen, daar ben ik niet technisch genoeg voor. Ze gaven wel toe dat het defect in het zelfde onderdeel zit als vorige keer.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 09:45

GrumpyCat schreef:
@ kiki1976:
Ik woon in Amersfoort. Ik heb er inderdaad ook al over nagedacht hoe het zou zitten als hun aankomen met een motor die bij wijs van spreken een ton meer op de teller heeft. Ik heb de auto bewust gekocht met relatief weinig op de teller voor zijn leeftijd, dus ik zou de auto zeker weigeren op het moment dat er een "mindere" motor in wordt geplaatst. Hoe dat juridisch zit, moet ik nog even uitzoeken.

Dat moet je wél aangeven vóór zij een nieuwe motor gekocht hebben. Dus iemand zoeken die mee kan gaan, er naar toe, om tafel en duidelijke, harde afspraken maken, die meteen op papier laten zetten en ondertekenen. Dus nu niet gaan zitten wachten tot zij bellen dat ze een motor voor je gevonden hebben en die erin gezet hebben!!!

Overigens moet je bij een ondeugdelijk product inderdaad eerst de verkoper de kans geven het op te lossen. Er staat echter nergens in de wet dat ze tot in de treure door mogen gaan met repareren en oplappen. Op een gegeven moment houdt het echt gewoon op, maar dan moet jij zelf wel duidelijk zijn.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 09:47

Lalidan schreef:
GrumpyCat schreef:
@ kiki1976:

Dat moet je wél aangeven vóór zij een nieuwe motor gekocht hebben. Dus iemand zoeken die mee kan gaan, er naar toe, om tafel en duidelijke, harde afspraken maken, die meteen op papier laten zetten en ondertekenen. Dus nu niet gaan zitten wachten tot zij bellen dat ze een motor voor je gevonden hebben en die erin gezet hebben!!!

Overigens moet je bij een ondeugdelijk product inderdaad eerst de verkoper de kans geven het op te lossen. Er staat echter nergens in de wet dat ze tot in de treure door mogen gaan met repareren en oplappen. Op een gegeven moment houdt het echt gewoon op, maar dan moet jij zelf wel duidelijk zijn.

Wachten doe ik zeker niet hoor, daarom probeerde ik gisteren te bellen. Helaas hebben ze nog niet teruggebeld, zoals verwacht. Ik ga zometeen direct weer bellen als ik uit de trein ben. :)

M_i_R

Re: Auto gekocht, niet naar verwachting.. rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:19

En anders even mailen, dat je overleg wil over de wijze waarop ze de kwestie kunnen oplossen, met vermelding van de diverse momenten waarop je met ze gesproken hebt of geprobeerd hebt ze te bereiken. Dan kan je namelijk in een later stadium gewoon aantonen dat je bepaalde dingen hebt voorgelegd ipv dat een je een overzichtje kan laten zien van belcontacten zonder dat er ook maar iets duidelijk is over wat er besproken is.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 10:35

M_i_R schreef:
En anders even mailen, dat je overleg wil over de wijze waarop ze de kwestie kunnen oplossen, met vermelding van de diverse momenten waarop je met ze gesproken hebt of geprobeerd hebt ze te bereiken. Dan kan je namelijk in een later stadium gewoon aantonen dat je bepaalde dingen hebt voorgelegd ipv dat een je een overzichtje kan laten zien van belcontacten zonder dat er ook maar iets duidelijk is over wat er besproken is.

Precies :j. Ik ga nu nog een poging wagen om te bellen (vol zenuwen.. vind het echt niet prettig er steeds achteraan te moeten, maar wat moet dat moet). Mochten ze weer niet opnemen of geen informatie geven, dan stuur ik ze zeker even een mail (met het hoofdkantoor in de CC).

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 10:57

Nou ik heb weer gebeld. Kreeg dit keer een monteur aan de telefoon. De monteur was erg snauwerig en kortaf (mijn zwager zit naast mij en zei ook dat ze erg onaardig deden). Ik heb ze duidelijk gemaakt geen motor in mijn auto te willen die meer heeft gedraaid dan 100.000 km. (Auto heeft nu 97.700 gelopen ong.) Daar reageerde ze niet blij op, want het veranderde de zoektocht. Hij ging het doorgeven aan de magazijn medewerker en ze zouden me weer terug bellen!! Ik heb 2 maal aangegeven zonder auto te zitten op dit moment en dat het echt een probleem is, maar wederom geen vervangend vervoer gekregen.

