Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Re: Zou jij aan kinderen beginnen bij (bijna) geen geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:02

Ik zou zelf niet aan kinderen willen beginnen, wetende dat ik mijn kind financieel niet kan bieden wat ik hem/haar zou willen bieden. Als anderen besluiten met weinig geld tóch voor een kind te gaan dan kan niemand dit natuurlijk tegenhouden en is het te hopen dat het goed uit zal gaan pakken.

Als je baby'tje komt moet die natuurlijk speciale babyvoeding, dan kun je natuurlijk kiezen om geen A merk te nemen zoals Olvarit waarvan de potjes gemiddeld €1,00 kosten, maar voor heel veel minder per potje zal je het toch niet gaan redden. Dan heb je nog luiers, kleding, een kinderwagen, bedje, speelgoed, etc. nodig.

Als ik kijk naar de kosten voor het behalen van een zwemdiploma (iets dat in mijn ogen belangrijk is voor een kind) dan schrok ik daar best wel van. Bij het zwembad hier in de buurt betaal je €46,00 per maand dus dat x 12 + €27,50 instaptarief = 579,50 euro per jaar (!) aan zwemles voor je diploma. Dat moet je wel even op kunnen hoesten.

Natuurlijk bestaat overal wel een alternatief voor en kun je je kind zelf ook wel leren zwemmen, maar of dat de juiste manier is betwijfel ik.

Sport vind ik ook erg belangrijk voor een kind, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar voetbal dat ook zo'n €150,- per jaar kost, of paardrijden dat gemiddeld €12,50 per les kost dan lopen die kosten aardig hoog op en ben je eigenlijk alleen nog maar bezig met sport/hobby.

Als je dus financieel erg krap zit zou ik iemand het nooit aanraden om aan kinderen te beginnen, maar eerst voor een sterke financiële basis te zorgen zodat je geld niet eerder op is dan je maand en je kindje niets te kort komt.

Ik ben het ook met Sammie eens dat je niet per kind twee hobby's hoeft te kunnen bekostigen per kind, maar je moet je kind van eerste levensbehoeften kunnen voorzien en liever natuurlijk iets extra's.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:23

Kinderen aten hier gewoon met de pot mee ipv potjes. Gewoon een gedeelte pureren en klaar is kees.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:38

Cowgirl onze dochter heeft me aan babyvoeding helemaal nog niets extra's gekost, ze eet nu sinds 3 weken mee met de pot en dat is hooguit een halve aardappel, een stukje banaan, of broodkorstje die ik dan wel inlever.
Je kan het zo duur maken als je zelf wil, maar potjes en babyvoeding zijn geen verplichting.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:42

Sammie, ik krijg de indruk dat je het niet naast je neer kunt leggen dat andere mensen andere dingen onder essentiële behoeften van een kind/opvoeding hebben. Is dat zo?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:48

Maar dan wel als alles goed gaat.
Ik heb lang bv kunnen geven gelukkig,maar dat is niet vanzelfsprekend. En ook met voeding is een allergie ook mogelijk en dat kost in de meeste gevallen weer meer.

Maar al hoeft een baby niet zoveel te kosten, ze zijn zo snel groter en de kosten groeien dan ook ...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 17:57

RoodZonnetje schreef:
Sammie, ik krijg de indruk dat je het niet naast je neer kunt leggen dat andere mensen andere dingen onder essentiële behoeften van een kind/opvoeding hebben. Is dat zo?

Essentiele behoeften van een kind, vooral als ze er net zijn, zijn eten, slapen,aanraking/knuffelen. Dat kan bijna elke ouders/verzorger geven.
Het is wat er daarna komt, de ratrace van sommige ouders om hun kind maar niet buiten de boot te laten vallen. Dus dure verjaardagsfeestjes, merkkleding, duur speelgoed enzenz. Het enigste wat ik daar over kan zeggen, met drie volwassen kinderen en toen ze klein waren echt wel voldoende geld, ze kunnen ook zonder al die geldverslindende toestanden opgroeien tot fijne volwassenen. Speurtochten in het bos, knutselmiddag thuis, beautyavond voor de puberdochters en vriendinnen, griezelnacht, tv op de kamer en de hele nacht griezelfilms kijken voor de zoon met vrienden.
Essentieel is niet twee soorten sport, dure kleding, nieuwste mobiel en ps, dat maken ouders er van.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 18:07

RoodZonnetje schreef:
Sammie, ik krijg de indruk dat je het niet naast je neer kunt leggen dame andere mensen andere dingen onder essentiële behoeften van een kind/opvoeding hebben. Is dat zo?

Nee dat is niet zo wat een onzin trouwens. In een discussie bespreek je elkaars meningen en point of views.. als dat tegenwoordig al gezien wordt als niet naast je neer kunt leggen...

