Mensen die twijfelde over kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Mensen die twijfelde over kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:01

So, dat weet ik wel zeker!

Denk dat veel mensen die toch al serieus twijfelen over een 2e / 3e enz. dan toch wel over de streep getrokken worden :P

Natuurlijk is kind duurder op een leven dan die 10.000 euro, maar als je toch al twijfelde en het kind eigenlijk al graag wilde.... :)

Maar lijkt me wel een beetje een sterk verhaal hoor zo'n bedrag? :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:01

Nou in mijn optiek dus wel als het niet waar is :D

maar goed lets agree to disagree, want dat 't offtopic is zeker duidelijk. En over hoeveel mensen de KB nu wel of niet als 'extra' gebruiken of niet zullen geen exacte cijfers van zijn. Je kan alleen een indicatie maken op basis van armoedecijfer en onder modaal levende mensen. Dát er mensen zijn die het oppotten is ook zeker duidelijk.

KB is volgens de overheid een bijdrage in de kosten van de opvoeding van het kind. Dat is heel breed. De overheid zegt gewoon dit is je potje.. wat je er mee doet moet je zelf weten. Die nintendo mag, een bezoek aan een museum ook. Op een spaarrekening zetten mag dus ook. En voetbal, hockey of een andere sport dus ook, maar of je die gedekt krijgt met het bedrag wat je krijgt weet ik niet :=

Ik denk niet dat mensen twijfelen om aan kinderen te beginnen vanwege de KB. Daar kun je immers geen kind (volledig) van onderhouden. En het is wel zo dat de hoger opgeleiden (en dus over het algemeen ook meer centen hebben te besteden) juist minder kinderen hebben dan lager opgeleiden (en die gemiddeld minder centen hebben). In die laatste laag zie je gemiddeld meer kinderen per gezin. En dat kan verschillende redenen hebben. Vast niet hé ik heb minder geld, maar ik wil wel meer kinderen.

Ik vermoed dat enkel een tweede of derde kind zal afhangen van de portemonnee. Dan is er al een gezin en reist de vraag of die compleet is of niet.

En in sommige landen kun je wel degelijk leven van de KB. := In DE krijg je bijv. ook aardig wat KB. En ooit gelezen van een vent in Belgie die 4800 per maand aan KB kreeg.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:11

10000 euro is wel aardig. Als ze dat hier elk jaar doen wil ik er wel over nadenken. :))

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:22

Volgens mij tijfelen heel veel mensen of ze wel kinderen zouden willen.

Ik ook, ben nog maar 20 dus wachter zo wie zo nog wel even mee ;)
Ik zelf en heb vader, oom en broer die autistisch zijn.
Mijn vriend heeft ook een autistische moeder en broer.. En in hun familie komen er aan beide kanten autistische mensen voor..

Dit maakt het voor mij erg lastig. Omdat ik denk (?) dat de kans wel heel er hoog is dat wij dan ook een autistisch kunnen krijgen. En ik zit zelf niet zie zitten. Ik zie hoe veel moeite de mensen met zichzelf hebben en hoeveel hulp zij nodig hebben voor dingen die voor andere mensen heel normaal zijn.
En ik dit zowel het kind, als ons, niet aan wil doen :n

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:51

Kevinsky dat zou voor mij de beslissende reden zijn. Als je zoveel genetische belasting met je meedraagt....Ik zou dat niet zien zitten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:05

Dat is inderdaad iets om heel goed over na te denken en het daarom dan maar te laten.

Maar als je dan toch een hele sterke kinderwens zou hebben zou ik dat ook wel goed uit willen zoeken in hoeverre je 1 en ander kunt voorkomen / monitoren wellicht. Nu zijn er heus mensen die het prima vinden om een kind te krijgen dat niet helemaal standaard is zeg maar, maar ook zat die het niet zien zitten....zowel niet voor zichzelf als voor die uk.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:11

Kevinsky, autisme kan een last zijn, maar er zijn ook veel mensen met autisme die een "gewoon" leven hebben en waar maar een paar kleine aanpassingen nodig zijn.

Daardoor zou ik me persoonlijk niet laten tegenhouden.

Kinderbijslag is in België verandert. Vroeger kreeg je (veel) meer kb als je meer kinderen had. Nu is het aangepast, gedeeltelijk naar inkomen en krijg je voor je eerste kind het meeste.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:18

Ik begrijp die twijfel wel hoor.
Als je broers of zussen een bepaalde 'beperking' hebben weet je precies wat voor impact dat kan hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:19

Het lijkt mij echt een ramp als je een behoorlijk zwaar geestelijk of lichamelijk gehandicapt kind krijgt :o
En ik geloof dat het in veel gevallen (voor het geboren is) niet goed te zien is hoe erg bepaalde geestelijke mankementen zijn...?

