Een leuk gesprek met Jehova's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van Jehova's?

Interessant, ik nodig ze binnen uit.
6 (1%)
Interessant, ik voer het gesprek maar laat ze niet binnen.
77 (14%)
Ik ben door hun in het geloof gestapt.
2 (0%)
Ik doe gewoon niet open als ik denk dat ze voor mijn deur staan.
141 (27%)
Ik doe wel open maar ben bot en kap ze af.
194 (37%)
Ik doe wel open, luister netjes maar durf ze niet af te kappen.
99 (19%)

Totaal aantal stemmen: 519

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Een leuk gesprek met Jehova's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:12

Ik vraag me af waarom een nee niet gewoon een nee kan zijn? Mijn ervaring is dus dat ze echt wel minimaal 1x extra doorzeuren, de eerste duidelijke nee moet worden bevestigd. En dat vind ik storend, ongeacht wie of wat, bij verkopers vind ik dat net zo goed onbeschoft.
Laatste keer was hier een hele vriendelijke oude man aan de deur en dan vind ik het zoooo moeilijk om harder over te komen, want de beleefde nee is nooit genoeg. Vooral als je het foldertje weigert is dat blijkbaar een probleem. Ik neem dat gewoon niet aan, vroeger wel. Ik weet dus wel wat er in staat en heb daar absoluut geen behoefte aan. En ik wil uit principe niet iets aannemen om het direct daarna weg te gooien, daar voel ik me niet goed bij. Maar poeh, hoeveel moeite je moet doen om GEEN foldertje aan te moeten nemen....

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 12:31

Omdat in alle vormen of dat nu geloof is of een telemarketier een nee altijd een ja kan worden.

Dat maakt het niet goed maar wel begrijpelijk.

Ik heb zelf een tijd op een call center gewerkt. Heel veel mensen zijn hier niet van gediend. Sterker nog ik vind het zelf ook irritant.
Maar tussen die heel veel nee geen interesse zitten er ook veel die van nee geen interesse overgaan naar wel geïnteresseerd. En daar gaat het om.

Mijn beste deal is gemaakt uit een telefoon gesprek met een hele boze meneer. Op het moment dat hij er voor open ging staan vond hij het toch wel interessant. Na de renovatie heeft hij nog contact gezocht en me bedankt.

Zolang dit Veel gebeurd nemen mensen bij de eerste nee niet direct de benen

Ik vind het zelf ook vervelend hoor ik word ook weleens gebeld en zeg dan ook dat ik geen interesse heb en dan gaan ze toch door. En dan zeg ik dat ik er zelf gewerkt heb dat ik weet hoe het werkt maar dat ik niet van gedachte ga veranderen dan lachen ze vaak en wensen me een prettige dag

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:00

Op zich begrijp ik het wel hoor, maar ik blijf het onbeschoft of eigenlijk respectloos vinden. Want ik ben dus juist niet iemand die een nee geeft en later bijdraait. Als ik nee zeg, bedoel ik ook echt nee. Maar omdat dat niet voor iedereen zo werkt, blijven ze dus doodleuk doorgaan. Kortom, ze verwachten/denken/hopen dat mijn nee gaat veranderen.
Is een beetje hetzelfde als mannen die handtastelijk blijven omdat een nee wel een ja kan worden....vind ook bijna iedereen belachelijk want nee is toch nee? Uiteraard is dit soort aanranding heel wat stappen verder dan doorzeuren over een foldertje, maar het principe is imo hetzelfde. Men accepteert de nee gewoon niet als nee en dat stoort me. Misschien toch maar eens minder mn best doen om netjes te blijven en toch reageren zoals in me op komt. Wellicht erger ik me er dan wel minder aan!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:40

Is het niet sowieso een gebrek aan respect om iemand te willen veranderen?
Waarom niet accepteren dat niet iedereen gelooft wat jij gelooft? Geniet er lekker van, maar laat mij met rust ajb. Misschien interesseert het mij nl geen hol waar ik na mijn dood naartoe ga? Ik heb wel belangrijker zaken aan mijn hoofd -:(-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:55

