Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: Echte dierenliefhebbers eten geen vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:26

Ik eet vlees,en ik heb mezelf 3 keer voortgeplant.
:oo

8nnemiek

Kinke schreef:
Er is bij lange na niet genoeg geschikte landbouwgrond om de hele mensheid vegetarisch te laten eten. Er is zo ontzettend veel grond bij lange na niet vruchtbaar genoeg.

:')
Waar denk je dat koeien en varkens van leven? Van lucht?
Het overgrote deel van de akkers worden wereldwijd gebruikt om diervoer te verbouwen.
De akker die om ons huis heen ligt en elk jaar vol staat met maïs daar zou ons hele dorp een jaar lang van kunnen eten als ze allemaal vegetarisch zouden eten.
En grond is vruchtbaar genoeg. Ik verbouw in mijn moestuin allerlei soorten groente met niets anders dan onze eigen paardenmest, onze eigen compost, en de voedingsstoffen die de planten zelf in de grond stoppen. En dan moeten we ook nog wekelijks een aanhanger mest weg brengen omdat we gewoon veel te veel hebben.

Er zijn zelfs heel veel groentes enzo die juist helemaal geen mest kunnen verdragen.

Ayasha
Blogger

Dan moeten ze dus wel een jaar lang op mais leven. :) Vraag me af hoe gezond dat is..

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:28

Ik hou van m'n vlees en groenten, beide dingen zijn gewoon vermoord, tis niet anders. Ik vind hier behoorlijk egoïstische reacties tussen zitten, bah!
Wel wijzen met een vingertje naar de vleeseters, maar vervolgens zelf ook "de kantjes er vanaf lopen". Ja, maar het is duur, ja, maar het wordt ons moeilijk gemaakt. Ga toch weg.. Je bent veganist of niet, pas als je 100% veganist bent heb je wat mij betreft recht van spreken. En nee dat is niet alleen zo als je op kunstleren schoenen loopt (wat overigens ook nooit goed kan zijn voor het milieu, maar dat is weer een andere discussie).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:28

Citaat:
Dan moeten ze dus wel een jaar lang op mais leven. :) Vraag me af hoe gezond dat is..

Nee joh, gewoon lekkere groentes op verbouwen :D
Ik probeer al jaren een deel van die akker van de boer te kopen/pachten :Y)
Ik zou er bv mijn eigen graan op willen zetten. Lijkt me heerlijk om brood van eigen meel te kunnen maken!
Wij eten in de zomer zo'n 80% eigen oogst, dus groente, fruit, peulvruchten en noten, heel gevarieerd :j
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 13-04-15 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:30

8nnemiek schreef:

Maar groente leeft ook en wordt vermoord? :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:30

Kinke schreef:
Fellor schreef:
Als er veel minder vlees gegeten zou worden zou er veel meer ruimte zijn om wisselende gewassen neer te zetten en grond rust te geven en zouden we bij lange na niet zoveel mest nodig hebben.

Voor de mensen die roepen dat soja slecht is voor het milieu enz, nogmaals; jullie hebben echt nog nooit bekeken hoeveel plantaardig voedsel er nodig is voor het enorme overschot aan consumptiedieren... Veel minder vlees betekent netto veel meer voedsel voor mensen.

Er is bij lange na niet genoeg geschikte landbouwgrond om de hele mensheid vegetarisch te laten eten. Er is zo ontzettend veel grond bij lange na niet vruchtbaar genoeg.

Hier moet ik wel even om zuchten. Dit is letterlijk gewoon een algemeen bekend gegeven en zeke r WEL mogelijk. Zie de driehonderd verklaring wat betreft netto opbrengst voedsel tegen wat er in een kilo vlees gaat.
Ik ben NIET diret tegen het eten van vlees, maar we moeten wel bij de feiten blijven en die blijven scheiden van motivatie, mening en keuzes.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:32

Sonja schreef:
Ik hou zeker wel van dieren. Gebakken, gegrilld, gestoofd, ik ben absoluut een echte liefhebber.

:') ik ook

Anoniem

_sharonnn schreef:
Ik hou van m'n vlees en groenten, beide dingen zijn gewoon vermoord, tis niet anders. Ik vind hier behoorlijk egoïstische reacties tussen zitten, bah!
Wel wijzen met een vingertje naar de vleeseters, maar vervolgens zelf ook "de kantjes er vanaf lopen". Ja, maar het is duur, ja, maar het wordt ons moeilijk gemaakt. Ga toch weg.. Je bent veganist of niet, pas als je 100% veganist bent heb je wat mij betreft recht van spreken. En nee dat is niet alleen zo als je op kunstleren schoenen loopt (wat overigens ook nooit goed kan zijn voor het milieu, maar dat is weer een andere discussie).

