Open communiceren tbv een duurzame relatie.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 07:07

lor1_1984 schreef:
Snorlex schreef:
En waarom moet de sexclusieve dan "indammen"?

Andersom kan ook "als jij het niet wilt, dan blijven we sexclusief".

Edit: oja er kan ook een andere compromis zijn schrijf je.

Daar heb ik voor gekozen in mijn laatste relatie. :)
Maar dan moeten de 'opofferingen' wel over en weer (en redelijk gelijk op)gaan en niet dat de ene alles mag opgeven/inleveren en de andere niets.
Is me dus niet goed bevallen en een volgende partner die monogamie/sexclusiviteit wil mag dan ook met meer over de brug komen dan mijn vorige deed en anders is het alsnog :evaw:.

Waarom moet de volgende partner met meer over de brug komen? Je kan toch gewoon met elkaar praten over je wensen binnen een relatie en ofwel denken beiden er hetzelfde over, of niet. En je moet beiden evenveel energie en moeite in de relatie stoppen. Ik vind trouwens dat mensen in een relatie beiden over de brug moeten komen, in dezelfde mate en dat je niet van een partner mag verwachten dat deze meer toegevingen moet doen als jij.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 08:49

Huertecilla schreef:
Hinke schreef:
Jemig wat is huertecilla weer aan het trollen in dit topic zeg!

Ik ben hier door de ts bij gevráágd :)*

Je wijst me er indirect wel terecht op dat ik hier net een tweede biertje van mijn lief krijg (ander biertje, ander lief) en beter van romantische kwali-tijd kan genieten.
Jullie ook veel plezier dames en Callisto +:)+

Heb ik er overheen gelezen? Ik heb nergens gezien: "Beste HC, wil je deelnemen in dit topic?". Het enige wat ik gelezen heb is dat er uit een ander topic van verschillende mensen, waaronder jij, HC, een uitspraak is geciteerd. Je bedoelt dus eigenlijk te zeggen dat je je geroepen voelde om te reageren. ;)

Daarnaast: als ik alle reacties van jou lees, HC, dan krijg ik sterk het gevoel dat je een dominant karakter hebt dat je willens en wetens jouw eigen visie wilt doordrukken, waarbij een ander zich daar maar aan aan te passen heeft en dat je niet bereid bent om dat andersom ook te doen. Je kunt honderd keer aangeven dat communicatie belangrijk is, maar als dat er telkens op uitdraait dat jouw mening daarin de boventoon voert is er mijns inziens niet echt sprake van communicatie. Van bijna elke quote van een ander, draai je de "communicatie" naar je eigen hand. Tot slot geef je mij - ondanks dat je iets anders probeert wijs te maken - heel sterk het gevoel dat je graag van twee of meer walletjes eet.

Cer

Re: Open communiceren tbv een duurzame relatie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 08:51

Wat gek, ik lees dat soort dingen helemaal niet in de posts van HC :n

Overigens, hij is niet de enige die dit soort dingen schrijft, al dan niet in deze bewoording, maar de enige waar zo massaal 'opgesprongen' (hilarische woordspeling :') ) wordt...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 08:54

SandraVerl schreef:
Waarom moet de volgende partner met meer over de brug komen? Je kan toch gewoon met elkaar praten over je wensen binnen een relatie en ofwel denken beiden er hetzelfde over, of niet. En je moet beiden evenveel energie en moeite in de relatie stoppen. Ik vind trouwens dat mensen in een relatie beiden over de brug moeten komen, in dezelfde mate en dat je niet van een partner mag verwachten dat deze meer toegevingen moet doen als jij.

...en wát de respectivelijke partners bijdragen kan verschillen.
Het gaat niet om gelijk maar gelijkwáárdig.
Wat de relatieve ´gewichten´ zijn van wat de partners op de balans van de relatie leggen is alleen belangrijk voor de betrokken individuen en daarom is het een NoNo dat buitenstaanders er waardeoordelen op los laten als raadgevingen.
De buitenstaander hoéft niet te begrijpen wat ze in elkaar zien of wat er in vredesnaam aan balans in de relatie is. Dat is aan de betrokkenen en daar is geen goed/slecht aan.