Inderdaad Nikass, ik vind dat ook respectloos.

zusi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:07

__Nathalie__ schreef:
zusi2 schreef:
Ik heb helaas slechte ervaringen met jehova's

Ze belde aan dus ik doe netjes open
Roepen ze opeens keihard ..!!
DE HEER HEEFT U GEVONDEN ..!!
daar schrok ik al best van

Dus ik zei van oké waar kan ik u mee helpen
Zeggen ze ja wij komen de heer bij je brengen
Dus ik zeg vriendelijk van bedankt maar nee dank u
En wenst hun een Fijne dag verder
Dus ik wil de deur dicht doen houden ze de deur tegen
Dus ik zei pardon waar bent u mee bezig,
Zeggen dat ik respect moet tonen en naar hun moet luisteren
Dus ik zeg dat ik beleefd heb Bedankt voor de eer en dat ik het fijn vind als ze weer weg gaan

Dus ik wil de deur dicht doen toen stopte ze hun voet er tussen

Toen heb ik ze ff duidelijk gemaakt dat ik hier niet van gediend ben en hun de waarschuwing heb gegeven niet nog een keer langs te komen

Mijn geluk was dat de hond net terug kwam van uit laten met mijn man toen waren ze snel weg stelletje gekken

Ik heb echt respect voor iedereen echt waar maar dit ging me echt te ver

Hoe weet je dat dit jg waren dan? Want de heer brengen daar heb ik echt nog nooit van gehoord.

Uhm...Ik heb het aan ze gevraagd 8-)
Is meest logisch vind ik

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:43

Er word steeds gezegd hoe weet je dat dit jg waren?
Ik ken persoonlijk geen enkel ander geloof wat langs de deuren komt preken.
En ik heb zowel in stedelijk gebied gewoond alsnu in zwaar gereformeerd gebied.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:50

willemieke schreef:

Zoals ik al zei doen ze het vanuit mijn geloof ook.. en wij zijn geen JG.
En ik weet ook parochies die het doen (maar dat is eerder een collecte dan een gesprekje)...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 14:52

Hier in dit topic worden ook andere geloven aan gegeven.

Nikass dat je het respectloos vind kan ik begrijpen.
Ik irriteer me zelf dood aan collecte om de zelfde reden. Maar ook die gaan langs de deur omdat ze toch ook succes hebben.

Zusi2 ok duidelijk. Ik wilde alleen weten of je er van uit ging of het zeker wist. Ik heb er nog nooit van gehoord vandaar

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:19

willemieke schreef:

Ik heb hier juist altijd gewoon gereformeerde oid aan de deur, laatst had ik een bedel monnik die een of ander oosters geloof aanhing, johova's hebben geen patent op langs de deuren gaan hoor :o?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:41

__Nathalie__ schreef:
Omdat in alle vormen of dat nu geloof is of een telemarketier een nee altijd een ja kan worden.

Dat maakt het niet goed maar wel begrijpelijk.

Dat ben ik niet met je eens. Ik leer zelfs mijn eigen zoon dat een ja wel een nee kan worden, maar een nee nooit een ja. Het maakt het voor mij niet begrijpelijk, tenzij je doelt op de twijfelaars of de zwakkeren* (waarbij het een grote kans is dat een nee een ja wordt). Ik doel zelf op de oppositie en juist bij die oppositie blijven ze doordrammen. Vandaar dat ik wel kan begrijpen dat sommige mensen het zat worden en dan maar minder vriendelijke dingen gaan zeggen. Zo werd ik vóór de komst van het bel-me-niet-register regelmatig lastig gevallen door Call Centers. Als men dan niet wil luisteren, legde ik gewoon neer (soms aangevuld met "welk gedeelte van het woordje nee begrijpt u niet?"). Gelukkig ben ik daar nu voor geblokkeerd.

* Minder stevig in de schoenen en geen nee durven zeggen.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:15

Okee.... met interesse dit topic zitten doorlezen. En ik ga als JG maar 1x reageren op de vele vragen en veronderstellingen en vooroordelen die ik in dit topic heb gezien. Als iemand meer vragen heeft, kan die persoon altijd een PB sturen.