Jij vind jezelf ook een goed mens, anders zou je ej huidige keuzes niet maken en ook genoeg mensen zullen jou ontzettend hypocriet vinden op bepaalde gebieden. Dat is omdat jij het vanuit jouw visie ziet. Het feit dat je zo defensief reageert zegt ook wat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-15 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

xGoldenHero

Ik eet alleen rundvlees, en ik eet het alleen van een bepaalde slager. Daar gaat onze koe dan heen wanneer de tijd daar is. Van te voren heeft het dier denk ik niets te klagen. Ik heb het nog niet beter gevonden zoals nu.

En tsja als het dan zo ver is dan komt de koe in mijn vriezer terecht.

Mijn hond krijgt ook vlees van die slager.

8nnemiek

_sharonnn schreef:
8nnemiek schreef:

Maar groente leeft ook en wordt vermoord? :Y)

Gelukkig heeft een prei geen zenuwstelsel :))

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:36

[quote="wendyenbram"

Tja ik zie niet zoveel verschil als met de paardenhouderij eigenlijk, als alleen de we de koeien niet dagelijks berijden, longeren, mee op wedstrijd nemen (en zelfs dat gebeurt nog wel eens met de koeienkeuringen ;-) )
[/quote]

Ik zie juist veel verschil, een koe in een oude stal heeft nog vele malen meer ruimte dan het gemiddelde paard in een stal.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:36

ten eerste, de mens is een omnivoor. Geen vlees eten is opzich 'tegen nature in'als je het zo bekijkt.
een leeuw ( dier dus) eet ook een antilope. Dat is gewoon hoe de natuur werkt.

Is onze voedingsmaatschap goed? Dat is misschien een beter vraag.
Wij eten TE VEEL vlees ja, dat wel. En er is overconsumptie wat dus ook al niet nodig is.
Beter zou zijn moest ieder zijn eigen groente en vlees kweken en enkel en alleen wat je nodig hebt dus 'kweken'.

Nu dat zou ook een slechte oplossing zijn ivm misoogst enz. Maar moesten je bv. allemaal groenten voor een heel jaar bestellen bij een boer en dit kweekt en dit dan om de zoveel tijd gaan halen, dan kweekt de boer enkel wat nodig is en heb je geen overconsumptie.

mijn punt is, want al dit gespeculeer enzo daar heeft natuurlijk niemand iets aan.
Moest de mensen allen vangen/kweken/... wat hij echt echt nodig heeft, dan zou het niet zielig zijn en gewoon de natuur ;)

maar dat is gewoon een zoveelste mening

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:37

ik eet ook gewoon vlees, dieren eten elkaar ook op, dus waarom wij hun niet? En dan erbij ze eten mij ook op als het hun uitkomt.... Ben het wel mee eens dat dieren niet in een klein hokje vetgemest hoeven worden.
leven en laten leven, iedereen kiest er zelf voor om wel of geen vlees te eten. Ik ben een behoorlijk dierenliefhebber maar een stukje vlees lust ik ook wel, ondanks ik langena niet elke dag vlees eet.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:40

Fellor schreef:
_sharonnn schreef:

Jij vind jezelf ook een goed mens, anders zou je ej huidige keuzes niet maken en ook genoeg mensen zullen jou ontzettend hypocriet vinden op bepaalde gebieden. Dat is omdat jij het vanuit jouw visie ziet. Het feit dat je zo defensief reageert zegt ook wat.

Ja en jij vindt dat niet van jezelf zeker?
Mensen mogen mij absoluut hypocriet vinden, maar kom zelf niet met loze argumenten als je een bepaalde groep (vleeseters) aanvalt met je theorieën. Ga geen moraalridder spelen als je zelf niet eens 100% achter je keuzes staat.

Oh en wat zegt dat precies?
Ik weet het wel, het verkondigt mijn mening :')

Ik houd van een discussie en zo denk ik er nou eenmaal over.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:41

Iris92 schreef:
ik eet ook gewoon vlees, dieren eten elkaar ook op, dus waarom wij hun niet? En dan erbij ze eten mij ook op als het hun uitkomt.... Ben het wel mee eens dat dieren niet in een klein hokje vetgemest hoeven worden.
leven en laten leven, iedereen kiest er zelf voor om wel of geen vlees te eten. Ik ben een behoorlijk dierenliefhebber maar een stukje vlees lust ik ook wel, ondanks ik langena niet elke dag vlees eet.

Precies dit dus! :j

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:41

Kinke schreef:
Tillie20 schreef:
Iemand die zelf vlees eet draagt bij aan verschillende milieu problemen, het broeikas effect, watertekort, kappen van regenwoud, hongerproblemen etc.