Je ziet op YouTube ofzo ook wel erg gehandicapte kinderen waarbij je dan operatie na operatie langs ziet komen, en men helemaal in extase is als het kind al kwijlend met een levenloze gezichtsuitdrukking min of meer rechtop kan zitten met allerlei ondersteuning.... pfffft dat zou ik mijn kind toch niet gunnen hoor om zo ontzettend afhankelijk te zijn zijn hele leven.... weinig plezier, veel ellende.... een bepaalde mate van zelfstandigheid kunnen bereiken is toch wel het minste dat je wilt, ook met het idee dat je er zelf niet eeuwig zal zijn en je dan niet anderen er mee op wilt zadelen en voor je kind zelf niet wilt dat het afhankelijk moet zijn van anderen en maar op hoop van zegen hopen dat het goed komt :(:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:22

Dat lijkt mij inderdaad ook vreselijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:33

De eerste weken met die kleine uk van ons dacht ik ook heel veel van Oh God (en ik ben niet gelovig :P ) het zal toch inderdaad wel beter worden dan dit :oo Je zal de rest van je leven dag en nacht maar hooguit dutjes van een uurtje kunnen doen zelf omdat je de hele tijd met je kind bezig moet zijn, en dan de hele dag die ellende moeten aankijken van een wezentje dat allerlei probleempjes heeft en NIKS zelf kan :oo

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:28

Maar tussen autisme en gehandicapt zit een zeer grote grijze zone. Gehandicapt kind zou ik zeker twijfelen, erfelijke aandoening ook, kans op psychische aandoeningen waarbij de erfelijkheid nog niet bewezen is minder...

Ik wil voor mijzelf geen kinderen omdat ik 50% kans heb op een erfelijke metabole aandoening bij mijn kinderen, daarbovenop is voor mij een zwangerschap niet zonder risico. Tegen mijn ouders hebben ze gezegd dat ik nooit ouder als 12 j zou worden. Wegens gigantische diëten, veel geluk en vele mogelijkheden ben ik nu volwassen en klachtenvrij. Maar geen haar dat erover denkt om een kind hetzelfde aan te doen.

Mijn schoonbroer is autistisch, en zijn zoontje ook, maar zo'n kind zou ik wel op de wereld willen zetten. Er is geen risico op plots dood neervallen, ineens verlamd zijn, ... Ok, er zijn ook aanpassingen in je leven nodig, maar geen 'aanpassingen anders gaat je kind in coma'.

Dus daar vind ik dat nog een hele grijze zone zit die je voor jezelf als vrouw/toekomstige moeder/ niet-toekomstige moeder moet uitzoeken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 02:54

Mijn schoonzus heeft autist, nou het is al 20 jaar steeds wat je zou er van in je hoofd raken!
Geloofde dat valt zwaar en blijft zwaar een leven lang onderschat het niet :o

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 07:42

Wendy schreef:
Collie2008 schreef:
Betaald verlof? Dat zou ik echt idioot vinden. Je bent toch niet doodziek? Zoegverlof vragen na een zware bevalling snal ik dan weer wel dat je dan voor je vrouw wilt zorgen. Verder is een kind krijgen eigen keuze dus waarom zou de man dan betaald verlof moeten krijgen? Onbetaald verlof snap ik dan weer wel

Mee eens. De BV Nederland betaalt al heel veel voor bevallingen en kinderen, ik snap echt niet waarom er dan ook nog eens extra betaald verlof moet komen voor de vader. Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid, je kunt het ook zelf regelen dmv vakantiedagen en/of onbetaald verlof, of misschien gewoon structureel minder gaan werken?
Zoals eerder gezegd, je weet ruim van te voren dat het er aan zit te komen.

Eindelijk een punt wat laat zien, dat die 10 weken vakantie in het onderwijs niet zo ideaal zijn.
Helaas kukun je dan niet kiezen om vakantiedagen op te nemen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 07:46

De KB is maar zo'n klein bedrag op alles wat je kind gaat kosten. Je hebt er recht op en iedereen met kinderen krijgt het.
Ik vind dit heel eerlijk en het is niet zo, dat je financieel rijker wordt van een kind.

Dan vind ik het veel erger, dat iemand met een uitkering, die wel kan werken, maar er geen behoefte aan heeft, genoeg geld krijgt om een paard te kunnen houden, maar dat is reeds in een ander topic besproken.
Alleen zolang dat mogelijk is en daar niets aan gedaan wordt lijkt me de KB niet het eerste waar we op gaan korten.

Ja, wij verdienen allebei ruim geld en horen niet bij de onderlaag, nee we hebben de KB in principe niet "nodig", maar we hebben er recht op en ik verdien verdorie zoveel omdat ik er keihard voor werk en wij samen 4 studies hebben gedaan. Wij hoeven toch geen straf te krijgen, omdat we onze billen uit onze string werken?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 07:57

Ben t met je eens hoor. Of iedereen wel of nienamd. Dat inkomens afhankelijke gedoe begint me de keel uit te hangen. Hier ook iemand die veel gestudeerd heeft en nu meer dan fulltime werkt. Waardoor ik voor niks in aanmerking kom. Je word een dief van je eigen portomonnee bija

