FB actie voor vluchtelingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: FB actie voor vluchtelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:25

Het schijnt geen goed idee te zijn om jezelf als gastgezin aan te bieden.
Hoorde ik gister bij het nieuws of Nieuwsuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:39

Thesserd schreef:
Ik weet wel zeker dat IS niet tevreden is met een stukje land. Lad vandaag nog in een artikel dat de hele wereld volgens de geïnterviewde één groot kalifaat moet worden.

Mooi initiatief, dat verwelkomen van vluchtelingen, maar laten we toch wat voorzichtiger zijn... :( nu blijkt alweer dat er een stuk of 1000 IS strijders meegekomen zijn als 'vluchtelingen', om wanneer de tijd rijp is, overheden te terroriseren.

Ik ben echt van mening dat heel Europa dit probleem bij de wortel aan moet gaan pakken en dat is IS uitroeien op locatie. Daar dus... Het lost zich echt niet zomaar op en zoals te merken is komt alles steeds dichterbij.

Het Koerdische vrouwen leger bereikt al zo veel (check #peshmerga op Twitter). Ik zou zeggen: Europa join forces met Peshmerga.

Misschien wordt het dan minder dweilen met de kraan open zoals nu lijkt te gebeuren.

Maarja, zal wel weer gevoelig zijn ivm Turkije. Politieke geneuzel altijd...

Hun krachten samen voegen met de PKK en Peshmerga is inderdaad, zoals je zegt, enorm politiek gevoelig. Europa heeft in zo'n geval Turkije nodig als bondgenoot - ze hebben een stuk meer kennis van het gebied dan wij, en hun grondtroepen zijn getraind op vergelijkbaar terrein.

Zelfs al zouden we Turkije niet nodig hebben zou het veel vragen oproepen als Europa zich bij de PKK zou voegen. Wat zij hebben gedaan in het verleden is natuurlijk niet helemaal zuivere koek. Zij vechten nu ook niet omdat ze Europa zo graag willen helpen, maar omdat zij het specifieke stuk land waar de IS nu zit graag willen hebben. Samenwerken zou betekenen dat Europa daarin mee gaat, en daar gaat Turkije weer nooit mee akkoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:42

Overigens ben ik het er zeker mee eens dat dweilen met de kraan open in dit geval geen goed idee is, en dat het voor iedereen praktischer zou zijn als we het probleem ter plekke aan zouden pakken. De Europese economie wordt niet overspoeld met vluchtelingen en wat je zegt over IS strijders die op deze manier naar Europa komen is zeker waar.

Ik ben echter niet van mening dat dat betekent dat we onze grenzen allemaal maar dicht moeten gooien. Het zijn er (vermoedelijk) 1000 op de tienduizenden vluchtelingen die op dit moment in Europa zitten. De rest heeft imo wel gewoon recht op toegang tot Europa, simpelweg omdat Jordanie, Egypte, Turkije en Libanon al zo extreem vol zitten. In het filmpje dat ik gister plaatste wordt uitgelegd hoe veel vluchtelingen er nou precies in Libanon zitten. Dat zijn er zo veel dat het vluchtelingenkamp daar in 1 klap de 4 na grootste stad (!!) in Libanon is geworden. Stel je even voor hoe moeilijk het is om dat draaiende te houden voor een niet-westers land.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:59

gohya schreef:

Ik vraag mij ook af hoeveel mensen echt beseffen dat je er voor hele lange tijd aan vast kunt zitten. Het is niet voor een weekje immers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:05

Mijn moeder heeft zich wel ingeschreven, zij werkt al met asielzoekers op vrijwilligersbasis en ze heeft verder geen baan, waardoor ze ook tijd vrij kan maken om echt een aanspreekpunt te zijn voor deze mensen.

Verder denk ik, zoals ik eerder gezegd heb, dat mensen erg snel aan je gaan hangen. Er komen op dit moment zo veel vluchtelingen Nederland binnen dat ze van het kastje naar de muur worden gestuurd en dat ze vaak lang moeten wachten tot hun dringende vragen beantwoord worden. In de tussentijd leven ze in een azc in vaak niet al te goede omstandigheden, en hebben ze dus niemand die ze kan helpen. Als ze dan een gastgezin toegewezen krijgen waar ze op de koffie mogen komen is de neiging heel snel heel groot om daar vragen aan te gaan stellen. Als je dan niet zelf duidelijke grenzen kan stellen dan zit je al snel met een gezin die jouw als aanspreekpunt ziet om problemen op te lossen omdat er niemand anders is die dat voor ze doet. Daar moet je maar op zitten wachten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:08

vuurneon schreef:
gohya schreef:

Ik vraag mij ook af hoeveel mensen echt beseffen dat je er voor hele lange tijd aan vast kunt zitten. Het is niet voor een weekje immers.