@TS: fijn dat je een leuk gesprek had. Zo hoort het ook!
@_nathalie_: wat dapper van je dat je voor ons opkomt ondanks dat je een andere keus hebt gemaakt.

Okee daar komt ie:
1) als je gesprekken hebt die beginnen met: Ik kom de Heer brengen.
Ik denk niet dat je dan met een JG praat. Wij komen Goed Nieuws van Gods Koninkrijk brengen ;) . En wij hebben het meestal over Jehovah God en Jezus Christus.
2) als er in een gesprek wordt gezegd dat je naar de Hel gaat.
Ook dan ben je waarschijnlijk niet met een JG aan het praten want er is niet een JG op de hele wereld die in het bestaan van de HEL geloofd. Omdat uit de bijbel heel duidelijk naar voren komt dat die plaats (waar veel andere christelijke kerken over leren) niet bestaat. Het griekse woord Hel betekent in het Nederlands gewoon het menselijk graf. Dus, niks geen vurige plaats waar je gestraft wordt.
3) 8 uur aan de deur.
Het lijkt me sterk. De meeste getuigen gaan pas na 09:30 h van deur tot deur. En zelfs dan wordt er op gehamerd dat we goed opletten of mensen misschien slapen (dichte gordijnen bv). Maar soms is dat helemaal niet duidelijk of heb je net niet goed opgelet omdat je ergens door afgeleid was. In dat geval biedt ik persoonlijk meteen mijn verontschuldigingen aan en ga weg (of geef een foldertje en ga weg. hangt van de reactie af). Er zijn wel eens een speciale acties om 07:00 h, maar dat is dan om boeren te bezoeken voordat ze de hele dag op de akkers zitten. Maar misschien had degeen die dit meemaakten een ander geloof aan de deur of iemand met wie ze eerder gepraat hebben, die dacht:ik tref ze nooit meer thuis, laat ik het eens voor werktijd proberen. Als je wakker bent gebeld zeker vervelend, maar de getuige hoort dan zijn excuses aan te bieden. Zoals gezegd: daar wordt echt op gehamerd.
Maar als je een nacht hebt doorgetrokken kan half tien natuurlijk aanvoelen als 8 uur. ;)
4) vraag: hebben Getuigen geen Pasen/zondagsrust?
Antwoord: Nee. Reden: zondagsrust is ver na Christus uitgevonden door de kerken, maar wordt niet in de bijbel gevraagd van Christenen. De wet op de sabbat van de Joden (die verviel bij de dood van Jezus) was op zaterdag en niet op zondag. En je hoort iedere dag tijd aan God te besteden. Nie talleen op zondag.
Pasen & andere feestdagen: deze stammen allemaal af van zogenoemde heidense religies die niets met de God van de bijbel te maken hebben. De gebruiken & tradities die bij die feestdagen horen stammen ook allemaal daarvan af en hebben van oorsprong te maken met de verering van andere goden. Aangezien wij alleen de God van de bijbel, Jehovah, willen aanbidden, kunnen wij ons dus niet bezighouden met vieringen waarin de aanbidding van andere goden gemengd wordt. De bijbel laat keer op keer zien dat onze Schepper daar absoluut niet van houdt.
5) vraag: gaat iedereen naar de hemel?
Nee. Het Goede Nieuws dat wij komen vertellen draait er vooral om dat dankzij Jezus offer het oorspronkelijke levensdoel van mensen weer mogelijk wordt gemaakt: Eeuwig leven op een paradijselijke aarde. De 144000 mensen die zijn uitgekozen om naar de hemel te gaan gaan daar volgens de bijbel regeren (samen met Jezus, zij vormen dus de regering van Gods Koninkrijk) over de mensen op aarde.
6) waarom gaan wij de deuren langs (keer op keer)?
Omdat a) de bijbel zegt in 1Pe. 2:21 dat wij Jezus NAUWKEURIG moeten navolgen en hij deed dit werk ook. en b) de bijbel in Johannes zegt dat wij Jezus in alles moeten gehoorzamen en hij heeft vlak voor zijn dood dit werk (de bekendmaking van het goede nieuws van Gods Koninkrijk) aan AL zijn volgelingen opgedragen.
7) ze willen alleen zieltjes winnen - vooroordeel.
Geloof is persoonlijk. Dat is ook de reden waarom Jezus wil dat wij persoonlijk bij iedereen langs gaan. En iedereen dus vervolgens persoonlijk mag beslissen wat hij doet.
Wij komen iedereen bovenstaande boodschap vertellen, maar niemand is verplicht om ook getuige te worden. Wij geven zelfs gratis bijbelles en zelfs daar zit geen verplichting aan om JG te worden.
