Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:26

Wat ik mij soms echt serieus afvraag..

Waarom bestaat er voor zowat elk denkbaar dier een speciaal fokprogramma om enkel en alleen de meest gezonde dieren voort te produceren, maar mag de mens er op los naaien wat hij wil, zonder ook maar 1 gedachte te spenderen over of iets erfelijks is, dat je een ongezond 'product' op de wereld zet, wat klaarblijkelijk geen enkel nut heeft om voort te bestaan. Waarom mogen wij er op los fokken, maar wordt er voor dieren enkel de besten geselecteerd, zelfs in de natuur?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:26

Cowboy55 schreef:
Marrie_L schreef:
Maar door je opa neer te schieten, vindt je oma misschien wel een andere man, maar dan heeft hun kind niet hetzelfde DNA als je vader waardoor het kind van hun kind (wat jij zou moeten zijn) ook ander DNA heeft en dus een ander is

Dat was eigenlijk ook mijn punt. Je kunt geen DNA van je opa hebben als je je opa hebt doodschoten voordat je vader verwekt was. Dus je kunt wel bestaan en tijdreizen en iemand doodschieten, maar die 'iemand' is genetisch gezien niet je opa.

Het gaat echt om je opa, compleet met hetzelfde DNA.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:27

Mandydb schreef:
Wat een leuk topic!

Ik vraag me wel eens af hoe de wereld er over 1000 jaar uit zou zien, en of de wereld ooit zou vergaan. En of je na je dood in een ander lichaam terecht komt.

Mochten de mensen elkaar niet uiteindelijk uitgeroeid hebben, is de zon uiteindelijk zo groot dat de temperatuur op aarde te hoog voor leven wordt en dat dus al het leven op aarde weg is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:27

Jillsil schreef:
Maar waarom worden mijn smaakpapillen dan niet gestreeld door die ontzettend-gezonde-verantwoorde-bewuste-super-snacks? En raken ze compleet in euforie van de slechte zoete/zoute spullen. Misschien mis ik die genen wel :D

Je hersenen hebben suiker nodig als brandstof voor je hersenen en zout voor je waterhuishouding.
Daarnaast lijkt zout al hartiger....vlees vaak dat wil je lijf graag hebben voor de eiwitten.

Je lijf is voorgeprogameerd op die smaken die het van nature nodig heeft...

Dat we daar nu teveel van krijgen is nog maar heel recent.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:28

Daks schreef:
haffiefreak schreef:
En waar kwamen de rest van de mensen vandaan, als adam en eva de eerste mensen waren en 2 zonen hadden? Dat moet dan toch wel incest zijn geweest?

Dat heb ik wel eens aan een jehova gevraagd en die konden mij geen antwoord geven.
Die wisten het ook niet.
Dit staat niet expliciet in de Bijbel, maar de ene theorie gaat er vanuit dat Adam en Eva ook dochters hebben gehad, maar dat die niet benoemd zijn. Een andere theorie is weer dat het scheppingsverhaal symbolisch is en dat je Adam en Eva niet letterlijk als twee personen moet zien. Adam betekent van oorsprong de mens en Eva de levend gevende of adem van leven. ;)

Adam en Eva kregen drie (genoemde) zonen, geen twee! Seth is de derde, Kain en Abel de eerste twee (waarvan de een de ander doodsloeg).

Overigens erg vreemd dat de Jehova’s hier geen antwoord op konden geven :')

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:30

Wat ik me afvraag: stel je schiet van 10 meter afstand een pijl naar een doelwit.

Na 5 meter vlucht heeft die pijl de helft van de afstand naar het doel afgelegd.
Na weer eens 2,5 meter heeft de pijl dan de helft van de resterende 5 meter afgelegd;
1,25 meter verder heeft de pijl de helft van de overgebleven 2,5 meter afgelegd;
62,5 cm verder heeft die pijl de helft van de overgebleven 1,25 meter afgelegd;

Uiteindelijk komt die pijl theoretisch gezien dus nooit bij zijn doel: hij moet altijd nog de helft van een afstand afleggen?! Maar in de praktijk lukt dat natuurlijk wel. Waarom in theorie niet?

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:31

Jillsil schreef:
Wat ik me afvraag (volgens mij had ik hem nog niet gezien)

Waarom is wat lekker ongezond? Patat, pizza, shoarma, veeeeel chocolade en chips etc. Waarom worden we (oké ik) niet zielsgelukkig van een stengel bleekselderij en een glas water?