Ik ben er nu wel echt klaar mee. Heb gelijk de bovag gebeld om te vragen hoe het zit met vervangend vervoer. Hun zeiden dat ze min of meer verplicht zijn passend vervoer aan te bieden. Dit kan zijn in de vorm van een fiets, een pendel service of een auto tegen gereduceerd tarief. Helaas kon de bovag verder niet veel doen.

Ik heb de neiging een mail te gaan sturen naar het hoofdkantoor van de dealer (ze zijn weer onderdeel van het merk zelf), maar of ik er wat mee op schiet..?

Ik baal echt van mijzelf dat ik niet wat harder en standvastiger ben. Heb mijn best gedaan, maar wederom nog geen duidelijkheid. :( Gelukkig mag ik even de auto van mijn vader lenen om naar mijn bijrijdpaardje te gaan, even rust en mijn gedachten verzetten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 11:05

Eerst hoofdkantoor bellen en er daarna een mail overheen gooien. Hoe ze doen is echt niet zo als het hoort. Ze hebben gwoon een slechte auto verkocht en lopen te klooien met reparaties die weer kapot gaan meteen. Nu dit weer met die motor en onbeschoft gedrag.

Echt niet zo als het hoort. Eventueel zou je kassa of radar kunnen inschakelen. Of stap desnoods naar de pers, even de boel extra op scherp zetten.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 11:11

Even per mail bevestigen wat je net verteld hebt over die motor ;)

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 11:44

Ik heb in 2008 een probleem gehad met mijn Toyota Aygo (gekocht bij de Toyota dealer, 3 maanden oud toen het probleem ontstond).

Contact opgenomen met de importeur maar deze gaf aan niks voor mij te kunnen/willen doen, wel gaven ze aan dat ik bij iedere Toyota dealer terecht kon.

Ben uiteindelijk een dorp verderop geweest (toen ik dit aangaf bij de dealer was ik daar prompt niet meer welkom, prutser), daar namen ze mij wél serieus gelukkig. Toen ook zij het probleem erkenden maar de oplossing niet vonden heb ik hem daar ingeruild voor een Yaris.
Ja, dat heeft me geld gekost maar ik had geen zin in gezeik met de dealer waar ik hem gekocht had, deze gaf al aan dat de koop ontbinden niet mogelijk was (flauwekul natuurlijk).

Bovag gaf aan dat ze enkel een bemiddelende/adviserende functie hebben en aangezien de dealer zijn hakken in het zand gezet had, had hun tussenkomst geen nut, gaven ze zelf aan.

Enfijn, hopen dat het voor jou anders loopt TS..

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 13:44

Ts ik lees al vanaf het begin mee.. Je werkt notabene op een advocaten kantoor en nog laat je ze overal mee weg komen!
Eigenlijk zou het me niet verbazen als ze overal mee weg komen want, zo lijkt het in dit topic, ga je zelf ook niet echt op je strepen staan en laat je het een beetje half half.

Ik zou nu gewoon zorgen dat je je auto inruilt of gewoon je geld terug en ja juridisch gezien heb je echt wel een poot om op te staan.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:58

Tja dat is wel makkelijk praten, maar als het je overkomt snap ik dat je wat minder snel stappen onderneemt en een ander de kans geeft om het goed te maken. Ik heb absoluut geen verstand van auto's en je kan me vanalles wijsmaken wat dat betreft. Op dit moment zou ik zelf contact opnemen met het hoofdkantoor om de zaak te bespreken. Wellicht kunnen zij iets betekenen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:56

Het "veranderde de zoektocht".... dus ze waren helemaal niet op zoek naar een motor met een vergelijkbare km stand...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:00

GrumpyCat schreef:
Mijn baas zei dat hun het in principe netjes oplossen, al is het wel slordig dat de auto alwéér stuk is. Ik weet ook niet of hun hier wat aan kunnen doen, daar ben ik niet technisch genoeg voor. Ze gaven wel toe dat het defect in het zelfde onderdeel zit als vorige keer.