Wederom gaat het om wat God wil: en dat is dat iedereen Nauwkeurige kennis van het goede nieuws krijgt (1 Timotheus 2:3,4). Wat mensen daar vervolgens mee doen moeten ze zelf weten. Als ze ervoor kiezen om verder te gaan zijn we overigens natuurlijk wel heel erg blij voor hen. :j Want we doen het ook uit persoonlijke belangstelling voor de mensen (zie punt 10).
Feitje: De meeste mensen die wij bijbelles geven worden nooit een Getuige. Maar ze hebben wel nauwkeurige kennis kunnen krijgen.
8) Colportagewet
Ons werk valt niet onder de colportagewet om minimaal 2 redenen.
a) het valt onder de wet op de Godsdienstvrijheid.
b) Wij komen helemaal niets verkopen. Wij komen mensen iets vertellen en eventueel gratis & vrijblijvend iets geven.
9) zijn er groeperingen binnen JG?
Nee. Maar er zijn wel individuen binnen ons geloof. En we moeten allemaal ons persoonlijke geweten vormen aan de hand van de bijbel. En de een is daar verder mee dan de ander. En daardoor maken niet alle Getuigen dezelfde beslissingen in het leven. De een gaat wel naar de universiteit en de ander niet, de ene kijkt wel naar die film en de ander niet. Dat moet een ieder dus aan de hand van zijn eigen naar de bijbel gevormde geweten beslissen. En een andere getuige mag geen kritiek hebben op andersmans op zijn geweten gebasseerde beslissing.
10) stilzwijgen
Het is wat anders als iemand die gedoopt is (en dus plechtig ten overstaan van getuigen beloofd heeft God in alles te gehoorzamen), 1) doelbewust een keuze maakt die rechtstreeks in gaat tegen bijbelse wetten en richtlijnen. En 2) daar vervolgens ook geen spijt van heeft, ondanks 3) raad & adviezen & gesprekken. Dat kan gaan van overspel, misbruik, mishandeling, seks buiten het huwelijk (tussen singles/homo's/lesbiennes), afgoderij, laster, stelen, moord. Als iemand met dit soort praktijken doorgaat kan die persoon uitgesloten worden. Maar zoals je ziet gaan daar dus 3 dingen aan vooraf en vooral onderdeel 3 neemt nog wel een tijd in beslag. Het doorgaan met dit soort praktijken en er geen spijt van hebben is wederom iemans persoonlijke keus.
Maar keuzes hebben altijd gevolgen. En het gevolg van die keus is dat hij/zij geen JG meer kan zijn. En omdat hij/zij Gods geboden doelbewust overtreedt en daar blijkbaar nog trots op is ook, betekent dat hij/zij God verraadt. En dan kiezen wij Gods kant en gaan wij liever niet meer met die persoon om (deze handelwijze in zo'n geval staat ook in de bijbel opgetekend en hebben wij dus niet zelf uitgevonden).
Mocht iemand echter later alsnog spijt krijgen, dan kan hij/zij altijd weer terug komen en zijn wij allemaal echt verschrikkelijk blij, want reken maar dat wij die persoon heel erg gemist hebben. Maar daarvoor is dus echte spijt en een overeenkomende handelwijze (praktijk niet meer beoefenen) benodigd.
10) respectloos
Natuurlijk ben ik van mening dat ons werk allesbehalve respectloos is.
Ten eerste doen wij alle moeite om respect te tonen voor de mensen met wie wij praten. Naar hun mening te luisteren en die te respecteren. Ook als je dus niet wilt praten.
Ten tweede houden wij zelf een "bel-niet-aan" register aan. En dat kan tot in de details gaan. Mensen die wel goed vinden dat we komen, maar niet 's ochtends of op zondag. Dan krijgen wij bv een briefje mee dat daar op dat tijdstip niet gebeld mag worden.
Ten derde wat is respectlozer: iemand onthouden van nieuws waar die persoon gelukkig van kan worden of iemand juist dat nieuws vertellen. Iemand onthouden van nieuws waar die persoon zijn leven mee kan redden/terug op de rails kan zetten of iemand het juist vertellen.
Als jij kennis hebt, waarvan je weet dat iemand met die kennis een keuze zou kunnen maken waardoor die persoon niet in de problemen raakt/zijn leven gered zou kunnen worden. Zou je dan echt die kennis voor je houden? Zou je dat echt doen, ook al zegt die persoon iedere keer weer (nog voordat jij zin 2 hebt kunnen uiten) dat hij geen zin heeft om naar je te luisteren? Of zou je toch blijven proberen om een keer tot die persoon door te dringen, zodat je zeker weet dat hij/zij een op kennis gebasseerde beslissing kan nemen?