Ze waarschuwen dat deze mensen trauma's hebben en dat je echt niet weet hoe je daarmee moet omgaan.Je kent de taal niet,je kan niet goed communiceren met deze mensen.Ook zijn ze bang voor het hechten aan deze mensen,maar dat vind ik zelf niet echt een probleem,en dat deze mensen aan je gaan hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:10

Dat kan ik me ook heel goed voorstellen :j Als je zelf goed Engels spreekt haal je een stuk van die barriere natuurlijk al weg, maar dan is het maar de vraag hoe goed iemand zich kan uitdrukken in het Engels. Ook hier eentje die heel bang is dat ze je als een soort psycholoog gaan zien en alle oorlogsverhalen aan je gaan vertellen. Persoonlijk zou ik daar echt wakker van liggen...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:12

ik heb regelmatig bij mensen bij het azc voor kraamzorg. Inderdaad vaak bang maar zo ontzettend lief en zorgend. Taal barriere vond ik nooit zo'n probleem kon toch wel communiceren en grapjes maken. welliswaar met handen en voeten en plaatjes en dingen voordoen maar het kan wel.
Erg dankbare mensen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:24

Wat doe je als iemand een Angst aanval krijgt? wij weten niet wát je dan moet doen,je kinderen zouden er zelf een trauma van kunnen krijgen als ze dit mee maken.
Het is allemaal lief aangeboden,maar er komt meer bij kijken dan alleen maar een plek aanbieden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:25

Als de trauma heli simpelweg overvliegt, kunnen ze al compleet in paniek zijn (wat logisch is natuurlijk). Ik zou ze zelf ook liever helpen in het azc met bv taal.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 13:10

Emmaa_ schreef:
Overigens ben ik het er zeker mee eens dat dweilen met de kraan open in dit geval geen goed idee is, en dat het voor iedereen praktischer zou zijn als we het probleem ter plekke aan zouden pakken. De Europese economie wordt niet overspoeld met vluchtelingen en wat je zegt over IS strijders die op deze manier naar Europa komen is zeker waar.

Ik ben echter niet van mening dat dat betekent dat we onze grenzen allemaal maar dicht moeten gooien. Het zijn er (vermoedelijk) 1000 op de tienduizenden vluchtelingen die op dit moment in Europa zitten. De rest heeft imo wel gewoon recht op toegang tot Europa, simpelweg omdat Jordanie, Egypte, Turkije en Libanon al zo extreem vol zitten. In het filmpje dat ik gister plaatste wordt uitgelegd hoe veel vluchtelingen er nou precies in Libanon zitten. Dat zijn er zo veel dat het vluchtelingenkamp daar in 1 klap de 4 na grootste stad (!!) in Libanon is geworden. Stel je even voor hoe moeilijk het is om dat draaiende te houden voor een niet-westers land.

Ik denk dat het En En is, hier vluchtelingen helpen, daar de zooi oplossen (was het maar zo makkelijk) en dan kunnen deze vluchtelingen tzt weer terug naar een veilige omgeving om opnieuw te beginnen...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:10

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:11

Ik geeft echt 3 x niks aan ze ze gooien gewoon het spul weg stuk ondankbaar vuil zijn ze!! Laat er nu eens een actie komen voor nederlanders bij de voedselbank of voor de ouderen in tehuizen

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:20

Heb al zoveel foto's gezien van brood fruit groente etc. Word zo weggesmeten. Slaapzakken etc. Allemaal op 1 grote berg achtergelaten.

Wat zijn ze blij met de "hulp"

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:24

Zag het net ook langs komen... Ben benieuwd naar het verhaal achter deze foto's, waar ze voor bedoeld zijn werkt iig... Opruien.... En daar wordt ik dan verdrietig van...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:08

Ik las op FB dat er in België een moeder met kind uit hun Noodwoning zijn gezet,omdat er Syrische vluchtelingen in moesten.Moeder een kreeg een vies oud studiootje.
En dat in Scandinavië de Vakantiehuisjes worden onteigend omdat er vluchtelingen in moeten.
Natuurlijk geloof ik niet álles,maar dit wel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:50

LadyMadonna schreef:
Zag het net ook langs komen... Ben benieuwd naar het verhaal achter deze foto's, waar ze voor bedoeld zijn werkt iig... Opruien.... En daar wordt ik dan verdrietig van...