Wat beteft mijn voorbeeld is dit opdat er meer helderheid over de beleving van de niet-sexclusieverd komt. Ziet die de vrijheid als wederkerig of niet is een nogal fundamenteel stukje inzicht evenals het eventuele hoé dan.

Bedankt Cer.
Tja Shenavallie, je leest over wel meer heen en gewoon wat je dénkt te lezen.

Wat ik graag eet is volledig helder en akkoord bij alle betrokkenen dus wat is joúw probleem dan?
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 01-09-15 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 08:55

Cer schreef:
Wat gek, ik lees dat soort dingen helemaal niet in de posts van HC :n

Overigens, hij is niet de enige die dit soort dingen schrijft, al dan niet in deze bewoording, maar de enige waar zo massaal 'opgesprongen' (hilarische woordspeling :') ) wordt...

:') Die is inderdaad grappig gevonden!

Tussen de regels door zit er best wat zinnigs bij, dat ben ik met je eens, maar het gaat mij om de boventoon. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 09:00

Huertecilla schreef:
SandraVerl schreef:

...en wát de respectivelijke partners bijdragen kan verschillen.
Het gaat niet om gelijk maar gelijkwáárdig.
Wat de relatieve ´gewichten´ zijn van wat de partners op de balans van de relatie leggen is alleen belangrijk voor de betrokken individuen en daarom is het een NoNo dat buitenstaanders er waardeoordelen op los laten als raadgevingen.
De buitenstaander hoéft niet te begrijpen wat ze in elkaar zien of wat er in vredesnaam aan balans in de relatie is. Dat is aan de betrokkenen en daar is geen goed/slecht aan.

Wat beteft mijn voorbeeld is dit opdat er meer helderheid over de beleving van de niet-sexclusieverd komt. Ziet die de vrijheid als wederkerig of niet is een nogal fundamenteel stukje inzicht evenals het eventuele hoé dan.

Bedankt Cer.
Tja Shenavallie, je leest over wel meer heen en gewoon wat je dénkt te lezen.

Wat ik graag eet is volledig helder en akkoord bij alle betrokkenen dus wat is joúw probleem dan?

Dat is (wederom) een vooroordeel van jou, HC. Ik lees juist op de letter. ;)

Ik heb geen problemen hoor, alleen stoort het me als mensen zichzelf graag horen spreken en dan beweren dat communicatie belangrijk is. Daar is zo'n mooie tekst voor: "When you talk, you are only repeating what you already know. When you listen you may learn something new". Stof tot nadenken. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 09:01

Shenavallie schreef:
maar het gaat mij om de boventoon. ;)

Wat jij er uit opmáákt.
Tja, dat zit tussen joúw oren en is alleen inzichtelijk over joú.

Mijn punt is helder en imo neutraal:
Alle keuzes zijn even goed mits alle betrokkenen er in gelijkwaardigheid voor kiezen.
Daarvoor is open praten, zonder drempels essentieel en dat werkt alleen als de betrokkene geen verstoppertje spelen met hun gevoelens. Dáárvoor is emotionele volwassenheid nodig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 09:05

Shenavallie: Dat doet toch iedereen?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 09:29

Maar iedereen is gelijkgestemd met betrekking tot open communicatie.
Dat hoeft echt niet steeds herhaalt te worden en net even andersom/met andere woorden weer opnieuw te worden verteld.
Dus ja: alle keuzes zijn even goed mits alle betrokkenen er in gelijkwaardigheid voor kiezen.

Waar ik het (persoonlijk) niet mee eens ben is waar(om) bedrog ontstaat.
Ik denk namelijk dat het weinig te maken heeft met de relatievorm an sich.
De communicatie, dat is de drempel, los van de relatievorm.
Dus inderdaad, communicatie is het allerbelangrijkste.
Maar hoe communiceer je? Gelijkwaardig en open of "dit is mijn mening en anders doei".

En tsja, ik ben "triest" want vind over emoties en gevoelens praten best lastig.
Maar dat wil echt niet zeggen dat ik geen emotioneel volwassen relatie heb.
En zijn we "dummies" omdat sommige posts gewoon lastig te volgen zijn?
Nee, ook niet. Eerder een manko van de andere kant.
En dan krijg ik de opmerking persoonlijk te worden??
Wij denken wel meer te denken of over dingen heen te lezen. Weetje wie dat ook doet?
HC geeft aan een aversie te hebben tegen bedilzucht. Maar wat doet hij zelf?
Pot verwijt de ketel.