Als ze het echt netjes hadden willen doen, hadden ze het gratis moeten repareren, en dat hebben ze niet gedaan.
Daarbij horen ze ook vervangend vervoer te regelen, je had nu allang weer een auto aangeboden moeten hebben. Is gewoon heel slechte service allemaal.

Ik zou zeker een mailtje doen naar het hoofdkantoor want naar jou en je vader luisteren ze niet, hopelijk wel naar het hoofdkantoor.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:06

Mee eens met Har166, imo valt TS niks te verwijten.

Ik trek ook niet gauw mijn mond open, vaak is het achteraf "oh ik had ... moeten zeggen" Tja, soms sta je versteld van de onkunde van de tegenpartij en heb je even geen woorden.

Al een mail verstuurd naar het hoofdkantoor TS?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 17:32

Ik leef echt met je mee TS, ik weet niet wat ik in jouw situatie zou doen..
Heb je al weer iets gehoord?

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 19:49

Het probleem bij mij is inderdaad ook dat ik achteraf denk: Oja dát had ik moeten zeggen. Ik ben gewoon snel overdonderd.

Maar ik heb inmiddels wel redelijk positief nieuws! Mijn vriend was het een beetje zat vanmorgen en heeft een boze mail gestuurd naar de dealer. Ik denk dat dat geholpen heeft, want ruim 3 uur later belde de verkoper mij op om te vertellen dat ze een passende motor hebben gevonden die slechts 37.000 km heeft gelopen! Een vrij nieuwe motor dus. Ze kunnen de motor maandag ophalen en hebben de oude motor er vandaag al uit gehaald. Naar verwachting is de auto eind volgende week klaar.

Dus nog even afzien zonder auto, maar het einde is nu hopelijk in zicht! :)

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:52

Hoe weet je dat die motor ook echt slechts die kilometers gemaakt heeft? Komt er een bon van de leverancier van die motor mee?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 20:55

Heel belangrijk inderdaad. Desnoods controleren met de nap op kenteken van de auto waar de motor vandaan komt. En dat zwart op wit laten zetten ook. Niet hun mooie woorden geloven omdat ze er zo eerlijk bij kijken of eerlijk klinken. Waarom zou het nu wel goed gaan en kloppen wat ze doen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 00:34

Ik wou al zeggen ja.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 09:43

Informatie over de nieuwe motor ga ik inderdaad vragen op papier. Ze kunnen immers van alles zeggen. Ik trap er in ieder geval niet meer in. Vandaag gaan ze de motor ophalen en hopelijk is de auto dan in de loop van de week klaar.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:30

Een boze mail en ineens hebben ze een motor met MAAR 37000km?! >;)

Lastige situatie zit je in ts.. :(:)

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:34

Ik zou er werkelijk niets van geloven als ik niet de gegevens van de auto zou krijgen waar de motor uit is gekomen.., bedrijf klinkt niet heel oprecht en eerlijk in de meeste dingen en dit is wel heel toevallig na 1 boze mail :o

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 15:49

Ik denk eerlijk gezegd wel dat het toeval is. Kan mij niet voorstellen dat ze 'bang' zouden worden van een boze mail en daardoor ineens een motor zouden hebben gevonden. Toen ik bij het vorige probleem mijn baas op de zaak had gezet, maakte dat immers ook niet veel indruk.

Informatie over de motor wil ik zeker weten hebben! Ze kunnen van alles zeggen. 37.000 klinkt ook een beetje te mooi om waar te zijn, maar ik heb het vertrouwen in de mensheid nog niet helemaal verloren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 15:55

Je moet eigenlijk het kenteken van de auto hebben waar hij van afkomt. Daarmee kun je tenminste goed alles natrekken. Gezien de km moet het of een schade auto zijn geweest of een die bijna nooit gereden heeft. Schade auto kan motorschade hebben in metaal. Auto die bijna nooit reed worden motoren ook vaak niet beter van.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:55

En ik zou vooraf die papieren eisen.. Niet als de motor er al in zit.
Wat een gedoe TS! Hopelijk heb je nu wat meer geluk met je auto.