En deze problemen lijken vaak nog ver weg, maar dat is totaal niet meer zo. Telkens worden nieuwe onderzoeken gepubliceerd dat wat ze eerder dachten juist een onderschatting was van het probleem. Het komt allemaal steeds korter bij. Net zoals bij andere problemen waarbij de consument een grote rol speelt(zoals bijvoorbeeld de broodfok), staat geen vraag gelijk aan geen aanbod.

Iedereen die vlees eet, werkt mee aan een slechter 'morgen'. Dat is een feit, geen mening. Welk excuus je ook hebt om vlees te eten(waarvan geen een excuus echt een goed excuus is). Vlees eten is géén noodzaak.

We zijn met veel te veel mensen op deze aarde om vlees eten als noodzaak te behandelen(zoals we nu doen). En het is niet alleen dat we vlees eten omdat dat 'moet' voor onze gezondheid(wat trouwens niet zo is, maar goed), maar we zijn ook gewoon méér vlees gaan eten. We hebben nog nóóit zo veel vlees en zo weinig groenten gegeten. Ons dieet is de afgelopen jaren 3% meer naar carnivoor verschoven, dat klinkt weinig, maar dat is een overgang die normaal duizend(en) jaren nodig heeft! Het is zo erg zelfs dat het voedingscentrum de norm van groenten per dag naar beneden heeft geschroefd omdat het anders te hoog zou lijken voor veel mensen. Wie eet er 300g groenten per dag?

Een hond is een carnivoor en kan nauwelijks zetmeel verteren. Een hond heeft vlees nodig. Wat nauwelijks nog aanwezig is in de meeste brokken. Dat is niet te vergelijken.

Waarom een vegetariërs wel vlees aan zijn hond mag geven? Omdat het onderbouwd is: het is echt noodzaak. In tegenstelling tot een iemand die meer vlees wilt consumeren. Mensen zijn de slimste dieren op aarde, waar is ons verantwoordelijkheidsgevoel? We vinden dat we boven dieren staan en dat we ze daarom mogen misbruiken voor hun vlees. Maar we doen het eigenlijk alleen omdat we er genot uit halen('Het is lekker'). Wat is daar beschaafd aan?

_O- _O-
Sorry, maar ik vind dit gewoon lachwekkend. Als je zo begaan bent met de wereld, dan is het heel simpel. Jezelf niet voortplanten want de mens is de grootste vernietiger van de aarde, of je nou wel of geen vlees eet. Je consumeert, dus je vervuilt, je reist dus je vervuilt, je leeft dus je vervuilt.
Voor de aarde zou het het beste zijn als de mens zsm uitsterft.
:)*
wacht eens even…..nu ik er zo over nadenk….ik eet wel vlees maar ik heb mijn niet voortgeplant. Ik ben pas begaan met de natuur!

+:)+ idd

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:42

Over Feiten gesproken? Ik zie hier niks anders dan NON feiten langskomen wanneer het gaat over hoe de dieren behandelt worden,

Kistkalveren?
antibiotica?
hormonen?
en dan de misleidende foto van het varken waar het topic mee begon?
dieren mishandeling, juist omdat het productiedieren zijn?
kleine donkere hokken voor koeien?

Dat iemand geen vlees eet? PRIMA dat je uit wilt leggen waarom JIJ het niet doet? Ook goed. Echter wanneer het gaat over hoe veel grond het kost het kost, om Vee te voederen, en dat het daarom slecht is voor het milieu? En dat de wereldbevolking groeit? En dat daarom vlees eten niet meer van deze tijd is? En dat de grond nodig is voor eten voor de mens?

Stoppen we toch gewoon met koste wat het kost met kinderen krijgen? Stoppen we toch met voor elke ziekte een medicijn uit te vinden? Is ook EEN oplossing.

Dan wordt de wereldbevolking minder, minder mens is minder vee, minder vee is meer grond, en wat gebeurt er dan? Komen er weer meer mensen, de grond wordt volgebouwd met huizen en hoera nog minder (land) bouwgrond.

En buiten dat er is ook nog verschil tussen elke dag een kiloknaller (v)reten) en een goed stukje vlees.
Echter worden alle vleeseters hier over 1 kam geschoren, Maar probeer absoluut niet eens de vinger op de zere plek bij vega`s te zetten, dat ze dus wel heel veel dierproducten gebruiken. (wat niet had gekunt als ik niet een stukje vlees had gehad.

Een vega stelt dat ze goed bezig zijn, omdat ze in ieder geval IETS proberen te doen.
Maar wanneer iemand wel vlees eet, maar een goed stukje vlees uitkiest, eet het nog steeds vlees en daarom toch vooral fout!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:44

_sharonnn schreef:
Mensen mogen mij absoluut hypocriet vinden, maar kom zelf niet met loze argumenten als je een bepaalde groep (vleeseters) aanvalt met je theorieën. Ga geen moraalridder spelen als je zelf niet eens 100% achter je keuzes staat.