Krijg bij de posts van HC een beetje "ik ben superieur", ja prima maar doe gewoon even normaal.
Ik krijg daar echt de kriebels van (en dat zijn geen goede kriebels :') ).
Bij andere posters in dit topic, welke mening ook toegedaan, verloopt de discussie heel anders :)
Reacties roepen reacties op. Wat je zelf geeft is wat je terug krijgt.

Overigens denk ik dat "teveel inbinden" in een relatie niet goed is.
Soms is er geen middenweg of compromis mogelijk. Dan passen de partners gewoon niet bij elkaar.
Kun je beter de relatie beëindigen (of na een aantal dates zeggen "dit gaat hem niet worden").

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 09:43

Cer schreef:

Ja maar (lees; nee want) híj doet het op een manier welke ik anders voél.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 09:47

Huertecilla schreef:
Cer schreef:

Ja maar (lees; nee want) híj doet het op een manier welke ik anders voél.

Geldt andersom toch ook...
Soms lees ik precies hetzelfde (al dan niet in andere bewoording) en toch moet nog even je eigen plasje er overeen.

HC: ik volg je gedachtegang, kan me niet overal in vinden maar je manier van reageren begint voor mij gewoon irritant te worden (wellicht vind je mij ook irritant :Y) ).
One way or the high way.
Ik merk dat ik er maar op blijf reageren terwijl ik de discussie an sich heel interessant en leuk vind met de andere posters maar ga nu afhaken.
Komt geen stap verder.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:15

Ik spring er even midden in. Communicatie is de bron van het leven. Zonder communicatie kun je niet op een normale manier fatsoenlijk leven en omgaan met mensen.

Helaas zit ik nu midden in de gevolgen van gebrek aan communicatie. Dan wel communiceren met iedereen behalve met die persoon die er toe zou doen. Iedereen weet soms alles van anderen, alleen niet van de eigen partner. En dat schokt me eigenlijk steeds meer. Je partner zou je moeten kunnen en willen vertrouwen zodat je er alles tegen moet kunnen zeggen.

Ik ga verder niet in details, maar merk wel nu ik vorige week erachter ben gekomen dat mijn bijna exman binnen inmiddels twee weken (blijkt ipv de drie die ik dacht) een relatie is begonnen met iemand die al twee jaar op hem aast en al twee jaar bezig is met dat voor elkaar krijgen.

Het feit dat hij met haar en relatie is aangegaan is al pijnlijk, kwaadmakend en onbegrijpelijk. Maar het feit dat hij er drie maanden over gelogen, bedrogen en verzwegen heeft. Daar ben ik het woest, furieus en heel erg gekwetst door. -:(-

Gevoelens door je geen barst aan, relaties kunnen nu eenmaal stranden. Maar ben er open en eerlijk over. Dan vertrouwen mensen je in ieder geval daarna nog. Na maanden liegen en bedriegen is vertrouwen en respect toch echt volledig zoek, weg en verloren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 11:17

Zullen we stoppen met ouwehoeren of hc al dan niet mag meepraten?? Iedereen heeft het recht om te reageren, ongeacht de mening die hij/zij is toegedaan.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:22

anneliesdj schreef:
Zullen we stoppen met ouwehoeren of hc al dan niet mag meepraten?? Iedereen heeft het recht om te reageren, ongeacht de mening die hij/zij is toegedaan.

Mening? Verschillende meningen zijn juist leuk.
Ik lees nergens prutsmuts over wel of niet meepraten?
Ik heb niets tegen HC of zijn mening (daar kan ik me zelfs deels in vinden) maar het is de toon die de muziek maakt.
Dat is de reden dat ik gewoon ga meelezen en niet reageren.
Mijn gezichtspunt heb ik in genoeg reacties verwerkt inmiddels.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 11:27

Snorlex schreef:
Geldt andersom toch ook...
Soms lees ik precies hetzelfde (al dan niet in andere bewoording) en toch moet nog even je eigen plasje er overeen.