Geloof me, ik weet zeker dat als je je mond houd, en de ramp voltrekt zich, dan voel jij je toch rot omdat je niets gezegd hebt. Maar als je je best hebt gedaan om die persoon te bereiken en de ramp voltrekt zich, voel je je een stuk minder rot. Je hebt ten slotte je best gedaan, maar de ander wilde niet luisteren. Of je hebt je best gedaan, maar de ander besloot niet naar die kennis te handelen.
En dat is nog een reden waarom wij blijven komen, naast de redenen onder punt 6). Omdat wij oprecht bezorgd zijn om iedereen om ons heen, die niet weten, wat wij weten. Als we geen respect & liefde voor jullie hadden, zouden we cru gezegd jullie in je sop laten gaarkoken en er niets tegen doen.

11) JG zijn de enigen die aan de deur komen.
Wereldwijd gesproken klopt dit als een bus. Maar in Nederland zijn er ook een aantal andere groeperingen die pogingen doen tot prediken. o.a. de mormonen (@Fem: waarom zijn het altijd Amerikanen en doen de Nederlandse mormonen dit werk niet? wil je me dat in een PB laten weten alsjeblieft want het is natuurlijk Off Topic :D ?), en nog een paar christelijke groeperingen.

Volgens mij heb ik alles wat ik tegenkwam in het topic wel beantwoord. Maar mocht je nog vragen hebben, dan kun je me dus een PB sturen of naar http://www.jw.org gaan. Veel plezier verder met jullie topic. En blijf aardig en lief en respectvol naar elkaar toe!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:42

zippora: ik was degene die om 8 uur bezoek kreeg. Ik trek geen nachten door, ik ben zeker dat het 8 uur was en tenzij er nog meer geloven foldertjes van Jehova getuigen afgeven, waren het Jehova's.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:47

Ayasha schreef:
zippora: ik was degene die om 8 uur bezoek kreeg. Ik trek geen nachten door, ik ben zeker dat het 8 uur was en tenzij er nog meer geloven foldertjes van Jehova getuigen afgeven, waren het Jehova's.