Ik ook... Ik zie enkel een stel nietszeggende foto's met een stemmingmakende kop erboven :')

Kom nou zeg, ik kan ook wel een stel foto's plaatsen en zeggen dat 'ze' helemaal niet dankbaar zijn :roll:

En dat verhaal dat mensen uit hun woning worden gezet omdat ere vluchtelingen in moeten zal ook wel iets genuanceerder liggen dan hier wordt beschreven ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 17:57

Klopt verootjoo.... http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... ngen.dhtml

Korte samenvatting: moeder met kind wordt tijdelijk ondergebracht in een huis wat bedoelt is voor asielzoekers, beschikbaar gesteld door fedasil. De vluchtelingen crisis breekt uit en fedasil heeft de woning nodig. Er is een woning beschikbaar per oktober, tot die tijd worden moeder ondergebracht in een studio, die kleiner is dan de eerst genoemde woning, en kind verblijft bij vader....

Vervelend? Ja....
Eind van de wereld? Nee

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:06

Ik snap helemaal niet waarom asielzoekers zo'n grote huizen nodig hebben..
Een studio of appartementje is toch meer dan genoeg?
Waarom niet gewoon een aantal slaapzalen maken in leegstaande gebouwen, met sanitaire voorzieningen. Totdat het weer rustig is in hun eigen land..
Als ík vluchteling was dan zou ik dolblij zijn met een simpel dak boven mijn hoofd in een veilig land.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:11

Asielzoekers en vluchtelingen is niet direct hetzelfde. Alleen het huis ís van fedasil, zij hebben het tijdelijk beschikbaar gesteld voor mevrouw, maar hebben het nu zelf nodig....
Tot het weer veilig is in hun. Eigen land, maar wanneer is dat? Over een maand? Over een jaar? Over 10 jaar? Nooit?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:15

8nnemiek schreef:
Ik snap helemaal niet waarom asielzoekers zo'n grote huizen nodig hebben..
Een studio of appartementje is toch meer dan genoeg?
Waarom niet gewoon een aantal slaapzalen maken in leegstaande gebouwen, met sanitaire voorzieningen. Totdat het weer rustig is in hun eigen land..
Als ík vluchteling was dan zou ik dolblij zijn met een simpel dak boven mijn hoofd in een veilig land.

Ze krijgen geen grote huizen... Heb nog nooit vluchtelingen in villa's gezien. Ze krijgen huizen van de gemeente, maar net wat het aanbod is. Elke gemeente is verplicht een evenredig aantal asielzoekers/vluchtelingen een huis te bieden binnen drie maanden na afronding van de asielprocedure. Vluchtelingen komen dan dus in een huis die op dat moment beschikbaar is. Of dat nou een appartement of rijtjeswoning is.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:29

Ik snap Annemiek haar reactie wel, waarom helemaal eengezinswoningen en niet gewoon tijdelijk opvangen in gymzalen met sanitair en bedden? Als wij hier weg moeten vluchten vanwege een zeer onveilige situatie en we vragen in Engeland onderdak aan, dan verwacht ik niet voor mijn gezin helemaal een woning voor ons zelf :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:30

Dergelijke opvang is er in nl ook zeker wel, kijk naar de azc's... Hoe dit in België zit weet ik niet.

Ook geeft het bericht aan dat ze plaatst moet maken voor 3 Syrische vluchtelingen.
Of dat vluchtelingen van nu zijn of mensen die inmiddels een verblijfsvergunning hebben gekregen meld het bericht niet...
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 08-09-15 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:32

Thesserd schreef:
Ik snap Annemiek haar reactie wel, waarom helemaal eengezinswoningen en niet gewoon tijdelijk opvangen in gymzalen met sanitair en bedden? Als wij hier weg moeten vluchten vanwege een zeer onveilige situatie en we vragen in Engeland onderdak aan, dan verwacht ik niet voor mijn gezin helemaal een woning voor ons zelf :')

dat gebeurd ook tijdelijk. Maar na de asielprocedure krijgen ze een huis. Zodat ze ook een beetje verder kunnen met hun leven.
Je wilt toch niet zeggen dat je die mensen de komende 5/10/15 jaar in gymzalen of andere leegstaande panden wilt opvangen en die mensen niks wilt laten doen? :? Daar krijg je pas criminaliteit van..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:33

LadyMadonna schreef:
Dergelijke opvang is er in nl ook zeker wel, kijk naar de azc's... Hoe dit in België zit weet ik niet

Ja oke, klopt inderdaad, maar toch zijn er woningen nodig blijkbaar :+ of is dat dan voor 4 gezinnen tegelijk oid?