HC: ik volg je gedachtegang, kan me niet overal in vinden maar je manier van reageren begint voor mij gewoon irritant te worden (wellicht vind je mij ook irritant :Y) ).
One way or the high way.
Ik merk dat ik er maar op blijf reageren terwijl ik de discussie an sich heel interessant en leuk vind met de andere posters maar ga nu afhaken.
Komt geen stap verder.

Je bent echt niet alleen hoor, ook bij mij een gevoel van superioriteit bij de berichten van HC (eigen plasje erover heen doen is zeer toepasselijk hahaha).
Open communicatie vertrekt niet van een aantal TIOLI uitgangspunten. Die bepalen namelijk een drempel en als één ervan het befaamde bedilzucht is, dan wordt die drempel wel heel hoog, minstens even hoog als de drempel van exclusiviteit. Dan zeg je eigenlijk dat je jezelf superieur acht en dat de ander niet gelijkwaardig is. Gelijkwaardig = van gelijke waarde, maar de a priori nee aan bedilzucht staat daar haaks op. De uitlatingen over wie wat op de balans legt etc. als niet voor buitenstaanders te beoordelen aangeven wijst in dezelfde richting. Zoals ik het lees komt het erop neer dat het goed is zolang de andere een minderwaardige positie wil innemen in de relatie. Dat is de drempel vanaf wanneer open gecommuniceerd kan worden en er gelijkwaardigheid is. De basis is TIOLI.
Laatst bijgewerkt door Callisto04 op 01-09-15 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:02

TIOLI :o? TIOLO :o?

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:07

NatasjavE schreef:

Haha Natasja dummy David maakte een typfoutje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:12

Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om iemand te veranderen. Wil iemand naast zijn relatie met mij de lakens delen met andere vrouwen, dan is dat het karakter van die persoon. Alleen past dat totaal niet bij mijn karakter, want ik wil een gesloten relatie. Als die persoon niet moet veranderen, dan kan en mag die ook niet van mij verwachten dat ik verander en in zo'n geval scheiden de wegen. Ik heb ooit een heel intieme vriendschap met iemand gehad, die op en top een stadsmens was en alle dagen wel ergens op een feestje te vinden is. Ik ben een meisje van de buiten (heb zelfs een bloedhekel aan de stad) en af en toe feesten is voldoende voor mij. Ik voelde me super goed bij die jongen, maar heb bewust niets met mijn verliefde gevoelens gedaan, omdat we beiden niet in mekaars wereld passen.
Kan ik begrip opbrengen voor mensen die buiten hun relatie willen eten, ja hoor, ieder zijn leven. Ik kan en wil alleen geen begrip hebben voor zij die deze ingesteldheid hebben en een partner kiezen die wel een gesloten relatie wil. En dan, als hun partner ontdekt dat er meerdere bedpartners in het spel zijn, durven zeggen: ik moest het wel achter je rug doen, want jij zou toch nee zeggen moest ik je goedkeuring vragen. Er zitten hier meerdere mensen die blijkbaar voor een minder gesloten relatie kiezen, zoek dan toch gewoon een partner die jou visie op het leven deelt ipv met iemands gevoelens te spelen en hen iets voor te schotelen waar zij geen vrede mee hebben.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:11

Callisto04 schreef:
NatasjavE schreef:

Haha Natasja dummy David maakte een typfoutje :)

Nou,...dat was mij uiteraard niet opgevallen.

Ik heb geen idee wat TIOLI betekend.

:')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:25

karuna schreef:
Helaas zit ik nu midden in de gevolgen van gebrek aan communicatie. Dan wel communiceren met iedereen behalve met die persoon die er toe zou doen. Iedereen weet soms alles van anderen, alleen niet van de eigen partner. En dat schokt me eigenlijk steeds meer. Je partner zou je moeten kunnen en willen vertrouwen zodat je er alles tegen moet kunnen zeggen.

Exact.
De partner zou bij uitstek degene moeten zijn met wie je emoties kan delen.