Ik kreeg ze om 8.30 aan de deur en het waren ook écht JG. Of brengt de katholieke kerk ook de wachttoren rond in pak :') ik keek op de klok en heb de buren er ook over gesproken. Dus lijkt mij heel stug dat een hele straat niet meer klok kan kijken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:52

Ik heb bewust op mijn gsm gekeken (heb nl geen horloge) omdat ik eigenlijk dacht "welke klootmajoor komt er op een zondag op dit uur aanbellen zonder me effe een berichtje te sturen of te bellen" en terwijl pakte ik mijn gsm maar even kwestie van zeker te zijn dat ie dat niet gedaan had alvorens ik 'm met dat humeur zou aanspreken. :')
Dus ben er gewoon 100% zeker van dat het zo vroeg was. :+
Nu heb ik sowieso een hekel aan onverwacht bezoek. Dus dat is niks persoonlijks naar de jehova getuigen toe. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:22

Joolien schreef:
liliekska schreef:
Hier eens toen mn moeder niet thuis was.. verschrikkelijk! Ik stond voor het raam die man tegen me praten (door het raam heen) en ik zeg 10 keer meneer wij hebben geen intresse en hij blijft maar foldertjes tegen het raam drukken en door de brievenbus gooien en dreigen met de hel enzo. En ik stond daar zo'n beetje zo: :j :')

Ik kan me dit dus helemaal niet voorstellen he. Heb dit nog nooit meegemaakt, enkel vriendelijke mensen die een normale discussie aan willen gaan, ipv zeggen dat ze God of het licht komen brengen of dreigen met de hel ofzo.

Verbaast mij ook zo. De laatste keer toen ze bij me aanbelden wilden ze graag in gesprek over "alle oorlog en haat in de wereld." De keer daarvoor was het een dametje dat wilde praten over "God en de bijbel."

Gut, ik kan de keren dat ik ze door de jaren heen aan de deur heb gehad niet meer op mijn beiden handen tellen. Maar nooit kwamen ze het licht brengen, of Jezus, of God of wat dan ook. (Dat grapje van "zet hem daar maar neer" is trouwens zo oud als de weg naar Rome....) En nooit is het woord "hel" gevallen. En nog nooit is het gebeurd dat ze na een vriendelijk doch resoluut:"nee, dank u wel, ik heb geen interesse." Op mijn ramen gingen kloppen, voeten tussen de deur staken, bleven aanbellen of bleven terugkomen.
En ik heb het vandaag eens aan mijn man gevraagd....en aan een collega... Zelfde verhaal eigenlijk. En dan vraag ik me af hoe het komt dat ik en de mensen die ik het vraag zulke dingen nooit meemaken.

Wat ik trouwens pas echt erg vind: ik ben 28 jaar lang ingeschreven geweest in de katholieke kerk, zonder dat te weten. Blijkbaar ben ik bij mijn geboorte door de gemeente als katholiek geregistreerd. Mijn ouders waren namelijk van huis uit katholiek. Ik ben nooit gedoopt of wat dan ook. Nooit iets met de kerk gedaan (behoudens er eentje bekijken op vakantie). Op mijn 28ste verhuisde ik en kreeg ik opeens een brief van de plaatselijke parochie om mij welkom te heten.
Bleek dus dat ik vanaf geboorte katholiek geregistreerd stond en dat de gemeente het doorgeeft aan een soort kerkelijk administratiegebeuren als je verhuist. Dus als de katholieke kerk roept dat er ruim vier miljoen katholieken in Nederland leven, die zijn vertegenwoordigen, dan hoorde ik daar zonder het te weten bij. Dat vind ik nou echt mensen ongewild lastig vallen met je geloof.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:26

Ik sta helemaal niet negatief tegenover JG, ik zou ook best het gesprek aan willen gaan, ik sta overal voor open.
Maar niet als ze ongevraagd, zonder aan te bellen, bij ons in de keuken staan. En dat overdrijf ik niet, dat gebeurde echt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:27

zippora schreef:
Ten derde wat is respectlozer: iemand onthouden van nieuws waar die persoon gelukkig van kan worden of iemand juist dat nieuws vertellen. Iemand onthouden van nieuws waar die persoon zijn leven mee kan redden/terug op de rails kan zetten of iemand het juist vertellen.
Als jij kennis hebt, waarvan je weet dat iemand met die kennis een keuze zou kunnen maken waardoor die persoon niet in de problemen raakt/zijn leven gered zou kunnen worden. Zou je dan echt die kennis voor je houden? Zou je dat echt doen, ook al zegt die persoon iedere keer weer (nog voordat jij zin 2 hebt kunnen uiten) dat hij geen zin heeft om naar je te luisteren? Of zou je toch blijven proberen om een keer tot die persoon door te dringen, zodat je zeker weet dat hij/zij een op kennis gebasseerde beslissing kan nemen?