Feitelijk intresseert het mij vrij weinig wat de minimumeisen van een ander zijn om wel of niet aan een kind te beginnen. . Immers ishun leven. Niet dat van mij, toch? :) .Maar ja.. in een discussie bespreek je dat soort dingen.. kan gebeuren dat je dus mensen treft met een andere mening.. ik ga dan toch ook niet aan zo iemand vragen of die mijn mening niet naast je neer kunt leggen. . Dat slaat imo de discussie ernstig dood :)

In t beste geval heb je meer begrip voor elkaars standpunten . In t ergste geval.. nou ja wat mij betreft zijn die er niet bij een internetdiscussie.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:08

Oké prima, het viel me alleen op dat je vrij fel kunt blijven reageren op mensen met een andere mening :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:20

Quoten wil niet helemaal werken, dus dan maar even zo:

Brainless zei:
Wel eens op Scheveningen een patatje gegeten?
Trein is duurder (iig een retourtje).
Vanaf ons naar Scheveningen is 26E (enkele reis).
Met 2 Volwassenen is dat 104E. Dan kun je veel beter met de auto gaan... :P
Je hebt af en toe kaartjes met een dag vrij reizen (kruidvat) deze zijn 33E pp, maar dan nog voor 2V, 66E voor een dagje treinen.
Kinderen tot 3 jaar gratis.

Da's onzin! De kruidvat en blokker e.d. hebben heel vaak acties voor dagkaarten voor rond de 15,- p.p. Kan dus vele malen goedkoper dan de 33,- die jij aangeeft. Daarnaast hoeft dat patatje natuurlijk helemaal niet. Broodjes kopen bij de supermarkt en het favoriete beleg van je kindje erop, samen gezellig smeren 's ochtends, flesje ranja mee: ook allemaal helemaal prima. Zo hebben wij dat ons hele leven gedaan en we hebben niets gemist. Was juist extra gezellig i.p.v. wachten voor een frietkraam en dan slappe friet met veel te veel saus eten. Sowieso ook 100 keer gezonder.

Verder kan ik zelf echt meer dan prima m'n kinderen zwemles geven. Ik heb jaren en jaren op hoog niveau gezwommen en heb ook m'n reddingsdiploma's. Kan dus best. Of dat goedkoper is, is een ander verhaal. De entree van het vrijzwembad kost hier namelijk 5,- per keer en kinderen met bandjes mogen niet in het diepe baantjestrekbad. Nog steeds 10,- per week dus.

Hoe dan ook: Ik vind dat veel mensen tegenwoordig 'alles' een basisbehoefte vinden voor hun kind, want 'stel je voor dat ze buiten de boot vallen'. Ik kreeg vroeger mooie, goede schoenen en een warme jas en droeg verder gewoon de nog nette spijkerbroeken van m'n grote broer en neef. Speelgoed haalden we (ook) op rommelmarkten of we spaarden ervoor. Nu heb ik het meer dan breed genoeg, maar smeer ik nog steeds gezellig samen broodjes als we een dagje weggaan, vind ik rommelmarkten afstruinen naar gezelschapsspelletjes heel erg leuk en ben ik er trots op dat ik met geld kan omgaan. Als ik dan mijn collega hoor die voor haar 2-jarige zoontje een iPad gekocht heeft, omdat hij daarmee moet leren omgaan... tja, dan vraag ik me gewoon een beetje af waar de grens ligt.

Overigens krijgt bijna iedereen toeslagen voor kinderen hoor. Met een verzamelinkomen van 70.000 per jaar, zegt de site van de belastingdienst het volgende:

U kunt voor maximaal het volgende aantal opvanguren kinderopvangtoeslag krijgen:

dagopvang: 219 uur per kind per maand
buitenschoolse opvang: 110 uur per kind per maand

Dan ga ik uit van 36 uur opvang per week. Da's nog steeds wel duur, maar het is absoluut niet zo dat mensen met een flink inkomen geen kinderopvangtoeslag krijgen. Kinderbijslag krijgt ook iedereen. Alleen kindgebonden budget niet. Er is dus een behoorlijk financieel vangnet om je kinderen op te voeden! Ik vind dus dat mensen die in ieder geval eten, een dak boven het kindje's hoofd en schone kleding en schoenen kunnen bieden, dus best aan kindjes kunnen beginnen.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:16

Tink, helemaal mee eens ;)

Wij wegen altijd af wat we belangrijk vinden in de opvoeding en niet wat we kunnen betalen.