Ja dat vind ik ook. Wat jij det is veroordelen, niet aangeven waarom je iets wel of niet doet, alleen wat je van de andere groep vind.
Je mag volgens jouw bovenstaande post geen mening geven over waarom je iets doet omdat je zelf niet perfect bent. Dan wordt het hier een leeg topic...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:45

Wat zit er in vlees dat gezond is voor iemand, ik lees hier namelijk dat sommige vanwege hun gezondheid vlees nodig hebben.

Anoniem

wendyenbram schreef:
Over Feiten gesproken? Ik zie hier niks anders dan NON feiten langskomen wanneer het gaat over hoe de dieren behandelt worden,

Kistkalveren?
antibiotica?
hormonen?
en dan de misleidende foto van het varken waar het topic mee begon?
dieren mishandeling, juist omdat het productiedieren zijn?
kleine donkere hokken voor koeien?

Dat iemand geen vlees eet? PRIMA dat je uit wilt leggen waarom JIJ het niet doet? Ook goed. Echter wanneer het gaat over hoe veel grond het kost het kost, om Vee te voederen, en dat het daarom slecht is voor het milieu? En dat de wereldbevolking groeit? En dat daarom vlees eten niet meer van deze tijd is? En dat de grond nodig is voor eten voor de mens?

Stoppen we toch gewoon met koste wat het kost met kinderen krijgen? Stoppen we toch met voor elke ziekte een medicijn uit te vinden? Is ook EEN oplossing.

Dan wordt de wereldbevolking minder, minder mens is minder vee, minder vee is meer grond, en wat gebeurt er dan? Komen er weer meer mensen, de grond wordt volgebouwd met huizen en hoera nog minder (land) bouwgrond.

En buiten dat er is ook nog verschil tussen elke dag een kiloknaller (v)reten) en een goed stukje vlees.
Echter worden alle vleeseters hier over 1 kam geschoren, Maar probeer absoluut niet eens de vinger op de zere plek bij vega`s te zetten, dat ze dus wel heel veel dierproducten gebruiken. (wat niet had gekunt als ik niet een stukje vlees had gehad.

Een vega stelt dat ze goed bezig zijn, omdat ze in ieder geval IETS proberen te doen.
Maar wanneer iemand wel vlees eet, maar een goed stukje vlees uitkiest, eet het nog steeds vlees en daarom toch vooral fout!

Volgens mij hebben zat mensen hier wel aangegevn WAAROM e geen vlees eten zonder aanval. Jij doet precies wat je veroordeelt.. alles over 1 kam scheren.
En als iemand een uitleg geeft die jou niet zint; zoals het gebruik van grond dan mag dat niet omdat jij dat geen reden vind? POst dan een tegenbricht ipv een tegenaanval. (ipv zonder voorkennis roepen dat vegetariscg eten niet kan)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-15 13:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Mioux

Vlees, en ook rundvlees, past in een gezond voedingspatroon. Van de vleessoorten is rundvlees relatief rijk aan vitamine B12 en ijzer. Vet rundvlees bevat relatief veel verzadigd vet. Daarom is het gezonder om te kiezen voor mager rundvlees. Het is niet nodig om vlees te eten, je kunt het vervangen met andere producten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:48

marleen_usar schreef:
Wat zit er in vlees dat gezond is voor iemand, ik lees hier namelijk dat sommige vanwege hun gezondheid vlees nodig hebben.

Eiwitten, B12, vetten en Ijzer vooral

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:49

Fellor schreef:
_sharonnn schreef:

Ja dat vind ik ook. Wat jij det is veroordelen, niet aangeven waarom je iets wel of niet doet, alleen wat je van de andere groep vind.
Je mag volgens jouw bovenstaande post geen mening geven over waarom je iets doet omdat je zelf niet perfect bent. Dan wordt het hier een leeg topic...

Maar doet de "andere groep" dat ook niet?
Wat ik probeer te zeggen is dat hun eigen stelling onderuit gehaald wordt met hun eigen argumenten, die gewoon verre van sterk zijn. Als voorbeeld; ik ben veganist, maar m'n paard heeft wel lederen tuigage. Dan ontkracht je het toch alleen maar?
Ik heb in m'n eerste post wel degelijk aan gegeven waarom ik iets doe, ik hou van m'n vlees. Vind het heerlijk. Een stom argument? Misschien, maar ik ontkracht m'n eigen stelling tenminste niet.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:50

Als mensen gemaakt waren om vega te eten was ons gebit en spijsverteringsstelsel daar wel op gemaakt. Een mens is nou eenmaal een omnivoor.