Geloof me, ik weet zeker dat als je je mond houd, en de ramp voltrekt zich, dan voel jij je toch rot omdat je niets gezegd hebt. Maar als je je best hebt gedaan om die persoon te bereiken en de ramp voltrekt zich, voel je je een stuk minder rot. Je hebt ten slotte je best gedaan, maar de ander wilde niet luisteren. Of je hebt je best gedaan, maar de ander besloot niet naar die kennis te handelen.
En dat is nog een reden waarom wij blijven komen, naast de redenen onder punt 6). Omdat wij oprecht bezorgd zijn om iedereen om ons heen, die niet weten, wat wij weten. Als we geen respect & liefde voor jullie hadden, zouden we cru gezegd jullie in je sop laten gaarkoken en er niets tegen doen.

Ik pik dit stuk er even uit, voor mij omschrijf je precies de irritaties mbt de bezoekjes van JG's. Blijkbaar begrijpen jullie niet hoe dit overkomt op anderen, 'dat wij niet weten wat jullie weten". Dit is voor mij een enorme belediging, ik ben niet dom, dat ik niet weet wat jullie weten betekent niet dat jullie gelijk hebben. Jullie weten misschien niet wat ik weet, daar val ik jullie ook niet mee lastig. Het getuigt in mijn ogen ook van enorme arrogantie. Niemand weet alles en niemand heeft altijd gelijk, ook jullie niet. In deze tijd zijn er onbeperkte mogelijkheden om informatie op te zoeken, het is totaal niet nodig dat jullie langs de deuren gaan om zieltjes te winnen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:31

Wat ik niet snap is waarom die jg's blijven terug komen?
Als men keer op keer op keer aangeeft dat men geen interesse heeft dan moet t tich een keertje doorsijpelen in die hoofden?
Zijn ze nou werkelijk zo gehersenspoeld dat een normaal 'nee' als antwoord niet voldoende is?
Komop zeg zelfs een krantenjongen snapt de 'nee sticker' misschien ook maar een nee sticker voor jg's laten maken?

Ik word niet vrolijk van dat volk grrr...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:38

Kinke schreef:
zippora schreef:

Ik pik dit stuk er even uit, voor mij omschrijf je precies de irritaties mbt de bezoekjes van JG's. Blijkbaar begrijpen jullie niet hoe dit overkomt op anderen, 'dat wij niet weten wat jullie weten". Dit is voor mij een enorme belediging, ik ben niet dom, dat ik niet weet wat jullie weten betekent niet dat jullie gelijk hebben. Jullie weten misschien niet wat ik weet, daar val ik jullie ook niet mee lastig. Het getuigt in mijn ogen ook van enorme arrogantie. Niemand weet alles en niemand heeft altijd gelijk, ook jullie niet. In deze tijd zijn er onbeperkte mogelijkheden om informatie op te zoeken, het is totaal niet nodig dat jullie langs de deuren gaan om zieltjes te winnen.

Daar haak ik ook even op in: voor hetzelfde geld weet ik juist weer (meer) dingen die JG niet weten. Of misschien heb ik wel de enige waarheid in pacht, wie zal het zeggen? Maar dat wil men niet horen, want als ik alleen maar een poging doe om mijn visie uit te leggen en aangeef waar ik (wel) in geloof (lees: ja, ik ben een keer zo stom geweest door een poging te doen een net gesprek aan te gaan), dan wordt men opstandig en beweert dat dat niet zo is. Als er dan gesproken wordt over onrespectloos, dan vind ik dit wel een aardig voorbeeld.
Jonge kinderen moeten toch ook voor een groot deel leren van hun eigen fouten? Als je geen fouten maakt, maak en leer je meestal niets. Leven op aarde is een leerproces, waarbij en waaruit ieder op zijn eigen manier en tempo lering trekt. Dat hoeft een ander niet te bepalen.
Ik vind het een super netjes en duidelijk geschreven stuk, zippora, maar geloof is iets voor jezelf en hoef je mijns inziens niet aan de deur te verkondigen. Als mensen geïnteresseerd zijn, dan googlen ze tegenwoordig wel.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:50