Wat vinden wij belangrijk: sociale omgang met andere kinderen (samen spelen / samen zwemmen / met elkaar om leren gaan en hier tijd voor krijgen), liefde en geborgenheid (ouders zijn thuis om je op te vangen, al is het maar met eten en naar bed brengen), culturele vorming (op eigen niveau, dus pompoenen uithollen voor halloween, naar het bos verschillende bomen benoemen, meedoen met de vogeltelling in de tuin, nootjes rijgen voor het overwinteren van de vogels enz), buiten spelen (daar hebben we dan ook de mogelijkheid voor, want we wonen op een boerderij)

Wat vinden wij niet belangrijk: nieuwe kleren (tweedehands is prima), meerdere sporten (dan is er geen tijd meer om jezelf te leren vermaken), dure uitjes naar pretparken (goedkoop uitje is nog net zo leuk), dure verjaardagsfeestjes met de hele klas.

Met het jaar dat de kinderen groter worden wordt je hier creatiever in, maar de kinderen vinden het fantastisch dat ze hier een rondje op een pony mogen met een verjaardagsfeestje en ik ben heel blij dat we kinderen hebben die het heerlijk vinden om te knutselen en zelf dingen te verzinnen om samen te maken / doen.

Als je in een flat woont zal de situatie heel anders zijn en hele andere mogelijkheden, maar ook dan kan je naar een park wandelen, speeltuin spelen, bomen opzoeken enz ;)

En dit alles niet omdat het niet anders kan, maar omdat wij er zo voor kiezen ;)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:54

Santos_05 schreef:
Tink, helemaal mee eens ;)

Wij wegen altijd af wat we belangrijk vinden in de opvoeding en niet wat we kunnen betalen.

Wat vinden wij belangrijk: sociale omgang met andere kinderen (samen spelen / samen zwemmen / met elkaar om leren gaan en hier tijd voor krijgen), liefde en geborgenheid (ouders zijn thuis om je op te vangen, al is het maar met eten en naar bed brengen), culturele vorming (op eigen niveau, dus pompoenen uithollen voor halloween, naar het bos verschillende bomen benoemen, meedoen met de vogeltelling in de tuin, nootjes rijgen voor het overwinteren van de vogels enz), buiten spelen (daar hebben we dan ook de mogelijkheid voor, want we wonen op een boerderij)

Wat vinden wij niet belangrijk: nieuwe kleren (tweedehands is prima), meerdere sporten (dan is er geen tijd meer om jezelf te leren vermaken), dure uitjes naar pretparken (goedkoop uitje is nog net zo leuk), dure verjaardagsfeestjes met de hele klas.

Met het jaar dat de kinderen groter worden wordt je hier creatiever in, maar de kinderen vinden het fantastisch dat ze hier een rondje op een pony mogen met een verjaardagsfeestje en ik ben heel blij dat we kinderen hebben die het heerlijk vinden om te knutselen en zelf dingen te verzinnen om samen te maken / doen.

Als je in een flat woont zal de situatie heel anders zijn en hele andere mogelijkheden, maar ook dan kan je naar een park wandelen, speeltuin spelen, bomen opzoeken enz ;)

En dit alles niet omdat het niet anders kan, maar omdat wij er zo voor kiezen ;)

Da's precies zoals ik het wil :) Zal vast niet altijd gaan, maar dit is wel het uitgangspunt.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:24

Heel kort gezegd. Nee dan zou ik er niet voor kiezen om een kind te krijgen.
Kleine kinderen kleine zorgen. Grote kinderen grote zorgen.
Je zult hoe dan ook een flink bedrag moeten sparen want het kind moet naar school en later studeren.
Kind heeft eten drinken kleding nodig. Schoolreisjes excursies feestjes en andere uitjes horen er toch ook bij.
Misschien moet je kind later een beugel of een bril.
Met de fiets of Ov naar school. (Goede stevige fietsen kosten best wat)
Als je je kind ternauwernood de basis kunt geven of zelfs dat niet eens. Zeg ik niet aan beginnen.
Doe je het wel ben je mijn inziens egoïstisch bezig want dan krijg je dat kind alleen omdat je je daar zelf beter bij voelt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:33

Zoals santos zijn er echt gelukkig veel ! wij doen het zo , bekenden en familie ook.
Ik denk dat het ook het milieu /klasse als je het zo wilt noemen waar je in vertoeft die druk /drang uitoefend. een kind in de bijlmer doet andere dingen dan een kind in het gooi of een kind uit friesland.
maar besef jij bepaald wat goed is voor je kind, niet die ander.
mijn nichtje had al een shet voor ze kon lopen, verstandig?
ik zal het proberen anders te doen maar dat is mijn keuze, wel zal ik proberen haar niet uit te sluiten als er iets belangrijk is voor haar (met goed argument) bv zwemles of als ze wilt leren muziek maken of al haar vriendinnen zitten op voetbal etc