Was laatst daarover aan het praten met iemand die dokter is en zij zei dat het kwam omdat het ons instinct van de oertijd nog is: er was niet veel te eten en als we iets vettigs (met veel caloriëen en dus veel energie) tegenkwamen gingen we daar zoveel mogelijk van eten om genoeg energie en vetten op te nemen. Een beetje een vetlaag creëeren dus, want ze wisten niet wanneer ze weer een maaltijd gingen krijgen. 'Vette' dingen zitten vol calorieën en energie, wat vroeger heel erg goed was doordat zo'n voedsel schaars was, maar nu net slecht is omdat er al eten in overvloed is.
Dit instinct heeft zich dus nog niet aangepast aan deze levensomstandigheden -O-

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:31

Ik lustte, tot grote wanhoop van mijn ouders, als baby al geen fruit. Fruithapjes waren een ware veldslag omdat ik eigenlijk niets lekker vond. Alleen een sinaasappel. Gelukkig lust ik wel veel groentes en ben ik zonder fruit toch ook 1.84 geworden (zonder overgewicht). Inmiddels lust ik wel aardbeien, blauwe bessen en aalbessen maar als ik nu alleen al een banaan ruik :n brrr vies!

Wel grappig hoe ieder lichaam anders erop reageert.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:33

Cowboy55 schreef:
Wat ik me afvraag: stel je schiet van 10 meter afstand een pijl naar een doelwit.

Na 5 meter vlucht heeft die pijl de helft van de afstand naar het doel afgelegd.
Na weer eens 2,5 meter heeft de pijl dan de helft van de resterende 5 meter afgelegd;
1,25 meter verder heeft de pijl de helft van de overgebleven 2,5 meter afgelegd;

Uiteindelijk komt die pijl theoretisch gezien dus nooit bij zijn doel: hij moet altijd nog de helft van een afstand afleggen?! Maar in de praktijk lukt dat natuurlijk wel. Waarom in theorie niet?

Dat is het raadsel van Achilles en de schildpad
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeno's_paradoxen

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:34

Leffroi schreef:

Waarom bestaat er voor zowat elk denkbaar dier een speciaal fokprogramma om enkel en alleen de meest gezonde dieren voort te produceren, maar mag de mens er op los naaien wat hij wil, zonder ook maar 1 gedachte te spenderen over of iets erfelijks is, dat je een ongezond 'product' op de wereld zet, wat klaarblijkelijk geen enkel nut heeft om voort te bestaan. Waarom mogen wij er op los fokken, maar wordt er voor dieren enkel de besten geselecteerd, zelfs in de natuur?

Ethiek/moraliteit. De laatsten die dit gedachtengoed in de praktijk hebben proberen te brengen https://nl.wikipedia.org/wiki/Lebensborn hebben ook o.a. 6 miljoen dode Joden op hun naam staan.......

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:39

Cowboy55 schreef:
Leffroi schreef:

Ethiek/moraliteit. De laatsten die dit gedachtengoed in de praktijk hebben proberen te brengen https://nl.wikipedia.org/wiki/Lebensborn hebben ook o.a. 6 miljoen dode Joden op hun naam staan.......

Nou, ik vind het nogal wat om het direct hiermee te vergelijken. Excuse me voor de gedachtengang.

Is overigens nogsteeds geen antwoord. We willen immers allemaal een gezond leven. Waarom zou je als mens, waar iets aan mankeert, wat erfelijk is, een baby op de wereld willen zetten die later ook ziek wordt, terwijl we juist zo hard aan het vechten zijn tegen ziekten e.d. In de natuur wordt er immers ook 'natuurlijk geselecteerd' en overleven enkel de besten, om zich voort te planten.
Laatst bijgewerkt door Leffroi op 18-06-15 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:39

Marrie_L schreef:
Cowboy55 schreef:

Dat is het raadsel van Achilles en de schildpad
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zeno's_paradoxen

Cool! Bedankt! +:)+

rien10

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:42

Hoe komen de streepjes in een tube tandpasta?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:45

Leffroi schreef:
Nou, ik vind het nogal wat om het direct hiermee te vergelijken. Excuse me voor de gedachtengang.

Is overigens nogsteeds geen antwoord. We willen immers allemaal een gezond leven. Waarom zou je als mens, waar iets aan mankeert, wat erfelijk is, een baby op de wereld willen zetten die later ook ziek wordt, terwijl we juist zo hard aan het vechten zijn tegen ziekten e.d. In de natuur wordt er immers ook 'natuurlijk geselecteerd' en overleven enkel de besten, om zich voort te planten.