Wat zippora bij punt 10 schrijft, vind ik juist WEL respectloos. Ik vind het zeer arrogant dat je je zo verheven voelt boven anderen, dat jullie waarheid de enige waarheid is en alle andere mensen gered moeten worden. Ik geloof niet, maar hoef ook zeker niet gered te worden.

Het blijft allemaal geloof, subjectieve interpretatie van woorden van eeuwen geleden. En wie zegt me welke interpretatie nou de juiste is? Dat gelooft namelijk iedereen die gelooft! Blijft ook een argument waar nooit iets tegenin te brengen is, want er zijn geen bewijzen, alleen gevoel en geloof.

Het wordt gebracht als naastenliefde, ik ervaar het als neerkijken op anderen. Och arme zieltjes, zij weten niet wat wij weten! Misschien weten we dat prima, maar geloven we gewoon niet in hetzelfde. Het is precies die arrogantie wat mij zo kan storen. Heel fijn voor jullie dat jullie zo gelukkig zijn met jullie geloof, ik ben erg gelukkig met mn leventje zonder zoiets.
Na een heel zwaar leven weet ik heel erg veel van de psychologie van mensen, waarom mensen doen wat ze doen. Ik maak genoeg situaties mee waarin ik denk dat ik iets weet wat een ander kan helpen om gelukkiger te worden. Uiteraard probeer ik dit duidelijk te maken, maar geen haar op mn hoofd die er aan denkt te blijven doorgaan daarover. Ik praat met diegene, geef aan wat ik erover denk en laat het vervolgens volledig bij die persoon liggen. Ik help heel graag andere mensen, zie veel, voel veel en weet veel en benut dat heel graag om een ander gelukkiger te kunnen maken. Maar als ze hier niet voor open staan? Jammer, maar even goede vrienden hoor. Iedereen heeft recht op zn eigen keuzes en ik heb niet de arrogantie dat ik denk dat alleen mijn manier van leven de juiste is. Misschien vinden zij wel een hele andere weg om dat geluk te bereiken. Dat noem ik respect, dus de gemiddelde JG is imo idd respectloos.

Ook wel typisch trouwens. Dit topic is gestart met juist een positieve openingspost. Dit is nou niet echt de standaard negatieve discussie over dit onderwerp. En toch willen de meeste JG hier niet meedoen, staan niet open voor discussie hierover. Tegelijk wel aangeven altijd open te staan voor een discussie, dat telt blijkbaar niet op een discussieforum? Maar ondertussen wel deuren langsgaan om 'de waarheid' te verkondigen? Waarom doen jullie dat hier niet? Er zijn hier meerdere bokkers die hebben aangegeven positieve ervaringen te hebben, waarom daar dan hier niet verder mee in gesprek gaan? Dit lijkt me juist een topic waarin je wel je mond kan open trekken en fatsoenlijk de discussie kan aangaan. Geeft mij het gevoel dat het open staan loze woorden zijn en het in de kern toch echt neerkomt op anderen overtuigen en je mening opdringen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:51

_/-\o_

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:02

Precies wat Zwerte zegt!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:03

Eens met Zwerte. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:00

Zippora, bedankt voor je uitgebreide beschrijving. Ook ik ben het eens over punt 10. Daar kom ik bij mijn standpunt, ik kan pas in God of Jezus geloven als ik de garantie krijg dat hij bestaat. Termen van 'ik voel hem bij mij' of 'ik heb God gezien' kan ik niet geloven. Pas als God echt voor mijn neus staat kan ik geloven in God. Waarom?
Waarom zou ik geloven in iets waarvan het bestaan niet zeker is?

Maar goed dat is een andere discussie :)