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:37

Santos, als dat allemaal kan dan noem ik dat niet arm.
Bij arm denk ik aan mensen in een sociale woning waarvan beide ouders in fabrieksploegendiensten moeten werken ivm met gebrek aan opleiding en waarvan een groot deel van het salaris naar de schuldsanering gaat :+

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:39

leestmee schreef:
Kleine kinderen kleine zorgen. Grote kinderen grote zorgen.

dit is echt zo zelf in de directe omgeving gezien, maar je krijgt er zoveel voor terug en niet alleen narigheid!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 19:48

Sizzle schreef:
Santos, als dat allemaal kan dan noem ik dat niet arm.
Bij arm denk ik aan mensen in een sociale woning waarvan beide ouders in fabrieksploegendiensten moeten werken ivm met gebrek aan opleiding en waarvan een groot deel van het salaris naar de schuldsanering gaat :+

En dat is dan ook een groep waarbij je weet dat het eigenlijk zo blijft. Ik ga er niet vanuit dat ik over 5 jaar nog zo weinig verdien maar klim. Dus ons inkomen zal groeien, met het kind mee. Net als bij mijn ouders; begonnen met weinig maar eindigden ruim :Y) (ze zijn nu met pensioen, toen ik geboren was hadden wij het ook al erg breed tov toen mijn broer geboren was jaren voor mij)

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:49

@Sizzle, nee, dan ben je rijk, rijk met alles waar je van kan genieten! Hoeveel geld je erin steekt kies je zelf voor.

Als je echt arm bent kan je daar nog steeds van genieten! Nee, ik kan niet meepraten over 'echt arm zijn', want dat ken ik (gelukkig) niet, maar dan nog ben ik van mening dat ouders die weinig te besteden hebben rijk zijn als ze zo kunnen genieten met hun kinderen met heel weinig kosten (niet ouders die diep in de schulden zitten, want dan kan je geen kind onderhouden omdat je per maand 0,0 overhoud om eten te kopen)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:15

Ik vind de titel van dit topic erg moeilijk.
Wat is weinig geld...
Ik heb net weer een documentaire gezien over Amerika waar een vrouw met een baby en een peuter in een auto moet wonen. Echt heel sneu.
Nu hadden zij het voorheen beter dus geen oordeel daarover, maar stel dat zo iemand nu zwanger zou worden, dat zou ik buitengewoon onverantwoord vinden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:21

BaileyMix schreef:
En dan heb je natuurlijk nog de 'oeps!'-nestjes...

Dit vind ik wel een beetje onrespectvolle reactie. Gaat toch niet over je huisdier. Ik vind niet dat het krijgen van kids alleen voor rijkere mensen is. Teveel verwennen is ook niet goed. Iedereen staat anders in het leven, mag toch? Sommige culturen vinden het heel normaal om van dag tot dag te leven. Zolang ik het niet hoef te betalen vind ik het allemaal prima. Leven en laten leven.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 08:48

onrespectvol is geen woord.. Dat is een foute Anglicisme.

Waar het vandaan komt mag Joost weten, maar ik zie het steeds vaker :? .. Het is respectloos..

En dat vind ik het niet, want helaas zijn er in deze tijd nog steeds oeps-kinderen die eigenlijk ook niet welkom zijn. In deze tijd is met alle voorlichting en bescherming dat eigenlijk niet meer nodig :)

Boomerang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:20

Sammie schreef:
En dat vind ik het niet, want helaas zijn er in deze tijd nog steeds oeps-kinderen die eigenlijk ook niet welkom zijn. In deze tijd is met alle voorlichting en bescherming dat eigenlijk niet meer nodig :)

Precies, en in vele gevallen zijn de kindjes die resultaat zijn van een keer wippen zonder condoom ipv gewenst aan het armoede lot overgelaten. Zo'n actie gaat ook vaak gepaard met een lager verstandelijk vermogen, verantwoordelijkheids gevoel etc.

Mijn ouders zeiden altijd: als je tijd hebt, heb je geen geld en als je geld hebt, heb je geen tijd.

Wanneer je capabel bent te overleven met weinig bij tegenslag en het lot aanvaard dat je soms kilometers moet maken op de arbeids loopbaan om meer geld te verdienen is het helemaal niet raar om aan kinderen te beginnen als je nog niet op 2x modaal, 2 auto's en een koophuis zit, om maar even iets te noemen.

Wanneer is genoeg, genoeg?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 22:52

Bah bah bah afschuwelijke manier van je mening uiten, maar goed ieder zijn mening. Sorry voor de spelfout. Ik zal hem onthouden voor de volgende keer.
oepskinderen klinkt trouwens al wel vriendelijker dan oepsnestjes. :D