Je kan ook op deze draad lezen dat dit niet zo is, Dat daar persóónlijk drempels en angsten voor zijn, onvoldoende ontwikkelde emotionele intelligentie voor is.
Blijkbaar is er weinig vertrouwen in partners om het zelfvertrouwen aan te vullen.
Dit wordt gecompenseerd, aangevuld met regels en andere aannames als schijnzekerheid.
Angstagressie is dan ´logisch´.
De partners hebben dit over en weer = verhoging van de drempel om gevoelens, denkwijzes te delen, te bespreken.

Héél triest want de partner zou nu net die rol moeten vervullen, de toegevoegde waarde van delen geven.
Imo zijn de meeste duurzaam bedoelde liefdesrelaties helemaal niet vóór de ander of echt met een toegevoegde waarde van delen. Dáár gaat het imo fout, ontstaat er makkelijk juist ángst voor delen = bedrog bijna voorgeprogrammeerd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:34

SandraVerl schreef:
Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om iemand te veranderen. Wil iemand naast zijn relatie met mij de lakens delen met andere vrouwen, dan is dat het karakter van die persoon. Alleen past dat totaal niet bij mijn karakter, want ik wil een gesloten relatie.

Keurig hoor en helemaal helder.
Het beste dit gelijk van elkaar te weten op date één toch wanneer je elkaar aantrekkelijk vindt?!

Práát zo vroeg mogelijk over dit soort zwaarwgende beslispunten. Dan is er nooit rancune over aannames of vermeende misleiding.

Zit je wel voldoende op dezelfde lijn, dan begin je samen aan een tijdreis waarbij je beiden zál veranderen en wanneer je gevoelens deelt, gaandeweg wel/niet belangrijke bakens verzet of als goede vrienden uit elkaar gaat.

Denken dat je het recht hebt op aannemen van de default en je eigen gevoelens niet delend verwachten dat de ander wél zal praten is niet zo succesrijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 13:43

Huertecilla schreef:
Roze wolk van illusies op basis van aannames niet is dat niet.

De discussie over wat echt is en wat niet is overigens een heel andere. Vreselijk interessant, dat wel.

De roze wolk heeft niets te maken met illusies of aannames, het is gewoon een simpelweg gelukzalig gevoel in het bijzijn van/denken aan de partner. Enkel hebben sommige mensen het zo sterk dat het het rationele denken overschaduwt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 13:45

Snorlex schreef:
anneliesdj schreef:

Mening? Verschillende meningen zijn juist leuk.
Ik lees nergens prutsmuts over wel of niet meepraten?

Jawel, er is discussie over of hc hier is gekomen op uitnodiging van of op eigen initiatief. Lees het even terug zou ik zeggen.

NatasjavE schreef:
Nou,...dat was mij uiteraard niet opgevallen.

Ik heb geen idee wat TIOLI betekend.

:')

Ik denk dat Take It Or Leave It moet zijn ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 13:53

Niet het hele topic gelezen, ik reageer dus puur op de OP.

Nee, wij hebben geen geheimen, houden ook niks van elkaar verborgen. Ik merk ook direct aan mijn vriend als hij iets verzwijgt, het ergens niet mee eens is maar wel doet alsof, of als er iets is. Hij is van zichzelf geen prater, dat heb ik hem dus geleerd, want ik praat over alles, ik zeg ook bij alles wat me dwars zit. Mijn hart ligt op mijn tong en niet zo zuinig ook.

Wij praten dus over alles en hebben een goede relatie, toen een hele hoop ellende met zijn moeder ontstond ben ik vooral blijven praten terwijl hij zich ging verschuilen. Het heeft geholpen en is ook meer tegen zijn moeder durven opstaan en tegen haar in gegaan. Resultaat, we hebben haar al drie jaar niet gesproken, maar ik en hij hadden wél gelijk en een punt. Als we niet met elkaar hadden gesproken toen waren we niet meer bij elkaar.

Wij zijn dus een aantal jaar bij elkaar en de keren dat wij 'ruzie' hebben gehad kan ik letterlijk op één hand tellen en die niet vol krijgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 14:15

KimD schreef:
Het heeft geholpen en is ook meer tegen zijn moeder durven opstaan en tegen haar in gegaan. Resultaat, we hebben haar al drie jaar niet gesproken,

Ik weet niet of je daar nou zo trots op moet zijn...