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 18:50

Ja ik weet hoeveel inpakt en zorg het kost om iemand met autisme op de laten groeien en er voor te zorgen dat hij/zij de rest van zijn/haar leven een fijn leven heeft.
Mijn broer zou nooit op zichzelf kunnen wonen. Omdat hij gewoon geen besef van sommige hele belangrijke dingen heeft. Daarom gaat hij nu ook begeleid wonen proberen :)
Nu is autisme niet iets levensbedreigend. Maar wel iets waar iemand zijn hele leven last van heeft.
En het heeft ook zo'n zijn effect op de mensen om ham/haar heen!
En hoe veel ik ook van mijn broer houd, ik zou zelf liever niet zo'n kind op de wereld zetten :n

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:30

Last. . Wat is last. Je hebt zoveel verschillende soorten autisme. Van dat je t amper merkt tot opname in een tehuis. Een bekende van mij heeft dat laatste als zoontje. En hoewel het in dat gezin niet makkelijk is geweest heb ik nog nooit gehoord was ie er maar nooit geweest. Niet dat ik vind dat je er bewust voor moet kiezen ofzo maar ter nuance je kind kan ook gezond geboren worden en met drie jaar een aanval krijgen en als een kasplant verder leven. . T leven gaat zoals t gaat. T perfecte moment bestaat niet t perfecte kind ook niet. (En de perfecte ouder ook niet)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:57

Sammie schreef:
Last. . Wat is last. Je hebt zoveel verschillende soorten autisme. Van dat je t amper merkt tot opname in een tehuis. Een bekende van mij heeft dat laatste als zoontje. En hoewel het in dat gezin niet makkelijk is geweest heb ik nog nooit gehoord was ie er maar nooit geweest. Niet dat ik vind dat je er bewust voor moet kiezen ofzo maar ter nuance je kind kan ook gezond geboren worden en met drie jaar een aanval krijgen en als een kasplant verder leven. . T leven gaat zoals t gaat. T perfecte moment bestaat niet t perfecte kind ook niet. (En de perfecte ouder ook niet)

Oneens. Mijn ouders zijn perfect!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:42

Daar wordt je toch blij van om zoiets te lezen :D

Sammie, dat zal een goede ouder ook nooit zomaar zeggen.
Maar ik zag laatst een moeder met twee kinderen, 1 overduidelijk autist die vreselijk te keer ging.
Je zag een blik in haar ogen die mij duidelijk zeiden dat ze van haar kind hield maar ook een bepaalde vorm van wanhoop spraken.
Ik weet niet of ik mentaal wel zo sterk zou zijn om daar de rest van je leven mee te dealen. Dus als aan beide kanten van de familie zware autisme voorkwam dan was de kans groot dat ik het niet aangedurft had.

Dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden.
Er is ook een bokker met iets van 6 kinderen waarvan van wat ik begrepen heb enkele met een vorm van autisme waar zij erg goed mee om lijkt te kunnen gaan.
Petje af :j
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 23-07-15 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:46

Nou nog hopen dat Tendance ook mega gelukkig is :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:47

Ik vind het onwaarschijnlijk dat een kind dat echt vindt of dat er echt perfecte mensen rondlopen, maar wel ontzettend lief zeg, wat een rijkdom als je kind dat van je zegt :+:

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:59

Sammie schreef:
Nou nog hopen dat Tendance ook mega gelukkig is :D

Ik ben super mega gelukkig!
Denk dat er maar weinig mensen zijn, die zo'n band met z'n ouders heeft als ik met die van mij.
Hoop met mijn vriend net zulke ouders te worden als mijn ouders zijn.

Ik weet vanuit mijn werk hoe zwaar het is om te werken met autistische kinderen en weet zelf ook, dat ik met bepaalde vormen best om kan gaan,maar er zijn ook vormen waarvan ik hoop dat mijn kind het niet heeft, want dat zou ik toch echt wel heel erg moeilijk vinden.
Maar goed zover zijn we nog niet. Hoop dat ons mannetje nog even 10 weekjes blijft zitten.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:00

pmarena schreef:
Ik vind het onwaarschijnlijk dat een kind dat echt vindt of dat er echt perfecte mensen rondlopen, maar wel ontzettend lief zeg, wat een rijkdom als je kind dat van je zegt :+:

Dit kind is wel al 31 hoor. En dacht daar in de puberteit wel een beetje anders over.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:54

Hier in Duitsland heb je voor de mensen met de laagste lonen (en kinderen) het "Bildungs- und Teilhabe paket". Dat is dus een geldbedrag dat uitsluitend aan hobbys van de kinderen mag uitgegeven worden. Dat geldt voor sportclubs en andere hobbys, maar ook voor culturele dingen als theater en concerten. Ik vind het een zeer goed initiatief en zou het kindergeld dat ik voor mijn kinderen ontvang (en dat best welkom is, want kinderen zijn inderdaad erg duur, maar niet per sé nodig) met liefde afstaan om daar aan bij te dragen. Ik ben het met Goof 100% eens dat een hobby die het kind met vriendjes kan delen en waar het een uitlaatklep heeft voor een opgroeiend kind gewoonweg levensnoodzakelijk is.