Het was geen aanval op jou of je gedachtengang. Het was slechts een (mogelijk) antwoord op je vraag. Ik beweer zelfs niet dat ik me niets kan voorstellen bij je gedachtengang.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 18-06-15 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:46

rien10 schreef:

Tijdens het vullen van de tubes tandpasta gaat eerst van bovenaf de witte tandpasta erin. Daarbovenop komt de gekleurde tandpasta.
Het geheim zit hem in de dop. Daar zit een groot gat in het midden en om de rand een aantal kleinere gaatjes. Als je knijpt komt de witte tandpasta door het grote gat en de gekleurde tandpasta uit de kleine gaatjes. De kleuren gaan niet door elkaar als je de tube schudt. Dit komt doordat er geen kleurstof wordt gebruikt, maar pigment. Pigment mengt zich niet met andere vloeistoffen, vandaar dat het zo in lagen blijft zitten.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:47

Kentaro schreef:
rien10 schreef:

Tijdens het vullen van de tubes tandpasta gaat eerst van bovenaf de witte tandpasta erin. Daarbovenop komt de gekleurde tandpasta.
Het geheim zit hem in de dop. Daar zit een groot gat in het midden en om de rand een aantal kleinere gaatjes. Als je knijpt komt de witte tandpasta door het grote gat en de gekleurde tandpasta uit de kleine gaatjes. De kleuren gaan niet door elkaar als je de tube schudt. Dit komt doordat er geen kleurstof wordt gebruikt, maar pigment. Pigment mengt zich niet met andere vloeistoffen, vandaar dat het zo in lagen blijft zitten.

Wow, zoveel techniek in een tube tandpasta :oo :+

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:48

De techniek staat voor niets! :')

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:48

Leffroi schreef:

Dit!! Vraag ik me de laatste tijd ook heel erg af.
Waarom fokken we geen paarden met scheve benen, maar wel mensen met een slechte kwaliteit?
Op die manier roeien we onszelf vanzelf een keer uit, omdat we ons ras alleen maar zwakker aan het maken zijn.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:51

Als onze nakomelingen zwak zijn duwen we er een pilletje in en gaan vervolgens klagen over de hoge ziekte kosten. :') Denk dat het ook een groot taboe is, dat anderen niet voor iemand kan beslissen of diegene kinderen mag krijgen.
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 18-06-15 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:51

topsylover schreef:
Leffroi schreef:

Dit!! Vraag ik me de laatste tijd ook heel erg af.
Waarom fokken we geen paarden met scheve benen, maar wel mensen met een slechte kwaliteit?
Op die manier roeien we onszelf vanzelf een keer uit, omdat we ons ras alleen maar zwakker aan het maken zijn.

Wie bepaalt wie 'mensen met een slechte kwaliteit' zijn? En wanneer is iets 'slecht'? En wat doen we dan daarmee?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:53

Wordt ons bloed stroperiger als we erg uitgedroogd zijn, aangezien bloed voor een groot deel uit water bestaat..

Als je een bloedtransfusie krijgt met een andere bloedgroep gaan we dood, maar waarom kunnen we dan wel andermans bloed drinken?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:54

Leuk topic :j !

Las ergens de vraag waarom bevallen pijn doet:

Citaat:
De functie van baringspijn

Bevallingspijn heeft een hele specifieke functie. In de huidige tijd en maatschappij zijn er genoeg maatregelen om de geboorte zo veilig mogelijk te laten verlopen, maar in vroeger tijden was deze uitgebreide zorg er niet. Daarom heeft de pijn een signaalfunctie.

De pijnprikkels die je voor de geboorte ervaart zijn een signaal dat de bevalling begint. Het laat je weten dat je een veilige en rustige plek moet opzoeken om je kind ter wereld te kunnen brengen.

De pijn zorgt er voor dat je endorfines aanmaakt. Endorfine is het hormoon dat in het menselijk lichaam werkt als natuurlijke pijnstiller. Het geeft je een licht euforisch gevoel en maakt dat de pijn iets gedempt wordt.

Endorfines maken het moederinstinct in je wakker, waardoor je meteen een hechte band hebt met je kind zodra je het in je armen hebt.

Daarnaast maken endorfines je baarmoeder ontvankelijker voor oxytocine: dat hormoon dat verantwoordelijk is voor de ontsluiting. Pijn zorgt er dus ook voor dat de geboorte sneller verloopt!

Het gaat dus idd ook om een stukje binding met je kind, maar er zit nog meer achter.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:54

Citaat:

Was gisteren bij de VPRO een mooie discussie over. Met Michel Sandel

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:59

Ik ben dol op paradoxen, zoals dus het opa doodschieten.

Voor de meer taalkundigen onder ons. Is het woord heterologisch autologisch?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:00

Tazzey schreef:
Ik ben dol op paradoxen, zoals dus het opa doodschieten.

Dat is geen paradox, DAT is gewoon een misdaad! _O- Je moet hem wel doodschieten in het verleden natuurlijk! Oh wacht..... :+